Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tanke på luftens vägar i aerodynamiska perspektiv.
806 besök totalt
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Tanke på luftens vägar i aerodynamiska perspektiv.

Så där ja en vacker titel och så börjar jag skriva:
Svammelvarning?

Luft som vi skickar i riktning uppåt blir downforce (om vi bortser udda aerodynamiska vingprofiler..)

Luft som skickas nedåt kallar vi lyftkrafter och dessa vill vi inte ha?

All luft som kommer in i motorummet pga kylare och annat bjäffs denna tar väl förmodligen lättaste vägen ut?
Nedåt...
Borde inte detta ge lyftkrafter som jag inte vill ha?

om jag har plåtar som hindrar luftvägarna i botten av motorummet (så gott det går) och gör öppningar i huven iställer borde inte det ge mig önskad downforce i fronten?

Någon som inser hur jag tänker?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Inser hur du tänker och du tänker rätt!

Finns en vettig utläggning av Aerodynamiker Porschedriver samt Doktor Anders Y i ämnet under "Best of...". Minns inte trådnamnet, men tror det var "Vinge!".

10% extra downforce kan man uppnå om man gör rätt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Bara för att krångla till det:
Det är rätt i det här fallet, men inte alltid principiellt rätt. Det är vad som händer med helheten som är det viktiga och då kan man initialt skicka luften åt fel håll, för att kunna skicka ännu mer luft åt rätt håll på ett annat ställe.

om man t.ex. tar luften som går på ovansidan av en vanlig vinge så skickas luften först uppåt i början när den "träffar" vingen, för att sedan slungas nedåt. Om det inte skickades någon luft uppåt i början så skulle det inte heller skickas ned så mycket luft i slutet. Liksom luft måste skickas ned under bilen längst fram för att kunna skickas upp efter bilen.

Tvärsnittsarean på det strömrör som luftmolekylerna under bilen rört sig i är större framför bilen än under och därför måste ett antal luftmolekyler röra sig åt fel håll innan de kommer in under bilen. (Gäller vid stationär strömning för den petige, alla andra kan bortse ifrån den anmärkningen...).

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



AndersY skrev:
stationär strömning


Vänta här nu.

Laminär strömning vet jag vad det är. Likaså stagnationspunkt...
Men stationär strömning?

Är jag dum eller bara trött?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Stationär ströming = Strömning som inte ändrar sig i tiden.
Man har en massa dynamisk effekter av strömningen också, som t.ex. uppstår vid snabb kursändring och acceleration.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



AndersY skrev:
Stationär ströming = Strömning som inte ändrar sig i tiden.
Man har en massa dynamisk effekter av strömningen också, som t.ex. uppstår vid snabb kursändring och acceleration.


Gissa om ngt är MYCKET trött just nu!

Kan man jämföra dethär med stationärt och dynamiskt tryck. Alltså rent generellt om man försöker skapa sig en bild av hur det funkar?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Tanke på luftens vägar i aerodynamiska perspektiv.
806 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande