Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 10769 besök totalt |
Re: BMW kontra Miata
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Hej PÄR Skillnaden är att BMWn är rätt kass att köra bana med i standard utförande och kräver därför mycket större (läs dyrare) åtgärder. Miatan räcker att byta dämpare , fjädrar och krängare på så är man hyggligt med i leken. Dessutom har dom flesta bara en skyddsbåge medan BMWn måste ha fullbur. Men en riktigt preppad BMW är snabbare (roligare?) Med att byta dämpare menar jag att till miatan duger relativt billiga dämpare typ koni eller billstein medan en snabb BMW kräver dämpare typ proflex eller Öhlin . Vidare så krävs en nästan hysterisk lättning av BMW och sänkning som gör att den inte tar sig fram över tex vägbulor och knappast går igenom SBP.
_________________ Rolf osbeck |
||||||
![]() ![]() OBS: Detta är INTE ett "hacka inte på mitt mätke"-inlägg. |
||||||
![]() Rolf har ju skruvat i det mesta men inte försökt att plocka ut de sista tiondelarna ur en Miata än så åsikten om användbarheten för en optimerad Miata förändras kanske så småningom. |
||||||
Jag har försökt vägleda Pär till ett beslut och försökt att vara märkes neutral med undantaget att jag tror att en max preppad BMW är troligen roligare än en modifierad MIATA. Sedan är det klart att skulle man driva ett Miata projekt lika långt så går det nog på ett ut. MEN nu är det ju så att ombyggnadsgraden ofta följer hur det ser ut i resp. klasser en måttligt modifierad BMW (som miata) är ju chanslös i både BMW CUP och Fyndbörsen Cup. Båda dessa bilar har sin charm och är bra val även om jag vet att det går att göra racerbil av i stort sett vad som helst
_________________ Rolf osbeck |
||||||
För att om omvärlden vet att man gärna åker ett visst märke brukar åsikter som ligger mer åt det märkets favör, oavsett hur välgrundade de är eller ej, nonshaleras med just "Detdär säger du bara för du är märkesskadad.". Mao, bara en förklaring att även jag försöker se med klara ögon här. ![]()
Då håller jag med dig lite mer. Tyckte bara du var lite väl negativ till Z3:an, men det är ju som sagt tro. Vikten är ju ngt som borde tala till Miatans fördel. Sen om man ska vara petig löser inte rätt fabrikat på dämparna problemet med väghållningen, det gör rätt dämparkurva. ![]() ![]() |
||||||
Andreas alla vet att du har ett BMW märke i pannan. Men nu gäller detta PÄR med 30 tusen och objekt !!
När det gäller dämpare så har du tyvärr fel justerbara dämpare är ett måste för att ställa chassiet så det passar den förare som skall köra bilen.Med ställbara dämpare går det att justera bilen till vad du vill under-överstyrd eller neutral och det är ett vanligt fenomen här på rejsa att man glömmer att bilen kräver en förare och dom är inte lika funtade. Förövrigt så skulle jag naturligtvis säga att allt annat än porshe är dåligt eftersom det är vad jag skruvar på förnärvarande. Men jag tycker inte så utan är öppen för alla märken och nivåer på tävlande. _________________ Rolf osbeck |
||||||
EXAKT! Därför skrev jag som jag gjorde...och blev iaf missförstådd. Men det får jag leva med ![]() Tävlar jag är det med en Saab och mekas det racebil just nu är det en Renault...så jag är klart vidsynt om det gäller jag oxå. ![]()
Ingen sa ngt om justerbart om vi ska vara ärliga... ![]() Vidhåller att prio ett är rätt grundsättning och att detta är bättre än alla justeringar i världen. Sen att justeringar är nice och kan göra underverk, ja det vet vi nog alla. Vad det är för fabrikat är nog högst egalt på denna nivå, bara man väljer bort rent junk. Nu tbx till Pärs fråga tycker jag. ![]() Enklast och billigast av de två hetaste (?) kandidaterna är nog som vi förstått Miatan. BMW:n är nog fin den oxå men får man en sådan för 30 kkr ens? |
||||||
Räknar man med 10 för däck+fälg, 10 för dämpare/fjädrar/krängare och 10 för säkerhetsutrustning så vet jag på ett ungefär hur långt man kommer i en Miata, hur långt det räcker i en Z3 är för mig okänt? ![]() Sen skall sakerna väljas vettigt från början, annars blir det dyrt oavsett plattform. |
||||||
Läser som en kratta...
![]() Men Miatan är väl billigare än en Z3 med 1,8 16V? Vässdelarna vet jag inte så mkt om prisbilden för Miatan men BMW skulle man kunna välja rätt fritt mellan olika modeller vilket kan bredda utbudet ngt elelr göra att man kan kapa kostnaderna lite genom att köpa beg tex. Men det är väl mer att räkna som flyt än att kunna planera efter. Men som Rolf varit inne på, det blir troligen inte billigare eller mindre jobb med BMW:n. Dock borde den ha stor potential. Allt beror ju sen på vad man har för slutmål uppsatt och andra saker som användavänlighet osv (Hur bra den nu blir med helbur?). |
||||||
Sammanfattningsvis så var jag övertygad redan innan att Andreas visste att folk kör olika och på olika banor i olika väder. Och självklart måste dämparna vara byggda för den bil dom monteras på, vi är överens! Men tillbaka till PÄR och hans banåka i hans kläder skulle jag uppgradera den bil han har med 30 tusen och utmana Blyberg i Fyndbörsen Cup han utklassar ju alla med sin 205a så det är väl bara att hänga på samma grejer som han har och gasa på? Det skulle ju bli mer spännande att följa cupen då och förövrigt så är ju den andra peggan som är med tvåa när det gäller bästa varvtider. Dessutom tror jag eller vet jag att Pär är lika förtjust detta bil märke som Andreas är i BMW.
PS. Jag äger två BMW fn. DS _________________ Rolf osbeck |
||||||
Hehehehe
Jag erkänner, jag är skylldig på alla åtalspunkter. ![]() Tycker oxå Pär ska satsa på vinst, det är det som är racing! ![]() ![]() |
||||||
Hmmm.... Jag bedömer att det är mer pga SBS än pga dålig spec på bilen som Blyberg och Daubner får vara ifred för mig iaf...
![]() Men visst är det frestande att fortsätta i Fyndbörsen med peggan, samtidigt är, som sagt, en inreggad roadster lite mer användbar för annat än racing, även om det inte är nåt komfortåk. ![]() Ambitionen kommer aldrig att bli att bygga en maxpreppad bil med en gång, alltså objekt + ca 30 papp blir inte så väldans mycket... 10' för det nödvändigaste i form av bur, stol... 10' för hjulupphängningar (justerbara Avo hydraulare i dämparväg var tanken) ca 5' för övrig översyn (kan ju dra iväg vid renoveringsbehov) och 5' för några beggade fälgar... Däck räknar jag som förbrukningsmaterial så de är inte med. Inte heller vagnboksbesiktning. 40' kan det väl bli innan det är klart om det inte spårar ur... om man törs fortsätta diskussionen om "konkurrerande" roadsters på ett BMW-forum, så känns Miata som ett bättre utgångsläge vad gäller hjulupphängningarna, med dubbla A-armar runtom så bedömer jag det som enklare och billigare att göra något hyfsat för en rimlig peng än på Z3 med McPherson resp snett bakåtriktade länkarmar. Allt går ju som sagt, men det känns mer rättfram med Miatan. Kostnaden är också en fråga, har hittat två objekt inom någorlunda ekonomisk räckvidd: Bil1. Bil 2. Även dessa är i dyraste laget och sammanatget med att hjulupphängningarna blir dyrare att fixa (även med liknande spec på dämpare) så ser det pyrt ut för Z3-alternativet. Det är just utrymmen och BMW Cup-möjlighet som väger upp lite. Men även om sannolikheten för Z3 sjunker, så hoppas jag att ni inte tycker jag slösat med er tid. Kan ju vara nån annan som blir inspirerad? ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Kul att väcka denna ide då den diskuterats i mina bekantskapskretsar förr.
![]() oavsett vad så hoppas du hittar ngt som passar bättre...eller att du fortsätter att ha kul med Peggan. ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 10769 besök totalt |