| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pump för vatteninsprutning
|
2 besök senaste veckan (6735 totalt) |
|
Jag pysslar lite med ett vatteninsprutningssystem. Har dock hittils inte lyckats hitta ngn pump som har rätt egenskaper, den jag provat så hävdades vara en högtrycksspolarpump ger 2 bars övertryck mot stängd ventil (min dysa kan nog jämföras med stängd ventil, den ger 65 gram/min vid 2 bar). Pumpen drar ca 2,5 A vid denna drift. (den är ca 30 mm diameter och ca 60-70 mm lång) Pumpar för högtryckspolning av strålkastare kanske är lämpligare? Har fått tips på VW passat mfl, har dock inte lyckats reda ut egenskaperna. Det jag vill åt är alltså ett högre tryck, flödet räcker till och blir över. Frågan är hur pumpkurvan ser ut på tex. en sådan strålkastspolarpump, ger en större sådan enbart mer flöde eller även högre tryck? Funderingar på bränslepumpar finns ju oxo, men tåler dom vatten? Finns det ngn annan pump/pumptyp som kan vara relevant? I detta läget känns inte pumpar som har pris som mäts i tusenlappar aktuellt, utan hundralappar helst. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Hm, jag var inne och höll på med det där ett tag. Men fick ingen bra sprutt på spolarpumpar. Började titta på något som hette Aquamist...
Sök på Google och se vad som finns, jag vill minnas att det fanns en rejält bra pump till det kitet. Var dock några år sedan, och jag drev aldrig projektet i hand. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Jag har hygglig koll på Aquamist, tyvärr faller den inte inom önskemålet hundralappar.
_________________ Pär Hylander |
||||
|
Spolarpump tror jag funkar hyffsat. Viktiga är att dysan är bra gjord så att vattnet bildar en fin dimma.
Ett litet trix som kanske kan hjälpa. Antar att du har en Behållare, spolarvätskebehållare? , som det går slang ifrån in i pumpen, sen går pumpen till dysan. En fuling du kan göra är att koppla ihop behållaren med expansionskärlet med en liten slang. Det ger då 1-2 bars övertryck i vattentanken vilket i sin tur ger ett ökat tryck på pumpens sugsida. Dvs kapaciteten på pumpen blir då inte längre 2bar, utan 2bar + övertryck i kylsystemet. har du turbo får du såklart dra bort laddtrycket från ekvationen.
Alternativ 2 är att koppla in en slang på ett tryckrör å sen dra till behållaren. Då får du alltid samma tryckförhållande över vatteninsprutaren och den bör jobba lite mer konsekvent, lättare att mappa. Samt att du såklart ökar pumpens tryckkapacitet med samma tryck som du har i tryckrören. Jag tror det funkar iaf, värt att prova, en spolarpump på biltema är ju inte så dyr. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Ja, det är en befuktningsdysa som ger fin sprutbild från ca 2 bar eller så. Går man under det blir det inte alls lika fina droppar, utan få och stora. Med befintlig pump (2 bar) så blir det för dåligt tryck/flöde/sprutbild om den ska sitta på trycksidan (2 bar - laddtryck (ca 1,1 bar planerat)) Intressant tanke med övertrycket, det skulle ju iofs kunna lösas på andra sätt oxo (trycksatta flaskor t.ex) Men undrar om inte det blir ett flöde genom pumpen även när den inte går? Jag jag inte skrev var ju att jag avser att köra den endast över ett visst laddtryck, styrning m h a en tryckvakt. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Du får ta en "purge" valve eller en magnetventil till en laddtrycksstyrning och låta den trigga på samma signal som du triggar pumpen.
Purge valven är bara koppla till pumpens utgång, det är ju bara av/på ventil. magnetventilen får du koppla mellan alla slangar till behållaren,så du har laddtryck,atmosfär,tank på ingångarna så får den växla. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Kan man hjälpa pumpen lite att överkomma laddtrycket genom att trycksätta vattenbehållaren med laddtrycket (lite slang och en backventil)? Det ger iofs lite segare respons och det är ju bara ett lägre tryck som skall överkommas (max ett bar). Men det lilla extra kan ju hjäpa till när det skall bildas bra dimma ut dysan. Edit: är övertrycket i kylsystemet större än laddtrycket (går ju iofs att läsa på kylarlocket...)?
