Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banåkabil för 100-150k ?
1, 2   >>
4716 besök totalt
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Banåkabil för 100-150k ?

Hej,

Sitter och funderar på vad man bör spana in för bilar?

Något jag fastnat lite för är BMW M3 E36.

Suger 3,0l maskinen eller ska man gå på 3,2l?

Lite krav.

Chassi + bromsuppdatering = funka på bana.
Kunna gå att köra med till jobbet om man måste.
Helst bakhjulsdrift.

Tacksam för lite tips och åsikter!

Mvh

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Porsche 944 turbo såklart

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Vad är fördelarna med den gentimot BMW M3 tex ?

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Ett tips är att använda sökfunktionen i forumet - Den här frågan diskuteras ungefär varannan vecka,
utan att du kan få ett klart svar.

Diskussionerna brukar sluta med alternativen M3 E36, Porsche 944/968 och några japanska outsiders.

Mitt bästa tips är annars att du borde åka till några banträffar och verkligen kolla in bilarna som kör.

Internet och verkligheten är ibland lite skilda världar.

_________________
--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



DanneE skrev:
Vad är fördelarna med den gentimot BMW M3 tex ?


Det där har diskuterats i massor med trådar utan konsensus, sök och du skall se.

Har du fastnat för en BMW så finns det nog inga argement för att omvändelse till 944.

_________________
Pär Hylander
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
okej, ursäkta.

Sökte med fick inga direkta träffar.

Gjorde kanske fel

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



om det är en ren banåkabil (dock registrerad och gatlegal) du är ute efter så kanske du inte har några krav på hur praktisk den ska vara. Då finns det ju lite mer extremare banbilar än BMW och Porsche 944. En potent "sjua" kan du absolut hitta för dom pengarna. En speedster som är lite mer praktiskt än 7:an kostar runt 175 kkr lite utanför din budget förstås.

_________________
Mattias Meldert
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Hej,

Den kommer även få fungera lite som andrabil.

Har kollat lite på speedstern, men det är verkligen helt opraktisk

En M3a tex. har ju bagage och lite sånt.

Är inte 286hk alt. 321hk tillräckligt för lite banåka?

Mvh

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



DanneE skrev:


Är inte 286hk alt. 321hk tillräckligt för lite banåka?

Mvh


Jodå, det funkar men effekten har mindre betydelse. M3 är en ganska tung bil..

_________________
Anders Hansson
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
sweanders skrev:

Jodå, det funkar men effekten har mindre betydelse. M3 är en ganska tung bil..



okej, Går ju att ordna

Kan ju tulla lite på praktiska kraven.

2st Sparco EvOL fram och ur med allt skinn.

Då borde ca.100kg hoppa ur rätt fort va ?

Mvh

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



DanneE skrev:
sweanders skrev:

Jodå, det funkar men effekten har mindre betydelse. M3 är en ganska tung bil..



okej, Går ju att ordna

Kan ju tulla lite på praktiska kraven.

2st Sparco EvOL fram och ur med allt skinn.

Då borde ca.100kg hoppa ur rätt fort va ?

Mvh


Jag vet inte hur en E36 är att lätta.

om du är ny på bankörning så ta den bil du har och kör några träffar med. Det är mycket lättare att ta ett beslut om vad som är lämpligt när man har lite bättre koll (det är ganska mycket nytt att lära). Man kan ta i princip vad som helst och göra vettigt att köra bana med. Jag gillar Porsche 944/968 då de är vettiga bilar och belönande för föraren eftersom de är så pass snälla att köra samtidigt som de inte kostar skjortan.

_________________
Anders Hansson
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
okej, ska kolla lite på 944/968 då.

968 CS måste var en perfekt bil för ändamålet antar jag?

/Daniel

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som tidigare sagts, kom med nuvarande bil och åk ngn träff eller bara för att surra lite.
Minst lika viktigt som "rätt" bil för ens egna behov/tycke är ju att man trivs i den märkseklubb som bedriver de träffar man enklast får tillgång till. Dock finns det undantag med blandat deltagande.
Nu tror jag dock inte att varesig BMW Sport Club eller PSCR gör dig ebsviken angående träffar, men man ska ju känna sig hemma.

Kul att du vill börja åka.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



DanneE skrev:
okej, ska kolla lite på 944/968 då.

968 CS måste var en perfekt bil för ändamålet antar jag?

/Daniel


Ja, de är bra. Men en 944S2 är nästan samma bil för 40kkr mindre och en 944n/a är ytterligare minst 30kkr billigare trots att det är i grunden samma bil. Bilarna står sig ganska väl i värde så det är smart att köpa en och köra den helt original i början för att sedan antingen uppgradera den befintliga bilen eller byta upp sig.

För några år sedan hade jag lika kul i en 944 163 hästarsbil som jag hade 2004 i min turbo Cup, om jag hade börjat med Cup-bilen då hade jag förmodligen haft för mycket bil och inte kunnat utnyttja den. Det är inte fel att ha en bil som inte är supersnabb och kränger en del (läs=original) i början, när man sedan blir säkrare som förare kan man köra något lite snabbare med kvickare reaktioner och samtidigt hänga med. Jag körde Automobils 968CS på Knutstorp i helgen (inte kört 968 CS på bana tidigare) och man får köra bra fort för att ligga på gränsen för vad bilen klarar av. Kanske så pass fort att minsta lilla släpp blir farligt om det inte sitter inövat.

Nu vet jag inte vilken bakgrund du har men själv började jag köra som nybörjare med en 944S2 på bana och det var mer bil än vad jag kunde hantera, det hade varit ett vettigt beslut att köra något med mindre effekt i början. Jag var nog farligare på banan med de 211 hästarna än vad jag var när jag körde en lånad ~550 hästars bil förra året.

_________________
Anders Hansson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



DanneE skrev:
sweanders skrev:

Jodå, det funkar men effekten har mindre betydelse. M3 är en ganska tung bil..



okej, Går ju att ordna

Kan ju tulla lite på praktiska kraven.

2st Sparco EvOL fram och ur med allt skinn.

Då borde ca.100kg hoppa ur rätt fort va ?

Mvh


100 kg får man ut rætt lætt men sen krævs det kolfiber eller liknande.
Kan man tænka sig att vara utan AC och att ha plastrutor får man bort næstan 50 kg til och på ett par lætta fælgar kan ge dig en viktbesparing på uppåt 20 kg jæmfort med original.
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Har kollat lite på 944sverige.com

944 Turbo S borde väl vara helt perfekt att börja lite mjukt med ?

968 är inte lika snygg att titta på heller.

Vad är bristerna på en 944 Turbo S?

Ang. mina erfarenheter är dom inte speciellt stora.
Har kört förarutveckling ihop med bmw, kört konbana vid 10 tal tillfällen.
Så nybörjare är jag till 100%

Passar på att tacka för allt snabba och trevliga svar, kanonskoj!

Mvh

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



om det gäller frågor specifika för bilmodeller är det kanske bättre att ta det på märkesforumen än här på rejsa. T.ex. 944sverige.com för Porsche 944-varianter.

om din bil funkar att köra konbana med så kommer den att funka på bana också. Tuta och kör alltså innan du rusar iväg och köper någonting - med några varv på bana kommer du att ha ett bättre underlag för beslut om vad som är bäst för dig.

_________________
Anders Hansson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Porsche Boxster utan AC går att få för 14.000 Euro i Italien...sugen så tar vi hem den

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



DanneE skrev:
Vad är bristerna på en 944 Turbo S?


Turbolag och kass ABS (om ens någon?).
Har for mig den tar torsionstavar bak också.
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
johann, så om jag frågar dig är BMW M3 E36 en bättre banbil än Porche 944 ?

Nått annat förslag, är som sagt öppen för förslag

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



DanneE skrev:
johann, så om jag frågar dig är BMW M3 E36 en bättre banbil än Porche 944 ?

Nått annat förslag, är som sagt öppen för förslag


Det beror på men om man ær beredd på att lætta bilen och anpassa den något så tycker jag M3:an ær bættre. Dessutom ær den en betydligt nyare bil med allt vad det innebær.

Kan man tænka sig en bil lika gammal som 944 så torde ju E30 M3 vara ett alternativ också.
Boxtern som Erik næmnde ær sækerligen ett bra alternativ likvæl som en ældre 911, finns en massa Alfor som kanvara ngt också men de ær rætt gamla bilar då.
Citera
Allmänt banåkaforum
Banåkabil för 100-150k ?
1, 2   >>
4716 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande