Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
modsport 1-3 konstigt reglemente
1, 2, 3   >>
14213 besök totalt
Avregistrerad (7214)

Här sen Feb 2006

Trådstartare

hej

Hur kan det vara att en corvette på 730hk får tävla på samma villkor som som övriga modsport3 bilar med samma vikt men dubbla hästkrafter ca. detta borde regleras så hk/vikt blir liknande för alla bilar. iallafall
på de 3 första i mål.
racet på knutstorp var ej på lika villkor pga av ovs & corvetten vann ej ärligt, han hade bara överlägset med effekt. Hade man gett den bilen samma vikt/hk förhållande så övriga hade det sett helt annat ut vid mål gång.

Man borde också inte straffvikta vankel bilar som man gör idag.

OBS detta ska inte uppfattas som avundsjuka eller person påhopp utan en ärlig talan om
vettiga regler.

Hur roligt är det om någon kommer med en 1300hk C9 sauber/mercedes fd fabriksbil som en skåning i HGB
trakten har köpt för att köra med i sverige.

det talades om i depån på knutstorp efter race att det skull komma nya regler om allt detta , när kommer de och hur lyder de nya reglerna?

Malmö
Här sen Feb 2004

Kan man läsa reglementent på nätet någonstans?

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Han tävlar väl dock inte med modsport3 bilar utan problemet är väl att han ska tävla mot tex Tolli med flera. Tolli har ca 370 hk och väger nog inte mycket mindre än Corvetten..........tycker både roadsport och modsport har mycket dåligt skrivna reglementen med massa tillägg för saker som inte spelar någon som helst roll.

Men de vaknar nog när ingen vill köra där...

Mvh Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Den stora haken är väl egentligen det här med beräknad effekt och inte verklig. Om man ska klassa efter kg/hk kan det ju vara knepigt att få det jämnt då det främjar egna idéer med stora skillnader på bilarna. Å andra sidan är det kul att reglementet är så pass öppet.

Väger Corvette-ekipaget så pass mycket som 1825 kilo som det borde göra med 730 hk? Någon som vet vad beräknad effekt på den bilen är?

Stockholm
Här sen Jan 2004

Vilken Corvette pratar vi om? Är det Pekka Nyströms GreenWood Corvette?
Var ej själv på Knutstorp, därav frågan.

MVH/ Michael Karpers

Malmö
Här sen Feb 2004

SpeedLab skrev:
Vilken Corvette pratar vi om? Är det Pekka Nyströms GreenWood Corvette?
Var ej själv på Knutstorp, därav frågan.

MVH/ Michael Karpers

Jepp, det stämmer. Pekka körde på 1.01 tider och vann ganska överlägset.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Ska man hindra Pekka att vinna överlägset på Knutstorp.....så får man nog skriva en "AntiPekkaRegel"

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

En liten anekdot från seglingsvärden där en polare till mig byggde en ganska överlägsen båt på 80-talet som seglade från allt i sin klass. Den var först med att ha kevlarskrov som dessutom var konstruerat med datorsimulering som stöd. Vann allt i sin klass ganska överlägset (har för mig att den båten vann Själland runt 7 år i rad) och det slutade med att man ändrade reglementet för att ingen ville tävla i den klassen längre.

Ganska trist när man följt reglerna till punkt och pricka och skapat något alldeles speciellt bara för att bli utesluten för att man är för bra.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

sweanders skrev:
Den stora haken är väl egentligen det här med beräknad effekt och inte verklig. Om man ska klassa efter kg/hk kan det ju vara knepigt att få det jämnt då det främjar egna idéer med stora skillnader på bilarna. Å andra sidan är det kul att reglementet är så pass öppet.

Väger Corvette-ekipaget så pass mycket som 1825 kilo som det borde göra med 730 hk? Någon som vet vad beräknad effekt på den bilen är?

