Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6 besök senaste veckan (12086 totalt) |
Svetsa svartstål med MIG och Argon?
Jag har ett lite problem. Jag har ett Kemppi AC/DC TIG svetsapparat som jag kjor med Argon skyddgas, men sidan jag ska gjora en del karosseri arbete så vil jag kjopa en MIG svets (ca 200A). Men kan jag anvenda vanlig Argon skyddgas på MIGen når jag skal svetsa vanlig svartstål? Någon med egna erfaringer? Grunnen til jag undrar e fordi jag vil ha bara en flaska som jag kan anvenda på begga svets apperatene! ![]() _________________ Oddbjorn Sperstad |
||||
Re: Svetsa svartstål med MIG och Argon?
Nä det går inte, har provat när jag råkat tagit fel tub någon gång. Men fråga där du byter tuber om du får byta argon tuben till en Arogon/koldioxid tub istället typ mison 18 eller 25. Brukar gå att göra så. Men då måste du byta tub nästa gång du ska tigga. |
||||
|
||||
Det verkar tyvärr som att det inte finns nån gas som fungerar till både TIG och MIG vad gäller olegerade/låglegerade stål ...
Jag var ganska säker på att det fanns, men efter att ha Googlat som en gnu hittar jag ingen sådan gas ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Enligt videoserien "gasakademin" från AGA så kan man TIG:a med mison (minns inte vilket nummer) men det skall enligt vad jag hört inte bli speciellt bra. Kan ju bero på att man inte använder rätt mison alternativt fel mängd gas. Men bara för att de går behöver det ju inte heller betyda att det blir bra.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Kanske mison argon? Argonen från aga heter också mison. Mison är gasserie från aga med lite kväveoxid i för att förhindra ozonbildning vid svetsning. |
||||
så kan det också vara, minns bara på att jag regerade över att mannen i filmen sa att det även går bra att köra med mison. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Mison ær som sagt en serie skyddsgaser. Det finns olika blandningar & æven rena produkter bla Argon, Mison Ar.
Jag har bytt från blandgas till ren argon i Air Liquides motsvarande serie, inga problem, jag skulle tro att det går lika bra hos aga. Att svetsa stål med MIG ær odugligt, det måste vara MAG med någon form av kolsyreblandning (eller ren kolsyra vilket inte heller ær så lætt). _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6 besök senaste veckan (12086 totalt) |