Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
en tanke (ide) om fyndbörsen
<<   1, 2, 3, 4   >>
15091 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

-Däckreglemente: Jag är inte helt säker på att en återgång till gatdäck skulle bli billigare för alla? Det enda gatdäck jag hört ska hålla hyfsat för bana är Yokohama A539 och det tillverkas inte längre. A048 verkar hålla väldigt länge för mig och de som kör så länge mönstret håller. Men de som vill hänga med i toppen kan antagligen inte göra så? Jag har ingen koll på hur ofta man får byta, men det jag vill peka på är att det eventuellt är så att gatdäck skulle vara billigare för toppförarna som byter ofta ändå, medan de längre ner i fältet åker på att byta oftare än vad som är fallet med r-däck.

-Stock-/hot-hatch (se http://www.750mc.co.uk/ och i synnerhet http://750mc.co.uk/racing/regulations/index.htm): Jag gissar att andemeningen bakom SSK kl 1 resp 2 är ganska lika dessa brittiska klasser, men det skiljer också i rätt många detaljer i relementet. Tänkte ta upp ett par punkter som skiljer i SH som kan verka göra saker billigare och enklare vid ett första påseende men där följderna kan bli tvärtom.
1. Justering av camber i fjäderbenens övre fästpunkt ej tillåten, men däremot är "camberanpassade dämpare" (?) tillåtet: Ökat däckslitage -> ökade kostnader.
2. Endast fjädrar med originaldiameter tillåtna: Upplägg för dyr specialtillverkning isf förhållandevis billiga 1.9" / 2.25" / 60 mm / ...-fjädrar? om man skulle kunna tänka sig att släppa på punkt 1, skulle också bara vissa modeller kunna utnyttja möjligheten till camberjustering.

Men 750 MC har ju hållt på ett tag med framgång, så dessa anmärkningar kan vara obefogade.

Det kan nog finnas en del att göra med reglementet, men jag undrar om det är där problemet ligger egentligen? Reglementet i sig har kostnadsaspekter, visst, men alla mer standardmässiga sprintserier verkar ju backa. Det gäller iofs sprint i det stora hela också, men SPVM verkar hålla i med reservation för att jag inte har total koll. SPVM:s undantag är Roadsports C som inte lyckades få ihop klass i år. Det är också just Roadsports C som är sportbilarnas närmsta like till Fyndbörsen.

Den enda sprintserie jag känner till som verkar öka är MGCC klubbmästerskap http://www.mgcc.nu . Vad som utmärker detta för mig som betraktare är att de har låga avgifter, de kör endast i Skåne med deltagande från i huvudsak närområdet och de kör tävlingarna över endast en dag. Det senare tycker jag personligen låter trist, men ändå. Det kan sammanfattas som billigt och enkelt. Det finns fler saker som skiljer ut MGCC också, men det påverkar inte resonemanget.

Det går kanske att plocka det bästa från olika håll respektive kompromissa fram ett bra format? Utgående från MGCC-upplägget:

-Låga avgifter: Jag vet att det kostar att driva en tävling och jag har ingen aning om hur likvida SSK är, men jag håller det inte för otroligt att många av de som fallit ifrån gjort det pga att 2000-2750 kr känns dyrt för en helg med ett resp. två race. Som sagt, jag har inte koll på SSK:s ekonomi, men om en kostnads-intäktsanalys pekar mot en ekonomi i balans eller på plussidan med lägre avgifter, funkar det iaf så i företagande, att det enda valet kan vara att ta förluster något eller några år för att få en långsiktigt stabil ekonomi. Alternativet med ett högt prisläge är en ond spiral med ökande pris för en produkt som i det här fallet blir mindre attraktiv för "kunden"/föraren iom färre medtävlare.

-Närområdet: För mig som bosatt mig otroligt korkat så är transporterna en stor del av en helg. Dels genom direkta kostnader, men även indirekt genom tiden det tar som också gör att jag får ta extra ledigt. MGCC:s nivå på "närområde" går inte att nå, men kanske en bit på väg? För mig är tre banor mest intressanta: Gelleråsen, Kinnekulle och Mantorp i nämnd ordning. Om man ser i allmänhet, hur ser det ut då? I år har det varit lågt deltagande på alla tre tävlingarna, premiären på kullen kanske hade sina förklaringar i en sen vår mm? Men kanske Anderstorp och Rudskogen anses som för långt bort? Jag själv föll ifrån av andra anledningar, men även om det inte är väldigt mycket längre till de banorna så kanske det är över smärtgränsen? Jag personligen skulle kunna tänka mig att "nöta" bara på Kinnekulle och Gelleråsen (som f.ö. kanske också passar Fyndbörsenbilarna bäst av de tre och är förhållandevis billiga), men hur ser "kollektivet" på det? Kanske det skulle tillkomma fler förare genom att begränsa sig till 2-3 banor än vad som faller ifrån?

-Komprimerade tävlingshelger: För mig skulle det vara optimalt med dubbeltävlingar över lö-sön om det går att klämma in något testpass på lördagen samt ett kval, sen två race. Ta hellre bort ett kval än ett race. Då blir det valbart om man vill dyka upp på fre kväll eller lö morgon och man får samtidigt minst en övernattning med "depåliv". Det senare är en värderad del av helgen och jag blev positivt överraskad av det som "rookie" i Fyndbörsen hösten 2004 och förra året.

Det gjordes en undersökning förra året, jag var inte på plats då och jag hittar inte resultatet i arkivet, men det kanske finns resultat där som går att använda?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ja inklassade delar är tills tor del en styggelse...även om det är trevligt ur ett BMW-perspektiv.

Dock håller jag med Per om att de två punkter han tar upp från Stock Hatch INTE är förenade med lägre kostnader utan tvärom. Så justerbara topplagringar och tillåtet med riktiga fjäderben anser jag vara av godo för utjämning mellan olika bilar, mindre slitage på däcken (lägre kostnad) samt att man med "riktiga" fjädrar kan justera in väghållningen för en rimlig peng. har frågat Lesjöfors vad de skulle ha för ett set med originaldiameter fjädrar i "racehårdhet" och det var inga muntra svar...men det var lösbart.

Sen är jag oxå av åsikten att bana åker man på avsett gummi, alltså R-däck. Vill inte tro att det blir så mkt dyrare om ens dyrare alls. Men detta kanske bara gäller kön och inte toppen?

Sen är frågan om man ska slå ner på bortmonterade tutor, lister och andra saker som i längden ökar prestandan på bilen och kanske kanske kan göra att även en tung, nyare bil kommer ner på acceptabel vikt. Detta kan vara mkt svårt annars. Med de begränsningar i däck som funnits hitintills straffar detta val sig iaf då den tyngre bilen inte har ngt grepp kvar efter 10 varv.

Som jag sa, viljan att peta och bygga verkar finnas även i denna enkla klass...men då måste man tydligt ange vad som är ok och inte bara gå på ngn form av "depånorm".

Så mitt tips är:

Klass 1 där man kan börja mjukt med en ren Grp.N-klass, dock med fria topplagringar pga ovanstående skäl men där man förbjuder inklassade delar så som speciallådor, trimdelar till motorn osv. Kalla den Grp.N-standard om ni vill.

Klass 2 där man tillåter plastrutor och lättning, lite vassare bromsar (?) (Kan vara hämtade från standarbilar inom märket och skall vara av samma typ som original tex...), diffbroms, ändrad slutväxel, friare trimmning av motorn men dock "rimligt" satta regler (ca 200hk)...som ett grovt utkast.

Självklart åker man 7x15" i båda klasserna och på samma däck.

Bara några tankar igen...

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jag vet inte om klassade delar är rent en styggelse heller? Då har man iaf en måttstock för vad som är Grp N. Vem fastställer vad som är "original"? Vem mäter upp en originalkam på en Hyundai Atos och sätter den standarden?

Det är ju DET som är GrpN. Fastställda kamprofiler, kolvmått, karossmått osv... så man har något att mäta emot.

Jag tycker att det är ett acceptabelt offer att de biltillverkare som inte är engagerade i Grp N och inte homologerar prylar är heller inte konkurrenskraftiga. Vilket dokument går man på? Haynes i bästa fall?

Det Peugeot homologerat för 205 GTI skiljer väldigt lite från svenskt original, men det finns iaf en detaljerad måttstock på det. Grp N utgår från XU9JA som lämnar 130 hk utan kat medan XU9JAZ lämnar 122 hk med kat. 2-4 khk effektvinst med GrpN-prylar. 318 is, VW Golf GTi mfl har motsvarande, så jag ser inte vari det problemet ligger?

Rolf, jag respekterar verkligen dig och det du säger, men Fyndbörsens framtid kan väl inte bero på nån grads lobvinkel och nån decibars kompression? om den GrpN-klassade kammen finns att köpa som originaldel eller inte.... Nåväl, då är vi utlämnade till fabrikanternas nycker vad gäller reservdelshållning.

Andreas, bra facilitering, thumbs up men det som inte kan mätas ska inte reguleras. Jag menar att det du syftar till som "ren Grp N" och som jag tolkar som "original" inte kan definieras utan homologeringshandlingar. Tyvärr.

Vad som gäller för en Fyndbörsen-bil är inte på något sätt otydligt. GrpN med tillägg och fråndrag "accordingly"...

Återigen tror jag att det är paketeringen i ett större perspektiv som är den låghängande frukten och att reglementet i sig funkar OK.

Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

PÄR H om du läser mitt första inlägg så skriver jag att problemet är att kostnaderna är för höga och då menar jag att det är dyrt att köpa Dr.Schrick kammar. högkomp.kolvar plastrutor andra växellådor topplagringar R-däck Öhlinare etc.Du är ju själv ett lysande exempel på vart jag vill komma du har ju i annan tråd blivit rekomenderad av mig att uppgradera din bil till Leifs nivå istället för att satsa på att börja med roadsport det verkade inte som du bedömde det som realistiskt. Jag talar inte i egen sak eftersom vi köpte allt som fanns Hans G hade inga ekonomiska betänkligheter. Att allt inte är klassat till alla bilmodeller (tex.BMW)som deltar är i och försig ett problem som bidrar till att vissa satsar på fel bil . Atos tror jag inte är klassad överhuvudtaget. Sedan tycker jag att de som deltar i debatten inte behöver ha någon överdriven respekt utan skriv på, någon tanke kan vara fel och det är inte hela världen, Mina förslag tex till regeländringar brukar gå i motsatt riktning, och jag skulle inte bli förvånad om det blir tillåtet med diffspärr ock slicks. Isåfall har jag fel och några andra rätt men jag har iallafall bidraget med min åsikt. Det värsta som kan hända i en klubb är likgiltighet och passivitet som isig bidrar till allmänt missnöje.En annan tanke som slog mig det kan vara så att folk är trötta på att den oövervinnlige Leif hela tiden vinnar med få undantag alla racen. Då skulle man kunna tänka sig att göra som dom "stora pojkarna" införa omvänd startordning och viktlådor? Enligt Leif så kommer det snart något från ledningen ang. framtiden låt oss hoppas att detta är något begåvat som leder till just framtid.

PS Helt utanför disk och i linje med mitt speciella intresse för motorer undrar jag varför 205 ägare köper högkompkolvar och Dr.schrich kam om det bara ökar effekten med 2-4 hkr och var hittar man dom andra hästarna.DS

Arboga
Här sen Okt 2004

Citat:
Sedan tycker jag att de som deltar i debatten inte behöver någon överdriven respekt utan skriv på, någon tanke kan vara fel och det är inte helavärlden,

Instämmer - det viktiga är att det kommer fram ide'er till en ide' bank att plocka ur.

Citat:
Det värsta som kan hända i en klubb är likgiltighet och passivitet som isig bidrar till allmänt missnöje.

Den här tråden är på väg att bli den mest välbesökta med flest inlägg på länge. Mycket bra .
( Vårt forum används förhållandevis lite jämfört med andra kubbars till sk. eftersnack.)

Citat:
Då skulle man kunna tänka sig att göra som dom "stora pojkarna" införa omvänd startordning och viktlådor?

60 / 40 / 20Kg till 1,2,3:an i efterföljande heat kan vara en bra ide'. Omvänd startordning kan kosta för mycket plåt .

Citat:
PS Helt utanför disk och i linje med mitt speciella intresse för motorer undrar jag varför 205 ägare köper högkompkolvar och Dr.schrich kam om det bara ökar effekten med 2-4 hkr och var hittar man dom andra hästarna.DS

PS H.u.d. Ingen aning. Det var då inte kännt att Hedlund har en GrN kamprofil som gav höga två siffriga Hk tillskott. Då hadde det kanske suttit en sådan i 205:an och alla i täten hadde haft samma kamprofilör det året.

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

Reinhold Roligt att du nämner geniet Hedlund den mest motorkunniga person som jag överhuvudtaget har diskuterat med och han ingav verkligen respekt. Han har emellertid liksom jag gått i pension. Jag har nyligen skrotat ut allt material som provades under två år för att hasses BMW skulle hänga med i toppen. Jag har ändrat mitt förra inlägg till PÄR H och beskrivit detta vansinne när förare som Hans G inte har några ekonomiska betänkligheter och vad det kan få för konsekvenser.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Pär Hansson skrev:

Andreas, bra facilitering, thumbs up men det som inte kan mätas ska inte reguleras. Jag menar att det du syftar till som "ren Grp N" och som jag tolkar som "original" inte kan definieras utan homologeringshandlingar. Tyvärr.

Jo Pär, jag ser oxå detta problem...tyvärr.

Kanske är det allt för svårt att sätta gränser så att "urspårningar" inte sker...ngn kommer alltid att ha mer ekonomi så att de kan bygga på gränsen. Egentligen är inte detta ett stort problem då det inte går att stävja...då får vi åka entypsklasser. Det som är illa är om folk fuskar och om det uppstår en annan "ok-nivå" i depån än den som finns på papper.

Angående Grp.N-kammar så har jag försökt se skillnad mellan sånna och helt original på BMW.
Samma gradtal, samma lyft och samma...allt. "Bara" tillverkad med en högre tolerans än det man hittar på bilar som kör av bandet. Sen om BMW Motorsport eller DrSchrick slipar dom är egalt. På pappret stämmer den ju till 100% med en helt "av bandet del". Så här vet i tusan om man kan säga ngt...för det kommer aldrig gå att mäta fram en verklig skillnad utanför specen. Enligt de trimmare jag snackat med skulle dom dock ge max 5hk extra...vilket är en del när man inte får göra så mkt med motorerna egentligen. Hur det är med kolvar osv till andra vagnar har jag inte en aning om.

Kanske det inte går att stoppa detta nu...om det finns ngt att stoppa? Grp.N är Grp.N och har alltid varit en klass där det diskuterats fusk, kostnader osv. Billigt har det dock aldrig varit.
Tex kunde man till M3 E30 köpa bla vevstakar med Grp.N-spec. Eftersom all maskinberabetning är strängeligen förbjuden i Grp.N (ÄVEN balansering av veven) så tog man helt sonika och kontrollmätte/vägde enorma mängder med stakar som kom via "linan". Sen la man alla med samma längd, samma vikt och samma lagermått i respektive högar. Ni kan ju själva roa er med antalet kombinationer det blir... Sen säljer man dessa för 3 ggr originaldelens pris och alla vestaksbyten MÅSTE ske om 4 och 4 för annars blir det inte bra... Grp.N om tillverkaren bestämt att det är värt att vinna ngn serie.

ovanstående kanske får mig att verka vara totalt Grp.N-moptståndare men så är det inte. Detta var ett exempel på en av de mer extrema bilarna man klassat in saker till på olika sätt.

Men säg att man då behåller Fyndbörsen som den är idag, men kräver att alla små skitsaker som tutor, dörrsidor, spolarbehållare osv osv ska sitta där. Men då erbjuder en klass till där man emd samma bil kan få bygga vidare och ändra mer. En modernare fortsättning på det som är Qwinsta idag. De till åldern kommna Q-bilarna behöver ju inte slängas ut utan ihop med Classik och Yokohama utgör de en annan del av vad SSK länge erbjudit i klassväg. Utveckling är dock viktigt så tiden inte springer iväg.

Ursäktar än en gång vissa delar som kan verka vara helt OT kanske...men ville bara ange min utanför/helikoptersyn. Ryck mig i örat annars.

Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

Det har länge diskuterats i fyndbörsenlägret att det vore trevligt med lite nyare bilar, dom som går nu är 15-20år gamla. Möjligheten kanske finns när JTCC bilarna blir för gamla dom måste väl gå att köpa nya i butik för att få deltaga om inte jag minns fel. Först för ålderstrecket är väl isåfall 206 erna med en annan motor kan det bli ett trevligt inslag i fyndbörsen.

Värnamo
Här sen Mar 2005

Andreas Lidström skrev:
Men säg att man då behåller Fyndbörsen som den är idag, men kräver att alla små skitsaker som tutor, dörrsidor, spolarbehållare osv osv ska sitta där. Men då erbjuder en klass till där man emd samma bil kan få bygga vidare och ändra mer. En modernare fortsättning på det som är Qwinsta idag. De till åldern kommna Q-bilarna behöver ju inte slängas ut utan ihop med Classik och Yokohama utgör de en annan del av vad SSK länge erbjudit i klassväg. Utveckling är dock viktigt så tiden inte springer iväg.

Kan man inte spinna vidare på den iden? En ren Grp N klass och så en klass som bara ha motorn från Grp N och sen är resten fritt.
Då kan man ju börja i "orginal grp N" och sen gå vidare till "modifierad grp N" med samma bil.
I början när ekonomin inte är jätte hög kan man lira i lilla klassen. När man sen hållt på ett par säsongen och de klia i uppfinna-Jocke tarmen kan man byta upp sig och göra lite mer med bilen.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
kent
karlskoga
Här sen Apr 2004

ang däck
en möjlighet är att tillåta alla r däck så har vi i BMW Cupen då är det upp till var och en
att besämma vad man vill åka på för det finns en del olika priser på däck det vet ju vi alla,
visserligen har ssk förhandlat fram ett riktigt bra pris på 048 men det är en ide ialla fall.

en annan sak som jag hittade i sportvagnsreglementet var att i vissa klasser får
man använda ett begränsat antal däck per säsong kan ev bli lite orättvist pga
vissa bilar sliter däcken hårdare men samtidigt förhindra att vissa slänger på nya däck till alla tidskval.

ang ragga nya förare
en sak som man borde ta efter från bmw cupen är att man för en liten slant
kan få vara med som gästförare i ett race men då får man givetvis inte tillgodo räkna sig
några poäng,men på så sätt få folk att kunna prova på och då gäller det
för ssk att ta väl hand om dessa förare så dom känner sig välkommna för då
kommer dom garanterat tillbaka.(jag tror inte den möjligheten finns i dag rätta mig om jag har fel)

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Superkart skrev:

Kan man inte spinna vidare på den iden? En ren Grp N klass och så en klass som bara ha motorn från Grp N och sen är resten fritt.
Då kan man ju börja i "orginal grp N" och sen gå vidare till "modifierad grp N" med samma bil.
I början när ekonomin inte är jätte hög kan man lira i lilla klassen. När man sen hållt på ett par säsongen och de klia i uppfinna-Jocke tarmen kan man byta upp sig och göra lite mer med bilen.

Just detta med att kunna "klassa upp sig" med samma bil finner jag ytterst viktigt. thumbs up
För ska Fyndbörsen finnas kvar måste hela SSK finnas...mao, man måste se över fler "klasser" som idag har 11 startande om man har tur...fast då egentligen fördelat på 3 olika regelverk och separata prislistor.

Även Kent hade en rad tänkvärda ideér. thumbs up

Grp.N: Likt dagens Fyndbörsen men mkt mer strikt på alla småsaker vi tog upp innan. Dock vissa undantag från Grp.N som gör klassen mer jämn och billigare.

Grp.N+: Så som Jonasson tog upp. Personligen skulle jag gärna se att man kunde få preppa motorn till viss del...frågan är hur man gör det rättvist och likvärdigt. Lättade svänghjul, fria kammar och fritt sprut? Fria kolvar kanske?

Trimmat: Dagens Classic, gammla Grp.A-bilar osv osv. Här kan man även stoppa ner en fulltrimmad maskin i sin Grp.N+ och delta om man det vill.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Rolf: Kanske jag läser slarvigt, men du och många andra tycks se reglementet som knäckpunkten. Möjligen är det så för toppförarna.

Jag personligen inte inbillat mig att jag i detta läge skulle kunna klå Leif Blyberg. Detta av ett flertal olika anledningar. EDPR förra året var dock en anledning till att jag vill fortsätta rejsa överhuvudtaget, eftersom jag fick idka en hel del racing där bak i kön.

Mot min bakgrund tror jag inte reglementet är bestämmande för antalet deltagare. Rookies som jag har inte nån större koll på detta, eller att Leif krossar motståndet. Anledningen till att jag gick in i Fyndbörsen var att serien körs i närheten och att det då fanns förare av alla kvaliteter att mäta sig mot.

Nu kanske jag är annorlunda, men att det finns 'skikt' inom en klass ser jag inte som ett problem. Jag tillhör bottenskiktet i Fyndbörsen och försöker förbättra min inom dessa förutsättningar. Jag är en sämre förare än jag trodde, men det är också OK.

Kolla på VOC BTW. Vinnarna där har säkerligen också öst pengar över bilarna, men de har heller inte slarvat.

Jag kör en likadan bil som Leif och Reinhold. Den största skillnaden är att de är bättre förare, men medan jag skyr motorer som pesten, så har de koll på grejerna. Jag har bestämt mig för att jag inte ska börja ändra på chassit innan JAG kör upp till dess potential, med mera. Om jag gått in i detta med föresatsen att jag skulle spöa ngn av dessa, hade jag helt klart blivit besviken, men det är inte på det planet det ligger.

En breddklass med allt ifrån elit till lökar som jag, det borde också funka, bara varje kompetensnivå har någon att mäta sig emot.

Jag antar att Rolf också syftar till att jag har min bil till salu. Det finns exempel på andra som haft sin bil till salu under minst en säsong, så jag tänkte vara tidigt ute. Jag kör nog resterande Kinnekulle-tävlingar iaf. Skulle inte bilen bli såld, så kanske det blir lite Fyndbörsen 2007 också.

Edit: Jag vill uppmana till att inte fokusera så mycket på reglemente utan att se Fyndbörsen Cup som en "produkt" för betalande kunder.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Även om jag gäran orerar om reglerna så har du absolut en "point" Pär. Kan se hur du resonerar och hålla med.

Så jag kanske är helt fel ut med allt mitt gagg. Gud förbjude...
Som du/ni kanske märker försöker jag se problemet mer som en helhet där man kan följa en röd tråd mellan klasserna. För det ser det ut att behövas.

Jag har allt för dålig detaljkoll på vad som hände för ngt år sedan...alla är tysta som möss...men man behöver inta vara specielt kreativ för att hajja ett och annat och vad som kan varit den stora orsaken...
Eller så var det bara olyckligt att 2/3 av de som åkte ville sluta tills i år...

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Andreas Lidström skrev:
Även om jag gäran orerar om reglerna så har du absolut en "point" Pär. Kan se hur du resonerar och hålla med.

Så jag kanske är helt fel ut med allt mitt gagg. Gud förbjude...
Som du/ni kanske märker försöker jag se problemet mer som en helhet där man kan följa en röd tråd mellan klasserna. För det ser det ut att behövas.

Jag har allt för dålig detaljkoll på vad som hände för ngt år sedan...alla är tysta som möss...men man behöver inta vara specielt kreativ för att hajja ett och annat och vad som kan varit den stora orsaken...
Eller så var det bara olyckligt att 2/3 av de som åkte ville sluta tills i år...
Vill inte bidra till att tysta en regeldiskussion, den är säkert också behövlig, men vi män är rätt förutsägbara vad gäller fokuseringen på det enkla och konkreta. Samt att i samma andetag presentera lösningar.

Klass-stegen finns där redan. Eftersom hjulupphängningen inte är speciellt begränsad i kl 1 kan du trimma motorn och fixa lite till och åka kl 2. Det är inte så stora skillnader egentligen. Där snuddar vi vid ett annat dilemma. Om man anpassar kl 1 till rookies med väghållningssatser, så flyttar man ju bara problemet till kl 2. Man behöver skrota sina gamla dämpare och köpa nya racing-grejer för att kliva upp.

Vad gäller reglementen ser jag, utifrån mitt perspektiv, inga kund-fjärmande brister i SSK:s reglementen.

Däremot vad gäller formatet och attityden till klassen. Om nu kl 1 ska vara en instegsklass för svensk racing, varför inte prissätta just den klassen så att man siktar på att ha minst tre kvalheat 2008?

Utmaningen för förare att kliva upp en klass? Där vet jag inte, men fria "administrativa avgifter" för segraren, 50% rabatt för tvåan och 25% för trean i kl 2 om de kliver upp till kl 2? Säsongen efter alltså.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Nga "chassikit" har jag aldrig förespråkat...räserbilar har riktiga dämpare osv. Dock skulle man kanske kunna begränsa det i Fyndbörsen till max en/två-vägsjustering? och jo, det är tämligen begränsat vad det gäller länkarmar osv...om man följer reglerna. (I Kl.2 tjänar man mkt tid på att man får bygga fritt.) Men de dyra dämparna osv skulle kunna behållas i de flesta fall oavsett.

För 10 år sedan hade jag hållit med dig i att stegen fanns där mellan klasserna. Dock var det då främst mellan den tidens Yokohama och ETAB. Idag finns det snart inga klasser kvar alls...det är ur den synvinkeln jag försöker se hur man kunde förnya/förändra så att en ny SSK-era likt den på 90-talet kunde råda. För det behövs ngt inom svensk sprintracing under STCC. Att prata om 2 klasser när man kanppt har bilar för en är kanske bara dumt av mig?

Vidhåller dock att en naturligare övergång mellan trimmat och otrimmat skulle göra HELA SSK mer intressant med tiden. Grundbulten är dock instegsklassen. Göra den så billig, enkel och jämn som man kan utan att ta bort all bygg/raceglädje. Steg två är att möjliggöra att bygga vidare på en befintlig bil för en värre klass...men det kanske bara är naivt att tro på sådant.

Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

Nu har jag gått igenom en del PM från folk som har ankn. till fyndbörsen och kontentan är att jag som vanligt har fel reglementet är ok. Men SSKs stadgar vill många ändra på genom att införa stopp för styrelsemedlemmar att delta i tävlandet ?? Sedan är det många som tycker det där med omvänd startordning och viktlådor kunde fungera för att höja spänningen.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Rolf.osbeck skrev:
Nu har jag gått igenom en del PM från folk som har ankn. till fyndbörsen och kontentan är att jag som vanligt har fel reglementet är ok. Men SSKs stadgar vill många ändra på genom att införa stopp för styrelsemedlemmar att delta i tävlandet ?? Sedan är det många som tycker det där med omvänd startordning och viktlådor kunde fungera för att höja spänningen.

eller ska man säga >

Vill även jag förtydliga mig. OM klassen ska leva kvar som den gör idag anser jag nog att man i en klubbracingklass tjänar och lockar fler om man inte slaviskt slår ner på minsta lilla intriörsbit man måste ha kvar osv. Det är dock viktigt att man isf skriver in att tex alu-dörrsidor är ok. Tror många känner att de iaf får bygga lite på sina bilar och man har mer "racekännsla". Så tänkte iaf jag då jag byggde den enda bilen jag byggt efter Fyndbörsens regler. Man ville ju bygga en racebil.

om man ska gå den emr superstrikta vägen borde en komplettering med en lite friare klass vara en bra väg för att behålla de nuvarande och låta de utveckla sina bilar än mer samt locka nya med lite enklare reglemente.

Men finns det udnerlag för två klasser osv? Jag är tveksam.
Kanske bättre att göra som Pär säger och skita i reglerna, det påverkar enbart de i absoluta toppen mest iaf? Locka nya förmågor är viktigare och det är där krutet bör läggas.

Fast jag kommer nog i vilket fall som fundera vidare på detta med 2 klasser då jag skulle tycka en sådan "lagom" trimmad klass vore kul.

Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004

Även jag tycker att vi inte ska fokusera oss så mycket på det tekniska reglementet. Låt funktionärerna göra sitt jobb " i fred ". ( upprepning )

Sänk anmälningsavgifterna rejält och minska tiden som en tävling tar från tre till två dagar( ev. en dag )

Lägre "prövapå" avgifter enligt Kents förslag kan vara en bra ide'.

"Att inte låta styrelsemedlemmar delta i tävlandet" - Så som svenskt föreningsliv är uppbyggt har föreningar svårt att klara sig utan personer som i vårt fall är förare och/eller föräldrar. Detta skall och får inte vara något som helst problem.

Det är lite synd att du skall behöva agera budbärare Rolf men det är jätte bra att du tar på dig den rollen. Är egentligen mer ett tecken på klimatet. ( 12 personer har skrivit inlägg )

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Joacim carlsson
Örebro
Här sen Feb 2005

Trådstartare
HEJ DAUBNER DU SKREV ATT DET VAR( 12 personer har skrivit inlägg) JAG TYCKER DET ÄR SYND ATT DET INTE ÄR FLER SOM KOMMER MED IDER AV DE FÖRARE SOM KÖR IDAG.JAG TROR OCKSÅ PÅ SÄNK START AVGIFTEN+ KÖR BARA LÖRDAG&SÖNDAG DET ÄR NOG MÅNGA SOM HAR SVÅRT ATT TA LEDIGT FREDAGAR.
PS JAG KOMMER TILL RACEWEEK HOPPAS PÅ FÅ SE BRA RACE DS)

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Joacim carlsson skrev:
HEJ DAUBNER DU SKREV ATT DET VAR( 12 personer har skrivit inlägg) JAG TYCKER DET ÄR SYND ATT DET INTE ÄR FLER SOM KOMMER MED IDER AV DE FÖRARE SOM KÖR IDAG.JAG TROR OCKSÅ PÅ SÄNK START AVGIFTEN+ KÖR BARA LÖRDAG&SÖNDAG DET ÄR NOG MÅNGA SOM HAR SVÅRT ATT TA LEDIGT FREDAGAR.

Tjena Jocke, ett litet påpekande bara, använd små och stora bokstäver så blir det mer lättläst och inte så skrikit. thumbs up

Citera
Joacim carlsson
Örebro
Här sen Feb 2005

Trådstartare
steffe skrev:
Joacim carlsson skrev:

Tjena Jocke, ett litet påpekande bara, använd små och stora bokstäver så blir det mer lättläst och inte så skrikit. thumbs up
DU FÅR TA DET SOM DET ÄR OCH KAN DU INTE DET SÅ FÅR DU SKIPPA Å LÄSA MINA INLÄGG thumbs down

en tanke (ide) om fyndbörsen
<<   1, 2, 3, 4   >>
15091 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande