Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7646 totalt) |
Två sidor,
magstarkt är det, spekulativt - kanske. Man får tolka det som man själv vill. Det känns som fokus är på människorna och tragiken, inte det spektakulära som "crash videos". Det har traditionellt varit en accepterad del av racingen, som nu inte är accepterad. ![]() Jackie Stewart kallades feg när han ställde krav på säkerhet, läkare och ambulanser... ![]() När man suckar över reglementen - och det gör man på vissa håll över bälten som skall bytas och rör som skall monteras - så kan detta vara en bra påminnelse om var man varit och var man är idag och betydelsen av utbildat folk med rätt utrustning på banan. otroligt bra läsning i ämnet är "Life at the limit" av F1-läkaren Professor Watkins. ![]() ![]() |
||||
Näe, det är fler som förstår vad du menar. Det som har hänt har hänt och det är hemsk. Och även jag såg det som att förarna var i fokus, inte krasherna. Det var lite jobbigt att se kropparna, men det visades ändå med en sorts respekt. Burbygge har stigit på min prioriteringslista iaf... Edit: och brandsläckare bli nästa köp till bilen! _________________ Sebastian Gottfridsson ![]() Mazda Rx-7 -94 |
||||
_________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||
Ja usch jag håller verkligen med, man blir riktigt illa berörd av att se det där ![]() Man kan på sätt och vis dra vissa paraleller till bankörning/inspirerad gatkörning som de flesta av oss här på forumet håller på med. Jag tycker det är märkligt att så många lägger ner tio tusentals kronor på att få en snabbare bil men inte monterar en SBF bur eller ens uppdaterar bromsarna. Bur, stolar och fyrpunkts bälten känns som en billig livförsäkring och jag är övertygad att det skulle spara många liv i trafiken per år. |
||||
Sen är det ju en relaterad diskussion om det inte är vettigt att ha hjälm på när man åker i en burad bil. Min avatar är ett exempel på hur illa det kan se ut (gott om rör nära huvét) ![]() |
||||
Visst skulle bälte med mera spara mera liv än bur och säkerhet. Vad du får att det skulle spara 0,2liv från vet jag inte, tyvärr kan jag redan räkna till två stycken bara i år som iaf hade haft en sportmössa om dom haft bur. |
||||
Att tänka sig burar i krashade bilar i efterhand är ju inte riktigt korrekt sätt att göra statistik. Skulle man slå ut det hela på samtliga bilintresserade (för att garantera att samtliga bilintresserade skyddas) så blir det en herrans massa burar. Räknade lite på dödstalen i Sverige och det blir ca 1 rejsian per år som borde förloras om man jämför de 500 dödsfallen på ca 4,5 mille förare. Så 0,2 kanske är lite lågt (så mycket bättre tur än resten är har vi inte). |
||||
Skulle tro att folk här på rejsa är betydlig mer medvetna om riskerna än majoriteten av de med sportbilar som intresse i sverige men att vi trotts detta löper många gånger större risk att dödas i trafiken än svensson. Hur duktiga vi än tycker oss vara har jag en kännsla av att de flesta av oss kör med mindre marginaler än Svensson och riskerna ökar därmed. Jag tycker inte att diskussionen ska begränsas till att gälla folk här på rejsa utan alla som är intresserade av bilsport, det pratas för lite säkerhet enligt min mening. Du skriver att det blir en herrans massa burar, ja men vad är problemet med det då? Nya fäljar med däck till hobbybilen eller en bur?? De flesta skulle prioritera hjulen högst. Men men ignorance is bliss... |
||||
* Bur ger ju omreggning samt oanvändbart baksäte (2-sitsig bil stör inte mig men säkert många andra, omreggning och allt det medför stör alla) * Allt annat än 3punkt är inte klassat som säkerhetsbälte (ok, midjebälte duger i en del fall), lagändring eller certifiering av bälten och infästningspunkter behövs (utbildning om användande inte minst). * Att använda hjälm vid vardagling körning blir lite krångligt. (svårt att se hur det kan förbättras) Vill man uppnå nåt i denna riktningen så kan väl kanske en ökning av hastigheten vid Euro-NCaps tester till 90 vara en grej (undrar hur optimerade bilar skulle se ut då?) Sen är väl inte hårda burar inte alltid jättebra heller. När Volvo kom med nån ny kaross (S80?) så gnällde räddningstjänsten om att de inte blivit informerade, de klarade nämligen inte av att klippa A-stolpen med en del av verktygen... Det bästa (i mina ögon) är att spara adrenalinkickarna till bankörningen och att hålla en låg profil på vanlig väg. På det viset så kan man kanske hålla risken nere på medelnivå så vi slipper förlora fler än en rejsian per år... |
||||
Tycker filmen var riktigt smaklös, om den nu var gjord för att hedra dom som dött så kunde dom väl visa när dom kör bra och kanske vinner och är glada.
