Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svetsa svartstål med MIG och Argon?
6 besök senaste veckan (12086 totalt)
Sperstad
Norge
Här sen Maj 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Jag har ett lite problem. Jag har ett Kemppi AC/DC TIG svetsapparat som jag kjor med Argon skyddgas, men sidan jag ska gjora en del karosseri arbete så vil jag kjopa en MIG svets (ca 200A). Men kan jag anvenda vanlig Argon skyddgas på MIGen når jag skal svetsa vanlig svartstål? Någon med egna erfaringer?

Grunnen til jag undrar e fordi jag vil ha bara en flaska som jag kan anvenda på begga svets apperatene!

Klippan
Här sen Sep 2004

Re: Svetsa svartstål med MIG och Argon?

Sperstad skrev:
Jag har ett lite problem. Jag har ett Kemppi AC/DC TIG svetsapparat som jag kjor med Argon skyddgas, men sidan jag ska gjora en del karosseri arbete så vil jag kjopa en MIG svets (ca 200A). Men kan jag anvenda vanlig Argon skyddgas på MIGen når jag skal svetsa vanlig svartstål? Någon med egna erfaringer?

Grunnen til jag undrar e fordi jag vil ha bara en flaska som jag kan anvenda på begga svets apperatene!

Nä det går inte, har provat när jag råkat tagit fel tub någon gång.

Men fråga där du byter tuber om du får byta argon tuben till en Arogon/koldioxid tub istället typ mison 18 eller 25.

Brukar gå att göra så. Men då måste du byta tub nästa gång du ska tigga.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

så man kan använda misongas till TIGen?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
så man kan använda misongas till TIGen?

Nej det går inte.
Läs igen så ser du hur Ajden menade.

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Det verkar tyvärr som att det inte finns nån gas som fungerar till både TIG och MIG vad gäller olegerade/låglegerade stål ...
Jag var ganska säker på att det fanns, men efter att ha Googlat som en gnu hittar jag ingen sådan gas ...

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har för mig att Argon är dyrare än Mison så det är antagligen mer ekonomiskt att använda rätt gas till rätt svets i långa loppet.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Enligt videoserien "gasakademin" från AGA så kan man TIG:a med mison (minns inte vilket nummer) men det skall enligt vad jag hört inte bli speciellt bra. Kan ju bero på att man inte använder rätt mison alternativt fel mängd gas. Men bara för att de går behöver det ju inte heller betyda att det blir bra.

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Karlsson skrev:
Enligt videoserien "gasakademin" från AGA så kan man TIG:a med mison (minns inte vilket nummer) men det skall enligt vad jag hört inte bli speciellt bra. Kan ju bero på att man inte använder rätt mison alternativt fel mängd gas. Men bara för att de går behöver det ju inte heller betyda att det blir bra.

Kanske mison argon? Argonen från aga heter också mison.

Mison är gasserie från aga med lite kväveoxid i för att förhindra ozonbildning vid svetsning.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Ajden skrev:
Karlsson skrev:

Kanske mison argon? Argonen från aga heter också mison.

Mison är gasserie från aga med lite kväveoxid i för att förhindra ozonbildning vid svetsning.

så kan det också vara, minns bara på att jag regerade över att mannen i filmen sa att det även går bra att köra med mison.

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Mison ær som sagt en serie skyddsgaser. Det finns olika blandningar & æven rena produkter bla Argon, Mison Ar.

Jag har bytt från blandgas till ren argon i Air Liquides motsvarande serie, inga problem, jag skulle tro att det går lika bra hos aga.

Att svetsa stål med MIG ær odugligt, det måste vara MAG med någon form av kolsyreblandning (eller ren kolsyra vilket inte heller ær så lætt).

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Allmänt banåkaforum
6 besök senaste veckan (12086 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande