Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5644 besök totalt |
Få gatbilsklubbar som har banträff på Gotland Ring i år?
https://rejsa.nu/Bankalender.asp?Ban ![]() Har jag missat datum? Eller är gatbilsklubbarna lite försiktiga att boka Gotland Ring? _________________ ![]() |
||||||
Norrort racing hyr gotland ring i slutet av vecka 29. Tror att alla är välkomna att anmäla sig.
http://www.norrortracing.com/forum/v _________________ Fredrik Ryding |
||||||
En bidragande orsak?
![]() http://gt.helagotland.com/GEN_Utmatn -Vi vill ha ordning och det gäller även Alec (Alec Arho Havrén - Gotland Rings grundare, vår anm.), han kan inte sväva i det blå hur länge som helst, fortsätter Ronny Nyström och Thomas Söderström. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Vad är det som krävs för att Gotland Ring skall få banlicens?
Jag var där för första gången i helgen (Club Alfa Romeo) och imponerades av den fantastiskt roliga banan men förvånades över att så mycket kring banan är ofärdigt trots att det snart är tre år sedan invigningen. Säkerheten verkar vara acceptabel med bra avåkningsytor och räcken, men stenkrosset utanför banans höga asfaltskanter är nog inte så skonsamt mot bilars underreden. Jag gissar att tanken är att fylla ut med något mer ändamålsenligt material (efter långa raksträckan verkade det redan vara gjort). Givetvis har Gotland Ring prioriterat rätt saker (dvs banan!) men det är trist att det inte finns någonting i anslutning till banan. Bara ett (sönderblåst) tält och några bajamajor. Inte ens vatten. Och den långa grusvägen är verkligen inte rolig med en låg och stötig sportbil. Men som sagt, banan är fantastisk och jag kommer givetvis återvända! Men det vore skönt med banlicens eftersom all körning på Gotland Ring än så länge är mer eller mindre olaglig vad jag förstår. _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||||
SBF har bara myndighetsutövande i samband med besiktning av rallybilar. Jag ser inte hur en banlicens skulle påverka trafikförordningen. Likaså är ju en banlicens enbart för SBF's tävlingsklasser. Således berör den inte märkesklubbar som sällan ens är anslutna till SBF. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Jag läste någonstans att Polisen inte har godkänt Gotland Ring som inhägnat område (och lagens definition är ganska otydlig) vilket borde innebära att Gotland Ring klassas som allmän väg (eller privat väg)? och på allmän väg gäller trafikförordningen inklusive hastighetsbegränsningar. Ett godkännande från SBF/FIA borde däremot övertyga alla myndigheter? Men tillbaka till min ursprungliga fråga: Vad är det som krävs för att Gotland Ring skall få banlicens? _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||||
Skyddsräcken tex. Säkert mycket mer men det är det jag kommer på så här på rak arm. _________________ Rachid Rachid |
||||||
Jag har sett ställen med banlicens där 5% av området är avspärrat med plastband, så jag har svårt att se vikten av det hos myndigheter. Här har vi ju tex de två domsluten som gör det hela luddigt. 1. Ett militärt område med 2 meter högt taggtrådsstängsel bedömdes inte som inhägnat, eftersom vem som helst med ett ärende in på området kunnat ta sig in. 2. En plogad skoterbana på en is bedömdes som inhägnat, då det fanns en person med ansvar att se till att obehöriga inte tog sig in på banan. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re: Få gatbilsklubbar som har banträff på Gotland Ring i år?
Jag har för mig att vi diskuterade GR redan för ett par år sedan i OSC och då kom fram till att det var ett alltför stort ekonomiskt risktagande med hög hyra och osäkert antal deltagare pga resekostnader etc. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
![]() ![]() ![]() Visst är Sverige fantastiskt. Höga stängsel med traggtråd (typ Mantorp) krävs alltså inte? Men vad är det då som hindrar Gotland Rings banlicens? Hade ovan nämnda bana ordentliga avåkningsytor och räcken? _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||||
För nybyggda banor är det hårdare krav från FIA, så Gotland måste ha Armco-räcken runt hela banan oavsett hur lång avåkningszonen är....... Och där fattas det väl en 2-3 km armcon idag och tills dom är monterade så blir det ingen banlicens. FIA's regler känns ibland lite overkill men tyvär så är det så det är. |
||||||
Jag antar att Tullinge är definierat som inhängnat område? oberoende om det är det eller inte så brukar det nästan alltid dyka upp överaskningar på banan i form av förvirrade cyklister, svampplockare, inlinesåkare och t.o.m. fallskärmshoppare som dimper ner...
_________________ ![]() |
||||||
Gotland Ring begärt i Konkurs
Artikel från Gotlands Allehanda; http://www.gotlandsallehanda.se/GEN_ Tråkigt om projektet inte styrs upp snart ![]() _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
Lite off-topic men jag kan inte låta bli
![]()
Mittsverige har en hel drös med licenser... Det verkar vara mye förvirrat snack om vad den banan har och inte har tyvärr. Det körs ju SBF-godkända tävlingar där på regelbunden basis (HCR) och nu hörde jag något om att även MC-tävlingar var på g. Isf har dom även banan godkänd för motorcykel. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
I år har det väl inte kört några tävlingar än på Mittsverige? Banlicensen som finns för Mittsverige banan är väl en dispens-licens och jag hörde att SBF banbesiktigare sagt något om att dispensen inte skulle förnyas eftersom det inte skedde någon förbättring av banan som utlovat. Så frågan är finns det någon banlicens för i år? vilket ju vore kul att veta eftersom jag ska upp och ta tidtagning åt 9-timmars serien veckan efter midsommar |
||||||
kollar upp detta under dagen... |
||||||
Detta gäller mittsverigebanan härnösand
Licens är klart för långlopp hcr, förarutbildningar och licenskurser. Besiktning för fler långlopps klasser typ 9h voc sker nu i juni och görs av Bo Runbjörk |
||||||
Magnus I remember we said from the start the whole Gotland ring project would NOT be a success.... Looks like we were right but the odds were so much on our side.
OK they got the initial financing and the location but then the business case is a disaster. Come on, it's on an island, the local potential client base is very limited ! on top of the usual cost of a track day you have to stay somewhere for the night and pay for the boat. It's both costly and cumbersome, so small clubs won't get enough participants and won't cover their costs. If you finish the track and get the big series there it's already a start but you won't get the extras. Mark my word it's going to take ages before the track gets completed unless they get some form of help from local authorities.... They probably argue it helps tourism in some way.... _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
![]() Då vet vi vad som gäller.. Nu åter till gotland ring... ![]() _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5644 besök totalt |