Att visa bilder på folk som brinner till döds och sen bilder på liken efteråt är riktigt jävla respektlöst mot dom som dog... _________________ Oscar Zettervall |
||||
Varför har du själv en bur då om du anser det vara en så befängd tanke och om det är omöjligt att köra bil med bur utan hjälm varför gör du det själv på din avatar?! Förstår faktiskt inte riktigt vart du vill komma? |
||||
_________________ Daniel Runn Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started... Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se |
||||
2. Jag har svårt att se att "hobbybilar" som används till mindre än 50% på bana blir burade av sina ägare främst av bekvämlighetsskäl och i andra hand av reggningsproblemsskäl. 3. För att påverka dödstalen märkbart för bilhobbyister räcker det inte att hypotetiskt montera burar i de redan krashade bilarna, man måste montera burar i alla som kan drabbas, det blir enorma mängder bilar (varav det absolut största majoriteten aldrig ser banåka). Men visst, att rensa inredning och montera bur går aldeles utmärkt, men bli inte förvånad om risken för skallfrakuturer ökar eftersom du bytt ut eftergivlig plast mot mindre flexande stålrör. Att åka till macken och tanka med korrekt inspännt 6punkt och hjälm blir snabbt lite krångligt. Det är mest den mänskliga latheten som får mig att inte tro på "Bur åt alla" som en generallösning på allvarliga olyckor på allmän väg. |
||||
Jag tycker att det var en mkt gripande men samtidigt hyllande film... Ok bilderna på kroppar och upplivningsförsöken av dessa var väldigt obehagliga. Högg till rejält i hjärtat men samtidigt visar det "människorna bakom maskinerna" så att säga.. *Fällde en och annan tår spec. vid Williamsons krasch, otroligt gripande* Ta det försiktigt alla, det är inte Bridge vi har som hobby //Danne _________________ --Daniel Jansson-- Alfa Romeo nörd som rattar GTV6-83 |
||||
Den absolut obehagligaste olyckan är ändå Tom Pryces. Där fick ju även en funktionär plikta med livet helt i onödan.
![]() EDIT: Men naturligtvis är alla olyckor obehagliga. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Usch det var en otrevlig film, filmen var som sagt inte en crash film utan en hyffsat respektfull påminnelse om vad som har hänt allt för många gånger. Betänk att långt ifrån alla kör moderna och "säkra" banåka bilar. Många åker i gammla 60-70 tals bilar eller "lotus 7" med nästan lika osäkra bränslesystem som på gammla F1-bilar dvs stora grova påfyllningsrör rakt ned i tanken med ytliga tanklock.
Jag är mkt skeptisk till historiskracing med framför allt gammla formel bilar just med tanke på säkerheten. Det var svårt att hålla bort tårarna vid flera tillfällen i filmen. Det hugger till i hjärtat extra mycket när man själv voltat en gång, bilen hadde stora bucklor på tanken vilket är är ruskigt obehagligt när man tänker på vad som kunde ha hänt om man blivit medvetslös och det skulle ha börjat brinna. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Vad kan man säga. Mkt gripande och sorglig film.
Men samtidigt ger det oss en tanke på dom killarna som verkligen älskade sitt jobb, och var väl medvetna om risken. Naturligtvis var dom beredda på att olyckor kunde hända, men racingen var viktigare. Sitta fastspänd och bilen förvandlas till ett brinnande helvete, fy fan. Hoppas döden var ögonblicklig. Tungt. /H _________________ Håkan Persson |
||||
Smakfullt?
Nej, inte på en fläck! Snuskigt, gräsligt, vidrigt, fullkomligt förödande för sinnefriden. Precis som döden är. Döden är aldrig smakfull. Det här är bara en vag påminnelse om den fruktansvärda plåga döden är, någonting som vi i det västerländska samhället skärmat oss från. Vem av oss har sett en död människa? Jag var 26 första gången jag såg en död, ändå är döden någonting vi alla avslutar våra liv genom. Vad är det för märklig inställning, att vi ska avskärmas all död? Filmen är väl ihopklippt och speglar bara en del av livet. Den sista. Den absoluta. Den ultimata. Sluta pipa om att det är osmakligt; det är bara ett fåfängt sätt att fly ödet. |
||||
gruymt tråkig och tung film att se .. hjälten i filmen är ju han som försöker rädda sin medtävlande när alla andra bara åker förbi! man får sig en tankeställare hur fort livet kan ta slut !!
*R.I.P* ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Olle Syréhn |
||||
Det var absolut inget kul att se. Ändå är jag glad att länken lades upp här. Det känns bra att få se den dåliga sidan också. Man får en lite mer realistisk bild av verkligheten. Detta har hänt och kommer förmodligen att hända ytterligare en massa gånger. Jag tycker också att det är obehagligt och på gränsen till smaklöst, men det är bra, för det är så det ser ut. Och jag tycker inte att det är respektlöst mot de förolyckade. Det känns bättre att deras öde inte passerar obemärkt utan faktiskt gör någon skillnad för efterlevande. Tack till "krämbulle".
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7646 totalt) |