Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulhylla/Däckvagn
2 besök senaste veckan (24693 totalt)
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hjulhylla/Däckvagn

Jag är trött på att ha hjul högar överallt och vill ha en hylla som rymmer 3 rader a' 4 hjul.
Dimensioner är 17"-19"

Någon som vet var man kan få tag i sådant. En däcksvagn kan även vara aktuellt om någon vet var man får tag i sådana.

Tack på förhand.

Laholm
Här sen Nov 2002

Jag rafsade ihop en enkel konstruktion som ska hänga på väggen och skaffade material för att bygga det i höstas. Fortfarande ligger längderna av 4-kantsrör på golvet och hjulen står på golvet (iofs på vagnar, men ändå ivägen, dom tar ju golvyta...)

Du kan få ritningarna alldeles gratis, men material och svets och arbetskraft får du ordna själv

Annars tror jag Jula har ngn form av upphängningsanrodning

Skåne
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Jag rafsade ihop en enkel konstruktion som ska hänga på väggen och skaffade material för att bygga det i höstas. Fortfarande ligger längderna av 4-kantsrör på golvet och hjulen står på golvet (iofs på vagnar, men ändå ivägen, dom tar ju golvyta...)

Du kan få ritningarna alldeles gratis, men material och svets och arbetskraft får du ordna själv

Annars tror jag Jula har ngn form av upphängningsanrodning

All hjälp och tips emottages med öppna armar!

PM:a gärna ritningarna Pär.

Laholm
Här sen Nov 2002

Måtten är anpassade för en hörna i mitt garage. Tanken är att en bil ska kunna förvaras under hjulen i samma hörna (vilket såklart är knäppt om man behöver komma åt några av hjulen, men har man platsbrist så har man....)

4-kantsrör 40x40 är inritat.

Vad som inte syns är att det svetsas på ett några plattor mot väggen med hål i så att man har ngt att skruva fast i reglarna.

Laholm
Här sen Nov 2002

Byggda dessa äntligen i lördags. Kan ordna några bilder om så önskas.

Skåne
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Byggda dessa äntligen i lördags. Kan ordna några bilder om så önskas.

Gärna!

Umeå
Här sen Maj 2004

En lösning jag gillar är en slaktad skrivbordsstol.

ta underdelen från en skrivborddstol och byt ut sitsen mot ett rör på en dryg meter. stapla sedan hjulen på varandra, så går de att enkelt styra omkring.

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Magnus L skrev:
En lösning jag gillar är en slaktad skrivbordsstol.

ta underdelen från en skrivborddstol och byt ut sitsen mot ett rör på en dryg meter. stapla sedan hjulen på varandra, så går de att enkelt styra omkring.
om du ska köra runt på asfalt lär du behöva byta hjul mot lite större, men på betonggolv lär det fungera.

Det enda som blir jobbigt är att få ut den understa hjulet utan att röra de andra...

Ralston
Oslo
Här sen Jan 2005

kan ta med kameran till jobbet imorgon och knäppa nån bild på det vi har där. inget avancerat direkt, ser ungefär ut som det Pär Hylander byggt fast i hyllsektioner från golv till tak.

Ystad
Här sen Maj 2004

http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&am . . . .

Patrik:Tror jag körde förbi ditt hus i söndags..gult?

Laholm
Här sen Nov 2002

carreracup skrev:
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=C/MWR

Trevlig ide!

En sån borde jag ju bygga oxo, eftersom min däckställhörna inte räcker till

Skåne
Här sen Mar 2004

Trådstartare
carreracup skrev:
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=C/MWR

Patrik:Tror jag körde förbi ditt hus i söndags..gult?

Niklas,
tror länken är precis vad jag är ute efter, tack så mycket!
Får ringa och kolla om det passar.
Idealet hade varit för mig att ha 3 hyllor och 4 däck vardera. Behöver till 17", 18" och 19".

Huset är gult och ligger på hörnan, nästan granne med Philip's föräldrar. Borde varit hemma, tuta till nästa gång och kom in och säg hej!

Trollhättan
Här sen Jul 2004

På jobbet förvarar vi en hel del däck i en egenhändig konstruktion av Klee-Klamp.
Med den kan man modifiera stället precis som man vill bara beroende av rörens längd. All montering med insexskruv.
Tyvärr vet jag inte var man köper det här i Sverige, men det är en idé i alla.
http://www.keeklamp.co.uk/catalogm.html

Saab 9-3 -07
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Gammalt löfte, äntligen uppfyllt...

Samt en bonusbild på hemmabyggd motorlyft. Under motorn i lyften skymtar en hemmabyggd hjuldolly, perfekt när man ska ställa hjulvinklar mm.

Är och berömmelse till den som kan tala om vad det är för motor i lyften och vilken annan motor det är i stativet (under skynket)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Hade det inte varit enklare att plocka in en klassisk grönröd gungställning istället för att svetsa den motorlyften

Personligen tycker jag att däckhyllorna är lite overkill (men svetsen är kanske en bättre vän än hammare och spik?). Hur tunga skall hjulen vara innan du ser minsta svikt?

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

oj, sicken kritik mot mina hållfbedömningar... ;-)

Gungställning i all ära, men dels hade jag ingen sån och dels skulle det nog kännas lite vådligt att lyfta en gjutjärnsmotor i mitten av en sådan som är dimensionerad för gungande barn... Övre balken minns jag att jag beräknade map nedböjning.

Däckställen skulle kanske funkat med 30x30 4-kantsprofil, men utböjningsberäkningen såg lite tveksam ut tyckte jag, så det blev 40x40 istället. Better safe than sorry som man kan säga på utrikiska. Hursomhelst så ger inte ett lättare däckställ i garaget kortare varvtider på räserbanan. Sen kan ju faktiskt stora blingelinghjul till tyska pansarvagnar vara rätt mycket tyngre (>25 kg/st) än japanska skottkärrehjul

Fixhult
Här sen Apr 2004

Pär H skrev:
oj, sicken kritik mot mina hållfbedömningar... ;-)
Nja det var mera en kommentar om konstruktionstiden (gillar man fyrkantsrör och svets så varför inte). Jag fixade ett likande för vinterdäck åt farsan med 2"x2" och lite hålband, de har fungerat fint i 20 år nu. Men då var det bara 4 hjul och jag fuskade med ett extra hålband på mitten.
Gungställningen hade garanterat inte passat lika bra i garaget heller (för bred gissar jag). Den gamla som jag själv gungade i lever än hos min syster och den överliggaren skulle jag tro klarar ett motorlyft utan problem (tre gungande lönnfeta medelåldes herrar på Midsommarafton har den klarat flera gånger).

Jag tycker att du valt en lagom "grund" hylla iaf. Det är ett h-vete att baxa ut däck ur en sån hylla om däcken tillåts "sjunka ner" för mycket.
Skottkärrehjul som bara väger ca 15 kg är ganska trevliga att jonglera med, varför släpa på mer?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär H skrev:
...Däckställen skulle kanske funkat med 30x30 4-kantsprofil, men utböjningsberäkningen såg lite tveksam ut tyckte jag, så det blev 40x40 istället...

Jag lyfter halva racerbilen i en 40x40.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Japp, med t.ex 800 mm mellan stöden kan nog jag lyfta hela min räser med en sån profil, men när det är över 2 meter mellan stöden så går det inte lika bra

Hjulhylla/Däckvagn
2 besök senaste veckan (24693 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande