Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svänga med en Agila?
1854 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Svänga med en Agila?

Nu blir jag säkert dummförklarad(ja, ännu mer alltså) och portad från rejsa. Men varför svänger man inte med en Opel Agila? Bilen är juh inte allt för olik en Lupo, samma ponny antal, ung samma vikt, nästan samma storlek (om än något längre). Någon som kan förklara detta fenomen för mig?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Opel Agila är väl mer av en mini-minibuss?

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Kristian Larsson skrev:
Opel Agila är väl mer av en mini-minibuss?

En Agila från Blocket:

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Spelar utseendet/biltyp så stor roll?
Poängen var att effekt/vikt förhållandet var likvärdigt en Lupo, storleken är likvärdig en Lupo om än lite större. Vad är det då som gör en Lupo till en helvettes rolig bil att ratta runt medan en Opel Agila klassas som en personfraktare med tråkighetsfaktor utan dess like (som vi redan här tydligt kan urskilja )
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Kan ha att göra med hur högt över marken tyngden ligger placerad.

--VVTS--
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andrew Petrykowski skrev:
Spelar utseendet/biltyp så stor roll?

Utseendet spelar inte så stor roll... Och skulle inte vara någon hjälp för Lupon

Tyngdpunkt, val av hjulupphängningar osv spelar större roll och där har en minibuss vissa saker emot sig. Golfar ser man en hel del på banorna, men få Sharaner...
Allt är inte vikt och effekt när man vill ha en bil att svänga med, har du inte lärt dig det ännu?

Mölndal
Här sen Feb 2003

Re: Svänga med en Agila?

Andrew Petrykowski skrev:
Men varför svänger man inte med en Opel Agila?
Nån måste ju börja tycker man ju, hopplösare objekt att börja med måste ju ha funnits. En rejsbetonad Agila är ju faktiskt nåt som hade varit fräckt. Men det ser ju verkligen ut som att den är betydligt mer tung i toppen än den andra förträffliga bilen du nämner, man sitter högre mm men dessa synpunkter är ju redan ventilerade s.a.s.
Kristian Larsson skrev:
Utseendet spelar inte så stor roll... Och skulle inte vara någon hjälp för Lupon
Hörrududu...

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Det är ju bara att kolla på "Våra Banåkabilar".

Det finns massa bilar som inte är representerade av olika skäl. Tex kör de flesta i Sverige och
Volvo S40 (4cyl) är egentligen ett ganska bra utgångsmaterial men körs mest rakt fram och hittas på andra forum. Andra bilar som saknas eller snarare är underrepresenterade ( tycker jag )- är Porsche Boxster (1), Honda S2000, Audi TT (2).

De flesta har också många skäl att svänga med den bil de nu svänger med, men jag har lite svårt att se skälen att välja ett riktigt dåligt utgångsmaterial; lite effekt och hög tyngdpunkt och allt optimerat för ståhöjd och lågt pris. I slutändan kan man ha lagt ut massa pengar och tid och ändå bli detroniserad av en VW Polo (Titta på Peeters tråd för inspiration!).

Men det finnns folk som trimmar VW boxermaskiner och Mini trots att slutresultatet fortfarande skäms för sig vad gäller litereffekt etc. Men de motorerna sitter i bilar som är väldigt intressanta. och kör oftast i nån slags entypsklass eller historisk racing.

Fråga dig istället vad som är viktigt; jag tror att det handlar om körglädjen.
Agilan kanske går att göra snabb men det kanske inte är kul?
Lupon är riktigt rolig att köra med och det får man med sig på bana.

Det finns kanske nåt forum för svängande minibussar.

om kravet är en minibuss/pyttebil/monobox blir det till att göra en utvärdering och prova alla.
Honda Jazz tror jag på, påstås vara körglad. Citroen C2 VTS? Yaris T-sport?
Mitsubishi Colt CZT?

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Nytt projekt på gång Andrew?

Provkör en standard på bana och se om vältrisken kan accepteras, är det ingen fara så är det väl bara att börja bygga, tror dock att "andrahandsintresset" på en rejsagila är lite sådär om man ska byta.

Kör hårt. thumbs up

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Nytt projekt på gång Andrew?

Provkör en standard på bana och se om vältrisken kan accepteras, är det ingen fara så är det väl bara att börja bygga, tror dock att "andrahandsintresset" på en rejsagila är lite sådär om man ska byta.

Kör hårt. thumbs up

Polarn kör en Agila som firmabil, man blidde lite sugen när man såg att den väger mindre än min Cordoba Nej, men det var mest en fundering bara, för bilarna verkade så snarlikt speccade. Och tyngdpunkten kan juh inte skilja så ofantligt mycket om man sätter i en riktig stol. Nej, vänta bara tills jag kommer hem från Japan nästa år, då ska jag jaga er alla runt sveriges banor i en Ford Ka med stötstänger
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Ford KA är ju cool... och det finns framförallt trimdelar till den iom att Ford har rallysupport. Men för en SportKa får du nog åka till Danmark.

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Ford KA är ju cool... och det finns framförallt trimdelar till den iom att Ford har rallysupport. Men för en SportKa får du nog åka till Danmark.

SportKa kan man juh inte ha, den har juh riktig motor och inga stötstänger
Citera
Allmänt banåkaforum
Svänga med en Agila?
1854 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande