Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12091 besök totalt |
Eller så köper man den färdiga 993 GT2 evo (äkta) som finns bland Köp/Sälj.
Kostar mindre än att bygga en GT2 kopia....och håller värdet bättre. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
om jag hade pengar till en GT2 skulle jag byggt mig en 944 turbo med 3,1 liters 16 ventilmotor och extra allt vad gäller alla komponenter på bilen och sedan lägga en halvmiljon på bankörningskontot. Att bygga en 650 hästars 944 (eller mer vid behov) som väger under 1200 kilo skulle nog passa mig bättre.
_________________ Anders Hansson |
||||||||
Å det är ju nästan vad jag gör ;-) Fast jag skulle ändå vilja ha en GT2:a ![]() /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||||
Re: Vilken Porsche?
Varför skippa GT2 för GT3? GT2 är ju såååååååååååååååå mkt grymmare. En lagom moddad GT2 är helt klart en av mina absoluta drömbilar på rätt sida om miljonen. ![]() ![]() ![]() Till trådskaparen: Go GT2! _________________ Anders Berglund |
||||||||
igen:
Ser att du kör 402m, då kanske en GT2 är bättre. För oss som kör 21,2 km. Där är det GT3 som gäller. Få som kör riktigt fort med GT2, och då inte ens trimmade. _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
Jag kan for mitt liv inte forstå det resonemanget. om de gællde en 965 vs en 964 RS så fanns det fog for det men GT2:an som ær marginellt tyngre æn en GT3 och har en fantastisk motor ær helt klart mer potent på de flesta banor och så svårtkord ær den inte. Att de ær få som kor fort med den sæger inget om dess kapacitet utan att flertalet ægare inte kan, kan tors och/eller vill kora dem så fort som de kan koras. |
||||||||
Du kan dra resonemanget ytterligare med 80-tals bilarna, där det blir ännu tydligare. Tog mig friheten att ta en jämförelse påhttp://www.track-challenge.com/mai och Nuerburgring Round time 7.46 min 8.03 min Schwedenkreuz 254 Km/h 237 Km/h Aremberg 104 Km/h (1,2g) 102 Km/h (1,1g) Fuchsroehre 238 Km/h 229 Km/h Metzgesfeld 206 Km/h 192 Km/h Bergwerk 105 Km/h (1,2g) 103 Km/h (1,1g) Kesselchen 234 Km/h 219 Km/h Klostertal 1 175 Km/h (1,3g) 180 Km/h (1,3g) Klostertal 2 92 Km/h (1,3g) 94 Km/h (1,3g) Pflanzgarten 187 Km/h (0g) 175 Km/h (1,35g) Galgenkopf 149 Km/h (1,25g) 141 Km/h (1,2g) Doettinger Hoehe 284 Km/h 260 Km/h För att vara så mycket "potentare" hk mässigt så skiljer det sig inte så mycket tycker jag. Allt är naturligtvis med en kompetent förare. Mitt resonemang har hela tiden varit att det är väldigt få som kan köra fort i en GT2, eller törs/vill som du säger. Att så många kör fort med sina GT3:or borde säga så mycket mer (och då har jag inte resonemanget 1 miljard myror kan inte ha fel, ät bajs) ursäkta liknelsen.. _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
Ditt resonemang håller inte ihop för fem öre men det har johann redan påpekat. ![]() GT3 är för övrigt i mina ögon för slö för sitt pris, GT2 däremot är både snabb standard och har stor potential att med enkla medel bli riktigt übersnabb. ![]() Trådskaparen pratar om att ha en av sveriges snabbaste banbilar, har mkt svårt att tro att GT3 skulle vara ens i närheten av en GT2 med 550-600 hk på någon bana öht. ![]() Ps. Vad har det med saken att göra att jag har vågat prova min bil på strippen? Ds. _________________ Anders Berglund |
||||||||
Nåja, 17 sek är nästan en hel evighet i dessa sammanhang.
