Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4876 besök totalt |
Fiat X1/9... kan man bygga bil av den?
Som rubriken säger. Någon som har erfarenhet? Verkar vara ganska kul objekt med ambition att vara rejsa bil ![]() Finns det någon anledning att inte använda den till bana? _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Re: Fiat X1/9... kan man bygga bil av den?
1. Ja, flera färdiga racebilar finns/funnits i sverige. 2. Ja, lätt och går att få rapp. 3. Ja, Colotti. Dyr och skör. |
||||
Man kan trycka ner olika roliga motorer som ska passa ganska bra också - Uno Turbo och Fiat Twincam har väl setts i exettnior i alla fall - och minst en Alfa V6 som var till salu på www.alfapower.nu för inte så länge sedan.
|
||||
Fiat X1/9 är ju hur coola som helst!! Klart du ska ha en sån
![]() Dock har jag tyvärr inga erfarenheter av den men jag tror jag har läst någon typ av köpguide där andemeningen var att se upp med rost.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Var väldigt sugen på en sådan en gång. Jag kom fram till att lacias turbomotorer (interale, typ) passase som handen i hansken även två liters sug 16V passar...
Någon sa att den byggdes för att klara ett amerikanskt krav på krocksäkerhet för cab (som i princip skulle omöjlig göra cabbar..) Det skulle vara därför den rejäla taga bågen är där, men jag är inte 100. Någon som vet? _________________ Martin Engström |
||||
Re: Fiat X1/9... kan man bygga bil av den?
Som banåkabil tycker jag att det är ett udda och kul val! Som racebil...nja. Risken är att man får gå i otrampade spår och strö pengar omkring sig för att hänga med konkurenterna. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Udda men coolt som f-n
![]() ![]() Från Hyllingems.nu - Bilen som gick/går i ERF http://www.hyllingems.nu/bilder/ShowImage.asp?Image=2711_500.jpg _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Har för mi UNo Turbo motorn ska passa rätt ner i princip, eller var det någon annan Fiat motor med betydligt mer prestanda än orginal som passade. Har dock för mig det var uno turbon...
|
||||
ja, uno turbo motorn bör passa. Vad jag har hittat som information så ska det vara samma botten på motorerna.. men vi får se. Tjejen blev lite sur.. Och tyckte att en 944 såg bättre ut
![]() Men om vi får tag i en röd kanske det löser sig ![]() _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Re: Fiat X1/9... kan man bygga bil av den?
Skitkul ju! Kan inte väga mycket o motorn på kul ställe ![]()
![]() Hursomhelst jag kan GLÖMMA en X1/9 för egen del... TOTALT . . . . . . . . . . . Jag är 196 cm lång och ja, jag har provsuttit. När taket var av ![]() _________________ ![]() |
||||
På mitten av sjuttiotalet slutade amerikanska biltillverkare helt med cabbar. Det officiella motivet var just krocksäkerhetskrav, taket skulle klara en viss kraft, vilket en sufflett inte gjorde. Och det gick man ju på. Precis i början på 80-talet lanserade ju Chrysler cab igen (med stor succe). De sa då, appropå krockrav, att jodå, krockkraven fanns, men cabbar var undantagna från just taktestet! Min tro är att man helt enkelt inte ville tillverka några cabbar (de är ju annorlunda och "besvärliga"), och därför skyllde på lagstiftning. Andan i bilbranchen på 70-talet var att man bara skulle mäla ut dussinbilar, oljekriser och det då nya påfundet med hastighetsbegränsningar skulle då vara motivet. Det KAN ha varit några hårdare krav på gång under jordnötsodlaren som sen slopades av Reagan, SAAB 900 konstruerades, om jag förstått rätt, för dessa tänkta regler och blev sedan "onödigt" bra. okej, det var OT, jag ber om ursäkt.
Hehe! Jag minns samma effekt när jag provsatt på den tiden de fanns nya. Jag hade lite funderingar om att plocka ut stolen och sitta på golvet ![]() _________________ Johan Rådlund |
||||
Re: Fiat X1/9... kan man bygga bil av den?
Colotti = Italiensk växellådstillverkare |
||||
grymt kul bil att köra går att använda uno turbons låda och motor det håller bättre
|
||||
Har funnits några genom åren på Svenska racerbanor.
Mest känd är Leif Lindströms Dallara preppade X 1/9 (eller kryss första september som var smeknamnet när det begav sig) Leffe körde bl.a. SM med den läckra karamellen slutet 70-tal. Från början 1300cc motor (kan ha varit Alquatti tunad?) på ca 150 hk Tror det senare hamnade en 1500cc under locket på den. Dallara var ju f.ö. en känd konstruktör hos bl.a. Ferrari. Och jodå. Leffe har pärlan kvar på väg att återställa den i exakt original raceskick från när det begav sig ![]() Sedan gick det på den tiden en vit/blå i Sportvagnsserien, men det var en svenskmoddad vanligt Fiat X 1/9. Tror det var Hofverberg eller Lotsengård (minns inte 100..) som rattade den. I Super Saloon/specialracing gick också ett danskt extrembygge med turboladdning. Att det är ett bra racebilämne är ingen tvekan om! Men som sagt ska man köra med klassisk italiensk preparering från den berömda trimmarna nere pastalandet, blir det nog både svårt och dyrt med delar. Genvägen med lite andra Fiatbitar från t.ex. Unoturbo, Croma eller liknandeä rn og itne ås fel om målet är lite opretatiös clubracing. Går att få bra fart i bitarna för en betydlgit rimlgiare peng den vägen. Precis som i t.ex. Ford-världen passar andra bitar från Fiatkoncernen bra mellan de olika modellerna. Man kan ju tänka sig en Saab 9000 drivlina där bak också om man vill, Turboladdad och lagom preppad till runt 380 hk kanske der rör på sig tillräckligt? ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
brukar förövigt tittat till en Dallara kopia som är på gång mot racerbanorna i en bkants garage... vilken serie den ska gå i är ännu oklart...
![]() synd/tur att man är så lång... |
||||
Re: Fiat X1/9... kan man bygga bil av den?
Samma här, funkar inte med 190cm heller, kunde inte styra bilen ens ![]() |
||||
En bekant till Edgren hade en sån dom tänkte stoppa i XU9J4 i, kanske samma bil? I ERC är inte mittmotor tillåtet. (Dom som är med i år kör på dispens) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4876 besök totalt |