Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fiat X1/9... kan man bygga bil av den?
<<   1, 2
4876 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

En sak som jag gillar med X1/9:an är att fram och bakvagn är identiska.
Man kan med andra ord hitta på vilka dumheter som helst med hjulupphängningarna utan att sabba balansen.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Jag var på väg att inhandla en x1/9:a för ca en månad sen, men den försvann på målsnöret. Den hade uno turbo spis i nära original skick och en båge som jag inte tror var godkänd... Jag rymdes både med och utan tak fast jag fick hasa ner en bit, jag mäter in på 187 cm. Med tunnare stol skulle nog en hjälm ha rymts utan problem..

Det var den här som jag trodde jag skulle kunna vara med att lägga bud på innan stängning, men blev datorlös då
http://www.tradera.com/auction/Bilar/aid_27850914

Tokholm
Här sen Jan 2003

Vilken tur att jag inte såg den annonsen i tid; jag hade köpt den bara för den balla färgen.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Så ska den se ut! thumbs up
Tur eller otur att man inte hänger på köp&säljsajterna?
Den hade varit svår att motstå....

Klart mycket snyggare i 70talsdesigen, med små nätta stötfågnarbitar, istället för
USA-NASCAR-Jagdpanzer-Järnvägsräls stötfångarna som kom runt 1980.
Gäller f.ö. även Fiat/Bertone 124 Spider, Alfa Spider, MGA Midget och MGB också.
Stötfångarbufferat är alltid fula, med fulast är de på nationalmomumentet Volvo 240....

Citera
joaly
Linköping
Här sen Dec 2004

Tord skrev:
... Jag rymdes både med och utan tak fast jag fick hasa ner en bit, jag mäter in på 187 cm. Med tunnare stol skulle nog en hjälm ha rymts utan problem...

Jag är styvt 180cm och får inte plats i bilen med hjälm om taket sitter på. I orginalstolar kan man ju alltid hasa ner och halvligga men det funkar ju inte med sitta-still-stolar. Alternativet blir väl då att tilta hela stolen bakåt, men då får man ratten mellan knäna och kan varken styra, stiga i eller ur. Ett 25cm snap-off nav skulle sitta fint. Bilen är otroligt liten, mindre än man tror!

V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Tord skrev:
Jag var på väg att inhandla en x1/9:a för ca en månad sen, men den försvann på målsnöret. Den hade uno turbo spis i nära original skick och en båge som jag inte tror var godkänd... Jag rymdes både med och utan tak fast jag fick hasa ner en bit, jag mäter in på 187 cm. Med tunnare stol skulle nog en hjälm ha rymts utan problem..

Det var den här som jag trodde jag skulle kunna vara med att lägga bud på innan stängning, men blev datorlös då
http://www.tradera.com/auction/Bilar/aid_27850914

Finns en på blocket nu: http://www.blocket.se/vi/8427840.htm?ca=23_3_s

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

joaly skrev:
Tord skrev:
... Jag rymdes både med och utan tak fast jag fick hasa ner en bit, jag mäter in på 187 cm. Med tunnare stol skulle nog en hjälm ha rymts utan problem...

Jag är styvt 180cm och får inte plats i bilen med hjälm om taket sitter på. I orginalstolar kan man ju alltid hasa ner och halvligga men det funkar ju inte med sitta-still-stolar. Alternativet blir väl då att tilta hela stolen bakåt, men då får man ratten mellan knäna och kan varken styra, stiga i eller ur. Ett 25cm snap-off nav skulle sitta fint. Bilen är otroligt liten, mindre än man tror!

Jag tyckte den var större än väntat... men det beror väl på förväntningar...

Linköping
Här sen Dec 2004

[quote="Tord Jag tyckte den var större än väntat... men det beror väl på förväntningar... [/quote]

När man bollar med parametrarna vettig stol, bur, och förarergonomi blir den plötsligt väldigt liten... Man får bara välja två av de tre verkar det som...

Fiat X1/9... kan man bygga bil av den?
<<   1, 2
4876 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande