Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Justerbara kränghämmare på en 944
819 besök totalt
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Hej!

Jag har en 944 Turbo S och vill börja skruva lite med inställningar för att lära mej hur saker och ting funkar. Det verkar som justerbara kränghämmare är vägen att gå om man förhållandevis enkelt (med små handgrepp menar jag då) vill justera balansen i bilen, tex. Om man börjar laborera med olika däck. Fjädrar är ju lite jobbigt att justera sådär mitt på ett banmöte eller något.

Men hur går man till väga rent praktiskt? Var köper man två bra sånnadär till min bil? Vad ska man tänka på? Nån som gjort det innan som kan ge lite tips?
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Sandèn har nog krängare på hyllan.
Har själv nyss bytt till cupdämpare på min påsse o är oxå sugen på några andra krängare.
Tror att det är de som ingår i 030 paketet som folk brukar montera.

NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

030 till 944 har inte justerbara kränghämmare. Dock tror jag 030 till 968 var justerbar bak, men bara till 3 fasta lägen.

Jag har (tror jag) fabrikat Weltmeister på mina. Skulle dock tro att man kan börja med att ha justerbarheten bara i ena änden av bilen. Om Weltmeister skulle jag valt bak av den enkla anledningen att den går att justera när bilen står normalt med hjulen i backen. In med armen framför bakhjulet och halvtums lednyckel i handen.

Lindskog Engineering (och andra) tillverkar ju ställbara hämmare av knivtyp, finns väl dessutom en variant är väl extra snabb att ställa in. http://www.lindskogengineering.se/

Se även https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=327&highlight=lindskog

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Justerbara kränghämmare på en 944

hovang skrev:
Hej!

Jag har en 944 Turbo S och vill börja skruva lite med inställningar för att lära mej hur saker och ting funkar. Det verkar som justerbara kränghämmare är vägen att gå om man förhållandevis enkelt (med små handgrepp menar jag då) vill justera balansen i bilen, tex. Om man börjar laborera med olika däck. Fjädrar är ju lite jobbigt att justera sådär mitt på ett banmöte eller något.

Men hur går man till väga rent praktiskt? Var köper man två bra sånnadär till min bil? Vad ska man tänka på? Nån som gjort det innan som kan ge lite tips?

Krängninghämmare skall, enligt min uppfattning, betraktas som finjusteringsratten för krängmotståndet, grovjusteringsratten heter fjäder.
Jag brukar, numera, köra utan krängningshämmare tills jag hittat en fjäderbalans som är acceptabel, först därefter kopplar jag in krängningshämmaren, observera singularis, för att justera för väder och vind.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
819 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande