Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Franskt racingblått" hur ser det ut?
2316 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Kanske det bara var så att franska racers skulle vara blåa i nån som helst nyans. Har sett allt ifrån mörkt metallicblå till babyblå bilar.

"British Racing Green" är ju rätt specifik. Hur får man till den franska blåa? Jag är ingen ortodoxt troende, bara okunnig och intresserad.

Alla exempel på blå franska tävlingsbilar välkomnas! :thumbup:

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Pantone 282 c / CMYK (%) C 100 - M 70 - Y 0 - K 50

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ett exempel (inte målad i Frankrike men i Belgien):

Det finns väl de som kallar det för LeMansblå också.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Niklas Falk skrev:

Vi saknade dig på Gelleråsen igår.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

ice skrev:
Vi saknade dig på Gelleråsen igår.
OT.
Jag stod och höll i ett SVKG-Sprint samtidigt. Lite svårt att klyva sig. Andreas gjorde ju ett jättejobb med arret enligt det jag hört. thumbs up

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Inget svar på din fråga men färgerna kommer från tiden då deltagande länder i evenemang hade en nationsfärg som bilarna tävlade i, rött till italien, grönt till england, blått till frankrike osv. Jag kan tänka mig att själva nyansen sedan kunde skilja ganska rejält. Har för mig att Maserati hade en mörkare röd än Ferrari t.ex.

Stockholm
Här sen Apr 2004

Jag har alltid trott man utgick från färgen i flaggan.

ominte är det ju en bra början, sen är det ju det där med England.....

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sweanders skrev:
men färgerna kommer från tiden då deltagande länder i evenemang hade en nationsfärg som bilarna tävlade i, rött till italien, grönt till england, blått till frankrike osv.

Är det en slump att röd, grön och blå är de tre grundfärgerna och dessa länder är de tre stora racingnationerna i europa (tyskarna får ursäkta)

Malmö
Här sen Feb 2004

Kristian Larsson skrev:
sweanders skrev:
men färgerna kommer från tiden då deltagande länder i evenemang hade en nationsfärg som bilarna tävlade i, rött till italien, grönt till england, blått till frankrike osv.

Är det en slump att röd, grön och blå är de tre grundfärgerna och dessa länder är de tre stora racingnationerna i europa (tyskarna får ursäkta)

Ingen aning, tyskland hade vitt men fick även silver godkänt då MB ville köra silverpilarna utan lack.

Artikel på Wikipedia här:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_international_auto_racing_colors

Stockholm
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
Kristian Larsson skrev:
sweanders skrev:

Ingen aning, tyskland hade vitt men fick även silver godkänt då MB ville köra silverpilarna utan lack.

Jag har bestæmt for mig att det var MB som borjade med silver då de lyckades sænka vikten något genom att skrapa bort færgen på en bil infor GP på Nürburgring någong gång på 1930-talet. Om jag inte minns fel så var det i garagen vi Altes Forsthaus som færgen skrapades bort natten innan racen.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

johann skrev:
sweanders skrev:
Kristian Larsson skrev:
sweanders skrev:

Jag har bestæmt for mig att det var MB som borjade med silver då de lyckades sænka vikten något genom att skrapa bort færgen på en bil infor GP på Nürburgring någong gång på 1930-talet. Om jag inte minns fel så var det i garagen vi Altes Forsthaus som færgen skrapades bort natten innan racen.

I artikeln på Wikipedia finns en länk till en annan artikel om silverpilarna där det står så här:

"The origin of the Silver Arrows was accidental. The international governing body of motor sport prescribed for 1934 onwards a maximum weight limit of 750 kilograms for Grand Prix racing cars, excluding tyres and fuel. When the Mercedes-Benz team placed its new Mercedes-Benz W25 on the scrutineering scales prior to the first race (the Eifelrennen at the Nürburgring) in spring 1934, it recorded 751 kg. Racing manager Alfred Neubauer and his driver Manfred von Brauchitsch were at first baffled, before hitting on the idea of scraping all the white paint from the bodywork. The next day, the shining silver aluminium beneath was exposed and the scrutineering was passed. After a successful race of the 320 hp cars, the nickname Silver Arrow was born."

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders,

Stod det inte DKW i ditt inlægg ursprungligen?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

johann skrev:
Anders,

Jo, men jag ändrade det snabbt som en anka bajsar.. Hoppades att ingen märkte den lilla tabben..

Stockholm
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
johann skrev:
Anders,

Jo, men jag ändrade det snabbt som en anka bajsar.. Hoppades att ingen märkte den lilla tabben..

Jo minsann!
Blev lite forvånad då det inte ens i min quote stod DKW men du måste hunnit ændra din post från det jag læste den tills det att jag tryckte quote.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:

Ja, Alfa Romeo.

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

French racing blue verkar ju finnas på vilken Renault som helst enligt denna bild..
http://news.caradisiac.com/IMG/jpg/Pub-Renault-F1.jpg

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Anton Lillsund skrev:
vilken Renault som helst

www.renault.jp?

En tvättäkta japan?

Bålsta
Här sen Dec 2004

Jag tror tillochmed att tyskarna hade vitt, med en röd rand tvärsöver huven.. jag har sett bilder på såna.
Den röda randen fanns kvar på tyska friidrottslandslagets tröjor länge.

om avskrapningen, dom gick igenom specen och dellistan flera gånger innan nån kom på att färgen inte fanns med. Vad jag inte vet är om Auto Union (Porsche) redan hade insett att den vägde eller bara följde efter.

BRG är inte specad (insisterar) Aston Martin var klart mörkare i färgen på 50-talet än Jaguarerna samma tid.

2316 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande