Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5763 besök totalt |
Med risk för trådkapning måste jag säga att alla rykten till trots så händer det mycket olyckor på den här banan även om antalet dödsolyckor många gånger har överdrivits.
Jag vet att det är en subjektiv bedömning jag gör, men att köra ett liknande koncept i Sverige som tex. Gotland Ring med turistkörning och lika stor andel olyckor skulle vara omöjligt IMHo. Av någon anledning så köper man det här på Ringen, min egen erfarenhet sträcker sig till 5 dagar i påskas men maken till bilslakt och mc omkullkörningar har jag aldrig skådat. Att det får fortsätta är för mig helt overkligt. Jag räknade till 10 olyckor bara på långfredagen, och då har jag säkert missat ett antal olyckor. Var det speciellt illa i påskas eller brukar det vara ännu värre ? _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Fortsätter kapa tråden men de är ett ganska seriöst ämne då allt inte bara är roligt med ringen.
Enligt vad jag har hört så är det i snitt 8 personer som dör PÅ ringen varje år. De är någon officiell siffra. Det verkliga antalet ska vara betydlig högre då den officella siffran inte räknar de som lämnat banan och dör på sjukhust. Kan 140 stämma på ett år? Låter mycket men jag vill minnas att jag hört detta. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
Jovisst många som dör det jag funderar på är om dom kanske jämför med andra autobahn sträckor (Det är väll officielt en sträcka av autobahn?) och då kanske det inte är så "farligt" med andra ord så ovanligt eller nåt sånt.
![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Siffrorna över olyckor på just ringen är inte offentliga. De siffror som ges ut till allmänheten gäller hela Gemeinde Adenau med alla vägar runt omkring (inkl ringen). I de här två trådarna finns lite info om just detta (på tyska): http://www2.nurburgring.de/web/forum http://www2.nurburgring.de/web/forum _________________ Anders Dauner |
||||||||
Det är just denna typ av siffror som är lite farliga. Upprepas de tillräckligt många gånger så blir det snart till sanning. Jag tror vi kan avfärda denna siffra som helt orealistisk. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Bra skrivet Staffan. Håller med.
Tycker att när det snackas ringen är det allt som oftast ![]() Undrar hur Gotl Ring har tänkt sig...Har dom verkligen tänkt igenom det, utrett ansvarsfrågan osv? Förhoppningsvis blir det avåkningssoner vilket inte nordslingan bjudert speciellt mycket på, men ändå. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Jag tycker detta är helt naturligt. Hur många snackar om benbrott när de kommer hem från Alperna? Dessutom är det ju så att när väl är olyckan är framme så är det oftast ytterst få som har de verkliga fakta. Risken är uppenbar att man sprider runt rykten som är osanna och som förstärks och förvrängs under resans gång. Jag tycker också att man skall visa respekt mot de inblandade. Det är ju långt ifrån säkert att den som kört av vill att tusentals personer skall sitta bakom tangentbordet och gotta sig i hans/hennes olycka. Slutligen finns det ju en aspekt som vi själva kanske bör tänka på. Det är inte säkert att diskussioner av den typ som vi nu för gagnar våra egna intressen. Det är ju inte otänkbart att svenska försäkringsbolag kan intressera sig för ämnet och dra felaktiga slutsatser... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Det var min ondskefulle tvillingbror Johannes. ![]() ![]() |
||||||||
okej. Det lär ju förklara ju en del. Måste vara han som lekt med min kamera klockan 04:27 på Fuchsröre. För jag var då absolut inte där... Vid den tiden ligger jag alltid och sussar. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||||
Finns det fotobevis? ![]() ![]() |
||||||||
Hur ska du ha det nu? ![]() ![]() ![]() Bilderna på eventuellt luftgitarrspelande är fö hemligstämplade tills vidare.... Iom att batterierna i min kamera var ganska trötta så verkar den mest ha dragit sig till just trötta personer. Så här trött kan man tydligen bli efter en heldag på ringen. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||||
Vilken tur för Johannes! ![]() ![]() Vilken tid togs bilden ovan? ![]() |
||||||||
What a good looking chap...
![]() Looks like he is dreaming of having done 20+ laps in one day. ![]() Anders - please post some incriminating pictures of Johan now...in the meantime I will see if I can dig up some other nice pics ![]() _________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||||||
Sorry Kees, this is not an X-rated site... ![]() Will you attend any of the track days in Porsche Club Sweden later this year? Anders PS. Ursäkta utrikiskan, men Kees har lite svårt med språket - åtminstone det svenska. Holländska och engelska funkar lite bättre. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
[quote="Anders Jonsson"]
Yep. ![]()
Jag förstår svenska faktiskt - men skriva på svenska är just nu lite svårt. Jag ber om ursäkt för besväret. ![]() _________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||||||
Förstod väl att du skulle vakna till liv om jag skrev att du inte kunde svenska! ![]() Vi ses! ![]() Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
|
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5763 besök totalt |