Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulinställningar på en A4?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5636 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: Hjulinställningar på en A4?

ThomasT skrev:
johann skrev:

Tack!
Du vet inte om det går att justera utan camber kit?

Det går nog inte iom att det är fasta länkarmar.

och eftersom du inte vill ändra för mycket så är nog denna fullt justerbara lösning utesluten:

Tack!, Jo den verkar lite för komplicerad för mig.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Nisse Classon skrev:
Va???

Har Johan köpt en bil i 1.8T-koncernen???
Nä nu går skam på torra land! och en modell som inte går att svänga med heller...

Var det iskörningen i vintras som fick dig på dessa tankar?

Välkommen i quattroklubben! Men för att bli en riktig quattrist skall du lära dig att skriva quattro med litet "q"

Nog går det att svänga med den men den understyr vilket inte är ngn hemlighet men med lite mer negativ camber skall det nog bli ordning på den. Märkligt att inga Audi-fans verkar förstå vad jag menar.

Har funderat på ngn bil med AWD rätt länge i och med M3:an parkerades vid Ringen så blev det mer angeläget.

Eftersom det verkar störa att jag skriver Quattro med stort Q tänker jag fortsätta med det.

Misstolkade det där om att du parkerat M3:an vid ringen, tänkte att du parkerat den i perferin om man säger så
Citera
abd

Här sen Feb 2003

johann skrev:
abd skrev:
johann skrev:
Är det ngn som vet om man kan justera camber på en A4 1.8 Ts Quattro och isf hur mkt?

Du skulle ha köpt en EVo och blivit frälst

Är M3an parkerat i Tyskland för gott eller?!

Evo hade säkerligen varit mkt roligare än A4 men det går inte med vår tjänstebilspolicy.

M3:an är iaf parkerad där för säsongen.

OK. Men känns det inte trist att ha den roliga bilen så långt bort?

Du nämnde nåt om att lära dig köra awd och turbolag, då har du väl valt fel bil?
Audin är väl känd för sin power-understeer a'la fwd och nån turbolag kan man väl inte tala om med den lilla turbon?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

abd skrev:
johann skrev:
abd skrev:
johann skrev:
Är det ngn som vet om man kan justera camber på en A4 1.8 Ts Quattro och isf hur mkt?

Du skulle ha köpt en EVo och blivit frälst

Är M3an parkerat i Tyskland för gott eller?!

Evo hade säkerligen varit mkt roligare än A4 men det går inte med vår tjänstebilspolicy.

M3:an är iaf parkerad där för säsongen.

OK. Men känns det inte trist att ha den roliga bilen så långt bort?

Du nämnde nåt om att lära dig köra awd och turbolag, då har du väl valt fel bil?
Audin är väl känd för sin power-understeer a'la fwd och nån turbolag kan man väl inte tala om med den lilla turbon?

om jag tyckte det var ett sämre alternativ med bilen vid Ringen, skulle jag ställa dit den då? Fast det ärt klart att man både vill ha kakan kvar och äta den, hade du kört själv på Ringen hade du förstått mitt beslut.

Cambern var meningen att den skulle få bort understyrningen (som även Evon har) och den har definitivt turbolag, känner man inte det skall man nog ägna sig åt ngn annan hobby än bilkörning, men visst finns det bilar med betydligt mer lag.
Citera
abd

Här sen Feb 2003

johann skrev:

om jag tyckte det var ett sämre alternativ med bilen vid Ringen, skulle jag ställa dit den då?

Nä det trodde jag aldrig, det var inte heller min fråga...

johann skrev:

Cambern var meningen att den skulle få bort understyrningen (som även Evon har) och den har definitivt turbolag, känner man inte det skall man nog ägna sig åt ngn annan hobby än bilkörning, men visst finns det bilar med betydligt mer lag.

Min EVo är inte understyrd, den har dock lite justerade vinklar, iofs är den inte särskilt understyrd med standardvinklar heller...
Visst, lite fördröjning har den säkert, men du kan iaf inte klaga på att den måste varvas för att börja ladda

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

abd skrev:
Min EVo är inte understyrd, den har dock lite justerade vinklar, iofs är den inte särskilt understyrd med standardvinklar heller...
Visst, lite fördröjning har den säkert, men du kan iaf inte klaga på att den måste varvas för att börja ladda

Nog fasen understyr en Evo med standardvinklar rätt rejält till och med det måste ju till och med den mest inbitna Evo-fantast kunna erkänna? Med mer camber blir det säkerligen bättre.

Näe den behöver inte varv för att ladda men å andra sidan är den så slö så man måste köra den på låga växlar för att det skall hända ngt. Kanske kan jag lära mig att vårda farten lite bättre.
Citera
abd

Här sen Feb 2003

johann skrev:

Nog fasen understyr en Evo med standardvinklar rätt rejält

Vad jämför du med? Har du kört EVo?
johann skrev:

till och med det måste ju till och med den mest inbitna Evo-fantast kunna erkänna?

Jag vet inte, du får nog ta och fråga nån sån
johann skrev:

Näe den behöver inte varv för att ladda men å andra sidan är den så slö så man måste köra den på låga växlar för att det skall hända ngt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

abd skrev:
johann skrev:

Jo jag har kört Evo och jämfört med t ex de flesta Alfa, BMW och Porsche som jag kört samt RS6, C32, E55, Civic Type R, Cooper S, flertalet GTi-bilar så understyr den klart mer.
Citera
abd

Här sen Feb 2003

johann skrev:
abd skrev:
johann skrev:

Jo jag har kört Evo och jämfört med t ex de flesta Alfa, BMW och Porsche som jag kört samt RS6, C32, E55, Civic Type R, Cooper S, flertalet GTi-bilar så understyr den klart mer.

Att jämföra med RWD bilar är kanske inte helt relevant? Men du menar alltså att RS6 är mer överstyrd än EVon?!

Laholm
Här sen Nov 2002

abd skrev:
Att jämföra med RWD bilar är kanske inte helt relevant?

Varför inte?

abd skrev:
Men du menar alltså att RS6 är mer överstyrd än EVon?!

"Mindre Understyrd" är nog ordet du letar efter

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

abd skrev:
johann skrev:
abd skrev:
johann skrev:

Att jämföra med RWD bilar är kanske inte helt relevant? Men du menar alltså att RS6 är mer överstyrd än EVon?!

Jag pratar inte power overasteer eller power understeer utan om hur bilen beter sig i kurvor då man inte trycker gasen i botten. Då är RS6 snarare betdyligt mindre understyrd än Evo som Johan påpekar ovan.
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003

ang hjulinställning på a4 så minns jag att när jag lämnade in min bil på hjulinställning så berättade han att a4 var ett ritkigt mörker att justera...
vet inte om det var utrymmet eller möjligheten för justering han menade!

dock så sa han att skruvarna satt högt upp i hjulhuset där allt saltstänk for så en bil som var 1år gammal kunde skruvarna sitta riktigt fastrostade!

abd

Här sen Feb 2003

Johan f.k.a M3E30 skrev:

abd skrev:
Men du menar alltså att RS6 är mer överstyrd än EVon?!

"Mindre Understyrd" är nog ordet du letar efter

Har Du erfarenhet av EVos också?

Jag kan bara säga att min aldrig varit särskilt understyrd, och nu är den nästan för överstyrd faktiskt. Jämfört med Imprezan jag hade så är det en jätteskillnad.

Här sen Dec 2002

abd skrev:

Måste man ha det för att få skriva i den här tråden som egentligen handlar om något helt annat eller?
Btw, har DU någon erfarenhet av Audi A4 1.8 TS quattro?
Citera
abd

Här sen Feb 2003

krabu skrev:
abd skrev:

Måste man ha det för att få skriva i den här tråden som egentligen handlar om något helt annat eller?

Nä, har jag sagt det? Dock kan man tycka att det är en fördel om man har provat bilarna man uttalar sig om
krabu skrev:

Btw, har DU någon erfarenhet av Audi A4 1.8 TS quattro?

Jag har provkört en sådan.

Laholm
Här sen Nov 2002

abd skrev:

Nä, har jag sagt det? Dock kan man tycka att det är en fördel om man har provat bilarna man uttalar sig om

Nej, har inte provat en evo, har dock sett flera understyra sig runt våra banor

Jag menade inte att evon är understyrd, men "mer överstyrd" för mig innebär att den har passerat neutral och går på sladd hela tiden (utan gaspådrag) och det tror jag inte att den gör. Därav ändringen till "mindre understyrd". Har inte kört en omoddad gatbil ännu som är överstyrd, tvivlar på att den hade gått att sälja. Tänk dig en bil som bryter ut i sladd när du går in i kurvan, lite jobbigt i längden...

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
abd skrev:

Nej, har inte provat en evo, har dock sett flera understyra sig runt våra banor

Jag menade inte att evon är understyrd, men "mer överstyrd" för mig innebär att den har passerat neutral och går på sladd hela tiden (utan gaspådrag) och det tror jag inte att den gör. Därav ändringen till "mindre understyrd". Har inte kört en omoddad gatbil ännu som är överstyrd, tvivlar på att den hade gått att sälja. Tänk dig en bil som bryter ut i sladd när du går in i kurvan, lite jobbigt i längden...

Bara för att krångla till dethela än mer...

Man kan ju faktiskt ha en bil som understyr in men överstyr ut.
Egentligen ska man bryta ner kurvan i MINST 3 delar innan man kan säga vad som händer i varje del... Fast då kommer vi ju in på dethär med hur bilen reagerar på gaspådrag osv, vilket inte var relevant just i detta fallet.

omoddad gatbil som är överstyrd... Hmmmm... Tänker... Nope! Inte om man inte kör den lite abrupt och tvingar den lite. Fast bilar med fin ballans finns det ju. Klar favorit är Mini Cooper S.
Sa han, bakhjulsdriftsförespråkarn.
Fast den skulle oxå må bra av lite mods...och lite "provocerad körning" ibland.

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:

bla bla bla

Men nu pratade vi statisk kurvtagning

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

En gammal MW 5-serie, en E21, överstyr t.ex. vid halka även utan gaspådrag

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
AL skrev:

bla bla bla

Men nu pratade vi statisk kurvtagning

Hur vore det om VISSA läste HELA inläggen ÄVEN om de innehåller kanske max 0,0000000000001% teknisk utläggning eller liknande...

För just nu ekar det här på rejsa.

Allmänt banåkaforum
Hjulinställningar på en A4?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5636 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande