Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1029 besök totalt |
Behöver hjälp med fjäder val till min miata
Har en 94 1,8 miata. med kyb agx justerbara dämpare, jacksson racing krängare fram o bak, yokohama 048 soft. köpte dämpare o sk Ebay coilovers i usa o märker nu att fjädrarna är alldeles för mjuka o bilen blir obehaglig i högre hastigheter, vad rekomenderar ni för fjädrar som matchar bra med dämparna, har även försökt o hitta fakta om mina dämpare men misslyckats. Så nu ber jag om hjälp av er resjianer. då jag har planer på att köra kvällsträningen på knutan nästa vecka, så de e lite brådis _________________ Mvh Martin Paninder Team Paninder Racing |
||
Till nästa vecka blir det nog svårt att få tag på nåt långsiktigt.
KYB AGX kan du väl inte få ombyggda heller (för fortsatt utveckling) så det bästa rådet är väl att jaga begagnade "FM"-fjädrar (60/40 N/mm) (nya hinner du inte få från USA/England och de förra Svensktillverkade är slut). "EBay Coilovers"+H&R racefjädrar+ombyggbara dämpare är ju en prisvärd lösning som bevisligen går fort... |
||
det där med race fjädrar hr ? vad menar du med det? kanj ag behålla coilover "skruven" o vad är det för fjädrar? pratade med forza o de behövde måtten både innermåtten o ytter måtten på fjädern. vet du vad de är? de sa att var innemåtten 60 mm så kunde de fixa fjädrar annars var jag tvungen att köpa hr sänknings fjädrar. vad göra? o kanske vilka fjädrar jag skall ha ? är hr hårdare än fm? måste jag bygga om dämpare om jag skall ha hr fjädrar om isåfall på vilket sätt skall jag bygga om dämparna? _________________ Mvh Martin Paninder Team Paninder Racing |
||
Tjena Martin!
Liiiite svårt å ge några tips eftersom du inte skriver vad du har för fjäderkonstanter eller hur dämparna är konfigurerade idag. Annars hör med Dennis Kullman här på forumet ang vad han kör med för fjädrar, krängare, dämpare. Han kör ju snabbt. Ha det bra! Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Som jag skrev björn saknar jag all info om dämparna som typ fjäderkonstanter etc, och min tanke var om nån hade den infon. då jag inte lyckats hitta den infon på nätet, då de papperna jag fick med dämparna är tyvärr kastade. jag vet vad kullmann kör med men han har andra dämpare därav frågan vad jag bör ha till mina dämpare. så de e därför jag ber om hjälp _________________ Mvh Martin Paninder Team Paninder Racing |
||
om du pratat med Forza så borde väl det vara ganska klart vilka val som finns när det gäller H&R Racefjädrar: http://www.forza.se/listor/H&R%2 För att kunna använda dessa behövs det justerbara fjädertallrikar som passar till fjädrar med 60mm id. Antingen köper man Ground Control eller liknande som är avpassade för att ersätta din befintliga fjädertallrik elelr så snikar man till det och köper Ebayvarianter som står ovanpå befintlig fjädertallrik. Ett annat alternativ är att köpa nya dämpare med justerbara tallrikar från början (men då pratar vi lite större investering än bara fjädrar). om jag får gissa lite så tror jag inte dina KYB AGX inte klarar av att kontrollera så mycket mer än 60/40 N/mm så FMfjädrar är nog det bästa valet (speciellt om du skall ha det monterat inom en vecka), men du får jaga begagnat eller beställa den nya FM-varianten från Performance5. |
||
Re: Behöver hjälp med fjäder val till min miata
Inte för att vara taskig...men höghastighetsinstabilitet har väl inte att göra med fjädrarna speciellt? Jag har haft alla möjliga konstiga kombinationer och enda skälet jag ser till höghastighetsinstabilitet är hjulvinkel-eller bussningsproblem. ![]() Är du helt bombis med erfarenhet säker att fjädrarna är boven i dramat? Jag misstänker att något annat problem har kommit till ytan i samband med dina andra ändringar. Man kan ganska enkelt uppskatta fjäderhårdhet genom badrumsvågen, mäta deflektion givet en viss vikt. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Missade att du redan hade Ebaycolivers
![]() Vet du vilka konstater du kör med nu? När det gäller "fladdrighet" i hög fart så skulle jag kunna gissa på kombination av lite glappa bussningar/leder samt Toe=0 fram. Fixade nolltoe på gatmiatan och då började tom den att vandra lite lätt på motorvägen (den var stabil och fin med svag toe-out). Att ge den lite Toe-out fram förspänner glappen lite. Hur känns den vid inbromsning/turn-in? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1029 besök totalt |