Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4351 besök totalt |
Skillnader på motorer Junior - Abarth...
Hur mycket é det som skiljer mellan dessa ?? Ja rent mekaniskt. Skulle man kunna smacka dit ett Abarth avgassystem på en junior t.ex... // Janne _________________ Janne Gustafsson Volvo 855 GLT Lancia A112 Abarth |
||
Rent spontant skulle jag säga att det skiljer. Det är ju två olika motorer, väldigt små motorer men ändå olika
![]() Junior motorn är på 965cc och abarthen är på 1049cc. Vad jag kommer ihåg så sitter det ett gjutet grenrör som kopplas till en "downpipe" på juniorn och abarthen har ett extractorgrenrör i ett stycke från motorn till under bilen. Sen tror jag juniorn har en längsgående burk till vänster om baljan under + att pipan sticker ut på vänster sida. Abarthen har en tvärställd burk bakom baljan och dubbla pipor som går 90 grader från burken ut till höger. Dock har jag aldrig testat att sätta på ett abarthgrenrör på en junior. Rent teoretiskt borde det inte passa men teori och praktik stämmer inte alltid. _________________ Tomas Svensson |
||
Ja att cylinder volymen skiljer vet jag... Men è motorerna någorlunda lika.
Dunkar man dit ett komplett avgassystem från en Abarth, så tycker ju jag i min lilla värld (där bland blå vackra moln, lite glitter och sån't ) att det borde gå... Får helt enkelt börja exprementera med " Lillan" Tack för svaret.. // Janne _________________ Janne Gustafsson Volvo 855 GLT Lancia A112 Abarth |
||
Dom gamla Abarth har mindre motor sa dom på Rosso och att 1049cc motorn är den så kallade djungelmotorn för den är byggd i Brasilien och den gamla i Italien
_________________ Jimmy Fröborg Kör: Fiat Panda 4x4 -88 Renoverings objekt: A112 Abarth Rally |
||
avgascystem
Det är samma motor bara större kubik så det är inga problem att montera avgascystemet jag tror till och med att fästet sitter på till bakre röret på höger sida på vissa årsmodeller _________________ Kjell-Inge Billsten Fiat 128 Rally -72 |
||
hur e det me toppen då? går det att sätta en abarth topp på en junior underdel? å vad skiljer det på förgasarna? de e väll bara bestyckningen va?
_________________ Benny Lundin 190 2.3 16vT -86 http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=35833 Sponsor: www.TURBObanditen.se |
||
Det går att pussla nästan hur som hellst. Några både abbarth och junior hadde kamrem mellan vevaxel och kammen och krävde rätt grejor där annars inga problem mig veterligen om vi pratar om de motorer som satt i tex Lancia A112, fiat 127 mfl. Observera att bakmonterade i tex fiat 850 cupe går åt andra hållet.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Att motorn går åt andra hållet i en 850 har jag hört. Betyder det att jag kan montera en Lancia 112 Abarth-motor i min Fiat 600 utan "problem"? Tror att min 600-motor går åt "ena" hållet. Vore kul med en 70HP från en Lancia Abarth i min 1962 Fiat 600!
![]() _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||
Re:
Då hjälper jag dig gärna med mekandet!! _________________ Christian Almquist |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4351 besök totalt |