Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11628 besök totalt |
Det är ett system vi infört för att underlätta åtminstonde lite grann för de av oss i styrelsen som sliter häcken av sig på träffarna ( och under hela säsongen ), samt ett sätt att binda upp ev deltagare så vi vet att träffen blir genomförbar. Nästa år när du sitter i styrelsen och jobbar helt ideellt får du gärna avskaffa byråkratin och se till att det funkar bra ändå.... ![]() ![]() omkörningar av det liiite vårdslösare slaget får du gärna göra, i cupen..... ![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
"Nästa år då jag sitter i styrelsen" ?
Styrelsen i en förening som BMW Sport Club gör ett jättejobb, och måste göra ett jättejobb. Jag har i och för sig ganska bred erfarenhet av förtroendeuppdrag men vet med mig att mina kvalifikationer (och min begränsade tid) inte räcker till för att göra ett bra jobb som styrelseledamot. Visst är det bra med ett förbokningssystem men om man nu har problem med sin bil, sliter och kämpar för att få ihop den då borde man få en knuff i rätt riktning; "Försök få ihop din bil, går det så är du välkommen. Vi kanske tar ut en högre avgift för att du är sent ute men det vore kul att se dig och din bil på träffen". _________________ Johan Dahl |
||||||||
Eftersom att jag varken sitter i styrelsen eller har någon större erfarenhet av klubben så borde jag egentligen inte skriva om hur träffanmälan fungerar, men gör det ändå! Blir väl hängd nu eller åtminstonne rättad.
Eftersom att det inte är en alltför ovanlig situation att bilarna inte alltid är körbara när träffarna hålls så går det om man anmält sig till en träff genom att kontaktar någon ansvarig för träffen och anger ett relevant skäl till varför man inte kan komma få anmälan anullerad och pengarna inneståend till nästa tillfälle när man tänker dyka upp ( det går säkert att få pengarna tillbaka också), för det är ju bara en fråga om när och inte om man dyker upp igen ![]() (Man givetvis inte sätta detta i system då blir det nog lite sura miner både från styrelse och övriga medlemar) Tycker föranmälningssystemet är riktigt bra och underlättar för de som arrangerar och de kan konsenterera sig på allt annat vilket de vad jag erfarit gjort exemplariskt. Så det är bara att anmäla sig Johan inga undanflykter, Sen får vi be "dom andra" att akta sig när småländningarna kommer eller var det tvärtom ![]() _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||||||
Inom ALL racing, även BMW Cup tex, kan man efteranmäla sig...dock till en högre kostnad.
Det är nog ngt sådant Johan och Jimmy menar tror jag. Antalet som nyttjar denna specialare är oftast få och ska vara få. Merkostnaden ska täcka merjobbet det lägger på arrangören. Sen för att hålla detta på minimum för att hålla nere jobbet på träffarna kan man kanske kräva ett speciellt mail eller liknande...även om man får hoppas att alla som kommer till träffen vill väl och inte utnyttjar en sådan grej bara för man är lat...då kan man vända och åka hem. Bara lite info från omvärlden. ![]() |
||||||||
Klart jag önskar dig lycka till och hoppas du får ihop bilen, hoppas att jag också får det.... ![]() om du anmäler dig och betalar och inte får ihop bilen i tid, vet jag att tidigare förmodade träffdeltagre med plötsligt förhinder fått sin betalning innestående till nästkommande träff..... ![]() Jobba på.... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
![]() ![]() Jag kontrar med en liten rapport ifrån "verkligheten" då! ![]() Det är uppenbart att den som inte suttit i styrelsen alls, eller iaf på ett tag, inte förstår hur mycket jobb som krävs för att få det att gå runt. I ett navelperspektiv kan det hela tyckas som en enkel småsak att ordna en enda specialare, men det är det inte - för det är nämligen aldrig bara en enda. Kvällen innan och morgonen inför en banträff ringer upptill 50 personer som alla skall ha en specialare. ![]() om man inte ens är medlem i föreningen kanske man inte skall kräva särbehandling och rätt att få begära och diktera på vilket sätt verksamheten skall skötas. ![]() Såsom klubben fungerar idag med ett obefintligt engagemang från gat-medlemmar (räck upp handen ni gatåkare som varit på årsmöte tex. de senaste två åren) gör man nog klokast i att anse sig som inbjuden till ett knytkalas när det vankas banträff. Man tar visserligen med sig pengar men det ger en inte rätt till att dansa på borden eller kasta tv:n i poolen under kalaset. Man får, som i alla andra lägen, sköta sig på värdens villkor. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Precis så var det "även på min tid" med massor av samtal osv...så jo, JAG VET. Om du läser igen vad jag skrev var det ett försök till tips/förslag på hur andra har löst det i flera decennier. Merkostnaden SKA/ÄR ju i dessa fall så pass väl tilltagen att utövarna bara nyttjar det i absoluta nödfall, så som tänkt. Att få en innestående betalning fryst tills man nyttjar den låter i mina öron som ett ANNAT bra allternativ. Det skulle jag acceptera då det är lite annorlunda med gatträff kontra racing.
