Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bakhjuls driven s40?hur.
1975 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Bakhjuls driven s40?hur.

Tjena.

Vet att många i rallycross kör me bakaxel från 240 på sina s40.

Finns det någon som har bild på hur en sådan här setup ser ut. Är nämligen en bekant som skall bygga, å tänkte kolla lite hur man vanligast går tillväga. Om det är mycket jobb att få dit en 240bakvagn isåfall kanske man skall bygga helt eget ifrån början.

Bilen ska gå på bana, hur bra ban egenskaper har en stelbakaxel från 240? Med rätt fjädring etc.

Alla länkar som kan vara användbara tackar vi för.

mvh staffan

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Kolla här: http://www.igmab.com/

Därifrån kommer en hel drös av rallycrosstokarnas bilar... thumbs up

EDIT: De har mig veterligen byggt ett par lösningar med delad axel/a-armar som är att föredra om du tänker inrikta dig på banåkning.

_________________
Karl Brag
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det är dock ett ganska stort ingrepp som Gunnarsson gör. I princip kapar dom bort golvet och alla balkar från baksätet och bakåt och bygger nytt.

Den delade bakvagnen som brukar användas kommer ifrån Sellholm, men den brukar inte fungera sådär jättebra.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Karl B. skrev:
Kolla här: http://www.igmab.com/

Därifrån kommer en hel drös av rallycrosstokarnas bilar... thumbs up

EDIT: De har mig veterligen byggt ett par lösningar med delad axel/a-armar som är att föredra om du tänker inrikta dig på banåkning.


Tackar! skickade ett mail till dem.
Fanns även lite schyssta bilder att kolla på där..

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Det är dock ett ganska stort ingrepp som Gunnarsson gör. I princip kapar dom bort golvet och alla balkar från baksätet och bakåt och bygger nytt.

Den delade bakvagnen som brukar användas kommer ifrån Sellholm, men den brukar inte fungera sådär jättebra.


En sådan bakvagn löst kostar säkert aningen mycket också? Har du någon aning om pris om man gör jobbet själv?

Har också hört att man bygger en speciel upphägning till 240 axeln så kan man få rätt bra vägegenskaper? stämmer det?

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Ska man ändå bygga så ska man ju bygga en upphängning som passar bilen direkt, i så fall fyrlänk om man ska ha 240-axeln. Det går att få kanonbra egenskaper med en stel axel om man är beredd att kompromissa bort vissa saker.

Ska bilen reggas för gata?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ska man ändå bygga så ska man ju bygga en upphängning som passar bilen direkt, i så fall fyrlänk om man ska ha 240-axeln. Det går att få kanonbra egenskaper med en stel axel om man är beredd att kompromissa bort vissa saker.

Ska bilen reggas för gata?

/Gustaf


Tänkte också de, vad för saker skulle man behöva kompromissa bort för att få bra egenskaper med en stel axel menar du?

Tanken är att bygga om fjädertorn bak samt hjulhus. Så mycket orginal plåt lär inte vara kvar där ändå. Alltså blir det inga problem att utforma det på så sett som det krävs för att få bra väghållning.

Bilen skall reggas för gata. Med 850turbo motor är det tänkt.

mvh staffan

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102



Här kan du se grymt mycket bilder på en 240 med fyrlänk.

http://www.boost242.se/

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



okej, ska det gatreggas måste det ju bli amatörbyggt fordon och då är det lika bra att kapa ur rubbet under och bygga rörram, ungefär. Kika på rallycrossbilarna och stjäl lagom mycket idéer där.

En stel axel funkar rätt bra så länge vägen är jämn och så länge man inte behöver ha extrem komfort eller fjädringsväg. Åtminstone så länge vi pratar asfaltsåka, på grus (se rally, rallycross) är det lite annat.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
MaZ skrev:
Här kan du se grymt mycket bilder på en 240 med fyrlänk.

http://www.boost242.se/


Har redan vart å spanat i mats garage lite den är riktigt fin.

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
therealpinto skrev:
okej, ska det gatreggas måste det ju bli amatörbyggt fordon och då är det lika bra att kapa ur rubbet under och bygga rörram, ungefär. Kika på rallycrossbilarna och stjäl lagom mycket idéer där.

En stel axel funkar rätt bra så länge vägen är jämn och så länge man inte behöver ha extrem komfort eller fjädringsväg. Åtminstone så länge vi pratar asfaltsåka, på grus (se rally, rallycross) är det lite annat.

/Gustaf


mm det lutar mot att vi kapar ur allt, bygger nya fjädertorn fram/bak, samt helt egen fram/bakvagn.

Men en annan fråga, om man skall använda sig av en 850turbo motor går det att få den gatgodjänd när vi inte kör med växellåda eller bakaxel ifrån en bil där den motorn används?. Bryts inte avgascertifieringen då?

mvh staffan

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Som sagt, se till att den reggas som amatörbyggt fordon så är avgasfrågan inget problem. I praktiken är det ett måste att regga som amatörbyggt om det ska funka.

Det kan vara klokt att kolla vad rallycrossbyggarna tar för ett chassie, det är ju en hyfsat beprövad konstruktion som med smärre ändringar funkar bra på gata också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Bakhjuls driven s40?hur.
1975 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande