Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10769 besök totalt |
140hk original...så räkna på bara.
Avsaknaden tror jag inte beror på att den skulle klara sig sämre då bilval i dessa klubbracingklasser normalt styrs av 99% hjärta. Eller så styrs det av att man gör som alla andra för att inte bli utmobbad... ![]() Så innan ngn har testat seriöst kan vi väl inte säga att avsaknaden beror på att det inte skulle vara nog så bra som ngt annat? Vikten och vridstyvheten är nog dock inte Z3:ans paradgrenar. Men det ena av dom två råder ju buren bot på...och lätta går ju. |
||||||
Tjänstevikten verkar ligga runt 1200-1300 så det ska nog gå att lätta ner till 1100 och då är det inte vikt/effekt som är fel iaf. 150hk 2.0 sexan passar kanske bättre (vilken svarar bäst på avgastrim och har bäst register för bana?) Men objekten verkar lite dyra tycker jag (för en 10 år gammal bil)... |
||||||
Det var ju inte så illa alls då. Den vikten ska man absolut nå.
Tar man en sen bil med sexa får man alublock = många kg mindre på framaxeln...men de har 2,2l 170hk...så det faller. Hoppas jag minns rätt nu... Kollar man Fyndbörsen som har liknande trimning så veeeerkar sexorna ta emot trimmet lite bättre... Men jag ratar dom pga extra vikt och inte tillräkligt med fördel i effekt. Registret är dock bättre... Hmmm...inte lätt. Men 4an ska gå att passera 160hk med om man lägger ner sin själ...och ohemult med pengar. Jag tar 4an iaf så jag inte får höra av Miatafolket att jag fuskar med många cylindrar. ![]() Nu satte ngn griller i skallen på mig. ![]() |
||||||
Vridstyvheten på Z3 Roadster ligger på strax över 8000 N/mm. Gummisnodd ![]() Z3 Coupe på det dubbla. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
![]() Såvida orginalboxen inte är fritt programerbar så att du kan bränna nån vecka i bänk... Men att blueprinta en motor kostar iofs många sköna slantar per eventuell extrahäst... |
||||||
Gummisnodd är kanske att ta i då vissa andra bilar i C och B har runt 2000 Nm/grad och de vinner iaf... Sen är det alltid bäst att utgå från lättaste chassit och sen lägga rör där de gör mest nytta kontra att börja på ett vridstyvt chassi som väger som en stridsvagn... z3 coupe är tuuuuuuuuuuuunga i skalet. ![]() Komma över 10 000 Nm/grad är faktiskt inte lätt om man ska ha dörrar och skala av taket. (Idiotkonstruktion som inte ger ett extra mervärde mao... ![]() Ferrari 360 Spider ligger tex oxå på dryga 8000 Nm/grad. Vridstyvhet är i sig inget problem, det kan man lösa enkelt...men det väger. Jo, jag sitter varje dag med FEM-programm och försöker optimera just dessa saker...å jag blir > ![]() |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Z3 2,0 (150 hk) fanns bara under MJ 2000 om jag minns rätt? Sedan kom 2,2 med 170 hk. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
MJ 2000??? Tillverkningsår? Alla 2,0or har gjutjärnsblock iaf mig veterligen så de faller. |
||||||
Öööö, med de troliga 15-20% extra krut detta skulle ge så är det ju skillnad mellan 1:a och 5:a... Kanske inte är så svårt att bygga en Z3-vinnare trots allt...om alla lämnar handikap genom att inte vässa fullt ut. ![]() |
||||||
MJ=Modelljahr... ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Skapa ett team och satsa några gånger medtävlandes budget brukar ju kunna ge framgång (om man inte klantar sig), iaf i längden. I Roadsport har man alltid nytta av orginalmotorer som är så dåligt optimerade från fabrik att en blueprintning (och andra tillåtna optimeringar) ger 15-20% extra effekt (utöver regbeviset), men det borde väl inte vara fallet med en BMW från andra hälften av 90talet? ![]() Men det är bara att dyka upp, Ljungbyhed nu på lördag. |
||||||
Ska man tro de bromsningar/rullpapper som finns är det runt 15-20% + på samtliga Grp.N-maskiner faktiskt, oavsett fabrikat. Men som du säger, de nyare tjänar man oftast mindre på. Och visst kostar dessa kusar en bra slant.
Nu fick du det till att låta som om man skulle köpa sig en seger per automatik bara för att man är en av få som skulle nyttja reglerna till max. Trodde i min ensamhet att alla gjorde så? Men jag har kanske fel? Har ju dålig koll på Roadsport utan vet mer om Fyndbörsen och BMW Cup. Klubbracing är ju mer än bara racingen, men i tex BMW Cup så är det mer regel än undantag att man preppar maskinen max även i standardklassen...och att kalla dom som kör där för att vara slösaktiga med stora budgetar känns inte riiiktigt rätt. ![]() Den med mest pengar kommer alltid ha en fördel i alla materialsport så som racing, segling osv osv. Därför har man ju reglemente med olika nivå för att alla ska kunna hitta ngt sånär rätt. Ska en seger bli mindre värd då för att man läser och nyttjar nämnda regler till max? Jaja, nu var ju denna ide högst teoretisk då jag inte ens äger ngn Z3...och suget att skaffa en utan tak med 4:a är begränsat...2 startande i klassen var ju klart mindre än jag trodde...men som guide till Pär kanske det hjälpte ngt. Bara du akta dig för att vinna Pär så blir det nog bra... |
||||||
|
||||||
![]() På tal om bur. Även om det inte är tvunget i Roadsport så känns fullbur som ett måste. Har googlat lite efter bilder på Z3 Roadster med bur, men inte hittat något. Så om ngn har nån länk så skulle det vara bra. Funderingarna går som så att jag TROR iaf att Z3 är lite rymligare i kupén, både på bredden och höjden innanför hardtopen, än en del andra liknande vagnar. Det vore en påtaglig fördel om buren inte inkräktar så mkt på användbarheten, man får plats med en bra och bred stol lågt i bilen och att man inte sitter med huvudet precis kloss till huvudbågen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
BMW kontra Miata
Hej PÄR Tråkigt at du tänker ge upp Fyndbörsen Cup efter så få race. Men jag förstår att du vll in i finrummet bland BMW folket. Roade mig med ett överslag och kom fram till att det är möjligt att få fram en raceklar Z3a med fyra för runt 200 tusen en Miata kan du ta fram för ungefär samma pengar som en 318is E30 dvs runt 100 tusen. Lycka till vad än du väljer. Miatan är lätt att få ordning på och lättkörd jag har provkört. En annan fördel är att den går att ha reggad och användas till annat det går knappast med en konkurenskraftig BMW. _________________ Rolf osbeck |
||||||
om det blir sportvagn bygger isåfall på att jag får Fyndbörsaren såld och det kan ju ta sin lilla tid. Förmodligen blir det att jag kör mesta delen av resterande säsong i Fyndbörsen och om försäljningen inte blir av har jag heller inga pengar att bygga nytt för. Vad gäller kostnad har jag också kommit fram till motsvarande skillnad Z3-Miata som du, men siktar nog på en stegvis evolution med kanske 30' + objekt i ett första steg. Det som talar för Z3 är utrymmen samt att den medger ett alternativ till vad gäller serie. Men Miatan ser stark ut på de flesta andra parametrar.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10769 besök totalt |