om det är mig du menar blir jag väldigt ledsen faktiskt. ![]() Försökte bara dela med mig av iaf 12 års erfarenhet av först banträffsåka, sen styrelsemedlem, Cup-åkare och på senaste år aktiv inom racing på annat håll. Jag har verken dikterat eller krävt, bara i all VÄLMENING kommit med allternativa lösningar...men det är tydligen inte så poppis om de skilljer sig från de förslag och ideer som styrelsen har. ![]()
Håller med och detta är ett stort problem...men inget jag berört eller som rör det frågan handlade om, om det går att efteranmäla sig. Men som jag skrev innan, lösningen med fryst avgift tills den nyttjas är en bra kompromiss...klubben skapas av medlemmarna och att de bidrar på ett eller annat sätt. Har under alla år jag kört racing på annat håll löst ut min licens via BMW SC då jag har ett verkligt hjärta i klubben. En dag är jag med säkerhet tillbaka på banan oxå på ett BMW SC-arrangemang. Det är därför jag iaf försöker hålla kontakt med vad som händer och de beslut som tas...inte för att diktera eller fördömma...men för att kanske komma med nga tips från övriga racingvärlden och från förr på vad man sett är bra/dåligt. Hade hoppats det var mer höjd i taket och att om man ville dela med sig inte sågs som ngt katten släpat in. Kunde inte för mitt liv tro att mina enkla rader skulle väcka så starka kännslor dock. Tycker det känns väldigt trist faktiskt då jag absolut inte skrev det i fördömmande ton eller med negativa avsikter. ![]() |
||||||||
Johan, Din kommentar kan uppfattas som att småländsk vilda västern är ett bättre sätt att organisera klubben ![]() Det går att anmäla sig efter att anmälningstiden har gått ut - till en högre träffavgift. om medlemmen har ett särskilt skäl till att inte dyka upp på träffen så kan vi låta träffavgiften stå inne till nästa banträff. Två alternativ som kan passa dig. Att anmäla sig och strunta i att dyka upp är ett dåligt skäl. Att ha skruvat med bilen under natten innan banträffen utan att lyckas få det att fungera är ett bra skäl. Anledningen till att vi kör med obligatorisk anmälan, och betalning innan banträff är att bättre kunna spendera vår egen frivilliga tid vi skänker till klubben för själva arrangemanget. Att ta hand om medlemmar som dyker upp när det passar oavsett tidpunkt under banträffen, och vill att vi anpassar vårt engagemang till den specifika medlemmens önskemål går inte. Det påverkar arrangemanget, och därmed övriga deltagande medlemmar negativt. Svartflagg för vad vi kallar omdömeslös körning är ganska naturligt för flertalet medlemmar. Vi vill gärna vara i samma skick efter som vi var innan banträffen. Alla medlemmar har inte samma erfarenhet, och /eller skicklighet bakom spakarna. Vill man tävlingsköra så vet du av egen erfarenhet att BMW Cup är det naturliga steget. Klubben får dessutom beröm från SBF, inbjudna klubbar, och andra förare över hur väl våra medlemmar uppför sig under bankörningen. En svartflagg är något huvudposteringen (HP) delar ut på goda grunder för medlemmarnas egna säkerhet. Givetvis kan föraren som har fått svartflagg diskutera detta med arrangören efteråt. Det behöver nämligen inte betyda att föraren är bannlyst på studs. Vad det gäller svartflagg för missat flaggvaktspass så tror jag ingen behöver fundera länge på varför vi har infört detta. Alla vill köra så mycket det går för en så liten träffavgift som möjligt. Det går enbart om samtliga hjälper till. Anmäl dig nu så att du får upp skruvartempot på motorn. Mindre snack och mer verkstad alltså ![]() Andreas, Det är ordentlig takhöjd här så skjut på bara. Allt engagemang i någon form från medlemmarna uppskattas. Frivillig hjälp till klubben är det alltid ett stort behov av. Dock uppskattas fysisk hjälp mer än sajberhjälp då klubben - vilket du mycket väl är medveten om -enbart lever pga ett litet antal eldsjälars blod, svett, och tårar. Du är alltid välkommen tillbaka på våra banträffar. Att hålla kontakten med klubben även om man är ute på villovägar är ett bra sätt att hitta rätt igen. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Tack för svaret Hobbe.
![]() Just för tillfället räcker inte tiden till för mer än att försöka komma med nga enkla omvärlsdanalyser och se på saker utifrån. Man ser en hel del bra och dåligt när man sysslar med racing på "annan ort", saker man tar med sig tillbaka den dagen man väljer att "växla ner" till klubbåkning igen...för det kommer jag säkert göra. ![]() Fick även klart iom ditt svar till Johan att man KAN anmäla sig i efterhand...detta framgick inte i svaret du gav tidigare. Därav att jag reagerade då det lät underligt. Nu vet jag mer och som sagt, jag förstår mkt väl varför vissa åtgärder vidtagits. Tycker det låter bra nu när man fått hela bilden förklarad... Var på Mantorp som gäst i depån och tycker träffen flöt fint och alla verkade glada och nöjda. Tror nog alla, smålänningar eller ej, vill fortsätta ha det så. |
||||||||
|
||||||||
Hobbe
Ditt andra svar var betydligt bättre än det första!! ![]() Ska se över de teoretiska möjligheterna att bli klar i tid till Gelleråsen... De övriga träffarna verkar tyvärr ligga på datum som min kalender inte riktigt samtycker med... ![]() _________________ Johan Dahl |
||||||||
Övernattning i Karlskoga:
http://www.karlskogahotel.se/index.htm Enkel (inkl. rabatt): 600 Kr Dubbel (inkl. rabatt): 750 Kr Trebäddsrum (inkl. rabatt): 950 Kr Frukost ingår och öppet dygnet runt. Dessutom finns det stugor att hyra på banområdet. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
EDIT: Såg när jag kom en bit neråt i listan att det var 10 platser ställda till förfogande: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Nu är det klart att regerande STCC och ETCC mästaren Richard Göransson kommer med någon gatbil (BMW givetvis) för att visa oss hur man ska göra snabbt runt Gelleråsen.
Richard kommer att agera instruktör under dagen för våra medlemmar. ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11628 besök totalt |