Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed
1, 2   >>
3388 besök totalt
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed

Välkomna till MGCCs KM2 på Ljungbyhed

Arret är heldag

Banan i år blir nylagd och skall köras i vänstervarv

På denna bana gäller Kamikaze metoden

Blyfot och Quick rack på styrningen brukar vara det som gäller på Ljungbyhed

Rykten säger att det blir många fartdämpande chikaner, dessa är väl bra för en Seven bil, vi får väl se

Kolla på mgcc.nu under KM inbjudningar



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20134



Re: 2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed

Bengt Metz skrev:
Välkomna till MGCCs KM2 på LjungbyhedRykten säger att det blir många fartdämpande chikaner, dessa är väl bra för en Seven bil, vi får väl se
Inte om de är gjorda av däck och du testar att flytta på dem med framhjulen

Ska bli intressant att se hur jämförbar sträckningen blir nu på Lördag, finns ju risk att den bli liknande...
Men att köra med gamla sträckningen på Ljungbyhed är nästan lika bra träning, fort, platt och chikaner...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
-------

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: 2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed, Funktionärer sökes!!

Bengt Metz skrev:


Rykten säger att det blir många fartdämpande chikaner,


Rykten från miataträff där i helgen säger att chikanerna var av typen "hastighetstävling i fickparkering". Så hade vi ju det Minnesberg 2004 och det var verkligen inte roligt, hoppas vi slipper det till helgen.

På breda landningsbanan kan ju chikanen med fördel läggas som "storslalom", så att det blir som riktiga kurvor istället för en trång och farlig(*) chikan


(*) med farlig menar jag knixig med stor risk att köra på konor/däck med front eller framhjul.

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20134



Jodå, Bengt har inte bara rykten, han har ju även testat några varv med sin Miata med brandsprutemotor..


Inga koner inritade (eftersom jag lätt ritar fel i alla fall). Vänstervarv och det går rejält fort med mycket liten marginal till gräskanterna.

Att hastighetsdämpande chikaner behövs är rätt solklart och när asfalten på taxibanorna är så smal så blir det svårt att bygga "ess" av det. Men på vissa ställen var det lite löjligt långsamt (låga varv på tvåan vid depåutfartschikanen och in på betongplattan tex).

Hur brukar det bli med omkörningstillfällen på racet? Det är väl bara inbromsningarna till vändplatserna som ger nån möjlighet öht, och det är bara den andra (nederst i bild) där hastigheten beror på körskicklighet eftersom hela den långa rakan bara är ett dragrace mellan chikaner (dvs alla får lika dålig utgång).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Niklas Falk skrev:

Hur brukar det bli med omkörningstillfällen på racet? Det är väl bara inbromsningarna till vändplatserna som ger nån möjlighet öht, och det är bara den andra (nederst i bild) där hastigheten beror på körskicklighet eftersom hela den långa rakan bara är ett dragrace mellan chikaner (dvs alla får lika dålig utgång).


Det brukar inte vara något race med MGCC på Ljungbyhed utan endast tidsträningspass.

Till att se på bilden så är det ungefär samma bana som vi kört tidigare fast nu i vänstervarv och med en kortare sträcka längs depåområdet.
Undrar om det blir samma layout på KM2??
Hoppas vi slipper fickparkeringschikaner.

Någon påstod att yttre markeringarna i chikanerna skuller göras med sk. serganter, dvs. Orange platta "plast"pinnar som står i kraftiga hårdgummifundament (typ som vid vägarbeten).
Dessa ska man nog undvika att köra över om man är rädd om sin bil.

Fredrik
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20134



Fredrik olsson skrev:
Någon påstod att yttre markeringarna i chikanerna skuller göras med sk. serganter, dvs. Orange platta "plast"pinnar som står i kraftiga hårdgummifundament (typ som vid vägarbeten).
Dessa ska man nog undvika att köra över om man är rädd om sin bil.
Jag har faktiskt funderat lite på såna förr (man får ju lite tvångstankar om slalom mellan dem vid vägarbeten ).
Man får förmodligen lite revor i lacken men viktigast av allt så förlorar man tid genom att skumpa över gummiplattan (den är väl nära 10 cm hög på mitten). Förlora tid vill man ju inte göra (även om man inte är rädd om bilens lack).

Att funktionärerna skall jaga småkoner som flyger som vantar i vinden blir ju knappast bra under tidskval (efterföljande tjänar en hel del på om det sker lite plockepinn).

Hur bestraffas plockepinnare förresten (eller är vi alla gentlemen)?
En straffsekund (på det varvet) för konflyttning borde avskräcka rejält.

Dessa gummiplattor hade nog fungerat fint som temporära curbs i innekanterna också, om de bara kunnat förankrats i backen på ett bra sätt. Nu är de iofs inte direkt billiga (däck är ju mycket billigare) har jag för mig.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Fickparkering

Hej

Fickparkering var ordet, min bil gick knappt på ettans växel i de trängsta partierna

Vi får väl se om man kan finna någon variant på "Miata" banan

Citat:
Hur bestraffas plockepinnare förresten (eller är vi alla gentlemen)?
En straffsekund (på det varvet) för konflyttning borde avskräcka rejält.


Jag tror att vi får nog vänta oss nåt sånt, alltså straff för vällta koner för att undvika Bowlingmodellen på körningen.

Vad gäller konerna så är det väl OK med små, när vi nu inte får köra på dem

Väl mött

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Fickparkering

Bengt Metz skrev:

Fickparkering var ordet, min bil gick knappt på ettans växel i de trängsta partierna / Bengt Metz


Jössesanamma, när en caterhamchaffis tycker det är trångt då är det nog trångt . Vi andra kanske måste öva på att kunna få i backen snabbt för att kunna saxa sig igenom portarna!

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Backa

Hej Pär

Varför inte starta Audimotorn baklänges och backa hela vägen runt

o du kanske den ska ha vakum i stället för tryck om den går på det hållet

Kanske en Caterham har chansen till fler points då

Edit

o du Niklas

Citat:
Jodå, Bengt har inte bara rykten, han har ju även testat några varv med sin Miata med brandsprutemotor..


Tyckte du att maskeringen var så bra att min Caterham gick att ta för en Miata??

Brandsprutemotorn har aldrig funnits i en Lotus Seven eller Caterham, däremot i Lotus Elite från mitten på femtitalet

Brandsprutemotorn (helaluminium) hottades upp från kanske 40 hästar till 130 i raceversionen, bilen kördes på Le man, toppfart en bra bit över 200km (tror ca 230km / h) med en 1.2 L Coventry Climax motor

Den gamle Eliten har ett CW tal på ca 0,30 om det säger dig något, Caterhamen har 0,74 (en F1 av dagens snitt har ca 1,0 i CW tal)

Länk

http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Elite

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Re: Fickparkering

Pär Hylander skrev:
Bengt Metz skrev:

Fickparkering var ordet, min bil gick knappt på ettans växel i de trängsta partierna / Bengt Metz


Jössesanamma, när en caterhamchaffis tycker det är trångt då är det nog trångt . Vi andra kanske måste öva på att kunna få i backen snabbt för att kunna saxa sig igenom portarna!


Verkar vara på sin plats med några klargöranden angående den bana jag lade i lördags till Miataklubbens körning. Att det skulle handla om fickparkering är rent nonsens. Banan var i stor av det snitt vi har kört på MGCC KM tidigare år (fast i vänstervarv då).

Den nya depåutfarten är på den plats där man tidigare vek in på den stora planen framför hangarerna.
Leder alltså direkt ut på den långa "smala" rakan. Den första chikanen låg efter ca 2/3 delar där min Miata då var uppe i ca 140-150 km/h. Kort hård inbromsning till en chikan av samma snitt som vi haft tidigare år på denna raka. 20 meter mellan konerna vilket man enkelt gled i genom på 3:an växel i ca 70-80 km/h skulle jag tro. Därefter följer ett roligt parti in på den första vändplatsen och sedan de två 90-graders vänster kurvorna där banan vänder. Sedan fullt på snabba partiet som leder ut på den breda landningsbanan där vi hade en väldigt öppen chikan av samma typ som Peter Mårup lade till KM 2004 för er som minns den. D.v.s med min bil åkte jag 4:an genom denna i ca 110-120 km/h. Efter det det snabba partiet efter landningsbanan som nu avslutas med en lite utmanande inbromsning inför nästa vändplats.

Sedan partiet som leder ut på den stora planen framför hangarerna där jag lade en ganska tight passage för att få ned farten. Detta beroende på att det står ett byggstaket förankrat i betongsuggor någon meter från bankanten. Av säkerhetsskäl ville jag inte ha någon bil som skulle hamna i detta staket som delar av det s.k. "eventområdet". Jag vet att Thomas Bjärnflo fört diskussioner om att få detta staket flyttat till lördag. Då kan man givetvis ha en snabbare passage här.

Nytt för denna bansträckning är även att man viker av ut från plattan tidigare in på den långa rakan.
Här ligger även en chikan i höjd med depåutfarten. Även denna har reltativt stort avstånd mellan konerna. Däremot inbar den en rejäl sidoförflyttning då man "rundade" ute på depåutfarten så att säga.

Den enda bil som "stod still" här råkade vara Bengt Metz. Till och med de som åkte i vår lugna grupp hade bättre flyt igenom denna. Det kan ju iof bero på att de även deltog på vår "Racing Academy" på förmiddagen där vi gick igenom SPÅR-Val mm.

Tror ingen har något att frukta inför lördagens bana. Ljungbyhed är lika snabb och rolig som den brukar vara. Att den innehåller ett antal chikaner ser jag som helt naturligt. Syftet med dessa är ju faktiskt att DÄMPA farten för att öka säkerheten.
Väl mött på lördag

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



-----

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Anders

Hej Anders

Ingen skugga skall vila över dig för banläggningen för Miataklubben

Som jag upplevde banan var det tight vid utgången till plattan samt in från plattan på smala rakan, (kanske någon skojare lagt till 2 koner på bredden in mot plattan i den bortre konraden??)
vid infarten till smala rakan stod min bil helt still och jag försökte komma igenom på ettans växel, dock är min etta lååååååång 1:2,5 dvs ca 70km/h vid 6000 varv, motorn drar sådär från 3000 varv vilket innebär 35km/h, denna hastighet tror jag inte är möjlig i detta parti, jag får väl försöka slira på kopplingen här

Det är möjligt att en följa John för mig hade underlättat min körning

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: 2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed, Funktionärer sökes!!

Pär Hylander skrev:


På breda landningsbanan kan ju chikanen med fördel läggas som "storslalom", så att det blir som riktiga kurvor istället för en trång och farlig(*) chikan

(*) med farlig menar jag knixig med stor risk att köra på konor/däck med front eller framhjul.


Quotar mig själv..

Är det bara jag som tycker så? Eller har jag skrivit så otydligt att det inte går att förstå vad jag menar?

Traditionellt har det ju varit en jäkla fart ut på breda landningsbanan, sen har det varit en fartdämpande chikan (bra, det måste det ju vara) som varit av karaktären broms och två snabba knyck på ratten, detta tycker jag inte är bra, det gör att marginalerna att köra emot konorna blir små och det blir lite kamikazikörning över det hela som Bengt skrev. På smala taxibanorna går det såklart inte att göra annorlund. MEN, gentlemen, det går ju att göra chikanen på breda landningsbanan mycket bättre, riktigt mycket bättre menar jag! Genom att ge chikanen karaktär av storslalom/super-G så blir det riktiga kurvor av det, långa svepande kurvor . Dvs öka avståndet mellan konorna och dra isär dom i sidledes så att man måste flytta bilen mer än bara över till andra sidan mittlinjen.

Så stället för 3 konor på rad med 15-20 mellan dom, så står dom 40-50 ifrån varandra i längriktningen och kanske 3-4 meter till vänster resp höger om mittlinjen (osäker på avstånden, dom får testas fram). Tänk er storslalom i ca 70 km/h, underbart!!

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
edit

Verkar ha blivit dubbla inlägg, tar bort detta

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Re: 2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed, Funktionärer sökes!!

Pär Hylander skrev:



Så stället för 3 konor på rad med 15-20 mellan dom, så står dom 40-50 ifrån varandra i längriktningen och kanske 3-4 meter till vänster resp höger om mittlinjen (osäker på avstånden, dom får testas fram). Tänk er storslalom i ca 70 km/h, underbart!!


Det håller jag helt klart med om att det skulle vara ett kul alternativ till vanlig chikan thumbs up

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re: Fickparkering

Pär Hylander skrev:
Bengt Metz skrev:

Fickparkering var ordet, min bil gick knappt på ettans växel i de trängsta partierna / Bengt Metz


Jössesanamma, när en caterhamchaffis tycker det är trångt då är det nog trångt . Vi andra kanske måste öva på att kunna få i backen snabbt för att kunna saxa sig igenom portarna!


Dennis tyckte jag hade bra fart genom till och med den långsammaste chikanen... Och jag tyckte inte heller att den var så otroligt otrevlig, bara lite
De andra chikanerna var däremot väldigt trevliga, särskilt den långa på "baksidan" - över 120 i den var kul

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Re: 2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed, Funktionärer sökes!!

Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:


På breda landningsbanan kan ju chikanen med fördel läggas som "storslalom", så att det blir som riktiga kurvor istället för en trång och farlig(*) chikan

(*) med farlig menar jag knixig med stor risk att köra på konor/däck med front eller framhjul.


Quotar mig själv..

Är det bara jag som tycker så? Eller har jag skrivit så otydligt att det inte går att förstå vad jag menar?

Traditionellt har det ju varit en jäkla fart ut på breda landningsbanan, sen har det varit en fartdämpande chikan (bra, det måste det ju vara) som varit av karaktären broms och två snabba knyck på ratten, detta tycker jag inte är bra, det gör att marginalerna att köra emot konorna blir små och det blir lite kamikazikörning över det hela som Bengt skrev. På smala taxibanorna går det såklart inte att göra annorlund. MEN, gentlemen, det går ju att göra chikanen på breda landningsbanan mycket bättre, riktigt mycket bättre menar jag! Genom att ge chikanen karaktär av storslalom/super-G så blir det riktiga kurvor av det, långa svepande kurvor . Dvs öka avståndet mellan konorna och dra isär dom i sidledes så att man måste flytta bilen mer än bara över till andra sidan mittlinjen.

Så stället för 3 konor på rad med 15-20 mellan dom, så står dom 40-50 ifrån varandra i längriktningen och kanske 3-4 meter till vänster resp höger om mittlinjen (osäker på avstånden, dom får testas fram). Tänk er storslalom i ca 70 km/h, underbart!!


Detta håller jag också med om!
Tvärbroms 2 ryck i ratten chikaner är ingen hit, tror som Pär att det flyter bättre med större sidoförflyttning på längre sträcka och att risken för påkörda koner minskar

_________________
Otto Dürholt
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Re: Backa

Bengt Metz skrev:
Brandsprutemotorn har aldrig funnits i en Lotus Seven eller Caterham, däremot i Lotus Elite från mitten på femtitalet

Brandsprutemotorn (helaluminium) hottades upp från kanske 40 hästar till 130 i raceversionen, bilen kördes på Le man, toppfart en bra bit över 200km (tror ca 230km / h) med en 1.2 L Coventry Climax motor
/ Bengt


Kuriosa:
Jo, "brandsprutemotorn" (FWA=1098cc ca 75hk - Feather Weight A) har suttit i en Seven - i slutet på 50-talet. FWB=1460cc satt inte i "vanliga" bilar utan t.ex Cooper Bob Tail. FWE=1216cc och 75-105hk fanns bara i Elite, men gick att köpa lös. Raceversionen gav ca 115hk.
Ca 1000 Eliter är tillverkade och det finns 14 i sverige. 582 ägare världen över finns med i The Elite Newsletter.
Källa: pappa
Christian

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Lite OT...

Citat:
Brandsprutemotorn har aldrig funnits i en Lotus Seven eller Caterham, däremot i Lotus Elite från mitten på femtitalet


Så var det inte riktigt, den första "super seven" hade 1098 cc Coventry-Climax. Det byggdes dock bara 3-4 st från fabrik. Tre av dem kan jag räkna upp:

7 TMT Den första, bilen Graham Hill vann på Brands med på Boxing day 1958
TBY 484 Byggd till Club Lotus tävlingssekreterare Jack Richards
VGJ 4 Byggd till Checkquered Flag, Graham Warner, senare tävlad med av Betty Haig

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Brandspruta

Ännu mer OT

Hej

Ber om ursäkt, menade 1200cc motorn som fanns i Eliten, skall läsa på bättre
Ber om förlåtelse att jag glömde de fyra första bilarna

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Inför träffar
2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed
1, 2   >>
3388 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande