Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4946 besök totalt |
Arai GP-5K - Vikt?
Någon som vet om Arai GP-5K är godkänd av SBF vid nationella tävlingar i öppen bil. Dvs väger den under 1500g så att man kan använda den utan att inneha internationell licens? _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||||
Frågade www.forsman-motor.se i förra veckan på en GP-5 och dom sa 1400g. Kollade inte 'K' modellen.
_________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Har ställt frågan till Forsman ang K-modellen. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||||
Lite googlande angav vikten till 3,5 lbs, dvs ca. 1,6 kg.
http://forum.specmiata.com/cgi-bin/u Som en jämförelse ligger viken på våra integralhjälmar kring 1230-1380 g. |
||||||
Enligt den här sidan: http://www.zipnorth.co.uk/acatalog/R
Enligt svenska kartingförbundets regler får integralhjälmar inte väga mer än 1500 gram för seniorer. Om det stämmer att Arai-hjälmar väger mer än så kan man ju undra varför var och varannan kartingförare kör med Arai-hjälm ändå? _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||||||
Man blir ju lätt konfunderad, enligt Forsman väger GP-5 alltså 1400g och enligt den engelska sidan väger samma hjälm 1520g. Väntar fortfarande på svar från Forsman ang GP-5K. Befinner mig i USA och handlaren jag varit i kontakt med här säger 1600-1700g för GP-5K ![]() Känns ju lite fel att handla om man inte till 100% vet att den är godkänd. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||||
Köp en Stand 21 istället. ![]() |
||||||
Står det inte på/i hjälmen hur mycket den väger? Det gör det på min Arai-hjälm, som det står 1430+/-50 g på, om jag inte missminner mig. För övrigt en helt otroligt skön hjälm för min skalle. Jag har väl haft nåt tiotal hjälmar och ingen är i närheten. ![]() Men då har jag aldrig ägt nån Stand 21, johann, så de är kanske bättre. ![]() GP-5K har visst sämre ventilation än GP-5 och är lite tyngre, enligt den här sidan: http://www.northstarmotorsports.com/ "Similar to the GP-5, but with a slightly larger eyeport for better visibility in sedans and only one front and one rear ventilation duct on top. Uses Complex Laminant construction and is slightly heavier than the GP5." _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Klart de ær samt lættare. ![]() |
||||||
[quote="johann"]
Kan mkt väl bli en Stand21, har köpt lite av dig innan så det har jag inget emot. Kollade Arai eftersom det ev finns en möjlighet att få loss en sån till trevligt pris. När detta inköp blir aktuellt så lovar jag du får vara med johann ![]() EDIT: ....det var alltså johann som skrev "Köp en Stand 21 istället." _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
[quote="superMOG"]
Tackar! ![]() om ni skall köpa en Arai kolla dels att den har SNELL SA2005 samt att den kommer med HANS-fästen och FIA-dekal för dessa. Själva fästena kan eftermonteras men det går inte att få dekalen i efterhand på en Arai-hjälm, iaf inte i Sverige. Problemet med dekalen har de flesta utom Stand 21. EDIT: Fortydligande kring FIA-dekalen. |
||||||
Hej på er!
Ang Arai så ligger dessa på lite olika vikter, beroende på storlek mm. En medium ligger på ca 1480 gram, Ang FIA dekal mm går dessa eftermonteras på Arai hjälmar men det blir lite bökigt då man måste skicka hjälmen till Tyskland eller England (i dagsläget), men det går, och då bör inte hjälmen vara för gammal(helst Snell 2005), samt bäst är dock som Johann säger att se till och köpa dem färdig monterade om ni ändå skall köpa dem nya. FIA dekal kan även sitta på insidan på Arai hjälmarna nuförtiden...(så slipper man maskera av dessa när man skall lackera dem).. Dock är inte FIA dekal något krav på racing (ännu men det kommer nog....) utan bara en mycket stark rekommendation,, Undantaget är Racing i Tyskland, dvs Racing i Tyskland kräver FIA dekal om man har Hansfästen på hjälm som krav i klassen... Vilket märke är bäst? Ja det får smaken, passform och plånbok avgöra.... HaDe! MVH: Lasse Mehtola www.360gfx.com www.motivlack.se _________________ Lars-Göran Mehtola |
||||||
Vikter på olika ARAI hjälmar
GP5-K Medium (Snell 2005), 1570g, 1530g, 1520g GP5-K Medium (Snell 2000), 1523g, 1490g, 1520g GP5 Medium (Snell 2005) 1510g, och med Topwing, Hans skruvar och intercom 1660gram (beror då på vilket system man väljer...tror gränsen är vid 1700gram för banracing) så det varierar en del? Önskas mer data så hör gärna av er.... MVH: Lasse www.360gfx.com _________________ Lars-Göran Mehtola |
||||||
Undrar vad en liknande vägning av några PeltorG6 skulle ge för värden (speciellt om de är insvettade under några år)...
Det spelar ju ingen roll för 1500ghjälmar för öppna bilar men bara för skillnaden certifierad vikt kontra verklig vikt. halvOT, det har tydligen meddelats från SBFhåll att en Miata är "öppen bil" oavsett cabbning eller hardtop, bra att veta för den som trillar i denna hjälmtråd. |
||||||
Fixar det, återkommer...
Johan hur mycket skiljer Stand hjälmar? Har för mig de viktkontrolleras noggrannare? eller? MVH: Lasse www.360gfx.com _________________ Lars-Göran Mehtola |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4946 besök totalt |