![]() ![]() Det där med att det är få gt2:or som kör fort, det beror nog snarare på vilka som köper bilarna, gt3:an är en dussinbil jämfört med gt2:an som kostade nästan dubbelt så mycket i nypris. Detta gör att det knappast är samma målgrupp. Gt3 lockar de som vill ha en potent bil på bana men som inte har obegränsat med pengar. Gt2 lockar de som har överflöd av pengar men inte kör särskilt mycket, om alls på bana. Vi får se hur det blir, kanske skjuter upp köpet till hösten med tanke på osäkerheten kring Gotland Ring som jag annars har tillgång till ganska ofta. ![]() _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
om man nu skall se Sport Autos tider som en referens (vilket vi gor i brist på annan) så ær det j trots allt 17 s som skiljer dem åt. Det ær mer æn skillnaden mellan en 300 hk 996 C2 och GT3 dær skillnaden ær 14 s. Tittar man på korta Hockenheim ær skillnaden mellan GT3 och GT2 2.3 s vilken i min mening ær ne evighet. Gor man ytterligare lite jæmforelser så ser man att det "enbart" skiljer 14 s mellan Gt2 och CGT. Dessutom det væl ingen nyhet att okad effekt inte ger en proportoinell forbættring av varvtider? Angående att många kor fort med sina GT3:or så skulle jag nog vilha hævda att de flesta med en GT3:a kor långsamt. Jag ær rætt sæker på att om det fanns lika få GT3:or som GT2:or så skulle de flesta uppleva att de flesta kors långsamt, precis som ær fallet med andra exotiska bilar såsom CGT, Lamborghini, Ferrari med flera. |
||||||||
Jag säger GT3 RS i så fall
![]() http://www.track-challenge.com/compa _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
Ja den ær grym men har också "R-dæck". Jag har samma preferens men med 80 hk till och lægre pris så skulle jag ta en GT2:a ændå, viktskillnaden får man fixa sjælv. Då menar jag fræmst lætta bilen æven om det finns potential for att lætta foraren också. ![]() |
||||||||
om man tycker det är för mycket effekt så det blir svårkört i en GT2 går det alldeles utmärkt att trimma ner den.
Sedan kan man ju trimma upp den också, men då blir det enligt vissa i den här diskussionen ett svårtkört monster. ![]() Det här med widowmaker tror jag har att göra med jänkare som blivit överraskade av en potent bil med helt andra kvaliteter än att bara se snygg ut på garageuppfarten. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Hur är egentligen körbarhet och respons etc på en modern Porscheturbo? (ja, jag räknar 996 GT2 som modern).
Min gamle (1979) undermotoriserade (ca 215 hk) 924 turbo har ivf en körbarhet och respons som lämnar mycket att önska, t.ex så tycker jag det är rätt svår att balansera över/understyrning med gaspedalen i kurvor jmf med motsvarande sugmotoriserade bilar. Så skulle en modern icke undermotorisad bil (996 GT2) har motsvarande dåliga egenskaper så skulle jag nog välja bort en hel del effekt (25%?) till förmån för en sugmotorisad motsvarande vagn (996 GT3) Ni som kört moderna Porscheturbos, hur är deras körbarhet och respons? Nog fasen måste 30 års turboutveckling gjort mycket? (jag har inte kört ngn som helst sorts modern turbobil på bana så jag vet inte hur det känns) Min röst går nog till turbomaskinen ändå tror jag.... ;-) Sen om det ska bli ett snabbt ekipage så räcker det ju inte med en snabb bil, den måste ju framföras snabbt oxo, annars blir det ju bara tramsigt ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
RS:en har satt ännu lägre tider än detta har jag för mig? Tittar man på prestandadelen så är bilarna väldigt jämna. Ska man däremot trimma så är det både billigare och lättare med GT2:an. _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
Jag tror båda korts snabbare då forvisso HvS ær en duktig forare men det finns betydligt vassare forare. Me som sagt sætt på samma typ av dæck och slit ut lite onodig inredning ur GT2:an så skall man nog få fart på den "sloa" GT2:an. ![]() |
||||||||
Jag har inte kort så mycket men jag har iaf kort GT2, 996 Turbo med Techarttrim, RUF Turbo R samt 993 Turbo en del och har æven kort 930 samt 965 en del. I min mening var den som hade minst lag RUF:en foljt av GT2:an, 996:an och 993 i næmnd ordning. RUF:en hade snudd på obefintligt lag och GT2:an var næstan lika bra. Både 996 och 993 har iofs aningens lag men æven de ær mer som en sugmotor i jæmforelse med 930 och 965. Man skal dock vara medveten om att 460 hk på en bil med RWD kan stælla till det eller rættare sagt att foraren kan klanta sig och då hænder det grejer, vare sig det ær en Turbo eller inte. ![]() |
||||||||
Min vinkel till det hela har hela tiden varit, att ha en bil som man kan köra med, och kanske kan köra med fort.
Jag vet inte om Robin är den nye Walter Röhrl el liknande, jag utgick i alla fall att man skulle kunna köra bilen själv och lära sig därav, lite som jag har gjort. Men kanske fel tolkat från det första inlägget, att det skulle vara en banbil. Och inte en 402m bil- (absolut inget fel i det), tolkar bara att rätt bil på rätt plats. Dvs kanske något mindre hästar, men föraren kan hantera dessa. Jämfört med en hysteriskt trimmad bil som man som förare inte klarar av. Igen utgått från mig själv och mina korta kommanden som förare och inte trådskaparen. Sedan kan man vända på steken och köpa/bygga det värsta i hk och tämja monstret under tiden. Hur man än väljer, så är det upp till var och en att göra valet, bara man har kul och kan köra och det är det som jag försökt poängtera hela tiden. _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
Bakgrund till mina kommentarer nedan:
Har aldrig kört eller åkt en GT2. Jag har kört 996 Turbo S (med 450 hk, sportchassi och GT3 skalstol) samt en GT3 2004 (med Manthey chassi, skyddsbåge, skalstolar). Har åkt en del GT3, 993TT & 993 RS på både Ringen och svenska banor. Kör en hel del bana själv sedan 1990-talet med mina olika 911or. Under dessa banmöten har två GT2 som är trimmade av Gemballa med typ 600-650 hk kört samtidigt som mig så jag har kunnat studera dessa lite närmare ![]() GT3: En bil som med rimliga pengar kommer vara ytterst kompetent på både gata & bana. Speciellt lite öppnare banor som Mantorp och Ringen. Har begränsningar då det gäller trimmning över 400 hk. Är balanserad, harmonisk och riktigt kul att köra. Kommer att stå sig bra i pris. Ett klokt val. GT2: En GT3 med turbomotor! En bil som har bra effekt från start och med lite fultrimm (höja turbotrycket) kan ge runt 550 hk. För mer hk kommer det att kosta pengar men möjligheten finns där ![]() ![]() Jag tycker att en OK GT2 för 800-900 tusen är prisvärda. De är ovanliga, utmanande attkörda och det pirrar i kroppen på mig när jag ser en ![]() 996TT: Samma möjligheter till effekt som GT2. Har inte samma mystik eller raceblod som GT2. Är tung och isolerar förarern från körupplevelsen. Men om man inte skall köra bana så är den prisvärd. Kan dock falla i pris ytterligare. 993TT: Stora möjligheter till effekthöjningar i likhet med GT2 & 996TT. Är ganska tung och isolerar förarern från körupplevelsen. Men om man inte skall köra bana så är den prisvärd. Fina ex. kommer att stå sig i pris. Det finns också en möjlighet att bygga en 993 GT2 kopia men det kommer att kosta mycket men också ge en otroligt häftig bil. 993 RS: Ytterst kompetent på både gata & bana. Har begränsningar då det gäller trimmning. Är balanserad, harmonisk och riktigt kul att köra. En snabb modern bil men som fortfarande ger föraren den klassiska 911 upplevelsen ![]() Robin, Så som jag uppfattar din behov och om du har möjligheten att köpa en GT2 så tror jag det passar dig bäst ![]() _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12091 besök totalt |