Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Dunlop Direzza - Problem
1, 2, 3   >>
6928 besök totalt
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Dunlop Direzza - Problem

Ska ett däck ser ut så här efter en bankörning samt två konbanor? Maximalt en timmes hård körning, samt ca 100mil på gata.

Höger bak, endast det som ser ut så här än så länge...







Så här ser två andra däck ut:


Vänster bak


Höger fram


Detta betyder alltså att det inte finns mer än 2-3 mm gummi på mitten av däcken/däcket.

Har ni några kommentarer? Vill inte säga för mkt innan jag hört några teorier...

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det stora slitaget är på insidan va?

Hmmm...

Rätt tryck?
Rätt toe?

Det är de två spontana sakerna jag kommer på.
Är dom inskrubbade/heat cyclade innan du gav järnet?

Har inte slalom en tendens att slita däck underligt och aggresivt? Kan inget om slalom.

Dock sitter slitaget på ett underligt ställe.
Tror det är Kumhona de har i JTCC som slits mest 30 mm in på mönstret...men från ytterkanten sett så där är det mer förståeligt...men dock underligt där oxå.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Ja det är på insidan. Om däcken är heat cyclade kan jag inte säga då jag inte vet exakt hur det går till. Körde väl 10 mil på gata samt körde dom varma ca 5 varv på banan innan jag gav järnet. Trycket jag använt är 1,8-2kg kallt. Cambern är -1,7 runt om (obs, körde med mindre camber på bankörningen) samt rak toe. Bilen väger 1250kg torrvikt, RWD med ca 280 häst.

Tveksam på att slalomen har gjort allt det där. I sånna fall så är däcken precis värdelösa. Känns som det är mer påkänning på bana med högre hastigheter osv.

Det jag tycker är skummast är att själva gummilagret är så EXTREMT tunnt. Jag hade räknat att kunna slita några mm under mönstret, men dom tog slut redan innan.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



OJ!

Med mindre camber, menar du då mer negativ? Alltså -2,5 typ eller menar du mer raktuppstående hjul?

Heat cycling är att värma upp däcket till drifttemp hyffsat lungt och sen lägga undan dom ca 24h eller så...då "vulkar" gummit ordentligt och livslängden ökar dramatiskt. Fem varv lugnt och sen järnet på nya däck är döden...

Nu är jag ingen Dunlopexpert och vet inte vad de rekomenderar men...
1,8-2,0 kallt är/låter svinhögt...eller iaf i den högre skolan. Vad fick du varmt? Det är det som är intressant.
Trycket måste kontinuerligt anpassas och kollas under en bandag så man inte går för högt. Ofta räcker det med att man kollar efter första två passen och sen är det bra...förutsatt att vädret är det samma under dagen.

Mao, jag tror helt enkelt du grillat dina däck pga misshandel och fel däckstryck.
Sorry, men finner inget bättre sätt att säga det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Säg det du tänker, no offence

NEJ! Jag körde med mindre negativ camber i början. Runt -1 är det original bak.

Sist jag körde så låg trycket bak på 2kg (varmt). Tycker inte det är speciellt högt (?). Kul att Dunlop inte nämner ett ORD om heat cycling när man köper däcken. Tror inte det är många % här inne som heat cyclar sina däck som man ska. Jag är iaf väldigt besviken på dessa däck (pga slitaget). Greppet har dock varit bra hela tiden.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Jag har kört med mina på två banträffar + en konbana och de är inte slitna så. Har också RWD, 260 hk på 930 kg. Kör 2 kg tryck vid landsvägskörning och 1.7-1.8 kallt vid bankörning. Jag frågade Magnus Ahrender om man behövde heat-cycla dem. Men han sade att 20 mil på landsväg är bra nog. Jag tror inte att det du bara har kört 10 mil skulle ändra på det.

Du har inte spunnit kraftigt med just högra bakdäcket? Grus/stenar, ojämn asfalt?

