Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fullbur vs Halvbur
1729 besök totalt
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Fullbur vs Halvbur

Har funderat lite på vad som skulle funka bäst i min bil. Har kommit fram till att det kanske vore bäst med en halvbur bara istället för baksätet dp jag ska ha den till att åka gata. Hur mycket säkrare är det att åka med en halvbur än mot en fullbur ? Bilen är en ng900 coupé

Mvh Simon

_________________
Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94
Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Har du tänkt göra en "Stoffe" och landa bilen uppåned på A-stolpe + tak är en halvbur till begränsad nytta.

Det hela beror mest på hur fort och hårt du tänker åka. Det är ju tyvärr så att även om du har vissa marginaler är det svårt att gardera sig mot komponentfel eller saker som händer på banan som inte du kan påverka. Tex oljesläpp, punka eller motsv.

Skall du ha vagnbok är det ju helbur som gäller, så den hjälpen med beslutet får du inte.

Det är bökigt med reglementsenlig dörrsträva i en standardbil när man skall i och ur bilen, ännu värre om man kombinerar med "toyotastagen".

En kompromiss kanske är en 6p bur med låg eller ingen sträva i dörren och utan toyotastag.
Då försvinner inte så mycket av bruksvärdet och om man ser till att den slickar karossen blir det rätt ok.

Bilden är jätteful men visar principen iaf.


_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Hur skulle en sån här båge fungera tror ni utan själva stöttan vi föraren ?

http://www.svetsosmide.se/dragracing,bage.html.doc.htm

det borde väl även funka bra att fästa 4 punktsbältena i staget som går tvärs över där bak ?

_________________
Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94
Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102



Kristoffer R skrev:


Skall du ha vagnbok är det ju helbur som gäller, så den hjälpen med beslutet får du inte.


Beror helt på vad det är för reglemente.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Är inte tänkt att bygga efter något reglemente då det är en gatbil bara. Vill mest slippa få taket i huvet om man slår runt med bilen och Saab är ju rätt krocksäkra redan från fabrik. Men skulle inte kännas säkert att sitta med 2 racingstolar och 4 punktsbälte utan nån typ av båge.

Mvh Simon

_________________
Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94
Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Beror helt på vad det är för reglemente.


Jäpp, sorry. Var lite åt "vagnbok = räserbil" även om flera klasser tillåter enkelbåge med strävor.

Tillbaka till Simon: En vettig båge är alltid bättre än ingen båge så du gör inte fel! Gör den enligt SBF så den passar i nån klass så kan du träna tillsamans med racebilarna om du har/tar licens.

Att rulla bilar är något som man inte har EURo-NCAP test på så det är rätt ovanligt att de är fantastiska på just att rulla. De standardbilar jag sett rullas brukar bli väldigt platta. Där har man god hjälp av även den enklaste båge. Det finns ju inget som hindrar att sätta i fler rör i den båge du gjort om du skulle känna för det senare.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Allmänt banåkaforum
Fullbur vs Halvbur
1729 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande