|
abd
Här sen Feb 2003
Inlägg: 490
Trådstartare

08 Jun 2006 12:04
4wd, 300 hk, 1200 kg, vilken klass?
Säg att man skulle ta hem en billig mitsu evo från england, skita i att regga in den och köra race med den istället, vilken klass hamnar man i? Vilket motstånd möter man?
Vad krävs av bilen? Vilken typ av båge/bur? Däck? Bromsar?
_________________ Anders Berglund
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

08 Jun 2006 12:15
Är du sugen på sprint eller långlopp?
Turbo och fyrhjulsdrift placerar dig i långloppets klass 4 där du får tampas med bilar typ Porsche GT3, BMW M3 osv.
I klass 3 får du köra om du konverterar till tvåhjulsdrift. Då ställs du mot tex 944/968.
På sprintsidan hamnar du i SLC GT tillsammans med Corvetter, Super Touring-bilar etc.
_________________ /Kristian Elisson
|
abd
Här sen Feb 2003
Inlägg: 490
Trådstartare

08 Jun 2006 12:50
Kristian Larsson skrev: | Är du sugen på sprint eller långlopp?
Turbo och fyrhjulsdrift placerar dig i långloppets klass 4 där du får tampas med bilar typ Porsche GT3, BMW M3 osv.
I klass 3 får du köra om du konverterar till tvåhjulsdrift. Då ställs du mot tex 944/968.
På sprintsidan hamnar du i SLC GT tillsammans med Corvetter, Super Touring-bilar etc. |
Jag vet inte riktigt, vad innebär sprint resp. långlopp?
Hur är reglerna vad gäller bur/båge, däck, osv? Ingen restriktor på turbobilar antar jag med tanke på motståndet..?
_________________ Anders Berglund
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

08 Jun 2006 12:54
abd skrev: | Kristian Larsson skrev: | Är du sugen på sprint eller långlopp?
Turbo och fyrhjulsdrift placerar dig i långloppets klass 4 där du får tampas med bilar typ Porsche GT3, BMW M3 osv.
I klass 3 får du köra om du konverterar till tvåhjulsdrift. Då ställs du mot tex 944/968.
På sprintsidan hamnar du i SLC GT tillsammans med Corvetter, Super Touring-bilar etc. |
Jag vet inte riktigt, vad innebär sprint resp. långlopp?
Hur är reglerna vad gäller bur/båge, däck, osv? Ingen restriktor på turbobilar antar jag med tanke på motståndet..? |
Sprint är typ 15-20minuters race....
Endurance är 3h eller 6h/8h race med förarbyten.
Reglerna när det gäller bur och all annan säkerhet är SBF säkerhetsreglemente, dvs full bur , stol och 4/6-punkts bälten.... Ingen restriktor krävs.
Däcken är Slicks i dom här klasserna.
|
abd
Här sen Feb 2003
Inlägg: 490
Trådstartare

08 Jun 2006 13:30
Fredrik - SLC skrev: | abd skrev: | Kristian Larsson skrev: | Är du sugen på sprint eller långlopp?
Turbo och fyrhjulsdrift placerar dig i långloppets klass 4 där du får tampas med bilar typ Porsche GT3, BMW M3 osv.
I klass 3 får du köra om du konverterar till tvåhjulsdrift. Då ställs du mot tex 944/968.
På sprintsidan hamnar du i SLC GT tillsammans med Corvetter, Super Touring-bilar etc. |
Jag vet inte riktigt, vad innebär sprint resp. långlopp?
Hur är reglerna vad gäller bur/båge, däck, osv? Ingen restriktor på turbobilar antar jag med tanke på motståndet..? |
Sprint är typ 15-20minuters race....
Endurance är 3h eller 6h/8h race med förarbyten.
Reglerna när det gäller bur och all annan säkerhet är SBF säkerhetsreglemente, dvs full bur , stol och 4/6-punkts bälten.... Ingen restriktor krävs.
Däcken är Slicks i dom här klasserna. |
Finns det ingenstans man kan läsa mer om detta?
Körs sprint och långlopp under samma tävlingshelg?
Är det flera sprintlopp under en helg?
Hur mkt träning är det för sprint resp. långlopp?
Kval?
Är det förarbyte även på 3h långlopp?
Hur är fördelningen på 3h vs 6/8h lopp?
Hur många tävlingar per säsong?
Var körs tävlingarna?
_________________ Anders Berglund
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

08 Jun 2006 13:49
abd skrev: |
Finns det ingenstans man kan läsa mer om detta?
Körs sprint och långlopp under samma tävlingshelg?
Är det flera sprintlopp under en helg?
Hur mkt träning är det för sprint resp. långlopp?
Kval?
Är det förarbyte även på 3h långlopp?
Hur är fördelningen på 3h vs 6/8h lopp?
Hur många tävlingar per säsong?
Var körs tävlingarna? |
Jo, www.slc.se så finns all info...
ja, dom körs samma tävlingshelger....
ja, det körs 2 st race varje helg
ca 20 min tidsträning och sen brukar det vara en extra heldagsträning dagen innan.
ja, det är 4 st förarbyten på 3h
det är 1 st 3h och 1st 6/8h varje tävlingshelg
det är 6 tävlingar per år
i år kör vi på Mantorp, Sturup, Anderstorp och Poznan i Polen.
|
abd
Här sen Feb 2003
Inlägg: 490
Trådstartare

08 Jun 2006 17:11
Fredrik - SLC skrev: | abd skrev: |
Finns det ingenstans man kan läsa mer om detta?
Körs sprint och långlopp under samma tävlingshelg?
Är det flera sprintlopp under en helg?
Hur mkt träning är det för sprint resp. långlopp?
Kval?
Är det förarbyte även på 3h långlopp?
Hur är fördelningen på 3h vs 6/8h lopp?
Hur många tävlingar per säsong?
Var körs tävlingarna? |
Jo, www.slc.se så finns all info...
ja, dom körs samma tävlingshelger....
ja, det körs 2 st race varje helg
ca 20 min tidsträning och sen brukar det vara en extra heldagsträning dagen innan.
ja, det är 4 st förarbyten på 3h
det är 1 st 3h och 1st 6/8h varje tävlingshelg
det är 6 tävlingar per år
i år kör vi på Mantorp, Sturup, Anderstorp och Poznan i Polen. |
ok, var in på slc.se men hade visst missat menyraden av någon anledning, nu såg jag den dock.
En fråga bara, det verkar ju vara en allmän uppfattning att rwd är att föredra på bana före 4wd i många trådar här på forumet (även om jag inte håller med), så varför är det då straff på 4wd så att man måste åka med toksnabba bilar bara för att man åker 4wd?
_________________ Anders Berglund
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249

08 Jun 2006 17:21
abd skrev: | En fråga bara, det verkar ju vara en allmän uppfattning att rwd är att föredra på bana före 4wd i många trådar här på forumet (även om jag inte håller med), så varför är det då straff på 4wd så att man måste åka med toksnabba bilar bara för att man åker 4wd? | Skilj på "lämplighet vid banåka" och "maximerad performace" vid race.
Pumpa upp effekten så blir det ganska uppenbart att 4wd har betydligt bättre traction samt en rejäl fördel vid vått underlag. Att det sliter mer däck samt är barlast bryr ju inte en racer (iaf inte vid sprintlopp).
|
abd
Här sen Feb 2003
Inlägg: 490
Trådstartare

08 Jun 2006 17:38
Niklas Falk skrev: | abd skrev: | En fråga bara, det verkar ju vara en allmän uppfattning att rwd är att föredra på bana före 4wd i många trådar här på forumet (även om jag inte håller med), så varför är det då straff på 4wd så att man måste åka med toksnabba bilar bara för att man åker 4wd? | Skilj på "lämplighet vid banåka" och "maximerad performace" vid race.
Pumpa upp effekten så blir det ganska uppenbart att 4wd har betydligt bättre traction samt en rejäl fördel vid vått underlag. Att det sliter mer däck samt är barlast bryr ju inte en racer (iaf inte vid sprintlopp). |
Mja men nu pratar vi ju om effekter omkring 300-400 hk som inte vållar en rwd bil några större problem vad gäller greppet.. Alltså borde det väl snarare vara så att 4wd är utstraffat från värstingklassen eftersom det bara är i den som det skulle vara en fördel, men att den är tillåten i klass3?
_________________ Anders Berglund
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

08 Jun 2006 17:53
abd skrev: | Niklas Falk skrev: | abd skrev: | En fråga bara, det verkar ju vara en allmän uppfattning att rwd är att föredra på bana före 4wd i många trådar här på forumet (även om jag inte håller med), så varför är det då straff på 4wd så att man måste åka med toksnabba bilar bara för att man åker 4wd? | Skilj på "lämplighet vid banåka" och "maximerad performace" vid race.
Pumpa upp effekten så blir det ganska uppenbart att 4wd har betydligt bättre traction samt en rejäl fördel vid vått underlag. Att det sliter mer däck samt är barlast bryr ju inte en racer (iaf inte vid sprintlopp). |
Mja men nu pratar vi ju om effekter omkring 300-400 hk som inte vållar en rwd bil några större problem vad gäller greppet.. Alltså borde det väl snarare vara så att 4wd är utstraffat från värstingklassen eftersom det bara är i den som det skulle vara en fördel, men att den är tillåten i klass3? |
Det är mest historiskt..... från början så tillät vi bara smala gatbilsdäck och då skulle 4wd bilarna har för mycket fördel iom det bättre fästet än RWD och FWD bilarna.... sen har vi tillåtit R-däck och även bredare sådana och av dom befintliga tävlande så har åsikten varit att det är bra att inte tillåta 4wd bilar eftersom det har funkat under en lång tid......
däremot i kl.4 med slicks så har 4wd ingen större fördel så där är det ingen som bryr sig...... Och därför får dom vara med där...... Och hittills har bara det varit kl.4 eller Sprint GT som har varit intressant för dom som åkt 4wd bilar så frågan om vilka klasser har inte varit speciellt prioriterat......
|
|