Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Få ner tygndpunkten på bilen?
5611 besök totalt
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Få ner tygndpunkten på bilen?

Hejsan nu kommer väll jag med en något dum fråga kan tänkas.

Jag har funderat lite igen här nu Det jag funderar på är att när man bromsar samt accelererar så sätter sig min bil otorligt mycket. Har nu på bilstein dämpare o h&r fjödrar vilket ska vara H&Rs förra cupkitt. Bilen är väldigt hård i chassit. Den kränger nu rätt så mycket mindre och den niger och sätter sig en smula mindre.

Det känns som att man kan inte göra chassit hårdare för att slippa dessa tendenser det skulle liksom bara vara kontraproduktivt. Den är redan väldoigt hård så den skumpar o hoppar en smula.

om man sänker tygndpunkten så borde man ju få ner alla roll tendenser både nigning, att den sätter sig vid acceleration samt att den rollar i sidled. Frågan är ju nu bara hur man lyckas med detta. Vill inte lätta bilen så fruktansvärt mycket iaf inte på stolar inredning osv.

Huv osv borde man ju kanske eventuellt kunna göra i ett trevligare material men frågan är ju vad det gör för rollcentrum så att säga. den vikten ligger ju inte så högt upp emn jag misstänker att det inte går att göra så mycket mer eller?

Bilen är en Audi S2 coupe som fungerar som lekbil, en viss sväng bil. O glassätar bil.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Rollcentra är en fiktiv punkt vi tänker oss i rymden, den påverkas inte av hur tung bilen är eller viktfödelningen. Det är rent geometriskt bestämt.

Huven sitter tämligen högt upp iaf och all viktminskning kommer göra att bilen känns rappare och rör sig mindre. Ta originalhuven i bakre hörnen med händerna. Lyft den så den är helt horisontell, sväng med den 1m åt varje håll så fort du kan... Lyckas du är du stark. Exakt dessa krafter är det bilen och indirekt fjädrarna som får ta hand om...fast många gånger större krafter då de rör sig fram och tbx mkt fortare ibland.

Det du känner som stötighet är troligen dämparna. Det är dom som ger okomfort...fjädrarna bidrar mkt mindre här. Men det är fjädrarna och krängarna som bestämmer hur MYCKET det ska röra sig. Mao, då du har en relativt tung bil är det inte otroligt att det behövs mkt härdare grejjer för att bli nöjd på bana. Så är det med 99% av alla gatanpassade kit skulle jag säga...sen får de heta hur mkt klubbsport de vill.
Mao, ta reda på vad du har för fjäderkonstanter så vet vi ganska snart hur rätt/fel du ligger på den punkten. Vågar slå vad om att komforten inte försämras radikalt om du skulle gå upp i fjäder ganska mycket.

Har du krägningshämmare som matchar behovet?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Rollcentra är en fiktiv punkt vi tänker oss i rymden, den påverkas inte av hur tung bilen är eller viktfödelningen. Det är rent geometriskt bestämt.

Huven sitter tämligen högt upp iaf och all viktminskning kommer göra att bilen känns rappare och rör sig mindre. Ta originalhuven i bakre hörnen med händerna. Lyft den så den är helt horisontell, sväng med den 1m åt varje håll så fort du kan... Lyckas du är du stark. Exakt dessa krafter är det bilen och indirekt fjädrarna som får ta hand om...fast många gånger större krafter då de rör sig fram och tbx mkt fortare ibland.

Det du känner som stötighet är troligen dämparna. Det är dom som ger okomfort...fjädrarna bidrar mkt mindre här. Men det är fjädrarna och krängarna som bestämmer hur MYCKET det ska röra sig. Mao, då du har en relativt tung bil är det inte otroligt att det behövs mkt härdare grejjer för att bli nöjd på bana. Så är det med 99% av alla gatanpassade kit skulle jag säga...sen får de heta hur mkt klubbsport de vill.
Mao, ta reda på vad du har för fjäderkonstanter så vet vi ganska snart hur rätt/fel du ligger på den punkten. Vågar slå vad om att komforten inte försämras radikalt om du skulle gå upp i fjäder ganska mycket.

Har du krägningshämmare som matchar behovet?


Ahh ok.

Krängningshämmare är original just nu men kommer komma på lite styvare båda fram och bak sedan. Det som får mig att funderar är dock denna otroliga nigning samt att den sätter sig rätt så mycket. Krängare lär ju inte göra så mycke åt det känns det som.

Jag förstår egentligen inte varför de ska ha sådana hårda dämpare med "gat kitten" Känns ju en smula konstigt att de kit som ska rulla på dåliga vägar o så nästan är styvare en de som rullar på bana. Ska väll kännas "rejsigt" eller nått.

hmmm man kanske skulle kolla på omman kan hitta nån vettig huv då istället för tunga saken som sitter där nu.

Ska försöka få tag på fjäderkonstanten från H&R thnx

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



H&R brukar vara sådär pigga på att lämna ut konstanter...iaf till sina gatsatser. På en del av deras fjädrar står det dock på.

Krängarna kommer inte bidra ett dugg till minskad nigning, enbart till minskat roll.

Vikten och fjäderhårdheten är det som styr hur mkt det niger...kan vi lite grovt säga.
Så ner med den ena och upp med den andra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
H&R brukar vara sådär pigga på att lämna ut konstanter...iaf till sina gatsatser. På en del av deras fjädrar står det dock på.

Krängarna kommer inte bidra ett dugg till minskad nigning, enbart till minskat roll.

Vikten och fjäderhårdheten är det som styr hur mkt det niger...kan vi lite grovt säga.
Så ner med den ena och upp med den andra.


Jo har för mig att jag mailade till h&r och frågade förut men fick aldrig något svar på det tyvärr. Tänkte jag skulle maila forza o se vad dem säger.

ok men det e vikten punkt eller vikten samt vart den sitter?

Jo helt med på att krängarna inte hämnar nigning enbart roll.

Så en bra början vore tex att gjuta upp en huv i glasfiber o se. Har en känsla att den kommer väga en hel del mindre än original då.

Hmmm tål att funderas på helt klart.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Tak, bagagerumslucka och motorhuv i lättare material är en vanligt sätt att minska vikten på relativt högt placerade komponenter. Fönsterna i glas är också ganska tunga och högt placerade. Man kan även sänka motor/drivlina närmare backen för att få ner tyngdpunkten, blir dock en hel del jobb.

På tävlingsbilar där det finns en minimivikt lägger man annars på lite vikt nära backen, exempelvis Volvos BTCC bilar hade golv i betydligt tjockare material än original.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan Edlund skrev:
Tak, bagagerumslucka och motorhuv i lättare material är en vanligt sätt att minska vikten på relativt högt placerade komponenter. Fönsterna i glas är också ganska tunga och högt placerade. Man kan även sänka motor/drivlina närmare backen för att få ner tyngdpunkten, blir dock en hel del jobb.

På tävlingsbilar där det finns en minimivikt lägger man annars på lite vikt nära backen, exempelvis Volvos BTCC bilar hade golv i betydligt tjockare material än original.


Exakt.

Ta de saker du känner att du kan/vill leva utan. Allt beror ju på vad du ska använda bilen till och hur kännsligt du är.
Vikt högt upp så som taklucka och glasrutor är ju fin saker för att sänka tyngdpunkten, vilket är bland det viktigaste man kan göra med en fortåkarbil.

Sänka motorn är ju en kul grej...
Försök hitta info om gammla Super Touring-bilar. Där gick hysterin rääääääätt långt...

Vad sägs om att Ford på sin Mondeo tiltade/sänkte motorn så mkt att höger drivaxel gick "i v:et", alltså mellan topparna, på sin väg från lådan till höger framhjul...
Helt sjukt!!!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Johan Edlund skrev:
Tak, bagagerumslucka och motorhuv i lättare material är en vanligt sätt att minska vikten på relativt högt placerade komponenter. Fönsterna i glas är också ganska tunga och högt placerade. Man kan även sänka motor/drivlina närmare backen för att få ner tyngdpunkten, blir dock en hel del jobb.

På tävlingsbilar där det finns en minimivikt lägger man annars på lite vikt nära backen, exempelvis Volvos BTCC bilar hade golv i betydligt tjockare material än original.


Exakt.

Ta de saker du känner att du kan/vill leva utan. Allt beror ju på vad du ska använda bilen till och hur kännsligt du är.
Vikt högt upp så som taklucka och glasrutor är ju fin saker för att sänka tyngdpunkten, vilket är bland det viktigaste man kan göra med en fortåkarbil.

Sänka motorn är ju en kul grej...
Försök hitta info om gammla Super Touring-bilar. Där gick hysterin rääääääätt långt...

Vad sägs om att Ford på sin Mondeo tiltade/sänkte motorn så mkt att höger drivaxel gick "i v:et", alltså mellan topparna, på sin väg från lådan till höger framhjul...
Helt sjukt!!!


ok tja det som känns vettigt så som jag har förstått det borde vara att plocka en smula vikt där man kan. Funderar på huv samt framskärmar i glasfiber eller kolfiber. Glasfiber känns tok mycket billigare men kolfiber känns ju mer "rätt" Efter det får man väll kolla på chassit igen och se hur den biten ser ut igen. Känns ju en smual dumt o byta fjädrar o rökna o ha sig o sen förstöra allt genom att plocka en hel del vikt från bilen.

GRejen e ju det att den där bilen eju en bil som jag åker o handlar glass med, Åker o badar på sommarn svänger o kränger samt en och anann repa rakt fram. Tex så e ju AC o så en nödvändighet imho. Vill inte egentligen saka inredning. så då pratar man ju kaross moddar. var någon sam hade vägt fram axel samt bakaxel på en bil i Storbritanine och han hade kommit fram till följande.

Citat:

I can vouch on the weight. I weighed my S2 last week at the MOT with a full tank of petrol and a few bits in the boot it weighed in at 1590Kg which is by no means light and made me think of how to lighten up a little.

The front axle weight was 975Kg approx and the rear 615Kg so no where near a 50:50 distribution either. more like 70 : 30?

Im sure there is weight that can be saved relatively easy too.




Konstigt att den vill understyra då

Aja men vad tros om att byta lite paneler o så från plåt till något mycket lättare? Börja där eller tänker jag fel nu?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Förflyttning av cg = komponentförflyting i mm * komponentvikten / totalvikten på den fjädrade massan.
Tar vi bort en vikt och vill veta förändringen av cgh så blir "komponentförflyttning i mm" måttet på höjden över marken komponenten befann sig på.

Tar jag min egen baklucka som exempel så försvann 25 kg 900 mm över marken. 25*900/1200=18,75mm sänkning av cgh. Om motorn väger 300 kg så måste den sänkas 75 mm då 300*75/1200=18,75mm.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Du får läsa på lite om din bilmodell för att se om det ändrades några detaljer under bilmodellens tillverkningstid som är lättare.

Ex. för min 740 jag håller på med:

*Växellåda (M46) med aluminiumhus ~11kg lättare än järnhus. (ej bekräftat)
*Svänghjul ~4kg lättare, tidigare utförande
*Aluminiumhuv ~7kg lättare, satt på vissa dieslar osv.
*Startmotor, nyare modell ~2,7kg lättare
*Bakaxel, nyare utförande ~2kg lättare (ej bekräftat)
*Styrväxlar, många versioner fanns, och förutom övriga förbättringar blev de över ett kilo lättare på senare år.

~28kg bara för dessa grejer.

...sen finns det en massa fler grejer man kan hålla på med om man vill bli extrem.
Jag har fått bort över 30 kg på min bil utan att göra något av ovanstående, och jag har som mål att få bort 100kg utan att i egentlig mening "lätta den". Dvs med all ljudisolering kvar osv.

Kan du tänka dig att ta bort grejer så kanske lykttorkare/spolning (-1kg på 740:n), ev. stänkskydd, sätesvärme, elhissar, elspeglar, osv kan vara något att tänka på. Många bäckar små...

_________________
Johan Eriksson
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
JE Jr skrev:
Du får läsa på lite om din bilmodell för att se om det ändrades några detaljer under bilmodellens tillverkningstid som är lättare.

Ex. för min 740 jag håller på med:

*Växellåda (M46) med aluminiumhus ~11kg lättare än järnhus. (ej bekräftat)
*Svänghjul ~4kg lättare, tidigare utförande
*Aluminiumhuv ~7kg lättare, satt på vissa dieslar osv.
*Startmotor, nyare modell ~2,7kg lättare
*Bakaxel, nyare utförande ~2kg lättare (ej bekräftat)
*Styrväxlar, många versioner fanns, och förutom övriga förbättringar blev de över ett kilo lättare på senare år.

~28kg bara för dessa grejer.

...sen finns det en massa fler grejer man kan hålla på med om man vill bli extrem.
Jag har fått bort över 30 kg på min bil utan att göra något av ovanstående, och jag har som mål att få bort 100kg utan att i egentlig mening "lätta den". Dvs med all ljudisolering kvar osv.

Kan du tänka dig att ta bort grejer så kanske lykttorkare/spolning (-1kg på 740:n), ev. stänkskydd, sätesvärme, elhissar, elspeglar, osv kan vara något att tänka på. Många bäckar små...


Hmmm bra tanke där. Ska kolla lite kanske finns saker som passar och som är lättare

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Förflyttning av cg = komponentförflyting i mm * komponentvikten / totalvikten på den fjädrade massan.
Tar vi bort en vikt och vill veta förändringen av cgh så blir "komponentförflyttning i mm" måttet på höjden över marken komponenten befann sig på.

Tar jag min egen baklucka som exempel så försvann 25 kg 900 mm över marken. 25*900/1200=18,75mm sänkning av cgh. Om motorn väger 300 kg så måste den sänkas 75 mm då 300*75/1200=18,75mm.


Hmmm ok jag tror jag e med dig där. Vad tros det om att få en mer fördelaktig vikt fördelning på bilen då? Känns ju rätt så kört o få bort 500kg från fronten på bilen tyvärr. :/

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Gustav Uhlander skrev:

Hmmm ok jag tror jag e med dig där. Vad tros det om att få en mer fördelaktig vikt fördelning på bilen då? Känns ju rätt så kört o få bort 500kg från fronten på bilen tyvärr. :/


Du menar att barlastsa den? Nej, det är inte bra, möjligen om det går att flytta tillbaka komponenter i stället. om reglerna gör det fördelaktigt så kan vikt närma marken vara ide. Men det är klart, det kan bli omfattande jobb.
MVH

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Hmmm ok jag tror jag e med dig där. Vad tros det om att få en mer fördelaktig vikt fördelning på bilen då? Känns ju rätt så kört o få bort 500kg från fronten på bilen tyvärr. :/


Du menar att barlastsa den? Nej, det är inte bra, möjligen om det går att flytta tillbaka komponenter i stället. om reglerna gör det fördelaktigt så kan vikt närma marken vara ide. Men det är klart, det kan bli omfattande jobb.
MVH


Tja som jag ser det så blir det ju svårt o lätta 500kg från framdelen på bilen. Känns ju som att man inte kommer vikta upp den bak heller. Så finns det några andra alternativ. Vill ju inet flytta hela motor/transmission heller direkt.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Gustav Uhlander skrev:
Göran Malmberg skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Hmmm ok jag tror jag e med dig där. Vad tros det om att få en mer fördelaktig vikt fördelning på bilen då? Känns ju rätt så kört o få bort 500kg från fronten på bilen tyvärr. :/


Du menar att barlastsa den? Nej, det är inte bra, möjligen om det går att flytta tillbaka komponenter i stället. om reglerna gör det fördelaktigt så kan vikt närma marken vara ide. Men det är klart, det kan bli omfattande jobb.
MVH


Tja som jag ser det så blir det ju svårt o lätta 500kg från framdelen på bilen. Känns ju som att man inte kommer vikta upp den bak heller. Så finns det några andra alternativ. Vill ju inet flytta hela motor/transmission heller direkt.


En snabb och enkel sak att börja med är att flytta batteriet bak, och gärna montera det lågt, tex i reservhjulsbaljan. Du kan juh fundera på om du verkligen behöver en spolarvätskebehållare på 10l (kanske är mindre på S-modellerna), eller åtminståne köra runt med den närmast tom. Det är juh som du redan är inne på, mycket en fråga om vilka funktioner du är villig att offra.

Fördelen med att flytta bak saker är juh att massan både försvinner fram, och ökar bak, så va det gäller förflyttning av cg, så är det effektivare än att ta bort delen helt.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
David Berglund skrev:
Gustav Uhlander skrev:
Göran Malmberg skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Hmmm ok jag tror jag e med dig där. Vad tros det om att få en mer fördelaktig vikt fördelning på bilen då? Känns ju rätt så kört o få bort 500kg från fronten på bilen tyvärr. :/


Du menar att barlastsa den? Nej, det är inte bra, möjligen om det går att flytta tillbaka komponenter i stället. om reglerna gör det fördelaktigt så kan vikt närma marken vara ide. Men det är klart, det kan bli omfattande jobb.
MVH


Tja som jag ser det så blir det ju svårt o lätta 500kg från framdelen på bilen. Känns ju som att man inte kommer vikta upp den bak heller. Så finns det några andra alternativ. Vill ju inet flytta hela motor/transmission heller direkt.


En snabb och enkel sak att börja med är att flytta batteriet bak, och gärna montera det lågt, tex i reservhjulsbaljan. Du kan juh fundera på om du verkligen behöver en spolarvätskebehållare på 10l (kanske är mindre på S-modellerna), eller åtminståne köra runt med den närmast tom. Det är juh som du redan är inne på, mycket en fråga om vilka funktioner du är villig att offra.

Fördelen med att flytta bak saker är juh att massan både försvinner fram, och ökar bak, så va det gäller förflyttning av cg, så är det effektivare än att ta bort delen helt.


Batteriet sitter ju redan under baksätet original på min bil. Försöker dock hålla nere nivån i spolar vätske behållaren

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217



Visst är det väl också så att du kan flytta vikten bakåt genom att tex sänka mer bak.
Är förmodligen lättast med 4 hjulsvåg och fjäderben med justerbar höjd.

Men det är klart då handlar det inte längre om lättning..

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Re:

-oskar- skrev:
Visst är det väl också så att du kan flytta vikten bakåt genom att tex sänka mer bak.
Är förmodligen lättast med 4 hjulsvåg och fjäderben med justerbar höjd.

Men det är klart då handlar det inte längre om lättning..
Förväxla inte cornerweight med förflyttning av masscentrum på bilen. Visst flyttas masscentrum nån mm om du lutar bilen rejält men det är inte det du gör vid cornerweighting, då fördelar du marktrycket mellan de fyra hjulen (jmf justera benlängderna på ett vickande bord, masscentrum på bordet flyttas inte märkbart för att du pallar under med lite vikt papper).

Lite gammal tråd iofs.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Racetech
Få ner tygndpunkten på bilen?
5611 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande