Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14213 besök totalt |
Det är väl ingen som tror att pekkas bil hade gjort 1.01.8 på knutstorp om den hade 370 hk
snarare 1,10.8 För att få det riktiga svaret får vikt/hk justeras till ett ca värde för övriga klassen på den bilen. Dessutom finnes det flera 4cyl typ touring bilar som går på minuten nästan jämnt med 270hk det kallar jag väghållning. så corvetten borde gå på 50sec om väghållningen var i klass med ovs biltyper. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Jag har svårt att se din poäng, bilen är byggd enligt reglementet och det fungerar uppenbarligen bäst. Man kan ju knappast ändra ett reglemente mitt i en säsong. _________________ Anders Hansson |
||||
Nu är det väl så att det är svårt att i mer amatörmässiga klasser bygga en bil som har både ett fantastiskt vrid och toppeffekt och bäst väghållning. Mycket vrid kräver stabila grejjor = tyngre bil = svårare att få bra fäste i kurvorna. Jag skulle vilja säga att det är den eviga ekvationen: Så lätt bil som möjligt som samtidigt håller för så stark motor som möjligt som samtidigt är så billig som möjligt. MVH/ Michael Karpers |
||||
Det finns ju ingen större anledning att optimera mer när man ändå vinner inom befintligt reglemente.
Pekka har nog större marginal till resten på Anderstorp jämfört med kringelkrokarna på Knutstorp. Varvtiderna är ju inte direkt proportinerliga mot effekten heller (resten av bilen samt det bakom kringlan spelar roll). Kan nån kasta runt en Roadsport C-bil på 1:10 så finns väl inget försvar för motorstarkare klasser att köra långsammare? ![]() Börjar man extrapolera varvtider alltför mycket så hamnar man i SuperKart, Radical och F3 förr eller senare... Det är inte alltid så enkelt att man kan ta tider från ett reglemente till ett annat. F3 har ju varvrekordet på 55,79 så det kan vara lite svårt att få en klump på över ett ton ned dit, oavsett om den har 1000hk eller mer. Hade det varit stora prispengar och slagsmål om kontrakt att få köra i klassen (dvs alla som vill får inte plats) så hade det nog byggts Pekkakopior i många garage vid detta laget (dvs utgående från att resten av racingsverige helt saknar egna ideér). Det kan ju vara så att man kör med det man gillar (känslomässigt, ekonomiskt, tillfälligheter). Om man inte maximerar prestandan enligt reglemetet får man gilla läget. |
||||
Jag är ganska övertygad om att han hade fixat 1,10 med riktigt god marginal med 370hk och jag är helt säker på att många andra förare skulle köra fortare med 370hk än med 700hk. Sen så är du helt fel på det, vill du se relativt "rättvis" och jämn racing så får du titta på S60 challenge eller nåt sånt istället. Det kommer alltid att finnas sådana som har bättre förutsättningar att få fart i sin hobbyräser eller eller hittar snygga lösningar på tråkiga reglementen och det skall dom ju inte straffas och hånas för eller hur? Pekka ger publiken exakt det dom vill ha, det spelar ingen roll om han leder med 25 sekunder eller om han ligger tvåa det är alltid full satsning och det är SKOJ och publikfriande. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
den aktuella corvetten hör helt klart hemma i den norsk -svenska super car serien inget annat.
där är jämnlika bilar så de som vill se det kan åka dit och se fler imsa & metanol monster bilar och inte latjo lajban race i modsport med mer hjulspinn är grepp. _________________ Avregistrerad användare |
||||
![]() Reglementet bestämmer vad som hör hemma var, inget annat. Förmodligen klassar bilen in i Nordic Supercar också, men det ger ju bara fler möjliga tävlingar. |
||||
om nu Pekka skulle bli utesluten för att han och hans bil är för snabb borde även Tolli bli det om man följer ditt resonemang - han har ju nästan 15 sekunders försprång till närmaste bil bakåt. _________________ Anders Hansson |
||||
Jag påpekar än engång att detta handlar ej om uteslutning eller person angrepp.
utan racing reglement som är fel enl mångas åsikter , inte minst de som kör modsport. vi hade nämnligen en lång disskution om detta i söndags efter racet med div förare. bara en sådan sak som vankel diskriminering vad är det för trams tex. ps ....bilen klassar direkt i super car och inte förmodligen bara. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Men dåså, då är det väl inget att klaga på. Förare som är överens är ju kanon, bara att dra igång något eget om inget befintligt reglemente passar eller kan anpassas. _________________ Anders Hansson |
||||
dra igång eget, det är precis vad som inte behövs, kolla bara på slc & ssk de skriker efter förare
pga att det varit för dyrt eller ojämnt i racen så folk har hoppat av . samma sak även i modsport, jämför startfälten från tidigare år. När det är ojämnt eller reglements fel hoppar folk av , det är ren fakta. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Men om nu folk hoppar av för att det är ojämnt, borde det inte hoppas till annat då?
Jag undrar lite smått om de förare som är så rörande överens om att reglerna är dåliga i stället kanske skulle tillfället i akt och höja sig till samma nivå som Pekka och Tolli? Det finns ju uppenbarligen möjlighet till detta. _________________ Anders Hansson |
||||
Ser ut som Tolli både kan köra och bygga bilar som fungarar. Har hört historien om den som han kör nu. I garaget (i Gantofta) står det en ännu häftigare 944.
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Banan.
Jag har följt dina förslag och ideer om fel och brister i Svensk racing i tråd efter tråd. Men jag fattar inte vad du är ute efter. Jag har heller ingen aning om vad du har för kunskaper och erfarenheter. Men det är ju faktiskt så......att om tex Pekkas bil är byggd enligt reglementet så är det bara att slicka i sej. Han är en av Sverges bästa chafförer, när det gäller motorstarka bilar. Dessutom är väl Knutstorp hans hemma bana..? Att gemföra honom met Tolli kanske haltar lite. Tolli är jätteduktig.......men har väl aldrig varit någon blixtrande snabb chafför. Det finns/har funnits andra V8-bilar i Modsport......hur ser gemförelsen ut med tex Bengt Johansson och Sören Trygg ? Det du vill ska hända.....är det som hände när reglerna i Roadsport skrevs om i slutet av -80talet. Då staffade man ut stora motorer........för att regelskrivaren gillade SuperSeven. Vad hände....jo...klassen stendog. Hur ska man kunna straffa ut en kombination av duktig mekaniker och duktig förare ? Du har också en massa ideer om varför tex SLC-sprint inte har så många förare. Jag är sprintåkare.....och jag är bekant med några till. Och jag känner inte igen din beskrivning. Men du kanske kan vara snäll och berätta för oss vad ditt kunnande bygger på. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag baserade mitt uttalande på det faktum att Tolli och Pekka var de som stod ut i racet genom att skapa en lucka på över 15 sekunder till bilen bakom. Om nu Pekkas Corvette är för snabb så borde Porschen också vara det enligt Jan Banans mening som iofs verkar vara ganska så diffus. Kanske misstolkar jag honom. _________________ Anders Hansson |
||||
vem jag är det kan ni kolla på min profil som finnes i Min ruta.
jag kör sen många år tävlingar, men ej mer en några tävlingar i år pga tidsbrist. jag känner många i de olika serierna och pratar därför med dem om div saker. och jag retar mig på orättvisor & håller ej käften. hur roligt hade det varit tycker ni, för jag tror inte att 730 hk hade hjälp någon då längre. ser fram emot vidare samtal & synpunkter. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Jag tycker mest det verkar vara gnäll.
Jag tycker det skulle vara skitkul med en DTM-merca i Modsport! Snacka om att en häftig klass skulle bli stenhård med ÄNNU mer häftiga byggen. Men du kanske oroar dig för att de andra förarna skulle bli sura? _________________ Anders Hansson |
||||
Vänta lite nu... Det är åtminstone 6-7 år sen jag såg ett Modsportstartfält med så mycket potensial och prydliga byggnationer. Att Sören, Benke och ola fattades var visserligen tråkigt, men tomrummet var betydligt mindre än det brukar vara. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Är Lolan och Ford GT40 överhuvudtaget några gatbilar egentligen.....har hört att det är funderingar om just det.... kanske är det därför dom inte är med? |
||||
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14213 besök totalt |