Är det inte en 454 han kör med? och en "vanlig" 4-portare? 7,5 liter x 80hk litereffekt ger 604hk. 1510kg i vikt om jag är rätt ute då. Vilket skulle vara ovanligt. Hade en etta i mitt senaste mattebetyg

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det garvades rätt friskt i depån åt de 80 litershästar som reglementet använder som beräkningsgrund för 2ventilers med ett spjäll per två cylindrar. Motorn har jag för mig är på 5 liter (samma typ som nån runtruntserie) och beräknas då som 400hk. Att trimmningsgraden är drygt 50% högre gör ju att ett aktiv dommare/besiktning skulle gått över till realistisk effekt istället (men det finns bara för RoadSport i reglementet som det ser ut idag).

Det är ju inget som hindrar alla andra från att köra med samma motor.
I Modsport är det ju få som kör med en motorblock från samma tillverkare som siluetten (många rödmotorer men ingen P1800)...
Det enda som skiljer ut Pekka från resten är den förmodade livslängden på motorn med den trimgraden (125 litershästar enligt uppgift). Den är ju dimensionerad för att klara minst 500miles på maxvarv så det blir väl minst 10 års sprintracande på svenska banor.

Men det är väl inget som hindrar att man pillar ner en WTCCmotor på 2liter. Den beräknas ju som 220hk istället för det dryga 300 som man kan plocka ut som sprintmotor, fusk eller dårskap.

SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Känner att jag måste träda in till Pekkas försvar...
Bara för att skingra ev. missförstånd så kör han Modsport I, vilket vi själva också gör. Dessutom är det en Cheva smallblock, byggd för ovalbanor, som sitter i hans bil. Volymen ligger på 358 cui, som är en "standardvolym" där borta (f.ö samma volym som vår motor). Effekten ligger på 700-750 hkr.
Kan f.ö inte säga annat än att jag tycker att det är helt OK att han har denna spis i bilen. Blev själv erbjuden att köpa en motsvarande motor för en relativt moderat peng, även om det var lite mycket pengar just då.
Kan tycka att ämnet är lite märkligt då den vanliga tonen här på Rejsa brukar vara att "V8:or kan man ju inte köra med, de är ju löjligt föråldrade och svintunga. Fatta att de har stööötstänger, asså!!!!???".
Kanske dags att inse att pris/prestanda är helt fantastiska på denna typ av motorer?
Vad tror ni dessutom att en WTCC-motor kostar????!!!!! Pekkas motor ligger på 1/5-1/6 av priset på en sådan.

Skulle dessutom vilja säga att det är upp till oss andra att komma ikapp. Det är definitivt inte bara effekt det beror på att Pekka vinner...

Trevlig sommar!

/ Michael Karpers

Malmö
Här sen Feb 2004

Michael, jag tolkar diskussionen som att det är smart och kul att folk kör med mycket effekt. Något som reglementet inte verkar anpassat till. Finishen på Pekkas bil är ju verkligen kanon, grymt impad.

Lomma
Här sen Jan 2003

Jag har absolut inget mot Pekka eller hans bil, den är såå grym thumbs up Men att bilar med ungefär dubbelt så mycket kg/hk-förhållande kanske inte ska köra i samma klass.

En effekt är ju vad den är oberoende vad som framkallar den!

Mvh Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Som jag sade tidigare så kan man inte vinna bara på grym effekt. Då skulle banorna domineras av dragsters och så är ju inte fallet.
OK, "Kul" och "Smart".
Vi börjar med "Kul":
Ja, peronligen tycker jag att det är väldigt kul att det finns svenska klasser där det finns utrymme för mycket effekt och det tycker jag måste försvaras! Det måste finnas plats för bilar med drag av monster, ABSOLUT! Detta tror jag inte heller att jag är ensam om.

"Smart"
Alla som håller på med racing vet att det är svårt att få pengarna att räcka. Alla har sin nivå på vad plånboken klarar av. Vill man då vara en av de som gör de bästa tiderna på Sveriges banor måste man tänka till. Här hävdar jag med en dåres envishet att det inte finns ett vettigt alternativ till Smallblock V8:an om målet är att köra fort för vettiga pengar. Nu ligger väl Pekka kanske en bit över vettig-gränsen, men det kommer alltid att finnas folk som gör det.

Det är möjligt att reglerna behöver förändras något, kanske 0.8-faktorn skall bli 0.9 för att jämna ut de värsta avarterna. Men låt folk trimma ifred!

Som sagt, ha en trevlig och Rejsig sommar allihop!

MVH/
Michael Karpers

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Men... 370hk i Tollis bil... Det är ju lite ju... Varför inte "bara" hänga ner en turbospis på en 500hk eller mer? Det kan ju knappast vara raketforskning för honom? och såååå långt efter var han ju inte.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

SpeedLab skrev:
...Kanske dags att inse att pris/prestanda är helt fantastiska på denna typ av motorer?
Vad tror ni dessutom att en WTCC-motor kostar????!!!!! Pekkas motor ligger på 1/5-1/6 av priset på en sådan.

Skulle dessutom vilja säga att det är upp till oss andra att komma ikapp. Det är definitivt inte bara effekt det beror på att Pekka vinner...
Jag tog bara upp exemplet med WTCC-motor som ett annat exempel på att reglementets beräknade effekt inte är samma sak som absolut max som går att få ut.
Reglementet tillåter ju samma saker för alla så det är bara att knöla ner en vinkelåtta i Europan/M1an/GTV'n om det är effekten som saknas. Men det är inte alla byggen som klarar av effekten eller får lämplig balans (eller ens kan montera motorn). Billiga drifttimmar är det i vilket fall som helst.

Att Pekka inte bara kör snabbt på rakan kan jag intyga, det är väl tur att Corvetten har så kort axelavstånd annars hade det nog gått ännu fortare (den ser nästan ut som en SportQuattro i rörelsemönstret).

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

P.P. skrev:
Men... 370hk i Tollis bil... Det är ju lite ju... Varför inte "bara" hänga ner en turbospis på en 500hk eller mer? Det kan ju knappast vara raketforskning för honom? och såååå långt efter var han ju inte.

Tollis bästa varvtid i loppet var 1.03.338 jämfört med Pekkas 1:01.872 och Pekka var 16,7 sekunder före över mållinjen. Om inte det är långt efter vet jag inte vad det är, jag skulle säga att det är utklassning som det stänker om.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Björn Nilsson skrev:
Jag har absolut inget mot Pekka eller hans bil, den är såå grym thumbs up Men att bilar med ungefär dubbelt så mycket kg/hk-förhållande kanske inte ska köra i samma klass.

Mvh Björn

Naturligtvis är effekt effekt oavsett vad som framkallar den. Försökte bara ge tips om en genväg till höga effekter...
Men för mig är en bil som Pekkas bara ytterliggare ett argument för att gräva ner mig i garaget under vintern och fila till något som borde kunna komma ikapp. Bilar som hans triggar definitivt kreativiteten!

/MK

Laholm
Här sen Nov 2002

P.P. skrev:

Ja, det var det ju i den bilen innan! (vilket du väl visste?) Den motorn (en fd 935 såvitt jag förstått) har hamnat i gatbil i (74:a) som rullar/ska rulla i Halmstad.

Växjö
Här sen Maj 2004

SpeedLab skrev:
Björn Nilsson skrev:

Mvh Björn

Naturligtvis är effekt effekt oavsett vad som framkallar den. Försökte bara ge tips om en genväg till höga effekter...
Men för mig är en bil som Pekkas bara ytterliggare ett argument för att gräva ner mig i garaget under vintern och fila till något som borde kunna komma ikapp. Bilar som hans triggar definitivt kreativiteten!

/MK

Jag håller med båda talarna. Pekka har i mina ögon gjort de två häftigaste racerbilarna som gått på Svenska banor o det ger en grym inspiration!!!! thumbs up Hans bil och körning är riktigt kul att titta på, sen att han utklassar sin konkurrens är ju bara att gratulera och är det någon som tycker det är tråkigt att bli i frånkörda får man ju bygga om sin bil eller träna på att köra.....

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
14213 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande