Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 15091 besök totalt |
en tanke (ide) om fyndbörsen
Jag har en ide om hur man kanske kan få tillbaka GLAD RACINGEN till fyndbörsen.jag tror om man delar upp fyndbörsen i två klasser.klass 1 bilar som har elektronisk-insprut för dom har chans att chip trimma sina bilar så dom får lite fler hk att gasa med.klass 2 för dom som har mekanisk-insprut eller förgasare.FAST man kör båda klasserna tillsammans jag tror det står en hel del gamla bilar som behöver dammas av även en del förare som behöver dammas av också.det var min IDE...sen tror jag man ska sänka start avgiften så tror jag det kommer fler för att tävla igen för fyndbörsen ska ju vara en billig klass att köra i.... ![]() ![]() _________________ Joacim Carlsson |
||
Är detta verkligen den stora stötestenen till varför FB tappat massor emd förare i år???
Med så små skillnader i regelverk mellan bilarna kommer ni snart ha 13 klasser på 12 deltagande bilar...det går helt enkelt inte. Förstår att din tanke är god, men jag finner den inte realistisk dock. |
||
Jag vet inte varför du slutade Joacim men jag tror inte heller att fler klasser,grupper eller nivåer löser problemet.
Instämmer i att kostnaderna för att delta är för höga. Berror säkert på att få betalande ska bära alla fasta kostnader. SAS och SJ har sänkt priserna i sånna lägen men då måste man vara stad vid kassa eller ha en rik huvudman i bakgrunden. JTCC blev erbjudna att komma till Anderstorp och vara med för 1500 kr men det passade tydligen inte in i deras planering att vara med i våran "Musse Pigg" tävling och riskera bilarna. Frågan är om JTCC är en målgrupp ? Det borde däremot alla som har lagt av och har sina bilar kvar vara. Ge alla ( borde finnas i register ) även oss som är aktiva just nu ett erbjudande att för en liten penning vara med och köra ex. "En Dag På Racerbanan" . Även SLC:s GrN bilar kan vara en målgrupp. Annars kommer Fyndbörsen att utgöra en ynklig företeelse på EDPR som är en viktig företeelse att visa upp sig på. Har vi tur kanske några kommer och kör finalen. En ny treårig teknisk period börjar nästa år. Det är viktigt att se till att dom reglerna blir bra och att de de som jobbar med det tekniska får göra sitt jobb vid besiktningar utan yttre påverkan. Att anteckna i vagnsboken för lindriga förseelser. Då kanske vi slipper disskningar för ex. dörrsidor, lexus bakysen, säkerhetstanklock, spacers od. som bara har skapat ilska. PS: Rudskogens tvådagarsupplägg med Fredag / Lördag eller Lördag / Söndag kanske man borde undersöka vad förarna tyckte om ? Borde ge lägre kostnader för banhyra + funktionärer? _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||
HALLo tanken jag hade om dubbla klasser var för jag tror många som har gamla bilar med mek-insprut skulle säker villa köra men som det är idag så har dom ingen chans att hänga med i toppen ta tex min golf den har 139 hk x7.5 kg=1042 då får jag lägga i 80kg bly för att få den vikten som bilen ska ha DET är ett tungt last köra med. då dom som har el-insprut kan chipa trimma sina bilar och få lite mer hk.FÖR det är inte alla som har råd att köpa en race bil för 70000:--100000:- tanken med det här är att få ingång en debatt vad som måste göras för att fler ska komma tillbaka till fyndbörsencup.SEN tycker jag synd om dom som måste betala el-avgift fast dom inte använder el det finns dom som ställer sina bilar där sen åker dom hem eller till något annat boende.JAG HOPPAS FLER KOMMER MED ÅSIKTER.TACK FÖR MEJ
![]() _________________ Joacim Carlsson |
||
Jag tror att det verkligen skulle vara bra att ha en diskussion om Fyndbörsens framtid här. Nu har jag inte kommit ut på banan än i år, men förra året var riktigt kul med många förare som är kul prickar i depån också.
![]() Jag vet inte, men diskussionsklimatet verkar vara lite ansträngt. Kan det vara tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men om det går att moderera fram konstruktiva förslag så vore ju det kanon. At något behöver göras verkar tydligt, att förvänta sig lojalitet från förarna och att de ska "ställa upp" för SSK, tror inte jag på. Var och en är sig själv närmast. Det skulle också vara intressant att se SSK:s analys av läget. Fler klasser tror inte jag heller är svaret, men en annan likare mellan bilar skulle ju vara bättre om det är möjligt och att det nu är fallet att det är stor effektskillnad mellan olika bränslesystem. Det där med kostnaderna borde vara en ond spiral, det kostar att hålla en race-helg och ju färre som delar på det.... Sen kan jag tänka mig att det inte är så motiverande för arrangörerna och funktionärerna heller när deltagandet går ner. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Problemet verka ju vara effekt kontra vikt för er.
Kan de inte finnas en rullande landsväg som man testa alla bilar på under besiktningen. Sen har man ett värde som ska uppnås. För att kolla så ingen fuskar så tar man topp tre och testa efter samtliga pass. Har inte koll på kostnaderna för en rullandelandsväg. Men borde gå och finansiera på något vis. En lite tanke för de är roligare för ALLA klasser om de är många bilar på banan hela tiden. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Först vill jag säga att det är skoj att debatten om Fynbörsen lever vidare innan klassen dör ut totalt...
Jag håller med Reinhold när det gäller mycket, b.la. att lindrigare förseelser ska skrivas in i vagnboken och inte orsaka diskningar. ( men jag är part i målet så det kanske inte räknas?) Sedan tycker jag att vikt kontra effekt borde ändras till 6.5 kg x hkr, det skulle göra att Joakim Carlsons GTI ska väga 903,5 kg i stället för 1042 kg och det borde göra att han har större möjlighet att köra ikapp Blyberg och Reinholds 205:or med sina knappa 800 kg m. fl. Och då tror jag att förarna med dom lätta och motorstarka bilarna får svårt att hålla sig till reglementet när det gäller lättning och förstärkningar enl. GR N. Sedan är det viktigt att hålla sig till GR.N reglementet, framförallt när det gäller när det går fortare, d.v.s kosmetiska saker bör tas upp i vagnboken, precis som Reinhold säger.. Men är det säkerhetsdetaljer är det en annan sak. Eftersom vi numera åker i JTCC måste jag försvara varför VI inte nappade på erbjudandet att köra på Anderstorp, det var helt enkelt en kostnadsfråga, vi har inte råd att köra 180 mil bara för att testköra/ eller att bli i frånkörda... Bättre då att vi har pengar till att köpa nya däck och kämpa i JTCC. Men det hade varit en mycket bra träning för oss att få köra på en ny bana, det håller jag med om... Sedan undrar jag om vad Pär Hansson menar om det var jag som har gjort att diskussionen om Fyndbörsenreglerna sett till att antalet startande har minskat? Förmodligen har jag missuppfattat Hanssons mening, men förklara dig gärna för mig så att jag förstår... ![]() |
||
1. Jag personligen skulle vara helrökt isf halvrökt i Fyndbörsen med 205 eftersom vi väger för mycket redan, men jag kan nog också banta och är det för den goda saken kan jag acceptera att jag inte kan köra längre. Men det går också emot tidens strömning med tyngre bilar. Bland de första utkasten till JTCC-reglementet gick ju enbart på vikteffekten 9 kg/hk vilket stämmer hyfsat med dagens Grp N-klassade bilar runt 1600 cc. om man å andra sidan gick mot tvåliters GrpN av dagens mått och dess vikteffekt, så skulle vikteffekten 7.5 göra att de blev för tunga tunga för enhetsdäck och bromsar medan 6.5 skulle göra många av de äldre bilarna odugliga. 2. Du har missuppfattat mig grovt. Det enda jag menade var att vi kanske kommit så långt man kan i just den linjen av diskussionen och att det inte är så konstruktivt att fortsätta där den slutade/dog? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hej pojkar eftersom denna tråd är en diskusion mellan före detta fyndbörsen förare så kan även jag platsa med mina tankar och ideer. När jag började köra i fyndbörsen -98 så var det för egen tunn plånbok och jag såg då möjligheten att köra för en låg penning. Deltagarna har slutat genom åren men det kom alltid nya i nästan samma omfattning. Det som hänt nu är att det kommer inga nya (1st i år) Vad beror detta på? I huvudsak handlar det om pengar bilarna har blivit för dyra orsakade av att SSk vartefter har tillåtet avsteg från GRN dessutom dubbeltävlingar i legio som medför hög avgift per säsong. Gå tillbaka till det Gr N reglemente som gällde -98 ta bort R-däck och stötdämpare med separata gasbehållare ( dessa är ej av samma typ som originalet) m.m. Titta på pojkarnas standardbilar under "våra banåkarbilar"dom skulle kunna vara med om rglerna ändrades tillbaka till den breddklass som det var från början. Nu är många beredda att säga att jag är emot utveckling mitt svar är då att jag är emot avveckling och det finns klass2 för dom som vill och kan bygga värstingbilar. Det finns inte många bilar som gått i fyndbörsen som står och väntar att få komma tillbaka dom går i andra serier med lägre kostnader. Jag har medverkat i monterandet av sex bilar som gått i fyndbörsen alla använts idag till annan racing. Den sista jag sålde var en Golf2 nuvarande ägare lät en STCC förare prova bilen i våras på mantorp han körde fortare än Blyberg. Med detta vill jag ha sagt att sörj inte dom som slutat utan bädda för att det skall komma nya som vill rejsa för en billig penning och låt dom som vill spendera mycket pengar köra i andra klasser.
_________________ Rolf osbeck |
||
Tjena
Håller med Rolf gå tillbaka till ett grN reglemente utan en massa undantag. och få ner tävlingarna till en dags race för man har vaken råd eller tid att ligga ute i 3 dagar för att köra 2 race på 15 varv, visst ska man givetvis ha kvar några dubbel tävlingar som tex raceweek, som jag ser det så är nog det viktigaste för att få nya förare att sänka startavgiterna och hejda reglementet så man kan använda sk (frugans shoppingbil )med lite modifikationer och inte behöver köpa ett chassi för 50000kr det första man gör. Tänke åka ner till raceweek och kolla hoppas att det blir ett större startfält då!! En sak är vi nog alla överens om att Fyndbörsen har varit en av dom allra roligaste klasserna att tävla i och se på med täta race ![]() häls kent _________________ kj kent johansson BMW M3 GTR |
||
SPVM kommer med en sådan klass till nästa år..... problemet för fyndbörsen/SSK är nog att det idag finns så mycket fler alternativ och det gör att ingen har stora startfält längre..... bäst är väl BMW Cup och dom klubbarrangörerna som typ BMW klubben är nog det som passar lågbudget förarna bäst och STCC med JTCC dom förare som vill satsa lite mera...... mellantingen såsom SSK och SLC Sprint har nog ingen framtid. (SLC klarar sig iofs fint ändå eftersom vi har en hälsosam Endurance-serie men SSK ska nog ta sig en allvarlig funderare på om dom behövs överhuvudtaget eller om det faktum att dom finns gör dom andra serierna sämre genom att ändå ta några startande och skapa "dålig stämning" runtomkring racingen) |
||
Fredrik skriver att SPVM kommer med en GrN klass nästa år om detta når ut i landet så är jag övertygad om att det blir ett stort startfält. BMW cupen är ett perfekt koncept och antalet startande är i ökande men man måste köra en BMW för att vara med där. Tyvärr så tror jag också som Fredrik antydde att SSK har grävt sin egen grop och snart faller där i.
||
|
||
om det är så enkelt som att sänka vikten på bilar som inte går att chiptrimma ska vi naturligtvis göra det.
Jag tror inte det kommer fler bilar i år för det. Kan vi inte bjuda in alla fyndbörsen-bilar som körde i fjol, men inte anmält sig i år, till En dag på räserbanan. Och då menar jag BJUDA. Ingen startavgift! SSK får ju ändå in sina pengar den helgen. Och vi andra förlorar inget. Dom bilarna kommer ju inte annars. Hälsningar #51 Martin Hedin _________________ Martin Hedin |
||
Reinhold & Martin Ni som är aktiva i fyndbörsen bör kanske maila SSK era förslag till åtgärder för att få deltagare till "en dag på racerbanan" då behövs det instruktörer till gatbilsåkarna man kanske till och med får tänka sig att betala för att fler skall komma?
Joacim Carlsson Det är uppenbart att SSKs ambition att dra till sig nyare bilar genom att höja viktkoff. till 7,5kg endast har bidragit till att gamla bilar har försvunnit. När det gäller elektroniskt styrd insprutn. & tändning så är det dock så att öka bränsle & höja tändning är tillock med lättare på en bil med mekaniska dito.För många år sedan gästades fyndbörsen av danska motsvarigheten dom hade en mobil motorbroms med sig och viktade bilarna efter uppmätt effekt. Vid det tillfället var golf 2 det dominerande bilvalet i fyndbörsen och flera av dessa utnytjade tillfället att bromsa sina bilar flertalet hade 155hkr med standardkammar. Golf 2 är fortfarande en vinnarbil i flera långloppsserier. Tråkigt nog är dock prisnivån uselt låg, det gäller förövrigt alla standardracers man får inte ens tillbaka pengar för materialkostnaden. Lite OT men läste just på SSKs hemsida att SSks ordförande avgått och ersatts av vice ordf vadan detta nu då??? _________________ Rolf osbeck |
||
Lämnar lite av mina synpunkter på inläggen och några av de saker som kommer att ske framöver och under nästa säsong.
Det är möjligt att det är bristande kompetens hos mig men jag har inte lyckats höja effekten med chiptrimning. Kostnader för och möjligheter att ta ledigt fredager: Många, med rådande situation på arbetsmarknaden törs inte ta ledigt, en del är egna företagare där det i princip är omöjligt. Samtidigt som det ofta också är fler som, mekaniker och familj, som skall ta ledigt. Detta gör att vi kommer att köra endast lördag och söndag under resterande säsong. Kostnaderna för att köra för de som kör hel säsong har inte ökat på de tre senaste åren men detta räcker inte, diskussioner pågår inom SSK att sänka avgifterna. Att bjuda in JTCC hade inget med målgrupp att göra, det fanns utrymme i tidschema och lite fler bilar gör aldrig ont. Vikt/effektförhållande är något som det funderas över kontinuerligt, naturligtvis är målsättningen att koefficienten skall ligga där det passar de flesta bilar som är aktuella kostnadsmässigt för Fyndbörsen. Jag tror i den diskussionen att man skall komma ihåg det på den övre halvan i resultatlistan kan vara allt från motorsvaga Suzuki till motorstarka BMW. Men det går säkert att göra bättre. Skulle vilja ha ett förtydligande vad "att gå tillbaka till GrpN". Under de år som jag åkt Fyndbörsen så vet jag inte vad SSK gjort för att bilarna skulle bli dyrare. Jag har gått igenom de reglementsändringar som gjort och kan inte se att det är några som skulle påverka kostnaderna uppåt. Förtydliga gärna. Det är väl snarare så att det är förarna som kostat på sina bilar mer och mer för varje säsong. Är det så att det är dags för en ny "instegsklass" i SSK. Det kommer en presentation av hur SSK ser på framtiden, möjligen under raceweek. Kommer att följa diskussionen här, ni kan naturligtvis maila synpunkter till kansli@sskracing. Slutligen vill jag tacka Fredrik för att han med sina inlägg höjer stämningen inom racingen. Leif Blyberg |
||
Hej Leif välkommen i dialogen du undrar vad jag menar med Gr.N det finns på papper vad som är Gr.N.
tex topplagringar .luftrenare. stötdämpare av samma sort som original. plastrutor,kammaxlar från märkestillverkaren. etc. sedan är det ett betydligt högre däckskonto sedan R-däcken infördes. Fyndbörsen skall vara en instegsklass så det behövs ingen ny _________________ Rolf osbeck |
||
Varsågod ..... men äh, tror nog du missuppfattar mig grovt...... 1. Jag menade inte att ni bidrog till dålig stämning genom hur ni uppträder mot tävlande eller något sådant (för det har jag ingen aning om egentligen, då jag inte har sett någon SSK tävling på två år) 2. Jag menade att ni bidrog till dålig stämning genom att göra tävlingar som är otroligt glest deltagande i.... dvs sånt som man kallar onda cirklar... när dåliga startantal gör att startantalen blir ändå sämre genom att ingen tycker det är kul längre.... 3. men den explosion av arrangörer som har skett dom senaste 10 åren kanske svensk racing som helhet kanske ska inse att det inte finns tävlande till alla, och SSK kanske är dom som har varit sämst på att förvalta sitt arv och inte lyckats attrahera nya tävlande.. 4. Jag kanske ibland skriver inte så roliga saker och bidrar med ankor och andra mer eller mindre ogenomtänkta inlägg..... men jag finns här och diskuterar med folk öppet...... både racers och blivande racers och såna som vi försöker få till racers......... för att utöka antalet..... vad gör du förrutom blir sur på mig?? |
||
Lyssnar och kan se vad folk vill säga...men EN sak som kan slå fel ut om man inte gör en del avsteg från Grp.N är att vissa biltillverkare är oehört flitiga på att klassa in allsköns delar som Grp.N...allt med FIA:s goda minne. Detta gör att vissa bilar får ett stort övertag och skulle det inte vara för att det är/skall vara ren klubbracing har man snart ett BTCC i slutet av 80-talet där man åkte Ford i "stora klassen" och BMW i "lilla"...ngt annat gick inte vinna med helt enkelt. Grovt tillyxat.
Kollar man lite på SSK och SLC kan man se att trenden inte är trimmade mellanklassbilar typ gammla Volvos, BMW eller Golfar med 220hk maskiner. Däremot verkar SLC Kl.1 och tidigare Fyndbösen attrahera ett flertal deltagare. Och med tiden har reglerna släppts litelite från stiktare tolkningar av grp.N. På gott och ont. Den trend jag försöker belysa är att folk verka vilja ta en ganska så standard drivlina, lätta bilen ganska rejält, få montera driffbroms och uppdatera bromsarna. Detta i kombination med friare hjulvinklar ger i mina ögon att man borde kunna vinna med i stort sett vad som för bil. Alla kommer ju dock alltid ha ngn fördel av ngt. Vips är två klasser en...och med vikt/effekt så man kan åka med 180-200hk GTI-bilar osv borde det dra deltagare...för det vore för sorgligt om det inte fanns ngn riktigt vass och vettig sprintklass på nivån "hemmatrimmade standardbilar". Ska man sedan göra två klasser inom denna nya istället och ha en mer ren klass likt det jag tror Rolf försöker belysa...så att man enklare kan bygga vidare på sin bil när man efter ett tag vill åka Kl.X istället för Kl.Y? Tror kontinuitet är bra och att man kan följa en trappa klass för klass och utvecklas med dessa efter kör/byggförmåga och vilja. Kanske jag hamnade helt OT här med mitt svammel, men kolla de engelska Formula750-klasserna Stock Hatch och Hot Hatch. Ser ju ganska sunt ut och framförallt kan man bygga vidare på en bil och fortsätta med den i nästa klass efter nga år. En sak jag lärt mig är farligt, det är att göra reglemente efter de bilar som finns idag och inte efter vad man vill ha imorgon. Ofta blir det då detaljplanerat efter vissa modeller och man utestänger en naturlig utveckling. Hoppas man som "utomstående" inte blir hängd för dessa enkla tankar, tycker bara det är väldigt intressant och roligt att diskutera. ![]() |
||
Tack för hjälpen Andreas du snuddar vid pudelns kärna. Det jag menar är att för att fyndbörsen skall vara den instegsklass med många deltagare som det en gång var så måste man hålla efter att en del förare kostare på sina bilar som leif säger. Jämnför här gärna med Volvo original. Andreas nämner även det här otyget med klassade delar, i det fallet finns ett tillägg i fyndbörsens regler nämnligen att diffspärr får ej användas oavsett om det är klassat eller ej. Detta borde även omfatta andra "inklassade" delar som tex.högkomp.kolvar, andra utväxlingar i växellådor osv. Jag tror att det finns många som är tilltalade av att börja tävla i en klass med snävt och hårt uppstyrt Gr.N reglemente. Nu skriver Leif att SSK kommer att presentera sin syn på framtiden låt oss som känner för SSKs framtid hoppas på att det leder till utveckling.
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 15091 besök totalt |