| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kompressorhjälp till min speedster och poll om trimmet
|
3 besök senaste veckan (8654 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
En 1200:a skall utan problem klara 1 bars tryck @ 7000 rpm på en 2,2 liters motor.
Det är inte heller bra att köpa för stor, då rotorerna inte tätar ordentligt förrän kompressorn kommit upp i "arbetsvarvtal". Som min motor är konfigurerad just nu så har jag ganska lågt laddtryck som stiger då rotorerna börjar täta på högre varv. Men det kommer att lösa sig sen när jag skall ta ut full effekt. om du bygger en sandwich-konstruktion med en effektiv Laminova vattenkyld intercooler så kan det bli riktigt litet och med låg förlust. _________________ Johan H |
|
johan h:
snackade lite med en kompis här på eftermiddagen och han skulle byta ut sina två 3015-kompressorer till större och erbjöd dom till en rimlig penning. blir det för stort tror du eller kan det gå?. enl listan ska dom ha ett maxvarv på 13000 och det ger ju 19.5m3/min. grabbarna på autorotor (dom sponsrar honom litegranna)sa att det gick bra att varva 18000 korta stunder och 15-16000 mest hela dagen
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
|
Antar att du menar 3150? Som ger 1,5 lit/luft varv. Den motsvarar Lysholm 1600 i princip, som pumpar 1,6 lit/luft varv.
Den är ganska stor ja, både till den fysiska storleken och mängden luft den presterar. Om ditt mål är att ha mycket snabb respons på låga varv och tänker lägga dig på ett moderat laddtryck (~1 bar), så tror jag denna kompressor blir för stor för dig. Det är också ganska stora skillnader i möjligheterna att montera kompressorn, om man jämför Lysholm och Autorotor. Autorotor har strängpressat hus och inget direkt fäste. Du måste skruva den bakifrån, vilket kan ställa till det lite - beroende på hur man tänkt lösa monteringen. Lysholm har ett kraftigare gjutet hus med riktiga fästöron, man kan skruva dit kompressorn från "ovansidan". _________________ Johan H |
|
menade såklart 3150.
ytterligare ett fall av kommunikationsproblem mellan huvud och händer
kände lite som att man kanske skulle köpa hans kompressorer iaf. kan ju komma väl till hands vid ett senare tillfälle. jag förstod att monteringen skulle vålla lite större problem efter att synat dom närmre. kollade in lite laddkyl på laminovas hemsida. dom såg riktigt trevliga ut. ska ta och ringa dom nu, för att se om dom har nån som kan hjälpa mig att få rätt stl och antal. hoppas att det inte gör nåt att jag överfaller dig med mer frågor alltefter bygget framskrider. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
|
Johan: Kul att du hittat till det här forumet också, skriv gärna komplett namn i din signatur innan du blir halshuggen av Limousinföraren vid nästa banträff! (Syftar på Magnus T. Och forumreglerna)
Ursäkta OT. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
|
ok! nu har jag laddat om bössan
hur mycket sämre kommer jag att uppleva en eaton m62 än en lysholm 1200. Och ännu viktigare, hur mycket sämre är den rent tekniskt. slitage/verkningsgrad mm fick precis svar på en annons om en ny m62 för 7000:-. ska jag ge fan i att vara dumsnål och slanta 12000 + moms för en 1200 eller kan den räcka för mina behov. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
|
Ja om du inte har möjligheten att jämföra din bil med dels Eaton och dels Lysholm så kommer du inte att uppleva nått fel alls.
Rent tekniskt så är Eaton en modifierad Roots-kompressor. Eaton har vidareutvecklat och kommit en bit på väg ifrån de dåliga egenskaperna från Roots-tekniken, men spåren finns kvar. Eaton's kompressorer har 3 st "lobes" på varje skruv, en vanlig Roots har bara 2. Verkningsgraden är sämre än Lysholm's skruvkompressor, effektkurvan inte lika jämn, dessuto tenderar Eaton att "gå i taket" när det börjar pratas höga varvtal och laddtryck. Den är inte lämpad för högre tryck (1 bar+ typ) pga sin konstruktion. Slitagemässigt är det säkert inga problem, det är ju Eaton som sitter i Mercedes produktionsbilar. Det var ett bra pris, se bara till att du kan använda den som den är om du väljer att köpa den. Kolla hur lång förlängaren som sitter på är, det kan kosta lite att köpa en passande förlängare. _________________ Johan H |
|
Ser ut som det; då är den säkert plockad från en Mercedes, de har magnetkoppling.
Tror det blir svårt att montera den som den ser ut; eftersom remskivan inte har någon förlängare alls. En vanlig M62 har inte magnetkoppling. Kolla den här länken för en bild på en "vanlig" M62... http://www.automotive.eaton.com/prod _________________ Johan H |
|
Så där såg anslutningen int ut på min M62'a
Det är inte en merca M42 detta ? Ska kolla om ja har några bilder på den ja hade.. Hittade bilder. http://medlem.spray.se/thullen/kompressor/images/ om dom nu funkar. _________________ Stefan thull Leksand |
Håller med! Sugis är att föredra. men hua vilken fin kärraktär man kan få med en kompressor. Mkt trevlig bil och motor, dendär Cooper S:en.
|
|
Dude,
Är det här idéerna kommer ifrån? http://www.cardesignnews.com/news/20 Läs en bit ner om motorn... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
låter som dom kommer att kopiera min planerade motor
fattar inte hur den kan ha 50-50 i viktfördelning
inte var den snygg. elak måhända men inte vidare vacker. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
Helnöjd än så länge Sitter förrästen en modifierad Eaton M45 i Cooper S:en, http://www.automotive.eaton.com/prodHar tydligen en utgående axel bak på kompressorn som driver vattenpumpen, har nämligen också funderat på vad som skulle hända med bättre kompressor, men det kanske kommer lösningar på det senare
|
|
Lyfter denna tråden lite!
Ingen som har testat den färdiga satsen med Lysholmskompressor ? Den som delta-motor säljer (tidigare i denna tråden)?
Kostar 11k men jag antar att 200 kusar och 265 Nm kommer sitta som en smäck i bilen. Registret brukar ju inte bli p**s med en kompressor heller! Vad jag förstår så är den komplett, mycket hkr för pengarna. Eller
_________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
|
Re:
Antar att du sett Courtenays olika kit (http://www.courtenaysport.co.uk/default.htm?page=73)? Kostar lite mer förvisso; The Stage one conversion offers about 210/215 bhp, has passed TUV approval and is finalised. The Stage Two conversion offers 240+ bhp, and now includes a front mounted charge cooler pre-rad. The Stage one conversion is priced at £5000 fitted including VAT. The Stage Two conversion is priced at £5425 fitted including VAT. Verkar vara den del på det engelska forumet som stoppat i dessa kit, bl a en norrman. _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
|
Rotrex är "bäst" bland centrifugalarna, men personligen anser jag att det är en pryl som passar dragracing bättre än banåka.
Personligen hade jag valt en fin lysholms skruv som du redan fått rekommenderad, 1600:an är helt klart att föredra, ok det kanske drar en droppe mer soppa än en 1200, men du har vid ett senare tillfälle möjlighet att fläska på lite mer om du så önskar. skillnaderna i storlek är ungefär sådana att dom du ser bägge vid två olika tillfällen så är det inte helt lätt att säga vilken som var vilken, har för mig att det är kring 15mm i längd i alla riktningar som skiljer 1200 och 1600. Vill du sen ha Eaton, så finns färdiga insug med kompressor till Ecotec. _________________ Mvh // Niklas L |
|
Jag skulle väl rekomendera en Lysholm 1200 för dig.
Själv har jag en Lysholm 1600 som skall bultas på min Volvomotor. 1200'an räcker till bra mycket mer än de 250hk du initialt funderar på, kanske till så mycket som 400hk beroende på hur resten av motorn ser ut. Jag valde 1600'an för att jag kommer att behöva den extra luften men då siktar jag på högre effekt också (500-600hk). _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
|
När jag inledde mitt kompressorbygge fick jag tips av David Berglund här på rejsa om hur man räknar ut vilken kompressor som passar för motorvolymen/laddtrycket...
Motorns volymetriska verkningsgrad uppskattas till mellan 0,8 och 1 ungefär. Den faktorn multipliceras med motorvolym och divideras med två vid 4takt, samt multipliceras med absoluttrycket du vill ladda (1+"laddtryck") för att få veta motorns luftbehov (liter/varv) 0,9 i ve och 2,2l motor samt 1,6bar ger 0,9 x 2,2/2 x 1,6 = 1,58 Motorn behöver alltså 1,58l/varv för att ge 0,6 bar övertryck. Om du har en kompressor som ger 1l/varv (tex eaton M62) så behöver du alltså ett utväxlingsförhållande på 1:1,58 mellan remskivorna på motorn och kompressorn. Vid 7000rpm på veven snurrar kompressorn med 1:1,58 i utväxling 11000rpm (vilket är innom specat område för M62an), Dock får man när man räknar med tryckförluster, och att kompressorns effektivitet sjunker vid högre varvtal, nog räkna på en utväxling närmre 1:1,7 med M62an om du skall få verkliga 0,6 bars laddtryck. Remskivan som sitter på M62an på bilden är förmodligen allderles för stor för att uppnå rätt utväxling. Det ligger ju en M62a på Blocket för 7500:- http://www.blocket.se/vi/10995744.htm?ca=15_s Den är ju även av typen med längre "strut samt har en remskiva som verkar vara lite bättre storlek på. Det har även sagts mig att jag skulle förlora ca 20hk på att inte ha intercooler på mitt bygge och att chansen för spikning ökar markant.... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
![]() |
Skruva banåkabil
kompressorhjälp till min speedster och poll om trimmet
|
3 besök senaste veckan (8654 totalt) |