Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 14213 besök totalt |
![]() om det finns en DTMmerca baserad på eller med siluett av SL/SLR/SLK så är det väl ok, annars får du läsa på lite till. Sportvagnar enligt SPVM's definition, cupéversioner av taxibilar finns lixom inte med. Det skulle vara skoj om det gick att köra lite varvtidstatistik, jag har nämligen en känsla av att det alltid varit stor spridning på varvtiderna i SPVM (många sekunder i mål mellan de tre på prispallen tex), det är lixom inte en entypsklass och det är inte samma strid på kniven som i STCC/JTCC/Radical. |
||||||
Alla andra racerbilsbyggare är ganska överens om att enbart effekt inte är nyckeln till frambång.
Så jag ser inte problemet.. Dessutom klassar alla Modsportbilar in i SuperCar.........och som jag ser det alla Supercarbilar i Modsport. (om dom har sportvagnskaross) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
När jag åkte Roadsport A...så låg dom snabbaste och sloggs inom någon sekund. Tillochmed jag var med där ibland.
Men....vid något tillfälle.......hittade Lasse Jönsson eller Örnulf Wirdheim någon gammal Porsche i ett hörn....som dom soppade av det värsta dammet och fyllde på lite olja i. Då blev vi rundningsmärken ...allihopp. Det är bara att suga i sig...... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Med tanke på hur Scatton ser ut tror jag ingen har några problem med legaliteten hos en T70. Det är ju lite grann det som har varit tongivande i modsport (och i.o.f.s. det som nu är "problemet"), har du en kul bil som funkar någotsånär mot reglementet, så kom och var med och lek... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Då föreslår jag socialdemokraternas partistämma, där brukar Jantelagen gälla. "orättvisor" = avundsjuka om du klassar in en ex DTM-mersa kommer stora delar av publiken & säkerligen de flesta av de tävlande att tycka att det är hur kul som helst. Det är nämnligen det sportvagnsserien handlar om; att ha kul! Många minns nog Pekkas förra Corvette ( i GTny). Den var ju inte direkt ett unikum av suverän väghållning & modern teknik. Det gick väldigt fort i alla fall... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Håller med
Håller med Björn med flera, man kan inte hindra att folk skaffar sig bilar som faller in i regelverket. Jag åkte hem efter Mantorp o räknade på Pekkas bil och det stämde för klass 1. Modsport reglementet går ut nu i år o var för inte dela upp Modsport i två klasser: 1 an för tyngre bilar bilar över 2 liter. 2an för lättare bilar under 2 liter. Nuvarande regel för motorberäkning är uråldrig och sedan B 20 tiden. Då kan Europan med 2 liter motor var ett bra exempel i 2 an, och GT 40 mm i klass 1. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Att bli omkörd av detta monster:
![]() på pressvisningen innan Knutstorp, får en att minnas tiden som "sk" racingförare med välbehag. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Problem ?
Vad är problemet ? Pekka har skaffat sig en snabb Racer och vad jag bedömmer en bra förare, tror att det här lyfter en klass som modsport. Delas bara klassen upp i lätta och TUNGA bilar så blir det inga problem ! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Jag anser att det inte är något fel på varken Pekka eller hans bil den följer ju reglemetet.
![]() ![]() Reglementet är ju en kvarleva från fossilernas tid.Reglementet säger att en v8 med förgasare 6,0 liter skall beräknas med 85 hk/l =510 hk denna bilen skall då väga ca 510*2,5 = 1275kg Alla vet att Pekkas bil har 740 hk .Detta blir 124 hk per liter .Dvs han skulle då väga maxvikt 1400 kg. Nu tror jag inte att detta skulle slöa ner hans bil spec mycket för just denna saken skull . MEN ![]() Alla i hela världen vet att till & med en garage trimmare klarar avv att trimma en motor med 2 ventilsteknik till 100 hk/l hur enkelt som helst. Alla andra som kör med 4 ventils teknik insprutning wankel mm har man av någon anledning sraffat så mycket att det i princip inte är lönt att bygga sånt fastän alla vet att man kan relativt billigt köpa en V8 motor med 4 ventils teknik ca 5 liter & få 450 - 500 hk utan att spendera en förmögenhet. om jag skulle vilja motera i en tre rotors Wankel i min Rx 7a skulle det se ut som följer. 640 cc * 3 + en uppräkningsfaktor på 1,8 som Fia har tagit bort för tre år sedan, detta blir 3456 cc detta skall man sedan multiplicera med 140 summan blir då 483 hk * 2,5 = vikten 1207 kg . Denna effekten som reglemente har fått fram på min motor är där inte en motorbyggare i hela Världen som har lyckats att pressa ur denna motortypen.samma med 4 vent motorer.Min fråga till er är ,tycker ni att det är rättvist att en V8 740 hk skall väga samma som en Wankel 480 hk.??????? ![]() ![]() _________________ Tommy Svensson ![]() Kan man inte övertala någon så förvirra dem |
||||||
Nej, du har rätt. Jag föreslår att vi förbjuder V8or och kräver att samtliga tävlande övergår till torveldade ångmaskiner! Möjligen spetsade med 0,8% alkohol... Härligt väder ikväll förresten! ![]() MVH/ Michael Karpers |
||||||
Hmmm...
