Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1278 besök totalt |
Ny lag om passagerare i bilen
Läste i dagens tidning (BLT) att det skall bli förbjudet att transportera fler personer än vad bilen är registrerad för. Ämnet har varit uppe tidigare här men den här lagändringen gäller från 1 juli! Det här betyder ju att man trots 3-punktsbälte bak inte får ha passagerare där. Jag har kontaktat vv och SBP angående detta men de kunde bara konstatera att det blir kört att ha folk i baksätet. Enligt SBP går det inte heller att regga om bilen till 4 passagerare, i varje fall inte en 944. Finns det någon som kan något mer om detta, går det komma runt etc.? Inte speciellt rejsigt ämne men det kan ju vara bra att få med sig familjen ibland. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||
Förutom att det måste vara nio väldigt små passagerare, för att inte komma över maxlast.... ![]() |
||||
Mina fördomar säger mig att om man verkligen djupdyker i den nya lagen så är det nog lätt att tolka den som om att alla platser i bilen måste användas för att bilen ska få framföras
![]() ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Lite paragrafer:
4 kap. 6§
4 kap. 10 §, 1:a stycket:
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Då är ju frågan om hur vv tolkar "medge undantag i bestämmelserna".
Den här lagen gäller ju ganska många, även de som har extrasäte längst bak i 745an tex. om inte annat så sjunker väl värdet på en sådan rätt ordentligt snart... _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1278 besök totalt |