Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 8337 besök totalt |
Hej!
Ett sätt att fixa caster på en 99/900 är ju att fräsa av spindellederna på sidan så de blir smalare på ena sidan, och så att de därmed kan förskjutas i framåt/bakåt-led sett till bilens färdriktning. Man får då tillverka en distans för att fylla ut på andra sidan. Dock är väl detta att tumma på säkerheten, då man ju faktiskt gör lederna vekare. Men jag vet folk som kör med det... mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Så gjorde jag inte på flintaholken, jag särade på bärarmarna och la mellanlägg istället, kanske syns här. Prinsipen är det samma för 99/900an.
https://rejsa.nu/im/256-2003-23-04-h _________________ Johan Sjölinder |
||
hmm ja ja på nått sett ska jag få till castern... i värsta fall får jag be nån att bygga nya bärarmar ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Ja jag tror du ska ha det iaf. Men prova med 0 toe först kanske? Tycker du den styr in dåligt i kurvorna har du redan hemma tagit reda på hur många varv du ska vrida på varje styrstag för att få 1 mm toe out. Upp med bilen, vrid, ner. Snabbt och enkelt och du behöver inte mäta i depån då du inte har tid med sådand. Då vill du ju köra. Som ett litet tips bara. Fast jag tror på 1 mm toe out, men testa med annat är inte farligt utan lärorikt. |
||
Tänkte lämna in den på framvagnsjustering snart. Tänkte be om 2 grader Camber och 1mm Toeout. Är ju lätt att ta reda på hur mycket jag ska snurra för att på hjulen parallella.
Förresten varför mäts toe i mm?? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
underbar tråd!
Eftersom bilen just nu står upp-pallad så skall jag ta en liten titt! det behövs lite bättre väghållning efter helgens bravader... ![]() ![]() http://www.900aero.com/images/videos usch vad det kasar, standard aero chassie. Här är SAABs standard specs (kopierat från min site) Front (no weight) ---------------------- Toe-in mm (in): 2 +/- 1 (0.08 +/- 0.04) Toe-in (sport) mm (in): 1.5 +/- 0.5 (0.06 +/- 0.02) Camber -1991 degrees: +0.50 +/- 0.50 Camber -1991 (sport) degrees: +0.25 +/- 0.25 Camber 1992- degrees: -0.25 +/- 0.25 Camber 1992- (sport) degrees: +0.25 +/- 0.25 Caster, manual degrees: +1.0 +/- 0.50 Caster, powersteering degrees: +2.0 +/- 0.50 Caster, sport degrees: +2.0 +/- 0.25 Rear (no weight) ---------------------- Toe-in mm (in): 4 +/- 2 (0.16 +/- 0.08) Camber degrees : -0.50 +/- 0.25 _________________ skall radera mig från internet, ta gärna bort alla mina inlägg. |
||
>>Widde
Ja kasandet verkar ju vara utrett här nu ![]() Vi kanske skulle reda ut möjligheterna till att flytta bärarmarna alternativ bygga nya.. ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
jupp! radikala ändringar behövs. Kanske skulle inviga den nya svetsen
![]() framhjulen skall ändå av ikväll (omläggning av sulor), så det blir att tänka lite när man sätter sig på rumpan och beskådar problemet... En tanke slår mig ![]() Sedan måste man ändra kräng-hämmarnas infästning lite, beroende på hur mycket man flyttar bärarmen. Om det går att flytta nedre bärarmen. SWAG, SWAG, SWAG mycket SWAG ![]() _________________ skall radera mig från internet, ta gärna bort alla mina inlägg. |
||
Skitbra och ta sig an hjulvinklarna! Jag tänkte slänga in lite mer på brasan
![]() olika däck "behöver" olika mycket camber (gäller speciellt rdäck). Olika däckvarianter kan ge olika beteende. Vissa kan ge mer kasande understyrning o andra mindre faktiskt. Svårt/dyrt att pröva sig fram bara ![]() _________________ ![]() |
||
suttit och tänkt lite...
det finns flera sätta att göra detta: 1. modda kulledernas infästningar, lägga i inlägg för att justera. ! billigt, lätt, har redan gjorts ? säkerhet, efterjusteringar 2. modda hål i balkar ! billigt, relativt lätt ? efterjusteringar, glapp i hål, säkerhet 3. modda undre bärarmar (statiskt) ! billigt ? efterjusteringar, relativt svårt 4. uniball:a och bygga helt nya undre bärarmar fullt justerbara ! efterjusteringar, camber & caster ? kostnad, relativt svårt Sitter och skissar på 4:an nu... _________________ skall radera mig från internet, ta gärna bort alla mina inlägg. |
||
enl. en återförsäljare...
Stål/ Sinterbrons M20 x 1,5mm Godkända för dragracing (52 000 Nm statiskt) Stål/ Sinterbrons M16 x 1,5mm Ej godkända för dragracing (48 000 Nm statiskt) Borde räcka för våra SAABar ![]() _________________ skall radera mig från internet, ta gärna bort alla mina inlägg. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 8337 besök totalt |