Sen finns det väl lite olika spolpumpar och olika munstycken också. Högtryckspump till strålkastarregöring brukar det vara bra kräm i och jag har läst nåt om spolarmunstycken som skall ge dimma istället för strålar nånstans. Det skall tydligen finnas dimmunstycken som fungerar bra att byta rakt av. |
||||
Uhu, jag har designat rätt många systemet med ventiler i (jobbar som processingenjör) men det där begrep jag inte... Beskriv vad en purge valve är, det låter som en 2/2-ventil för dräneringsändamål, men jag är inte säker. Magnetventil är ju ett samlingord för massor av olika typer av ventiler. I detta fallet låter det som det är ngt sorts 2-kretsventil? Sen tror jag det är lite klurigt att hitta spolar som kan drivas av 12VDC. 24V är det normalt sett lägsta spänningen som används i industrin _________________ Pär Hylander |
||||
Ja, det var ju det som Maniac föreslog! Att trycksätta ja. Kylsystemet har iofs bara tryck när motorn är varm, sen lär ju dessutom det trycket variera med hur varm den är. Har ringt VAG idag för att höra om dom visste nått om strålkastarpumpen till passat/golf, men det visste dom inte. Funderar på att utse vår Golf till mätobjekt.... Dysa har jag en kanonbra redan om jag bara kan skapa tryck som den funkar med, det är en befuktningsdysa från Spraying Systems _________________ Pär Hylander |
||||
|
ah, ursäkta. Trodde du var familjär med slangorden för alla ventiler inom bilvåärden :P
purge-valve är det som sitter kopplat mellan kol-canister och insug på moderna bilar. Det är en av/på ventil. öppen/stängd. Går alldeles utmärkt på 12V. Är ju lixom det som är i bilar. En "magnetventil" är slang för en laddtrycksstyrningsventil. Den borde ju gå att använda som en omkopplare, 1 in, 2 ut. Funkar också med 12V. Mitt förslag är ändå purge-valven efter pumpen för att förhindra läckage. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Mitt förslag är att låta bli fjantlösningar a'la vatteninsprutning och gå över till E85. Då får du kyleffekten och oktanhöjning i samma förpackning och du kan inte köra slut på det oberoende av soppasystemet.
Vad händer när man kör fullt och vatten tar slut? Eller slangen hoppar av? Två alternativ: antigen trimmar du så du klarar dig även utan vatten (då är det ingen idé med vatten) eller trimmar du så du använder vattnets kylande egenskaper (då börjar den spika när vatten uteblir). Jag ser vatteninsprutning som kollosalt komplicerad lösning för icke-existerande problem. Du kan lika gärna dressera en apa under motorhuven att sprutar in vatten i insug med vattenpistol så fort en röd lampa lyser. Lampan kan triggas av relä som styrs av en solcel som känner av när tärningen som hänger från backspegeln börjar luta bakåt och täcker av en lampa i taket. Ungefär lika ellegant lösning... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Hehe, för mig blir det E85 och vattensprut utanpå på IC'n.
Vatten kyler 20ggr bättre än luft... Det går åt energi för att förånga vatten... (Tror väl iofs inte att IC'n blir så varm men ändå) _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
Attans. Har dom läst i Aftonbladet att bilar exploderar om man kör E85? Hur kan dom veta egentligen
Det är riktigt orättvist ifall dom inte tar prover från varje tank. Det är väl inget som hindrar en att tanka race-soppa och dom kan aldrig veta? Du kan t.ex. blanda 70/30 och det kommer inte kunna märkas. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
OM du inte följer maniacs val av ventil så är det en smal sak att fixa. Bara ta ett litet mc-batteri och seriekoppla med det ordinarie. Bör räcka för en tur till Österrike och tillbaka på Autobahn om det är bara en ventil som ska drivas under fullgas. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Det är möjligt, men det spelar liksom ingen roll hur förbudet kommit till, det är förbjudet och det är liksom bara att gilla läget. Det andra alternativet du skriver rent fusk, och det tänker jag inte göra. Tycker t o m det var otrevligt skrivit av dig. F ö vet jag inte om jag håller med om att det är komplicerat, det jag provat hittils har kanske tagit 2 timmar att bygga och kostat ungefär ingenting. Oavsett om du tycker det är fjantigt eller ej (vilket jag inte bryr mig det minsta om) så är det en lösning som snabbt kan införas, vilket gör att jag snart kan rejsa med det. Det finns många exempel där folk tagit i med sin spec och byggt så komplicerat att dom inte ens efter flera år kommit ur garaget med bilen, du kanske oxo känner till ngt sådant exempel? Ja, slangen kan hoppa av. Även alla andra system i bil kan fallera. Vad är skillnaden? _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jo, ventiler ja.
Det där med seriekoppla ett batteri till var ju ett intressant variant. Det andra förslaget med dom kolkanisterventil och pilot till wastegate är ju ännu intressantare. Brukar sådana fungera även för vätskor (vatten)? Finns det rimlig förhoppning att förvänta sig god funktion även vid 4-5 Bar? _________________ Pär Hylander |
||||
|
Det var inte meningen att låta otrevlig (är inte vi lite väl känsliga nu??) men jag tycker att E85 förbudet inom denna gren av motorsport (Roadsport?) är lite väl märkligt beslut. Inte minst då det är väldigt svårt att avgöra om man kommer med tanken full med högoktanig racesoppa (dvs. Odetekterbart fusk) men möjligt att avgöra om man tankar E85 (pga. lukten).
och ja, jag tycker fortfarande att vatteninsprutning är otillförlitlig "band aid"-lösning som kan funka men är lite väl komplicerad. Jag vet inte vilken serie du ska köra i men det låter helsnurrigt. Man har full möjlighet att fuska med racesoppa, ingen möjlighet att köra på etanol (förbjudet pga. farhågor i medier?) och är tillåten att köra med vatteninsprutning? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
I dagsläget är inte E85 reglementerat bort i roadsport. Men arrangören (mgcc) har förbjudit det i deras tävlingar, en lokal ordningsregel typ, på samma vis som begränsat buller kan vara en "ordningsregel". Skälet uppges vara att rescue saknar rätt sorts släckmedel Reglementet är ju uppbyggt på effekt/vikt, men massor med olika tillägg och avdrag beroende på olika saker. I dagsläget gör dock ingen skillnad på E85 vs bensin. Rimligen måste dock det regleras i kommande 3-årsreglemente. 2007-2010. I mitt fall så kör jag med det som defineras som modifierad motor. Min effekt beräknas till 215 hk pga 2 liter slagvolym, 2 ventilsteknik överladdning, orginal kamaxel, inget elektroniskt sprut eller tändsystem och "macksoppa" I övrigt är det i princip fritt, jag får har vatteninsprutning och kan jag ladda 2,9 bar och ta ut 398 hk så får jag i princip göra det.... (det finns en liten klausul att domarna får tillämpa realistisk effekt istället för beräknad om man är alltför snabb rakt fram) Vi får alltså inte använda racesoppa heller, utan det det ska vara vanlig bensin. Reglementet specar även hur bränsleprov ska tas. Sen innebär det ju inte per automatik att bränsleprov verkligen tas, det är ju ändå ngn sorts variant på racingens korpserie vi kör, men det alltså inte tillåtet. Det är för övrigt massor med saker som är reglementerat som inte normalt sett kollas, t.ex så har jag aldrig hört talas om att slagvolymen verkligen kollas, det är ju många fall även där enkelt att uppge fel och därmed komma undan med ett regelbrott. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Prova med den där lyktspolaren du funderat på. Jag har bara provsprutat med den som finns på min 931 och det verkar vara ett högt tryck i den pumpen.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (6735 totalt) |