Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SPVM GT?
1, 2   >>
2475 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
SPVM GT?

Hickade till lite när jag bläddrade i senaste Automobil (4.06).

På sidan 22 står det en liten interview med Stefan Mumm om en ny klass i SPVM, GT.
Denna klass verkar vara för gatregistrerade tvådörrars icke sportbilar och skall ha grova vikt/effekt-nivåer.
Säkerhetsutrustningen verkar begränsas till "störtbåge", dvs halvbur (?).
Bilar som listas som tänkbara är:
Golf GTI
Toyota Celica
Honda CRX (är inte det en sportbil förresten )
Opel Calibra
Camaro
Audi S3 (han har ju redan nämnt Golf )
Nissan 200SX/300ZX
BMW M3
Marknadsföring under 2006, tävlingsstart 2007 och i full sving under 2008.

Detta kan ju bara inte bli fel efter allt gnat om avsaknad av tävlingsformer för banåkarbilar (som inte är listade som spårtbilar).
Men det blir ju fler klasser (GT A,B,C) att hålla koll på när man räknar ihop poängen för SVKG's Sprint...

C

Här sen Feb 2003

EDIT: frågan va redan besvarad!

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Hmmm.. Varför har inte denna tråden vållat mer rabalder ??
Jag har kanske sovit men detta tycker jag är stort. Jag vet en hel del som är ledsna för att de inte kan köra i Roadsport med sina gatreggade bilar.

Hade varit kul att se startfältet med gatreggade:
Honda Civic VTi
Opel Manta
BMW 635
Nissan Skyline

och kanske t.o.m
Pontiac Firebird..

Jag hoppas det blir verklighet

(Kanske i framtiden utveklas med ett klubbmästerskap liknande det MGCC har...)

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det hade varit jättekul om det här kunde bli av. Personligen skulle jag gärna se fyrdörrarsbilar också, men det verkar inte vara på tapeten. Nåja, det var väl surrats en del fram och tillbaks om det här. RS-killarna är väl mest skeptiska, om jag förstått tongångarna rätt. Kanske läge att sära på serierna för karossbilar vs. racersportvagnar?

Eller pratar jag i nattmössan som vanligt?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Rejsa är ju till för alla och det är inget tävlingsmåste bara för att man tycker det är skoj att karva gummi. Men det har ju knorrats rejält om varför en M3a inte är en sportbil (fanns visst öskemål om att vara med i RoadSport).

Jag hoppas verkligen att det kommer att finnas startande i GT nästa år så att reglementet kan sätta sig. Sen är det fritt fram för godtycklig motorklubb att ta upp det och köra ett KM av lämplig art (måste ju inte vara av tidsträngingstyp men det gör det lättare att få folk att prova).
Den dagen man testat att köra på tid och sedan testat stående start i ett race så är man fast, värre än tidigare.

Tyvärr finns det bara en del av landet som har ett flertal banor i närheten (bara en kan bli lite enformigt i ett KM). Nordvästra skåne är ju lite väl priviligierat (Falkenberg, Ljungbyhed, Knutstorp och Sturup inom en dryg timmes avstånd)...

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Kraniel skrev:
Det hade varit jättekul om det här kunde bli av. Personligen skulle jag gärna se fyrdörrarsbilar också, men det verkar inte vara på tapeten. Nåja, det var väl surrats en del fram och tillbaks om det här. RS-killarna är väl mest skeptiska, om jag förstått tongångarna rätt. Kanske läge att sära på serierna för karossbilar vs. racersportvagnar?
om summan av tävlande är konstant så dras ju fokus från RS (dvs de riskerar att bli färre). Risken finns ju att de blir kuriosa som sen fimpas. Jag tror inte risken är så stor på kort sikt.

Grundanledningen är väl att kunna fånga upp bankörningsintresset och försöka att garantera att SPVM inte dör ut (som RoadSport C är på väg att göra i SPVM). Hur heaten kommer att se ut vet man ju inte och jag har inte sett nåt om vikt/effektgränserna.
Personligen skulle jag gärna se en maxvikt på 1500kg för GT. Detta för att inte få jätteknasiga scenarier när man behöver blanda klasser för att få större heat (2 ton GTbil mot en 550kg MC-seven låter inte som nån höjdare säkerhetsmässigt).

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

En anledningarna till att jag köpte mig en Påffe 944 var att det finns två klasser jag kan köra med bilen gatreggad, varav den ena är just Roadsport. Innan jag skaffade 944 trodde jag det var ett stort steg till att börja tävla så därför verkade det snällare att rikta sig mot en "gatanpassad" racingklass. Därför tror jag denna klass kan vara bra (som Niklas skriver).

Edit: Nu när man har fuskat med MGCC så är racing inte så främmande att ge sig in i.

Vad jag kan se finns det rejält med bilar redan här på rejsa som skulle kunna börja köra

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Vad jag kan se finns det rejält med bilar redan här på rejsa som skulle kunna börja köra
Men förmodligen inte lika många som vill fixa vagnsbok, åka på helhelgsevenemang samt betala 2000 för två träningar och ett race. Man får ju uppleva mycket mer men rent körande är det inte mer av (om jag fattat det rätt).

Man kan se det som att banträffar är på tok för billiga i jämförelse.

MGCC vinner ju en hel del på endags/halvdagsarr vilket gör kostnaderna mycket lägre (även om övernattning nästan är ett krav om det är morgonpasset på Knutstorp).

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Varför denna fixering på antal dörrar?

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
MaZ skrev:
Varför denna fixering på antal dörrar?
Därför att en 242a är så mycket roligare att ha med än en 244?

Det är väl för att fortfarande kunna undvika att få med Porsche Chayenne på banan kanske...

SPVM kommer väl att fortsätta ha lite kluriga kriterier för vilka som får vara med, det hör ju till traditionen

--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trodde att SPVM GT fortfarande var hemligt men det är det alltså inte - kul...

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
-- skrev:
Trodde att SPVM GT fortfarande var hemligt men det är det alltså inte - kul...
Den som har lite mer info än vad jag skrivit ned (och skarvat) ut AutOMobil får gärna läcka lite. Det kan ju vara dags att bygga snart

Hur många vikt/effektklasser (2 eller 3?), samma vikt/effekt som RoadSport?
Gatreggning med halvbur eller godkänns oreggad säkerhetsutrustning (och förändrat antal passagerare)?
Samma motorklassning som RoadSport eller en modernisering (har inga tankar om hur iofs)?

Hoppas att det kommer lite fler rykten innan reglementet är klubbat och klart.

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
Det är väl för att fortfarande kunna undvika att få med Porsche Chayenne på banan kanske...

Cayenne har jag provat på bana... funkade obegripligt bra och omvände alla...

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Ursäkta svårt OT i förra posten; men det låter bra med SPVM GT.

Det finns ju ett intresse att köra annat än små eller stora sportbilar.
Just hur man löser klassningen kan bli en nöt av proportion att knäcka.
Vikt/effekt funkar ju idag, men vilka bilar vill man nå, hot hatches, sportiga standardbilar....?
Men det lär vi ju märka.

Annars är det ju som Varvstopp säger att MGCC är en väldigt bra väg att ge sig in i racing på.

SLC Fredrik lär väl ha klurat på detta - eller?

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Jag mailade och lobbade kring detta för några veckor sedan efter ett besök på Mantorp.......E30 är en kalasvagn för GT klassen.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

...

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

-- skrev:
...

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Kraniel skrev:
-- skrev:
...

Han menar nog "Slettet".

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Men förmodligen inte lika många som vill fixa vagnsbok, åka på helhelgsevenemang samt betala 2000 för två träningar och ett race. Man får ju uppleva mycket mer men rent körande är det inte mer av (om jag fattat det rätt).

Man kan se det som att banträffar är på tok för billiga i jämförelse.

MGCC vinner ju en hel del på endags/halvdagsarr vilket gör kostnaderna mycket lägre (även om övernattning nästan är ett krav om det är morgonpasset på Knutstorp).

Jo det där med vagnbok kan vara svårt nog. Jag behöver inte gå längre än till mig själv . Det är också svårt att konkurera med vanliga banträffar när det gäller körtid per krona.

Nu slog mig tanken att det hade varit fasligt häftigt att köra deltävlingen på SSM med massa publik (dessutom hade man plockat en del poäng i Roadsport C ). Det måste jag testa någon dag....

--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Kraniel skrev:
-- skrev:
...

Skrev en massa utan att kolla upp om jag fick skriva det = dumt.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
-- skrev:
Skrev en massa utan att kolla upp om jag fick skriva det = dumt.
Det betyder att det finns mer information & fakta i bakgrunden (dvs det var inte bara en tanke som sedan föll i glömska), skönt att veta thumbs up

Vi får mao vänta och se på det färdiga resultatat

Allmänt banåkaforum
SPVM GT?
1, 2   >>
2475 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande