Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Problem med bilprovningen,hur gå till väga?
5313 besök totalt
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Hej jag var i dag och besiktade min Subaru Impreza i Haninge och det blev thumbs down Jag fick följande anmärkning

1. Ändring,fordonet överstämmer inte med registrerad uppgift

Han som besiktade min bil R*lf .F H*l*berg påpekade att jag hade bytt fjändring på min bil (Coilovers) och hade andra däck och fälgar än vad den var helbilsgodkänd med,han sa att mina uniballs som satt här och var i hjulupphängningen var olagligt? han sa att jag kunde åka till Västberga och prata med dom angående min bil,jag åkte dit och pratade med en person och han gick ut och tittade på min bil,och läste även vad Haninge hade skrivit och tyckte det var märkligt att dom inte angav i prottokollet vad dom slog ner på? han sa att jag ska överklaga det hela till deras kontor i Vällingby för att Besikningen var bristfällig,och inte saklig vad som var fel? det jag nu undrar är i regbeviset står det 205/50-16 som däck storlek, får man inte byta fälgar och däck? jag har 215/35-18 på i dag och är det inte innom toleransen typ lika hjulomkretts? Bilen i sig själv är ganska ovanlig modell den har inte ABS,airbags,taklucka,ac och kommer ursprungligen från Beligien(Import) och är lättare en de svensksålda Imprezorna Motorn är org.. Och avgasvärden och dyligt var OK. Har någon tipps om hur man kan gå till väga med det hela

Mvh. Micke

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Problem med bilprovningen,hur gå till väga?

subarumicke skrev:
Hej jag var i dag och besiktade min Subaru Impreza i Haninge och det blev thumbs down Jag fick följande anmärkning

1. Ändring,fordonet överstämmer inte med registrerad uppgift

Han som besiktade min bil R*lf .F H*l*berg påpekade att jag hade bytt fjändring på min bil (Coilovers) och hade andra däck och fälgar än vad den var helbilsgodkänd med,han sa att mina uniballs som satt här och var i hjulupphängningen var olagligt? han sa att jag kunde åka till Västberga och prata med dom angående min bil,jag åkte dit och pratade med en person och han gick ut och tittade på min bil,och läste även vad Haninge hade skrivit och tyckte det var märkligt att dom inte angav i prottokollet vad dom slog ner på? han sa att jag ska överklaga det hela till deras kontor i Vällingby för att Besikningen var bristfällig,och inte saklig vad som var fel? det jag nu undrar är i regbeviset står det 205/50-16 som däck storlek, får man inte byta fälgar och däck? jag har 215/35-18 på i dag och är det inte innom toleransen typ lika hjulomkretts? Bilen i sig själv är ganska ovanlig modell den har inte ABS,airbags,taklucka,ac och kommer ursprungligen från Beligien(Import) och är lättare en de svensksålda Imprezorna Motorn är org.. Och avgasvärden och dyligt var OK. Har någon tipps om hur man kan gå till väga med det hela

Mvh. Micke

Citat från www.vv.se :
"Avviker däckdimensionen mer än ± 5 % från originaldäckets rullningsomkrets så måste bilen registreringsbesiktas. "

om jag räknat rätt så skiljer det ~7% på omkrettsen mellan dina däck och orginaldäcken.

Vilket år är bilen ifrån? Besiktningsgubbar brukar inte yrra i nattmössan, men ibland kanske man tycker dom är lite väl nitiska. Men är bilen helbilsgodkänd så är det väll ganska riktigt att man i princip inte får ändra något...
Citera
p_andersson
Karlstad
Här sen Maj 2004

Andrew Petrykowski skrev:

Citat från www.vv.se :
"Avviker däckdimensionen mer än ± 5 % från originaldäckets rullningsomkrets så måste bilen registreringsbesiktas. "

om jag räknat rätt så skiljer det ~7% på omkrettsen mellan dina däck och orginaldäcken.

Vilket år är bilen ifrån? Besiktningsgubbar brukar inte yrra i nattmössan, men ibland kanske man tycker dom är lite väl nitiska. Men är bilen helbilsgodkänd så är det väll ganska riktigt att man i princip inte får ändra något...

Enligt denna däckberäknare http://www.p-s-c.se/kul/dack.php så skiljer det bara -0,6% alltså marginell skillnad, så då är det ok där också.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det finns ganska gott om trådar om problem som uppstår vid flygande besiktningar i Skaratrakten osv...

Helbilsgodkänd bil skall vara orginal enligt helbilsgodkännandet (COC). Där står tex de fälg/däck-kombinationer som godkänns (det är ofta några fler än i regbeviset).

Generaltipset när man får nedslag på dessa detaljer hos bilprovningen är att avbryta och boka ny tid (dvs hoppas att nästa kontrollant inte bryr sig). Men om du nu kan ogiltigförklara besiktningen så blir det ju samma sak. Har du rejäl otur kan du hamna ingemansland där det krävs intyg som inte går att få tag på.

En kompis fick nedslag på bågen i sin Miata, något som jag aldrig hade hört talas om förr (trots att det innebär nya bältesinfästningar), däremot var Ebaycolivers enligt samme kontrollant OK om de inte hade glappat vid droop. Besiktningen är som vanligt ett stort lotteri, iaf om man inte vill åka runt med helorginal.

Uniballs i bärarmarna skulle jag väl tro att de flesta skulle slå ner på (de syns ju rätt så bra om inte annat).

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Citat:
En kompis fick nedslag på bågen i sin Miata, något som jag aldrig hade hört talas om förr (trots att det innebär nya bältesinfästningar), däremot var Ebaycolivers enligt samme kontrollant OK om de inte hade glappat vid droop. Besiktningen är som vanligt ett stort lotteri, iaf om man inte vill åka runt med helorginal

Som Niklas säger bättre att avbryta bes om det börjar pratas om föreläggande och fixa till.

För er som bor kring Göteborg avråder jag från Partille bilprovning - var riktigt griniga
Massa slit för att slita i och ur bågen - trösten var att vid nästa besiktning ( Mölndal ) var det blankt papper och glad besiktningsman som tog sig en extra runda med den vite

/Joachim

subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Jag fick inget föreläggande om regbes.. men jag har skickat i väg en överklagan i kväll till Bilprovningen i Hässelby och tänkte ringa och fråga en bes ingenjör om vad som gäller,men i mitt fall just nu så måste det redas ut vad som menas med

1. Ändring. Fordonet överstämmer inte med registrerad uppgift

I regbeviset så nämns bara följande

PB Subaru Impreza
årsmodd 0 ?
ursprung: import annat
Chassie:************
Längd, bredd
Pass 4
Däckdim: 205/50-16
Effekt 160 kw
drivmedel Bensin
Vxl: Manuel
sen lite vikter och tjaffs

Det framgår inte vad för Impreza det är?

Sen så undrar jag är coilovers olagligt?

Han jag pratade i västberga sa att man får göra div ändringar uniballs sitter ju bla.. av anledningen för att kunna justera bakvagnen och ha sa att det var OK nu handlar det om stagen ut till bakre naven,jag kan uppdatera när jag ringt en Bes ingenjör i morgon i stället för att spekulera

Mvh.Micke

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om du vill veta mer om Helbilsgodkännandeeländet så beställer du ett COC för ditt chassinummer av generalagenten.

Coilovers (dämpare med justerbar fjädertallrik) är ju inte olagligt (om de är av samma typ som orginal), det gäller bara att få dem att uppfattas som orginal (eller få besiktningsmannen att inte bry sig).

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

p_andersson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Citat från www.vv.se :

Enligt denna däckberäknare http://www.p-s-c.se/kul/dack.php så skiljer det bara -0,6% alltså marginell skillnad, så då är det ok där också.

Det stämmer nog, det var nog bara jag som missade ett kommatecken
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Har just ringt en besiknings ingenjör och berättat att jag har uniballs och dom sitter i syftet för att kunnu justera to in to oute med ,och Coilovers och fälgar och däck 215/35-18 och han skulle återkomma under dagen så nu väntar man och hoppas att man får något vettigt svar? han sa däck och fälgar,fjäderben inte skulle vara något problem, men ska bli intressant vad dom säger?

Mvh. Micke

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hoppas att du återkommer med svaren du får

stockholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Ja givetvis hoppas det blir bra bara?!

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Har du tätade uniballs? Det borde iallafall underlätta till att få igenom dem. Vanliga otätade tror jag att du får svårt med.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Puu har pratat med en Besiktningsingenjör i dag och han hade varit i kontakt med besikningsmannen som underkände min bil och han sa att det han hakade upp sig på var att fjädrarna till coiloversen tog i fälgen i bak,och att bilen var lite väl låg? Uniballsen skulle det inte vara några problem med,lika så fälgar och däck dom var innom toleransen och avek bara 1% så i dag har jag skaffat gummiskydds tätningar till uniballsen,saå att det skyddar och inte sticker i ögona på besmannen ,sen så får jag väll höja bilen typ.. Orginal och åka tillbaka till Haninge och visa upp bilen igen,Hmm undrar om man ska åka dit eller till någon annan? men jag tror det är bäst att ta Haninge,eftersom Bes.. ingenjören sa det,så jag får väl åka dit framöver och prova igen. Han höll med mig om att uniballsen som jag förklarade satt av syftet för att justera toin och to oute med jag uppdaterar när jag har varit och besiktat den igen thumbs up hoppas det kommer att funka

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

subarumicke skrev:
...........han sa att det han hakade upp sig på var att fjädrarna till coiloversen tog i fälgen i bak...........

Jag tror jag står på besiktningsgubbens sida i detta fallet.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Hoppas att du återkommer med svaren du får

Ja nu har Besiknings gubben i Haninge ringde mig i Torsdag förra veckan och kommit fram till följande att han hade gjort fel av bedömningen mm.... Och skulle skicka hem mitt prottokoll att den var godkänd, och mycket riktigt bes.. protokollet dök upp i dag så jag tycker trotts allt att han fixade till det smidigt,och vi diskuterade om uniballs funktion och han medgav att jag hade rätt att dom satt i syftet att kunna ljustera hjulvinklar mm...

Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Så bra att det löste sej och att "de" inte tjurar för sakens skull.

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Allmänt banåkaforum
5313 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande