Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6008 totalt) |
Kolvantalet ger ju ofta även möjlighet till ökad area och det har ju betydelse. Om man skall ha en enda kolv och har relativt små skivor kan det ju bli lite svårt att få dit en allt för stor ensam kolv.
Vad är förresten masströghetsmomentet för ett typiskt vanligt t.ex. 16" racehjul med 215/45-däck? Hade mest en undran om den omedelbara rörelsemängdsmomentförändningen (fint ord ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det där med masströghetsmomentet på fäljar och däck är intresankt för det partas ju MÄST bara om vikten på dessa.
Här är en rätt intresankt grej, tyvärr inte på svenska ![]() ![]() http://home.netpower.no/pberg/trilti Ytan på brombelägget måste väll också vara beroende på max yttryck som slitbeläggningen tål. Allså så behövs det större belägg om man går upp i kolvarea i oken. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fortsatt OT-varning : Inte för att jag tillhör besökarskaran till den där sidan yatsy ellervaddennuheter, men både du och jag har väl en gång varit 14-åriga mopedister. De som hänger där idag växer väl förhoppningsvis till sig någon gång.. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Lite OT: Norrmännen bakom dedär testen (3 st Civilingenjörer, vad annars. ![]() ![]() Många mail blev det under nga timmar den natten, men svar (mer detaljrika än man vågat drömma om) kom! Hahaha Mkt entusiastiska personer! |
||||
Re: Bromsar: Överdimensionerat?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re: Bromsar: Överdimensionerat?
Jag tror det är elasiticetsmodul som avses. Stål har väl 210 kN/mm2 och många alulegeringar runt 70, blir ju samma förhållande. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag brukar säga att den roterande massan, förutom motorns svänghjul, fälgar-däck-bromsskivor mm, i likhet med just svänhjulet måste accelereras av motorn som ett svänghjul. (och bromsas av bromsarna). Kör bilen på högsta växeln, ingen överväxel, blir slutväxeln t,ex 4,00 den som gäller. Det är fyra hjul på bilen, alltså blir det som att ett hjul satt direkt monterat på vevaxeln. 35 kilo svänghjul till!?!? En viss skillnad på motorrespons med tunga hjul å skivor. Så det är inte bara ur o-fjädrad-vikt synpunkt som tunga hjul , fälgar, bromsskivor är förkastligt. Även som roterande massa är det dåligt. Det är inte bara absolutvikten som är viktig på hjulet, utan hur långt ut mot periferin vikten är placerad när det gäller acc-broms. På seriösa svänghjul finns uppgifer om svängmassan vid sidan om själva vikten. För att återgå till bromsning. Roterande hjulmassan är lagrad energi som kommer att belasta bromsarna med mer värme. Skivorna behöver därför än mer massa-kylning för att hantera detta. Men det förändrar inte stopp potentialen mätt i G. Kolvstorlekar är ett utväxlingsförhållande. Som en hävstång. Ökar man beläggytan mot samma kolv minskas kg/cm2. Men totaltrycket mot skivan bibehålls. Det här kan balanseras fram och tillbaka i oädlighet, och förorsaka olika pedaltryckskrafter kontra cm2 krafter på beläggytan. Men förändrar bara hur hårt vi får trampa på bromsen resp hur fort beläggen slits ut. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
En (dum?) undring:
Varför är det enklare att kontrollera bromsningen perfekt och inte låsa om beläggen är större? Är det för att det mindre belägget kräver högre tryck vilket är svårare att hålla jämt och exakt (flex i ok, slangar, skillnader i ytan på skivan...???) Eller har det på något omvänt sätt att göra med fenomenet att en grej som ligger stilla på en sluttande yta kräver betydligt mer lutning för att starta glida men betydligt mindre lutning för att fortsätta glida nerför backen? _________________ ![]() |
||||
thihi lite det också men ville framför allt visa upp lite snygga bilder och vad kiten innehåller, samt väcka lite debatt angånde bromsar (igen) ![]() Magnus: om du vill byta på M3:an så vet du vad som gäller ![]() |
||||
Tjena Matso ![]() Ligger ute en post på zatzy fick inte så många svar där eftersom dem flesta håller sig nog borta från att kommentera hehe... Fick iaf ett lite spydigt svar "Kunde du inte ha valt dyrare fälgar?" ![]() Just nu känns det lite pinsamt att stanna vid rödljuset efter som bromsarna skriker kom och hjälp mig och dö! ![]() Saknar min ådi ![]() Funderar på att köpa en biturbo Avant igen nu till hösten ![]() Mvh /Per |
||||
En RS6 då eller? ![]() I vilket fall har jag haft mina 322 x 32 mm Movits monterade ett tag nu och jag är mycket nöjd. Har bara systemet monterat fram av kostnadsskäl men tycker det fungerar mycket bra. Speciellt om man kör fort på motorväg och tvingas bromsa ner p.g.a. mottrafikkanter. När man gett bromsarna vad de tål från 200 km/h till 110 km/h ett par gånger och det fungerar egentligen bara bättre ju varmare de blir då vet man att man ska vara nöjd. I vilket fall fick jag smaka praktik imorse på mycket av det som skrivs i den här tråden. Vid en motorvägsavfart tidigt imorse bestämde jag mig för att gasa på lite för att njuta lite av den sköna accelera- och decelerationen min bil erbjuder. Ligger kanske i 140-150 km/h och ska precis börja bromsa då en bil som varit på väg åt ett annat håll i sista sekund drar över vitspärrat in i min fil. Han ligger kanske i 70 km/h. Jag kan inte avgöra om min EBS går in och hjälper till, gissningsvis inte då jag tror jag redan börjat bromsa innan panikåtgärden behövdes. Kan ju säga att mer bromsar behövdes inte för det låste precis direkt då vägbanan var rätt fuktig efter nattens regn. Panik! Men endå vilken trevlig känsla att kunna styra bort ifrån hindret med hjälp av ABS och sen när man inser att "ahh! Trevligt! Det här ordnar sig!" kunna styra tillbaka in i sin ursprungsfil och kunna lägga sig bakom objektet för alla åtgärder (Skoda pickis...) Jag har hyfsat slitna P Zero 235:or och det var den svaga punkten i det här fallet. Förutom min kärlek till fart då alltså" ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
[quote="Erik B"]
En RS6 då eller? ![]() [quote] Känner mig inte riktigt så gammal ännu! ![]() |
||||
Med tanke på norrmännens uträkningar. Om vi med 1000 kilosbilen,som förlorade 3 sek till hundra, åker kvartsmilen på 12,5 sek och fölorar 5 tiondelar till 180 km tim, så kostde de tunga hjulen 25 hkr. Erforderlig effekt blir 223 hkr på bakhjulen.
En viss poäng med rätt hjul. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det visste jag inte, då skulle man väl få bäst acceleration om man spann hejdlöst i starten med såna däck ![]() Angående kolvantal så är det nog inte många som vet att: 48mm enkolvsok ger samma kraft som 48mm tvåkolvsok som ger samma kraft som 34mm 4-kolvsok (hoppas att jag fick detta rätt nu...) |
||||
Stämmer väl ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Nej jag har inte varit 14 och mopedist. Och lite av poängen var att folk som är aktiva där faktiskt inte verkar växa till sig..... ![]() _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||
Jag har inte testat detta själv. Skulle föreställa mig att det är frågan om något bättre stoppkraft än precis innan låsning. och sen under en kort period, tills tempen sätter punkt för det hela. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Fast frågan är om man inte får absolut bäst, hrmmm... "grepp" vid typ +3% spinn ??? Alltså precis precis ovanför 1:1 i grepp ??? Ähh ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Jag har en känsla av att spinnet skall ligga på ca 5-20%
Ett std däck har lägre my(friktionstal) men flackare kurva, medan ett racedäck håller i, håller i sän är det kört :-) X-axel= %-tal spinn Y-axeln= my %=(1-v / vh) * 100 (x-axeln) där v = bilhastighet där vh = hjulets pereferihastighet ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hällå Utzon! Jag hänger inte med riktigt ![]() Menar du att 2 stycken 48 mm kolvar ger samma kraft som 1 styck 48 mm eller menar du att 2 stycken med totalt 48mm (2*24mm) ger lika!? försöker lära mej lite här om det är möjligt för mej ![]() A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6008 totalt) |