| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på oljekyl?
|
2277 besök totalt |
|
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt. Inlägg: 794 Trådstartare
Storlek på oljekyl?
Håller på att koppla in givare för oljetryck och oljetemp på min flickväns calibra turbo. Och började då fundera på om man kanske inte lika gärna skulle sattsa på ett större oljekyl samt flytta det till en lämpligare plats när man ändå var igång. Det är alltså en 2liters 16v maskin med turbo och ungefär 300hk. Anväds främst till bankörning, stripp men den rullar även på gatan. original kylet som vi använder för tillfället sitter bakom Ic:n och för ju därför inte så jättemycket kalluft på sig. Syns på bilden nedan, i mitten under balken, sitter alltså en ganska stor ic framför nu.
Tänkte jag skulle flytta det hit istället men hur stort ska man köpa?
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
Klart man kan få för mycket kylning. Vi skruvade dit en oljekylare på min kompis skyline och vi kom inte över 50-60 grader i oljetemp. SÅ vi fick lov att göra en avskärmning till kylaren
_________________ Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94 Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498 |
||||||
Då är felet att ni inte har någon termostat eller att termostaten inte funkar. Att ha en stor oljekylare gör att oljan kyls snabbt när den gått över gränsen för termostaten
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
Japp jag vet att det inte är nån termostat på den men det funkade bra med en avskärmning med. Nu ligger tempen på ca 90 grader _________________ Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94 Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498 |
||||||
Exakt Men det där med att skärma av vid behov funkar med
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
Det är ju inte bara storleken på kylaren som är indata vid dimensionering!
* Motoreffekt * Luftflöde * och i viss mån oljeflöde (om det är lågt) Det där med luftflöde är nog det som kanske påverkar mest och svårast att bedöma. Ett kalasfint luftintag och stor kylare är till ringa nytta om inte luften har ngn bra stans att ta vägen. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Jag tänkte montera min stora oljekylare unegär där du har tänkt sätta din, dock tänkte jag ha den i serie med original oljekylare eftersom den inte sitter ivägen för mig (även om den hamnar bakom IC'n). Eftersom luftflödet kanske inte är helt optimalt (rören till IC och bogseröglan är ivägen) där så testar jag att göra så, blir oljan ändå på tok för varm så funderar jag på att antingen sätta en fläkt på kylaren eller leda dit luft mha rör/slang. Rätt eller fel vet jag inte om det är, bara så jag har tänkt göra...
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Carl Arwidsson
Ringde Trendab som jag köpte kylaren av idag och enligt dom så var det inga som helst problem att montera den upp och ner.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
|
Carl Arwidsson
Ja detta är också lite av en provmontering, blir det för varmt så får jag väl ta fram vinkelslipen och göra plats för den brevid ic, där får den ju iaf ordentligt med kalluft på sig. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på oljekyl?
|
2277 besök totalt |