Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
4wd, 300 hk, 1200 kg, vilken klass?
4385 besök totalt
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490


Trådstartare
4wd, 300 hk, 1200 kg, vilken klass?

Säg att man skulle ta hem en billig mitsu evo från england, skita i att regga in den och köra race med den istället, vilken klass hamnar man i? Vilket motstånd möter man?

Vad krävs av bilen? Vilken typ av båge/bur? Däck? Bromsar?

_________________
Anders Berglund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är du sugen på sprint eller långlopp?

Turbo och fyrhjulsdrift placerar dig i långloppets klass 4 där du får tampas med bilar typ Porsche GT3, BMW M3 osv.
I klass 3 får du köra om du konverterar till tvåhjulsdrift. Då ställs du mot tex 944/968.

På sprintsidan hamnar du i SLC GT tillsammans med Corvetter, Super Touring-bilar etc.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Är du sugen på sprint eller långlopp?

Turbo och fyrhjulsdrift placerar dig i långloppets klass 4 där du får tampas med bilar typ Porsche GT3, BMW M3 osv.
I klass 3 får du köra om du konverterar till tvåhjulsdrift. Då ställs du mot tex 944/968.

På sprintsidan hamnar du i SLC GT tillsammans med Corvetter, Super Touring-bilar etc.


Jag vet inte riktigt, vad innebär sprint resp. långlopp?

Hur är reglerna vad gäller bur/båge, däck, osv? Ingen restriktor på turbobilar antar jag med tanke på motståndet..?

_________________
Anders Berglund
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



abd skrev:
Kristian Larsson skrev:
Är du sugen på sprint eller långlopp?

Turbo och fyrhjulsdrift placerar dig i långloppets klass 4 där du får tampas med bilar typ Porsche GT3, BMW M3 osv.
I klass 3 får du köra om du konverterar till tvåhjulsdrift. Då ställs du mot tex 944/968.

På sprintsidan hamnar du i SLC GT tillsammans med Corvetter, Super Touring-bilar etc.


Jag vet inte riktigt, vad innebär sprint resp. långlopp?

Hur är reglerna vad gäller bur/båge, däck, osv? Ingen restriktor på turbobilar antar jag med tanke på motståndet..?


Sprint är typ 15-20minuters race....

Endurance är 3h eller 6h/8h race med förarbyten.

Reglerna när det gäller bur och all annan säkerhet är SBF säkerhetsreglemente, dvs full bur , stol och 4/6-punkts bälten.... Ingen restriktor krävs.

Däcken är Slicks i dom här klasserna.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
abd skrev:
Kristian Larsson skrev:
Är du sugen på sprint eller långlopp?

Turbo och fyrhjulsdrift placerar dig i långloppets klass 4 där du får tampas med bilar typ Porsche GT3, BMW M3 osv.
I klass 3 får du köra om du konverterar till tvåhjulsdrift. Då ställs du mot tex 944/968.

På sprintsidan hamnar du i SLC GT tillsammans med Corvetter, Super Touring-bilar etc.


Jag vet inte riktigt, vad innebär sprint resp. långlopp?

Hur är reglerna vad gäller bur/båge, däck, osv? Ingen restriktor på turbobilar antar jag med tanke på motståndet..?


Sprint är typ 15-20minuters race....

Endurance är 3h eller 6h/8h race med förarbyten.

Reglerna när det gäller bur och all annan säkerhet är SBF säkerhetsreglemente, dvs full bur , stol och 4/6-punkts bälten.... Ingen restriktor krävs.

Däcken är Slicks i dom här klasserna.


Finns det ingenstans man kan läsa mer om detta?

Körs sprint och långlopp under samma tävlingshelg?
Är det flera sprintlopp under en helg?
Hur mkt träning är det för sprint resp. långlopp?
Kval?
Är det förarbyte även på 3h långlopp?
Hur är fördelningen på 3h vs 6/8h lopp?
Hur många tävlingar per säsong?
Var körs tävlingarna?

_________________
Anders Berglund
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



abd skrev:

Finns det ingenstans man kan läsa mer om detta?

Körs sprint och långlopp under samma tävlingshelg?
Är det flera sprintlopp under en helg?
Hur mkt träning är det för sprint resp. långlopp?
Kval?
Är det förarbyte även på 3h långlopp?
Hur är fördelningen på 3h vs 6/8h lopp?
Hur många tävlingar per säsong?
Var körs tävlingarna?


Jo, www.slc.se så finns all info...

ja, dom körs samma tävlingshelger....
ja, det körs 2 st race varje helg
ca 20 min tidsträning och sen brukar det vara en extra heldagsträning dagen innan.
ja, det är 4 st förarbyten på 3h
det är 1 st 3h och 1st 6/8h varje tävlingshelg
det är 6 tävlingar per år
i år kör vi på Mantorp, Sturup, Anderstorp och Poznan i Polen.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
abd skrev:

Finns det ingenstans man kan läsa mer om detta?

Körs sprint och långlopp under samma tävlingshelg?
Är det flera sprintlopp under en helg?
Hur mkt träning är det för sprint resp. långlopp?
Kval?
Är det förarbyte även på 3h långlopp?
Hur är fördelningen på 3h vs 6/8h lopp?
Hur många tävlingar per säsong?
Var körs tävlingarna?


Jo, www.slc.se så finns all info...

ja, dom körs samma tävlingshelger....
ja, det körs 2 st race varje helg
ca 20 min tidsträning och sen brukar det vara en extra heldagsträning dagen innan.
ja, det är 4 st förarbyten på 3h
det är 1 st 3h och 1st 6/8h varje tävlingshelg
det är 6 tävlingar per år
i år kör vi på Mantorp, Sturup, Anderstorp och Poznan i Polen.


ok, var in på slc.se men hade visst missat menyraden av någon anledning, nu såg jag den dock.

En fråga bara, det verkar ju vara en allmän uppfattning att rwd är att föredra på bana före 4wd i många trådar här på forumet (även om jag inte håller med), så varför är det då straff på 4wd så att man måste åka med toksnabba bilar bara för att man åker 4wd?

_________________
Anders Berglund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



abd skrev:
En fråga bara, det verkar ju vara en allmän uppfattning att rwd är att föredra på bana före 4wd i många trådar här på forumet (även om jag inte håller med), så varför är det då straff på 4wd så att man måste åka med toksnabba bilar bara för att man åker 4wd?
Skilj på "lämplighet vid banåka" och "maximerad performace" vid race.
Pumpa upp effekten så blir det ganska uppenbart att 4wd har betydligt bättre traction samt en rejäl fördel vid vått underlag. Att det sliter mer däck samt är barlast bryr ju inte en racer (iaf inte vid sprintlopp).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
abd skrev:
En fråga bara, det verkar ju vara en allmän uppfattning att rwd är att föredra på bana före 4wd i många trådar här på forumet (även om jag inte håller med), så varför är det då straff på 4wd så att man måste åka med toksnabba bilar bara för att man åker 4wd?
Skilj på "lämplighet vid banåka" och "maximerad performace" vid race.
Pumpa upp effekten så blir det ganska uppenbart att 4wd har betydligt bättre traction samt en rejäl fördel vid vått underlag. Att det sliter mer däck samt är barlast bryr ju inte en racer (iaf inte vid sprintlopp).


Mja men nu pratar vi ju om effekter omkring 300-400 hk som inte vållar en rwd bil några större problem vad gäller greppet.. Alltså borde det väl snarare vara så att 4wd är utstraffat från värstingklassen eftersom det bara är i den som det skulle vara en fördel, men att den är tillåten i klass3?

_________________
Anders Berglund
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



abd skrev:
Niklas Falk skrev:
abd skrev:
En fråga bara, det verkar ju vara en allmän uppfattning att rwd är att föredra på bana före 4wd i många trådar här på forumet (även om jag inte håller med), så varför är det då straff på 4wd så att man måste åka med toksnabba bilar bara för att man åker 4wd?
Skilj på "lämplighet vid banåka" och "maximerad performace" vid race.
Pumpa upp effekten så blir det ganska uppenbart att 4wd har betydligt bättre traction samt en rejäl fördel vid vått underlag. Att det sliter mer däck samt är barlast bryr ju inte en racer (iaf inte vid sprintlopp).


Mja men nu pratar vi ju om effekter omkring 300-400 hk som inte vållar en rwd bil några större problem vad gäller greppet.. Alltså borde det väl snarare vara så att 4wd är utstraffat från värstingklassen eftersom det bara är i den som det skulle vara en fördel, men att den är tillåten i klass3?


Det är mest historiskt..... från början så tillät vi bara smala gatbilsdäck och då skulle 4wd bilarna har för mycket fördel iom det bättre fästet än RWD och FWD bilarna.... sen har vi tillåtit R-däck och även bredare sådana och av dom befintliga tävlande så har åsikten varit att det är bra att inte tillåta 4wd bilar eftersom det har funkat under en lång tid......

däremot i kl.4 med slicks så har 4wd ingen större fördel så där är det ingen som bryr sig...... Och därför får dom vara med där...... Och hittills har bara det varit kl.4 eller Sprint GT som har varit intressant för dom som åkt 4wd bilar så frågan om vilka klasser har inte varit speciellt prioriterat......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
4wd, 300 hk, 1200 kg, vilken klass?
4385 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande