Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bränslerör Vad ska man använda, vart köpa?
1, 2   >>
23 besök senaste veckan (28230 totalt)
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
Bränslerör Vad ska man använda, vart köpa?

Håller på och bygger på min Golf -75 1.8T och nu är det dags för bränslesystemet.

Vad ska jag köpa för rör till soppan? Jag skulle gärna vilja köra plaströr men jag vet inte hur man löser det med ändarna, dvs hur man får till övergången från plaströret till slangen mot tex bensinpumpen. Jag vill ju inte att den ska läcka/tryckas av.
Jag såg nåt program på tv där dom använde plaströr till bensinen.

Någon som har tips om vart man kan köpa universal plaströr till bensin? Eller om man nu ska använda nåt annat material vart köper jag det?

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



Kopparrör är bra! biltema säljer till bra priser, 8 mm räcker om du inte skall ta ut väldiga effekter...du lägger kopparrör hela vägen utom kanske den sista halvmeter till pumpen där bak resp. motorrummet, där kan du gå över till (en kvalitets) bränsleslang så att det kan röra sig..

skall du använda plaströr så löser du skarvarna med hjälp av stödhylsor, finns där du köper slangen...är hylsor som du sätter i änden på slangen, dessa stagar upp slangen så den inte viker sig när du drar åt slangklämman....

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Jag sket i kopparrör och drog 20 bar heavy-duty 8mm invändig soppaslang i gummi från tankarmaturen in till motorrummet på min 318is. Funkade kanon.

Kopparslangar var ruttna och rostiga och det skulle vara massa jobb att bocka nya. Fäste nya slangar med buntband under bilen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



enda nackdelen med bränsleslang är att den kostar mer än rör, iaf om man vill ha en bra slang vilket man vill!

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
Men borde det inte finnas nåt platsrör som man använda? Ingen som har någon erfarenhet av det?

Annars blir det kopparrör, men jag hade tänkt slippa det

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Jag har kört plaströr köpta på Hydroscand, de får man "pressa" på anslutningarna och där finns en viss felprocent, så att säga, ibland kommer man snett och får kapa en bit och börja om. Det har ändå funkat bra på min bil i 4-5 år nu.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Har haft ett komplett bränslesystem från en KE-Jet Golf Mk2 liggande och det var plaströr.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Har precis nybesiktat min is med gummirör. Gick finfint.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



När jag bytte till kopparrör (biltema 8mm) så kommenterade besiktningsgubben:
"Vilka grova bromsrör du har"

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
Det blev 8mm kopparrör, jag tror det kommer bli bra.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208



Jag har kopparrör i min bil men jag valde 8mm gasrör på Allgas-Gaseres AB(Göteborg). Anledningen att välja gasrör är att de har tjockare gods i rören, vvs rör är tunnare!

SNIPER kör snabbare!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 139



Jag kör med hydralrör, 8mm inv. tål 480bar. bör räcka för alla behov
Sen har jag stålomspunna slangar med hydralkopplingar överallt annars. De tål iof bara 186bar thumbs up

_________________
Joakim Sturve
Evo 1 V8 RWD.
www.skoterjocke.com
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 478



Koppar rör är defenitivt EJ att rekomendera det förstör bensinen thumbs down ,dvs.. Kopparn och bensin går ej i hopp. Köp alu rör finns att köpa hos Persåkers speedshop eller teflonslangar hos NBM hydralic i solna dyrt men fränt

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 978



En sak man kan tänka på, nu när det är populärt att börja köra på E85. Är att etanol och aluminium inte är någon bra kombination.

Mvh Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Ajdå, det innebär att alla toppar, insugningsrör, plenum och fuelrails kommer paja?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 978



MaZ skrev:
Ajdå, det innebär att alla toppar, insugningsrör, plenum och fuelrails kommer paja?


Mnjaaa.....

Det är nog lite skillnad på tex toppar och insug, mot tex fuelrails, bränslerör och andra detaljer som är i kontakt med bränslet hela tiden.
Vet att tex Saab var noga med materialval på vissa detaljer vid utvecklingen av deras "biopower" 9-5a, av just denna anledning.

Mvh Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Vad är det som gör att inte aluminiumet tål Etanol då?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 978



MaZ skrev:
Vad är det som gör att inte aluminiumet tål Etanol då?


Vad jag förstått så är etanolet korrosivt mot aluminium.
I viken utsträckning vet jag inte (varierar säkert på vilken legering man har).
Det är ju inte så att bränslerör i alu fräter bort på en vecka, men tillräckligt för att man tar det i beaktning på en produktionsbil i alla fall.

Mvh Björn.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4460



subarumicke skrev:
Koppar rör är defenitivt EJ att rekomendera det förstör bensinen thumbs down ,dvs.. Kopparn och bensin går ej i hopp. Köp alu rör finns att köpa hos Persåkers speedshop eller teflonslangar hos NBM hydralic i solna dyrt men fränt
En dum(?) fråga, hur förstör kopparrör bensinen??

_________________
Calle Olsson
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



jag blev också nyfiken, som sagt har jag lagt 8 mm kopparrör i min bil och vill gärna höra hur det förstör min bensin, blir det ngn sorts utfällning av koppar i bensinen som sakta men säkert fyller mina webrar och filterking med skit?

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tror inte att det är några problem med kopparrör till den bensin som vi tankar på macken.
I bensin blandas en mängd tillsatser, bla antioxidanter och metalldeaktivatorer.
Antioxidanterna har till uppgift att förhindra oxidation av omättade kolväten och att minska gummibildningen i bensinen.
Metalldeaktivatorerna förhindrar att olika metaller (koppar i detta fall) påskyndar ovan nämnd oxidation och gummibildning.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Allmänt banåkaforum
Bränslerör Vad ska man använda, vart köpa?
1, 2   >>
23 besök senaste veckan (28230 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande