Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5026 besök totalt |
Effektfråga - finns det en gräns för användningsområde?
Jag har klurat lite på effekt och hur mycket som är "lagom" ![]() Själv tyckte jag man kunde åka bra på banan med min barchetta som hade 130 hästar. Den vägde ca 1200 kg och hade sämst vikt/hp fördelning. Men svänga kunde den! Det finns ju folk som tar ut, en för bilen, ganska normal effekt. Jag tänker mig en bil på 1200kg med 200-300 hk. Där känns det som effekten kan knuffa på utan att vara ivägen. Men när går gränsen för att effekten inte längre "går att använda". T.ex konstant däckspinn, ryckig gång pga av kännigar i chassi. När jag körde en kompis bil som är moderat trimmad (från 120 - 160hk på hjulen) så var det en kille i en supertrimmad volvo av okänt slag (nyare modell) som skulle rejsa. Han förlorade mot mig då han inte kunde få ned sin "enorma" effekt i backen. Resultatet var att han slirade sig fram med ostabil framvagn, och när han fått grepp och drog på som 17, så hade han ändå ingen chans att komma ifatt mig. Således hade han mängder med effekt, men kanske inte till den nytta man skulle vilja ha den. Nu kan han ju varit en särdeles dålig förare kan tilläggas. Här kan man tänka sig att om effekten var mer avstämd för bilens vikt/hjul så skulle han med lätthet ha kört ifrån mig. Således - dom som trimmar sina bilar för att få ut maximalt antal hästar och vrid. Ligger det alltid någon tanke bakom det? Typ någon slags resonemang om hästarna kommer kunna hålla sig i hagen, eller är det mest som "vinner"? Jag själv har aldrig varit intresserad av rakt-fram åka, men är ändå facinerad av strippen. För Är det verkligen så att mest effekt gör att bilen kommer snabbast i mål? Jag tycker att till slut har man för mycket pulver i motorn så man inte får ned det i backen. Det måste ju finnas någon sådan gräns. Och effekten däröver borde då vara överflödig? Mer effekt och vrid gör ju att karossen kan vrida sig, bilen sätta sig, hjulen spinna mm. Tänker jag helt fel? ![]() _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Är nog otroligt subjektivt för att inte säga omöjligt att avgöra. Allt beror helt och hållet på hur effekten levereras, vad som sitter runt motorn och inte minst vad det är för köttklump mellan ratten och pedalerna.
För att göra en lång historia kort; en 120-hästars Volvo 480 kan spinna bort sig mycket värre än en F1-bil på 800 hästkrafter behöver göra, samtidigt som en 500-hästars Scania aldrig spinner alls på torr asfalt. Jag antar att detta inte handlar om körupplevelse, eftersom den bästa körupplevelsen gott kan upplevas i det på pappret mest ointressanta alternativet, medan man kanske som tävlingsstall skulle kunna sträva efter en 1500-hästars 400-kilosbil. Tror jag kapitulerar inför frågan så länge. Någon annan får ta vid och spekulera. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re: Effektfråga - finns det en gräns för användningsområde?
Visst är det så. Det finns en anledning till varför bracketbilarna inte har lika mycket effekt. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
Hur mycket effekt som är lagom måste värderas från fall till fall och tillfälle till tillfälle tror jag. Det går mao bara att veta i efterhand :-)
Vad är "lagom effekt"? Lagom dyrt Lagom snabbt Lagom hållbart Lagom mycket Lagom lite Lagom billigt etc, etc _________________ /Anders C |
||||
Jag kan hålla med om att jag tar upp en luddig fråga
![]() Men tycker ändå att ma borde kunna hitta någon form av konkreta tankar i den. En lastbil med 500hk spinner ju inte loss pga av vikt och stora däck. Men en fiat uno med 500 hästar har ju inte samma läge direkt ![]() Att det inte handlar om körupplevelse bevisade jag med min första rad om barchettan ![]() Frågan var mer distinkt inriktad på om man har en halvbra bil, väljer ett av två alternativ: 1. Pressa ut max effekt, öka däcksbredden till en "ball" bredd.... 2. försöka ta reda på hur man får bäst chassi, bäst grepp samt anpassa effekten så att man alltid ligger på gränsen till spinn. Dvs då når max moment vägen konstant. Alternativ 2 kanske är 200 hästar mindre, och alltså inte lika "ballt", men eftersom bilen är bättre avvägd så kommer den prestera bättre... Teori teori...jag vet att jag borde ut å köra istället ![]() _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Du tänker på dragracing då eller? Det går ju inte riktigt att jämföra med vanliga bilar väl? (om man inte drar på 30" hjul på drivningen förståss...) _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Mycket effekt är kul, men när det kommer till banåka så är det trevligt med ett jämnt och fint effektregister. Att ha tex 1000 hk där 800 av dom kommer galopperande mellan 6500-7000 rpm är tämligen värdelöst om man ska åka bana, det kommer att vara hopplöst att köra.
Tror inte att det finns någon gräns där man kan säga att x antal hästkrafter är tillräckligt, grepp kan man nästan alltid lösa genom diffbroms och bredare däck men då kommer även kostnadsaspekten in, hur mycket pengar är man beredd att lägga ner? Det är upp till var och en att avgöra! _________________ Rehan Mirza |
||||
Jag är inne på att det inte finns för mycket effekt. Effekten går att reglera med gaspedalen, likväl som med bromsarna. Effekt som räcker för att spinna däcken i vilket läge man än är kan vara ett mått. Föraren och chassiet måste självfallet klara hög effekt, men detta är ju fristående från själva effektresonemanget annars måste ju effekten relateras till varje specifikt ekipage eller plånbok. Jag har rätt mycket effekt i min bil och är däcken varma så börjar effekten tryta vid 100 km/tim å rakt fam.
Men visst, det är lätt att gasa bort sig under dessa farter, men då är det min egen orutin som spökar. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Värstingarna i 750-kg-formeln 1934-36, Mersa och Horch (Auto-Union) hade 520hk hästar -36 och smala däck. 1934 hade man 398 hk.
Rosemeyer vann på ringen -36 med en snittfart på 131kmt och -34 vann Stuck (D:ä) med snittfart på 122. 10 km/t snabbare på 3 år med 'bara' mer effekt. Och bilarna vara definitivt svårkörda redan med den 'svaga' motorn. Man kan inte ha för många hästar, men man måste kunna tygla dom. _________________ Arne Lindgren |
||||
Inom MotOGP ligger de väl på 250hk. De kan tydligen plocka ut ännu mer ur motorerna, men då skulle hojen bli okörbar. De ligger ju på gränsen för effekt kontra användningsområde.
och det är väl just användningsområde man får ta hänsyn till när man ska plocka ut effekt. |
||||
Gaspedalen är steglös inte bara av/på,
Jag hadde en Ford Sierra och en bmw 320 e21 båda med ca 110hp. När man körde dem på gränsen behövde man inte vara så försiktig med gasen, ganska snart efter apex hadde man full gas. Med Maseratin får man ta det försiktigt med gasen efter apex även på fjärde växeln, först lite gas, sedan lite mer och lite mer, full gas har man först något efter utgången. Med en motorstark bil handlar körningen mer om avvägning, och därför känns det mer belönande att köra en kärra med mycket effekt. Härligast är det att ligga i en lång snabb kurva och känna av precis hur mycket mer man kan pressa och att hela tiden ha mer att ge. om det finns en gräns för vad som är "lagom" ligger den gränsen mycket högt. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Det där var faktiskt intressant. Detta tillsammans med Görans resonemang visar att jag nog tänkt lite fel i mitt resonerande. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Är du helt hundra på att det ligger till så, och inte bara är svammel från teamen för att inte avslöja något? På varenda raksträcka har ju MotOGP hojjarna nytta av varje hästkraft. Redan idag ger ju inte förarna fullgas genom kurvorna. |
||||
Wheelspin at terminal speed - där har du ditt effektoptimum.
På en superseven behöver man någonstans runt 800-1000 hästar, förmodligen lite mer i din bil eftersom den lär vara mer effektiv på att klyva luften. |
||||
om man har erfarenhet från en framhjulsdriven Fiat cabbe som grund för sitt resonemang ser tankegången förmodligen ganska annorlunda ut än om man har provat bilar med mer kompetent grundkonstruktion.
Den bil med mest effekt jag kört är en Porsche 911 turbo med strax under 700 hästar och det var definitivt förare och inte bil som var den svagaste punkten i det ekipaget. Bilen var väldigt snällkörd även om det gick snabbt både rakt fram och när det svängde. Har även provat en 928 (sugmotor) med liknande effekt/vikt-förhållande och det var heller inga problem att köra den effektivt på bana när man väl programmerat om förhållandet mellan hjärnsignaler och utnyttjande av högerfoten. _________________ Anders Hansson |
||||
Hej! Självfallet är min begränsade erfarenhet ivägen ![]() Men vad jag ville veta var om man skall åka 402m vilket är fallet på strippen. Vi har väl inte snackat något annat här väl? Således är frågan om man verkligen behöver 1000 hästar eller om 300 med avvägd bil kommer klara sig lika bra! Självklart behövs mer effekt om man skall nå högre hastigheter och har långa rakor! Så dum är jag inte ![]() _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
De lider ju begränsad anläggningsyta mot banan. Plus att de inte har(får ha?) antispinn. Men detta är ju ett bilforum, så egentligen ska väl mitt inlägg behandlas på Sporthoj.com eller likn... Så"vi struntar i hojarna... ![]() |
||||
om du ska köra dragracing är det nog vettigt att ha precis så mycket effekt som grejerna pallar och inte mer. Men det är ju ungefär lika intressant som att ha en bil optimerad för att sätta fina siffror i en bromsbänk. ![]() Min begränsade erfarenhet från framhjulsdrift är att allt över 250 hästar blir svårkontrollerat (kan ha fel) och med bakhjulsdrift på en motor med fin karaktär är det inga problem med långt mycket mer effekt så länge bil och förare är kompetent nog att hantera det. Om en bil är svårhanterlig för att den har för mycket effekt finns egentligen två vägar att gå - modifiera motorn för mindre effekt eller modifiera det runt om motorn för att klara av effekten. Jag håller med om att effekt kan man inte få mycket av så länge den kan utnyttjas. Det finns många gatbilsåkare som gnäller om att bilen är jobbig med för mycket pulver men man hör sällan eller aldrig samma klagomål från en F1, Nascar eller Indycar förare.. _________________ Anders Hansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5026 besök totalt |