| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
LÄTT SOM EN PLÄTT Smarta/obegripliga lättningar av bilen
|
<< 1, 2, 3 >> 9259 besök totalt |
|
Största lättningen på min bil hittills har varit byte av däck och fälgar...
orginal bakhjul väger enligt (obekräftad) uppgift 24 kg styck! (225/45-R17) Mina nya bakhjul väger 14,5 kg styck! Lagom viktminskning där det gör som mest nytta (roterande & ofjädrad vikt). Jag har inte gjort samma viktvinst fram men har nog spara några kg även där... återkommer med info om detta. _________________ Mattias Meldert |
||
|
Såna här ska jag skaffa till nästa säsong tror jag
Väger 3 kilo (6*13) och 3,5 (8*13) Dyra bortbantade kilon, men jag är rätt så säker på att det finns folk som lagt mer pengar per bortbantat kilo
|
||
Helrätt pris på den också, men slanganslutningen verkar lite smal enligt Jula iaf. |
||
Hahaha! Den slår ju nästan doft-granen
|
||
Nääe, vi valde att gå loss på den oerhört tunga innerbackspegeln i plast ist...
_________________ Karl Brag |
||
Jag ger mej fan på att om ni spöa nån med 1 sek eller liknande så motiverade ni det med lättningen (eller omfördelningen av vikt)
|
||
|
Jättekul tråd det här.. ingen som funderat på att banta? Måste vara billigaste lättningen av alla, då man spar in på matpengar
.. fast det är nog roligare att borra i doftgranar, och äta burgare än att sörpla någon blaskig soppa
Edit: Har gått upp 5kg på två år, fick kompensera med att kasta ut baksätet ur bilen
|
||
Har man sen en minimivikt som skall hållas så gäller det ju att flytta vikt från front/akter till mitten/lågt i bilen. Förarstolen är ju rätt centralt placerad
Själv är jag lite irriterad över att jag har tre lösa svetsmuttrar i en balk i fronten som tillhör en bortmonterad bogserögla, jag har inte lyckats pilla ut dem, än... |
||
|
Kalaskul tråd det här, lättning är alltid intressant.
Nu har ju jag ett tomt chassi som sakta skall fyllas och på så vis har jag inte hunnit med så mycket lättning ännu förutom att skrapa underredet. Men, men... lättas skall det. Kommer väl att bli en del, Aluminium, glasfiber och kolfiber innan man är färdig. Ut med allt som inte är strikt nödvändigt och lätta allt som är nödvändigt. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
visserligen inte banracing, men ... http://forums.vwvortex.com/zerothrea
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Det där var seriös lättning _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
|
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Kanske hålborrade vävband
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
LÄTT SOM EN PLÄTT Smarta/obegripliga lättningar av bilen
|
<< 1, 2, 3 >> 9259 besök totalt |