Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1854 besök totalt |
Svänga med en Agila?
Nu blir jag säkert dummförklarad(ja, ännu mer alltså) och portad från rejsa. Men varför svänger man inte med en Opel Agila? Bilen är juh inte allt för olik en Lupo, samma ponny antal, ung samma vikt, nästan samma storlek (om än något längre). Någon som kan förklara detta fenomen för mig? |
||||
Spelar utseendet/biltyp så stor roll?
Poängen var att effekt/vikt förhållandet var likvärdigt en Lupo, storleken är likvärdig en Lupo om än lite större. Vad är det då som gör en Lupo till en helvettes rolig bil att ratta runt medan en Opel Agila klassas som en personfraktare med tråkighetsfaktor utan dess like (som vi redan här tydligt kan urskilja ![]() |
||||
|
||||
Utseendet spelar inte så stor roll... Och skulle inte vara någon hjälp för Lupon ![]() Tyngdpunkt, val av hjulupphängningar osv spelar större roll och där har en minibuss vissa saker emot sig. Golfar ser man en hel del på banorna, men få Sharaner... Allt är inte vikt och effekt när man vill ha en bil att svänga med, har du inte lärt dig det ännu? ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re: Svänga med en Agila?
![]()
![]() ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||
Det är ju bara att kolla på "Våra Banåkabilar".
Det finns massa bilar som inte är representerade av olika skäl. Tex kör de flesta i Sverige och Volvo S40 (4cyl) är egentligen ett ganska bra utgångsmaterial men körs mest rakt fram och hittas på andra forum. Andra bilar som saknas eller snarare är underrepresenterade ( tycker jag )- är Porsche Boxster (1), Honda S2000, Audi TT (2). ![]() De flesta har också många skäl att svänga med den bil de nu svänger med, men jag har lite svårt att se skälen att välja ett riktigt dåligt utgångsmaterial; lite effekt och hög tyngdpunkt och allt optimerat för ståhöjd och lågt pris. I slutändan kan man ha lagt ut massa pengar och tid och ändå bli detroniserad av en VW Polo (Titta på Peeters tråd för inspiration!). Men det finnns folk som trimmar VW boxermaskiner och Mini trots att slutresultatet fortfarande skäms för sig vad gäller litereffekt etc. ![]() ![]() ![]() ![]() Fråga dig istället vad som är viktigt; jag tror att det handlar om körglädjen. Agilan kanske går att göra snabb men det kanske inte är kul? Lupon är riktigt rolig att köra med och det får man med sig på bana. Det finns kanske nåt forum för svängande minibussar. ![]() om kravet är en minibuss/pyttebil/monobox blir det till att göra en utvärdering och prova alla. Honda Jazz tror jag på, påstås vara körglad. Citroen C2 VTS? Yaris T-sport? Mitsubishi Colt CZT? |
||||
Nytt projekt på gång Andrew?
![]() Provkör en standard på bana och se om vältrisken kan accepteras, är det ingen fara så är det väl bara att börja bygga, tror dock att "andrahandsintresset" på en rejsagila är lite sådär om man ska byta. ![]() Kör hårt. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Polarn kör en Agila som firmabil, man blidde lite sugen när man såg att den väger mindre än min Cordoba ![]() ![]() |
||||
Ford KA är ju cool...
![]() |
||||
SportKa kan man juh inte ha, den har juh riktig motor och inga stötstänger ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1854 besök totalt |