Bör kanske be om ursäkt för mitt tidigare inlägg, men... Antag att vi (CSB-åkare, alltså), som så många andra som anser sig leva på 2000-talet, skulle vilja köra med en välmappad insprutning och kanske ev. lite överladdning... Inse hur straffade vi skulle bli!!!! Det skulle inte ens finnas en chans att i skulle kunna släpa en bil fram till startlinjen beroende på att vi skulle gå i vikttaket direkt! Istället får vi sitta här, med påtvingade förgasare, för att överhuvudtaget få kvala in när det gäller kg/hk och lyssna på när "sakkunskapen" på Rejsa garvar åt stötstänger och annat "omodernt"! Ge oss istället en chans att få ge oss på en stilla alu-LS7:a (C6R-motorn)i ett par månader, utan begränsningar, så får vi se vart det slutar... Med ett schysst Haltech E11v2 och en liten mysig kompressor skulle det troligen bli ganska mäktigt. Pekkas motor skulle med en sådan behandling kunna bli riktigt intressant! Men, för en sann asketisk entusiast är ju alltid en 2-liters "varvvillig" DOHC kapabel till bra mycket mer, eller hur... Med denna lilla brandfackla får jag önska er alla en riktigt god natt! MVH/ Michael Karpers |
||||||
Modsport reglementets vara eller inte vara....
Heja Micke, kul att läsa ditt konstruktiva nattsuddande!!! Tycker nog att debatten här stundtals saknar det som du tillför, nämligen lite konstruktivt tänkande. Jag vet ju att du är insatt, men är tveksam när jag läser en del andra inlägg... Per Fogelberg har ju presenterat ett nytt förslag på reglemente, där det finns idé och tanke bakom! Heder, lysande. Sen är det många som skall vara överens osv innan ändring blir av, men iallafall! Det gäller att sluta gnälla! Kom med förslag på hur det skall se ut istället. Många av oss som jobbar/har jobbat nära Modsport vet hur många turer det varit om detta. En del gillar V8or, andra har fastnat för Wankel (eller hur Tommy?), en del andra insisterar på att åka Volvo osv osv. Jag håller med om att det saknas en koppling till modernare motorer med lägre trimningsgrad: detta är något som bör komma in på något sätt, nån som har ett förslag....? En annan debatt handlar om att koefficienterna för litereffekt bör bytas, eftersom att de i dagsläget inte stämmer längre. För att kunna ändra dessa behövs "bevis", som då får utgöra en grund för det nya reglementet. Man kan också diskutera vikt/effekt koefficienten: 2,5 kg/hk är VÄLDIGT liberalt.... Vill minnas att RS (som lugnt sagt är riktiga räserbilar) har 2,8...... Koefficienten är rent av larvig om man räknar på "små" motorer, men så fort man kommer upp i V8 storlek så börjar summan bli vettig. Problemet Pekka: ja, vad är egentligen problemet? Nu när han sänkt vingen så är han ju tom reglementesenlig! Han kanske får ut mest effekt av alla, är det så enkelt? När en i USA rejsande kamrat till mig fick se bilder på Modsport, och höra reglementet så sa han: den som har mest pengar vinner! Har han rätt? Visst är Modsport reglementet skrivet för entusiasten först och främst. Faran med en stor plånbok kan vara att den skrämmer bort andra. Nu är ju Pekka en sån sällsynt trevlig prick, så jag tror inte detta blir nåt problem. Konstiga tillägg i reglementet var det nån som skrev: har han kanske läst Roadsports reglemente men tänkt på Modsport...? Inte för att jag tycker att de är speciellt konstiga, men ändå.... Apropå Scatton: såvitt jag vet så kom den in i klassen innan tillägget skrevs att "förebild måste finnas". Kenneth är en glad prick, så det finns ingen anledning att plocka bort honom. Kom ihåg att detta är inte Formel 1!! Jag har hört beskrivningen Korpracing, vad tycks om den? Apropå GT40 eller GTD70: Fredrik skrev: "Är Lolan och Ford GT40 överhuvudtaget några gatbilar egentligen.....har hört att det är funderingar om just det.... kanske är det därför dom inte är med?" Vad menas med detta? Reidar deltog med sin GTD40 på Knutstorp, det hade nog Kenneth Winkler gjort också om hans hälsena läkt ihop igen. Sörens bensinmack tar all hans tid i år har han sagt, inte beror det på nåt tugg om GTD 70 iallafall. Under alla mina år i förarföreningen för Modsport har jag aldrig hört detta ifrågasättas. Att de kom in har väl med klassningen att göra: det finns såna för gatbruk.... Som summering kan jag säga att det är kul att se att så många har åsikter! Synd att de aldrig är med när det handlar om att få ihop en förening, eller få ihop frivilliga för arrangemang osv. Ni borde prova den biten, jag lovar det är skoj. Lycka till med ert debatterande, tillsammans kan ni utveckla Modsport! / Bo A, kontaktperson Modsport _________________ Bo Anckarman |
||||||
Re: Modsport reglementets vara eller inte vara....
Jag i något års tid tyckt att man ska skippa allt vad beräkningseffekt och vikter heter och istället sätta klassgränserna efter accelerationsförmåga. (detta var med roadsport för ögonen, men resonomanget och principen borde funka för modsport oxo. Ska rota fram länkar till dom inläggen. Edit: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pär Hylander |
||||||
Racing har alltid varit en sport där den som har mest pengar vinner.
Som jag ser det.....så har Pekka lyckats med någor som vi alla drömt om. Att få fram en superkombination av bil och maskin......och dessutom vara kapabel att köra skiten. För jag tror inte att Pekkas framgångar beror på att han är mulitmilionär.....?? Det står ju alla fritt att handla det absolut värsta som finns....i Peckas fall är det dessutom inga astronomiska summor......även om det överstiger mina ekonomiska möjligheter. Man kan inte ha en "värstingsklass" där alla kan vinna med hemtrimmade bilar. och man kan inte kräva en klass där man själv kan vinna......fast man valt att åka med en bil som inte hänger med. Vi som inte har råd....får helt änkelt åka något annat. Eller åka för att vi älskar den bil som vi har valt att tävla med. När jag skruvade åt Micke Ling.....så hade han nog inga amitioner att vinna....utan han ville förbättra sig själv och den bil, han och hans far byggt själva. och vi hade kul endå.... Däremot kan man ställa sig frågan...om det är så att många slicksklasser går för fort idag. Jag hände upp min blivande ModSportCobra i taket....redan 1997.....för att jag insåg att klassen är för snabb och kräver för stor sattsning på alla plan. Jag har LITE insyn i vilket jobb tex Bengt Johansson lägger ner på bil och motor....för att förstå att det är för krävande för mej. Som jag har förstått det....så skulle han ha ett större däckkonto, än vad en hel säsong kostar för mej....om han ska köra med full sattsning. Diskutionen om att få en jämnare racing.....är bra. Men det betyder inte att man ska straffa ut tex en motortyp....bara för att någon lyckas bygga den perfekta kombinationen. Nej....då får man se till att öka vartiderna.....på alla bilar.....så fler har möjligheter att bygga bilar....och därigenom få större startfällt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Men hur är det med Modsport-reglementet egentligen? Är inte det ett internationellt gångbart reglemente, eller har jag fått det om bakfoten?? I sådana fall är det inte dumt att ändra i det?? Bo, sedan tänkte jag säga att jag gärna är (i mån av tid, naturligtvis) med och hjälper till i Modsport-föreningen. Jag anmäler även mitt intresse för att vara med och diskutera fram ett annat reglemente, om det visar sig nödvändigt. MVH/ Michael Karpers |
||||||
Hej Micke. Ursäkta sent svar, semester du vet.... ![]()
Nej, reglementet är inte internationellt gångbart. Tror att Anders Andreasson i MGCC är urpappan till det som det ser ut nu. Aldrig fel att fräscha upp ett reglemente OM man flaggar för det i god tid och OM det finns god grund för ändringarna. Ett regelverk skall ju liksom gå att lita på under ett par år, så att man hinner få ordning på sin bil....
Trevligt, snacka med Jocke om detta. Tänk om fler kunde vara frivilliga!! Ha det gott i sommar!! / Bo A ![]() _________________ Bo Anckarman |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 14213 besök totalt |