Tycker du skall skicka ett pm till Magnus eller Johan på Dunlop och fråga.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Hmmm... Skumt. Kan inte vara fel på just det däcket? Jag har aldrig spunnit extremt med dom, även om det sladdats ofrivilligt några ggr. Men det ska ju vilket däck som helst tåla. Tror aldrig däcken blivit överhettade då jag har haft värmeproblem i motorn, så passen har blivit relativt korta med lugn "cooldown". På konbanekörningarna har jag varmkört ett varv och pressat 1-2 varv. Men dom gångerna är lätträknade. Köpte dom här däcken för att dom skulle tåla just sån här körning.

Kan juh tillägga att hårdheten är medium runt om.

Jag mailar någon på Dunlop nu...

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



2 kg varmt låter bra, men om du har 1,8-2,0 kallt kommer du få bortåt 2,5 eller mer varmt...och det kommer inga däck palla med. Följden blir för varma däck och sk blistring: Bitar av gummi lossnar helt enkelt från slitbanan.

Sen är -1,7 grader betydligt mkt mer bananpassat än -1...så den ändringen säger jag var dum.

Angående heat cycling finns det minst en, låååång, tråd i ämnet.
Lite gatåka hjälper absolut en del...men på långloppsdäcken har jag sett av vi får avsevärt mkt bättre livslängd med korrekt heat cyclade däck.

Sen att de som säljer dom inte medela allt sådanthär beror kanske på att jag har fel eller att de inte vet bättre själva eller förutsätter att köpare av en extremprodukt som R-däck är, är pålästa.

Prata med dom, vore kul att höra deras åsikt och rekomendationer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Ser ju inte roligt ut.

Jag heat cyclade inte heller mina något speciellt Körde kanske 20 mil på dem innan banträff.
På 286hk och 1500kg bil med ca -1.2 (har jag för mig) grad camber och 245/40-18 däck bak så var känslan efter två banträffar och 70mil gata att de inte slits nämnvärt alls bak. Har kört en gång till nu och kan ta bilder imorgon som exempel. Har kört med ca 1.7-1.8 bar i kall tryck på Dunlops inrådan. Hade 2.4bar varm tryck sist fram, lite lägre bak. Men det kändes lite i överkant. Tror jag av misstag körde ännu högre första vändan.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Vad menar du med cambern? Jag kör med -1,7 nu och greppet är bättre än innan. Med originalinställningarna skrubbade jag mkt på ytterkanten. Dunlopkillarna rekommenderade juh ännu mer camber, men då skulle jag varit nere på corden för 80 mil sedan.

Ja, lufttrycket kanske var lite högre än 2kg varmt, jag vet inte exakt då däckstrycket är mätt efter avkylningrunda/varv.

Jag tycker inte man ska behöva läsa forum för att bli rätt informerad. Och om dom inte vet bättre själva så kan man juh fråga sig hur man ska få reda på saker och ting.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Låter som om antingen Dunlop rekar högre tryck än många andra fabrikat av R-däck och/eller inte tror att gatåkarna kan bygga den vämre/tryck som krävs för att komma upp i säg mer "normala" 2kg.

Ett mintryck kallt anges ibland för att under det kan stommen skadas...men att inte ange alla andra tryck vid drifttemp är ju rent ut sagt korkat då de inte vet hur folk kör, exakt hur bilarna bygger och sliter däck osv osv.

Så oavsett vad Dunlop påstår skulle jag aldrig gå mkt över 2kg med ngt däck. Då tar de slut...men det kanske dom vill...däcknasarna.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Med camber fick jag intrycket av att du åkte -1,7 först men satte ner det till -1 sen...sorry.
Tror inte det är cambern som slitit slut på ditt däck, det är värmen/trycket.

Tyvärr är det så med säljare ibland...och altid lika surt att drabbas som konsument. >
Har fått rekomendationer vart man kan börja till alla de olika däck vi åkt. En del är bra, men det mesta har man lärt sig genom att testa sig fram genom åren...fast det har väl betytt slutverkande av minst 100 R-däck eller så genom årens lopp.

Behöva läsa forum för rätt info kanske man inte kan kräva...men om man vet/känner att infon ofta inte stämmer kan man iaf lära sig en hel del av lsäandet så man slipper göra misstag. Det underlättar ofta...iaf för plånboken. Med åren har man lärt sig att det är väldigt få som verkligen vet så mkt om det de säljer...en fin skylt hjälper inte i verklgiheten.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Du har säkert rätt i det du säger. Och jag misstänker också att vämen varit ett problem. Men tänk om jag inte haft mina motorproblem och jag harvat en massa varv på bana, då hade däcken varit slut på en bankörning. Varför är det så lite gummi i dessa däck? Jag har sett bridgestone med totalt bort- och snedslitet mönster men som inte visat något "skummgummi"(känns som det) ,eller vad det nu är för material bakom slitbanan.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tycker det ser ut att vara djupare än 4mm i de mönstret som är längst ut?

5-6mm är ganska mkt för ett R-däck...eller iaf normalt. Varför just Dunlop skulle valt att låta slitbanan ta slut exakt efter att mönstret tagit slut vet jag inte...men tror oxå det kan beror på att ditt höga tryck gjort att du helt enkelt slitit mest i mitten/"en bit in" på däcket och på dessa ställen redan är förbi mönstret och en bit till av den "mänsterlösa slitbanan". Är ju ganska ont om mönster precis där det slitit mest så en referens är svårt att ta. Men vad vet jag.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Längst ut är det kanske 2-3mm kvar, där inne 0,5mm.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Jag är nyfiken kring detta och lägger mig i lite mer, hoppas det är ok. Behöver lära mig mer kring r-däck och kanske specifikt dessa med tanke på BMWSC avtalet vilket gör det lite förmånligare, speciellt i större storlekar iaf. Men jag vill ju inte vara med om det som hänt Zebb heller..

Jag kanske har missuppfattat dig Zebb, men när hade du ca 2bars tryck i däcken? Står kallt först och sedan varmt. Eller hade du 1.8-2kallt och sedan strax över 2 varmt? Vilket jag har svårt att förstå hur det är så lite skillnad.


Jag fick från början denna rekomendation. Vilket var väldigt sjysst att jag fick, så jag hade något att börja med iaf.

Citat:
Hej Thorbjörn!
observera att det är grundvärden och sen får man ju laborera lite själv. Det är svårt att säga exakt om man inte vet exakta chassi inställningar.

Däcktryck Bana:
Du bör ha ca samma tryck fram och bak

Ca. 1,7 kalla
Ca. 2,2 varma

Camber
Ca: 3,5 grader fram
Ca. 2,5 grader bak.

Arbetstemp ca 80 grader

För gatåka bör du köra orginaltryck i däcken!

Mvh
Magnus Arenander
Goodyear Dunlop Tires


Jag har inte justerbar camber tyvärr och i övrigt orginal i chassit.
Däcken är 235/40-18 fram och 245/40-18 bak i medium (fanns inte hard att tillgå)

Visste inget direkt om heat cycling heller utan körde dem till mantorp med rätt normalt (högt alltså) gattryck, ca 23mil. Sedan sänkte jag trycket och körde på bana. Alltså ingen tid för riktig nerkylning

Nu har däcken gått ca 70 mil gata och 3 banträffar. Ca 90varv senast på Gälleråsen i 30graders värme.
Bakdäcken ser ut ungefär så här, körda med 1.7bars kall tryck sist iaf.


Ser ju riktigt skapligt ut, och betendet har varit bra.

Fram däremot, så kanske deras rekomendation är lite hög. Hade 1.7bar inför senaste träffen men fick snabbt upp över 2.4bars tryck. Släppte efter lite men inte tillräckligt kanske, hade 2.4bar efter sista passet också vilket just nu innebär 1.55bar i kalltryck liggande i garaget. Rätt rejäl skillnad i tryck mellan varm och kall.
De gick varmare ändå de första två gångerna och blev hala.


Så det kanske har kostat ett par framdäck som läropeng Är det slut på användbart gummi där möstret tar slut i ytterkant också så har jag inte så mycket kvar.
Är ju klart och tydligt så att jag skulle behöva mer camber
Tror det är runt -1.5grader nu.

summa sumarum
om du säger att 2bars varm tryck är mer normalt så är det ju en kraftig skillnad mot vad jag kört.
Men jag har alltså kört högt tryck men inte råkat ut för samma sak som Zebb, antingen måste du (Zebb) kört ännu högre eller så kanske det är något annat som också är bov i dramat?
Framdäcket ser ju väldigt jämt slitet ut men ändå klart nerslitet. Jag har nästan fullt mönsterdjup på innre halvan.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Klart du ska lägga dig i! Dom där däcken ser juh i princip nya ut! Antar att dom är av modellen "hard". Ang. däckstrycket så stämmer det du skriver. Att jag inte mätt högt tryck vid mätningarna beror antagligen på att jag som sagt mätt efter avkylning, vilket kanske inte är så bra. Jag har kört med ganska högt tryck fram hela tiden för att minska överstyrningen. Antagligen skulle jag kunna sänka trycket med kanske ända upp till en halv bar runt om? Känns ändå skit då jag knappt kört på dom. Jag hade planerat att dom skulle hålla säsongen ut iaf, men den har knappt börjat för min del.

Ang. heatcyclingen så kanske det inte var så illa iaf om jag tänker efter lite. När jag hade krängt på r-däcken så körde jag ganska hårt några dagar innan årets första bankörning. Totalt så blir det ungefär 10mil till gotland ring, så lite längre är dom allt heatcyclade.

Edit: Hittade en bild från gotland ring. Vet inte om den är från slutet av dagen, men man kan iaf se slitningstendensen redan där. Då hade jag -1 grader camber bak med en snudd toe-in.



Bilden är lånad av Martin Öberg.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Ja man kan ju tydligt se att de börjat gå hårt på mitten (sidorna av längsgående skåran), mina framdäck såg ut så till att börja med i ytterkant. De ger sig in mot de tvärgående skårorna.

Mina är faktiskt medium också, ville ha hard med tanke övervikten med det fanns inte i 235 tror jag.

om du har mycket överstyning kanske det (tillsammans med kanske högre tryck) kan förklara att dina bakdäck går så mycket varmare än mina.

Hur har de känts när du kört dem? Blivit hala efter några varv?

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Jaså det är medium det också? Helt otroligt stor skillnad juh! Mina däck är förresten 16" 225-45

När jag körde på gotland hade jag skumma hjulinställningar. Rak, om inte lite positiv camber fram, samt -1 bak. Då var bilen väldigt neutral, något understyrd. Efter det har jag kört -1,7 runt om och då har den blivit överstyrd. Gick dock fixa den grövsta överstyrningen genom att sänka trycket bak. Så nu är bilen åt det smått överstyrda hållet, så som jag ville ha det på konbanan (superstage). Har dock inte en aning om hur den går på bana just nu, men jag kan tänka mig att den går bra då det inte är så tvära kast som när man kör konbana. Jag lär väl inte få veta i år heller då däckspengarna är slut.

Däcken har aldrig blivit hala pga av värme. På gotland blev det bara bättre och bättre grepp ju mer jag körde.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



jag tror den där bilden är tagen rätt sent på gotland dvs efter du kört nästan alla eller alla dina pass

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Lord Arenander
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 72



Dunlop Direzza slitage...

Hej Zebb + alla andra!

Först och främst ber jag om ursäkt för det sena svaret, vi har väldigt mycket att göra nu under semestertider speciellt när man är en halverad styrka.

Så här kommer svaret från "däck nasaren"

Mellan Hard och medium så är det en STOR skillnad i hårdhet, igentligen lite för stor faktiskt men det är inget som vi kan påverka.
Personligen rekomenderar jag ingen privatperson att köra medium då man har tillräckligt bra grepp och inte slits lika snabbt.
Medium däcken är väldigt mjuka och de är mer camber och lufttryckskänsliga.

Det som har hänt på zebbs däck är en kombination av flera saker.

1. Lufttrycket. Det har antingen varit för lågt eller för högt. När man kör med en standardbil så rollar den ganska mycket (jämfört med racebil). Detta gör att om man kör med ett medium däck som genererar mycket sidogrepp och har för lite camber så "bågnar" däcket vilket gör att man får ett mittslitage som på bilden. Man får ett liknande slitage oavsett om man har kört med för lite luft eller för mycket luft.

2. Hjulspinn. det ser ut på däcket som det även har gått med lite hjulspinn. Problemet med R-däck är ofta att man inte kan köra med öronen på samma sätt som med gatdäck. Dvs. det kan spinna men däcket skriker inte samt att det ändå driver på ett helt annat sätt än gatdäck. Du kan alltså köra runt med lite hjulspinn mest hela tiden men det är inte säkert att du märker detta. Och när däcket bågnar enligt punkt 1 och samtidigt spinner så hamnar slitaget precis som på bilderna.

Detta är ju också något som kan ge olika mycket resultat på olika bilar och körstilar.
Medium däcken kräver helt klart mer kunskap av den som kör och skruvar samt att man kan ställa in bilen bättre efter däcket mot vad ett hard däck kräver.
Jag har aldrig sett detta problem på ett hard däck faktiskt.

Det vi brukar rekomendera i tryck är ca. 2,2 kg VARMT. Vilket kalltryck vi ska ange är ju lite svårare då det beror mycket på vilken bil och förare det är. Därför brukar jag poängtera att det är ett ca. tryck.
Vissa bilar kan ju även köra med lägre varm tryck än 2,2kg men det är något man behöver prova sig fram till och kanske justera bilen efter däcken.

på ILiveTORide's bil så ser vi ett annat typ av slitage på framdäcken där man har kört med för lite camber, och däcket har gått hårt på utsidan. När man har slitat bort gummit på kanten så är det bara ett ganska tunt lager kvar.

Ibland är det tyvärr inte bara att kasta på däcken och köra när det handlar om racegrejjer (no offence) och man kan såklart tycka att man bör upplysa om vissa saker. Samtidigt så tycker jag personligen att ligger lite i sitt egna intresse att kolla upp detta just när det inte handlar om standard prylar längre. Mao lite både köparens och säljarens ansvar.
Jag vet inte vad ni har fått för svar från Johan och vilka rekomendationer han har gett, men personligen brukar jag alltid rekomendera hard däcken då de räcker till mer än väl!

Hoppas att ni förstår min förklaring här ovanför och tveka inte att höra av er annars. Jag kommer även finnas på JAPMEET och för er som är intresserade kommer jag ha med ett erbjudande på de DIREZZA däck som vi har kvar på lager med samma finna pris som på Rejsa erbjudandet. Så om ni ser en kille som vadrar runt i en Dunlop overall så är det förmodligen jag.

Mvh
Magnus Arenander
Goodyear Dunlop Tires


Ps. Zebb, självklart får du lämna in däcket på reklamation om du vill, dock är jag ganska säker på att det inte är något produktionsfel på däcket men jag vill iaf poängtera att du alltid har den möjligheten! Ds.

_________________
Magnus Lord Arenander
Citera
Däck för banåka
Dunlop Direzza - Problem
1, 2, 3   >>
6928 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande