Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1308 besök totalt |
Äga trimma laga Porsche 930??
Lurade på en sak.. Hur är en Porsche 930 Turbo att äga trimma o laga? Vart vänder man sig till om man ska ha trim eller tex renovering av växelåda? Har en E30 325 Turbo som jag håller på att bygga och skjuter man en växelåda kostar det 2.000:- antar att det inte är samma med Porschen ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||
Hej!
Först en liten notis: 930 är modellbeteckning och bilen heter 911 Turbo. Det finns inga "930" som inte är turbo. Lådan är i stort sätt omöjlig att "skjuta" då den pallar väldigt mycket vrid. Däremot är synkringar och muffar lite av en svag punkt (särskilt på 3:an) och behöver enoveras ibland. Inget jättejobb men folk lägger på dubbelt bara det står "Porsche" på prylarna. Äga och laga är det inga problem, om man kan meka någorlunda väl. Trim är det sådär med då dom har K-Jetronic och ganska gammal turbo (KKK 3DLZ). Dom går relativt fint orginal men förvänta dig inte 100hk extra bara för att du har vridit upp laddtrycket. Vill du köra på strippen är det direkt fel bil. Reservdelspriser är humana (för slitdelar), service kan svida om man inte kan meka. Koppling är dyr, alla stora drivlinedelar är dyra. En svängarm kostar runt 12000:-. Orginal wastegate kostar runt 10000:-. Bromsok går knappt att få tag på och går på runt 6-7000:- för fyra beggade. Koppling går på runt 5-7000:-. Renovering av växellåda går på runt 10-20000:- på en verkstad. Belägg kan man få för tusenlapp som billigast (samma belägg bak och fram). Turbon kostar runt 5000:-. Stiften 125:- styck. Skivor runt 1000-2000:- styck beroende på fabrikat. Alla orginaldelar är relativt dyra. Totalrenovering av motorn går på cca. 10-15000:- i delar (sotsats, kedja, lager osv) + jobb. Som bil är den ballaste Porschen i min värld. 4-växlad låda är lite traktoraktig men pålitlig. Trim över 350hk betyder nytt sprut, ny turbo osv. Dvs. efter 350hk blir det ganska dyrt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Tackar för svaren.. Och nej strippen lockar inte för mig.. _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1308 besök totalt |