Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4716 besök totalt |
En M3 är en modernare bil som är snabbare runt en bana än en 944 original mot original, börjar man modifiera beror det nog mer på budget. _________________ Anders Hansson |
||
Jag ska ta mig en sväng till en banträff och titta och snacka lite.
Tips på vart jag ska åka för att hitta mycket av allt ![]() Mvh _________________ / Daniel Eklund Busbil: Ingen för tillfället... Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10 |
||
om man nu generellt ska uttala sig om vad för bilar är bra att satsa på så kanske man ska sätta grundkraven till vikt under 1400 kg, bakhjulsdrift, diffbroms och effekt någonstans norr om 150 hk. Även MB 190E 2,3-16 eller 2,5-16 kan vara ett bra val.
944 turbo S har torsionsstavar samt coilovers, går att ändra till enbart coilovers. Om man vill ha effekt är det ganska enkelt att trimma sig till 320 hästar med originalturbo och en bit över 400 med utbytt turbo. _________________ Anders Hansson |
||
PCS har trevliga banträffar, speciellt deras grundutbildning lämnar lite övrigt att önska. Men det är ju bara Porschar (nästan) på de träffarna. _________________ Anders Hansson |
||
Attitude Motorklubb har väl en del körningar på Anderstorp som ju inte är så långt från Växjö? Jag körde på en av deras träffar 2004 med turbo Cupen och det var himla kul med en trevlig blandning av gatbilar. _________________ Anders Hansson |
||
Skall du bara åka för att det är skoj och inte tävla spelar det inte så stor roll vilken maskin du har. Dock tenderar det ju ofta att bli så att man vill trimma och då är det s.as. billigare att köpa rätt från början. om det bara är "måste" körning till jobbet är det rätt lugnt att lätta och styva upp. Ang. diskussionerna om vilket märke - vill du köra en del på gata så är oftast nyaste bilen att föredra rent allmänt. Försäkringen är dyr på det mesta (944/968, M3) om du vill vardagsåka så där har du samma, likaså är broms och chassidelar troligen rätt lika i pris för de båda. Konceptmässigt är nog Porschen mer rätt med tanke på vikt, tp-höjd etc. men BMW finns ju som 4-dörrars En reflektion som ingen gjort är att M3 är bland det häftigare i BMW-kretsar men i Porsche-kretsar är 944 / 968 inte häftig ![]() ![]() Låt känslan avgöra - skall tävla eller bara ha ett all-out körverktyg för minsta pengar (och budget & tid finns alltid att ta hänsyn till) är ofta nåt helt annat att föredra, men man skall ju trivas oxo. Det är ju tyvärr så att om man har 150kkr att utgå från så kommer en välpreppad Volvo 240 eller BMW 325 mosa en lätt tunad BMW M3 map varvtider iom att man kan spendera multum på grejer, dock pengar svåra att få tillbaka så som investering räknat är de dåligt (läs köp nåt färdigt isf). Ser fram mot dina tankar efter ett banbesök! |
||
Jag tycker att en Porsche 968 CS är perfekt. Den har 240 hkr och är väldigt välbalanserad.
Helt klart mer lättkörd en 911 (även om en 911 är snabbare med rätt man bakom ratten). Dessutom tycker jag att den är snyggare (om man får tycka det) en BMW M3. Ska du ha den som andrabil funkar det perfa, bagarummet är förvånansvärt stort. Här har du en fin: http://home.mobile.de/SID7soycW3kUlh Mvh, Balazs _________________ ![]() |
||
Flyttade allt snack om starka kontra svaga bilar hit!
Fortsätt gärna den diskussioner i den tråden så fortsätter vi leta lämpliga bilar i 100-150k-klassen i denna ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
|
||
Man kan lägga ytterligare aspekter på banåka och val av bil.
Kan och vill du meka själv? Vad är din "driftsbudget? rörliga kostnader + försäkring Vad har dina kompisar för bilar? Personligen om jag hade 100kkr över att spendera på en bil hade jag byggt mig en hejdundrandes bmw 2002ti med alla rätta grejerna, men det är ju jag det.... ![]() _________________ /Anders C |
||
Nu är ju jag väldigt färgad av min egen bil, men efter att ha varit på Porsche träffen i helgen, där en E85 konverterad 944 Turbo spöade både GT2 och GT3 bilar i PCSR, och av 'vardagsbilisterna' spöade Rikard Svenson här på forumet upp fältet på läktaren, och det i sin 944 Turbo från 86 när han körde in på en tid som skulle ge startruta 7 om han kört för PCSR, och då har han både passagerarstol, baksäte och all inredning kvar. Porsche 944 Turbo bilarna kanske är utskrattade som 'skrot porschar' vid korvmojen, men på porscheträffarna finns det ingen som kommer med nedslående kommentarer om du kommer i en 944turbo. Det roligaste av allt är att man med en, i år, 20 år gammal bil.. kan med relativt enkla, och till en åttondel av kostnaden av en GT3a få en respektabel räser. Försäkringskostnaden är relativt låg, och var för mig lägre än en M3:a. Idag betalar jag 6800:-/år för helförsäkring hos IF, men efter en installation av larm och imobilizer kan jag byta till en entusiastförsäkring för runda slängar 1000:- / år. Det ger ju en budget på +7000:- till bildelar, jämfört med att äga en M3:a ![]() Edit: Såga gärna min enkelspårighet, men efter att ha fått åka med Rikard i sin bil, så finns det bara en 'räserbil för rätt peng' hos mig ![]() |
||
Porsche 968cs dyker i bland upp till helt ok priser. Skulle dock satsa på en M3 GT tillverkad i 350ex med homoglofierings aerodynamik och aluminium dörrar +mycket mer. Jag är svag för specialmodeller, själv skulle jag köpa en Maserati ghibli cup eller en Maserati 222 racing, dessa två modeller är med relativt enkla mods troligtvis lika snabba eller snabbare än samtliga bilar som nämts i denna tråd, kan dock ej rekomendera dessa pga förmodade astronomiska underhållskostnader i förhållande till M3 eller någon Porsche. Coolast är det med lite udda val som ändå funkar hyffsat på bana, en tidig Lotus esprit, Sierra cosworth cupe, Renault 5 turbo, Lanca delta integrale, Alfa romeo 155q4 eller Bmw 635csi M (M6)?
_________________ Avregistrerad användare |
||
Lite ot
Det där tyckte farsgubben lät intressant. Men är det inte överjävligt omständigt att plocka bilar från Italien? _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
Även om jag nu skiftar från Peugeot på banan så finns det mycket kunskap och trevligfaktor i den märkesklubben, så licensen blir kvar där..
Men där finns också ett intressant alternativ, 306 GTI.. Priserna börjar sjunka, 167 hk, och det finns bra med kunskap i Peugeot Sport Club om hur man får ut ändå mer ur väghållningen. Priser omkring 50000 och bra med extrapengar över till väghållningsgodis. Gå in på deras forum och lyssna om nån har lite varvtider, jag tror Rash har några, och jämför lite med andra bilar. http://www.peugeot-sport-club.com/fo _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4716 besök totalt |