Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SSM 2006 på Knutstorp
3179 besök totalt
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004

Trådstartare
SSM 2006 på Knutstorp

Hej - findes der nogen der kender til h˙r man måler buller ???

I anmeldingen står 95 db, men hvilken vinkel/afstand måles dette på og ved hvilke varv ?

Håber at flere får anmeldt sig - der er ikke mange tilmeldt i roadsport

Hilsen

Stefan

Malmö
Här sen Jan 2004

Re: SSM 2006 på Knutstorp

Hej Stefan

Winquist skrev:
Hej - findes der nogen der kender til h˙r man måler buller ???

Kolla i det här dokumentet: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
Avsnittet heter "TR4 Bestämmelser om avgasbullermätning".

Winquist skrev:

Håber at flere får anmeldt sig - der er ikke mange tilmeldt i roadsport

Hilsen
Stefan

Jag ser ingen Winquist i listan på anmälda Jag antar att du kör Datsun, men i vilken klass?

Mvh,
P-o

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

P-o dags att sno Stefans avatarbild kanske?

Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Hej P-o

Det skal bli Datsun ja, men jeg mangler stadig montering af diverse delar, så jeg får se om jeg når det til SSM.

Når de sidste dele er monteret skal bilen vejes og sen får jeg se klass hvilken klass det skal bli, men jeg tror det bliver klass B (det er dags for at kore om Bengt igen )

Jeg har monteret en avgas system som lyder helt fantastisk, men larmer 92db med mit måleudstyr på 3 meters afstand bak om bilen ..... det ville jo väre synd om man inte fik kore

Håber jeg når det - om det bliver Klass B skal jeg jo ned på 1.09.5 for at hänge på otto och Thorbjorn.

Er du ved at "have the feeling of your car" ???

Vh

Stefan

PS - avatarbild byts med nyt fint bild fra SSM 2006

Malmö
Här sen Jan 2004

Winquist skrev:
Er du ved at "have the feeling of your car" ???

Tiderna går sakta nedåt, tiondel efter tiondel. för dina tider på Knutstorp...

Som det brukar heta "It's the nut holding the steering wheel that needs adjustment"

Mvh,
P-o

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Är inte bullermätningen på banorna vid passage mellan räckena?

Det finns ju beskrivning av bullermätning i SBF's papper men den är väl helt överspelad om man inte kör på någon av de bullerdagar som vissa banor har.

Det är mao mikrofonerna på banan eller den handhållna illa kalibrerade ljudmätare som nån mäter med som styr, sorgligt men sant. Om du ligger nära gränsen, se till att du kan tysta ner det lite (insuget kanske).

Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Jeg har just bestilt en Supertrapp - den går justere från helt oppen til delvist lukket

....men du har helt ret Niklas, det er nok også ljudkavalakaden fra de 3 stk. 45mm Weber med åbne trakte

Jeg får skaffe et stort luftfilter til at tage lidt af lyden fra denne.

Vh

Stefan

Danmark
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Faktisk er det synd for jer at i skal snydes for dette herlige lyd

S

Laholm
Här sen Nov 2002

Nu lär ju iofs SSM vara en dessa bullerdagar.

Länken till GT handlar ju bara om avgasljud.

Mätning vid passering mäter ju allt ljud. Sån mätning har jag sett vid banträffar och träningar, men kan inte erindra mig att jag sett det vid ngn tävling. Får en icke reglementerad mätmetod användas vid tävling ö h t? (skulle kunna vara ngn sorts lokal ordningsregel iofs)

Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Nu lär ju iofs SSM vara en dessa bullerdagar.

Länken till GT handlar ju bara om avgasljud.

Mätning vid passering mäter ju allt ljud. Sån mätning har jag sett vid banträffar och träningar, men kan inte erindra mig att jag sett det vid ngn tävling. Får en icke reglementerad mätmetod användas vid tävling ö h t? (skulle kunna vara ngn sorts lokal ordningsregel iofs)

Japp, det är upp till banägaren att ställa vilka krav han vill på bullernivåerna för att hyra ut banan så länge som han inte går över myndighetskrav........ dvs vill han att alla bilar ska kvittra som en koltrast så ligger man illa till med en bil som låter som en lärka

Till Winquist

Mät ljudet baktill 45graders vinkel och 50cm ifrån avgasröret, då stämmer ljudet ganska väl överens oftast med det ljudet som banägarna mäter i full fart ca 10 meter ifrån...... Och då bör du inte ligga över 95 Db för att få åka vidare.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Får en icke reglementerad mätmetod användas vid tävling ö h t?[/b] (skulle kunna vara ngn sorts lokal ordningsregel iofs)

Japp, det är upp till banägaren att ställa vilka krav han vill på bullernivåerna för att hyra ut banan så länge som han inte går över myndighetskrav........ dvs vill han att alla bilar ska kvittra som en koltrast så ligger man illa till med en bil som låter som en lärka
[/quote]

Jo, det med bullret är ju rimligt.

Fast det där med myndighetskrav och koltrastar fattade jag inte?! om jag vänder lite på frågeställningen och tar ett orimligt exempel. Om banägaren ställer krav på att alla tävlingsbilar måste vara gula, tillåter reglerna/SBF att det arrangeras tävling under sådana premisser?

SSM 2006 på Knutstorp
3179 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande