Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fyrhjulsdrift: Haldex eller Torsen eller...?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (16106 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Det jag tycker är förde4len med FF framför stum eller konvetionell 50/50 diff med någon typ av broms (Haldex, torsen, lamell, visco) är att den är mycket mer konsekvent.

Varesig du har en haldex eller torsen eller viscodiff eller helt öppen diff så har du en 50/50 fördelning, ibland med artificiel kraftbalansering.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



M50Racer skrev:
Haldex er ikke skikkelig 4x4 se link
http://hans-mah.home.online.no/video/haldex.wmv
Den haldexen är inte frisk - såvida bilen inte har handbromsen i....

På min bil kopplas driften på bakhjulen ur när man drar i handbromsen, vilket möjliggör handbromsvändningar utan att driften stör....
kan det vara samma på volvo?..

_________________
Mårten Kluck
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

På tal om ultimata 4wd, har inte EVo o Subbe det?
Man kan ställa diffarna som man vill i vissa modeller

_________________
Jan Å
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Klucken skrev:
M50Racer skrev:
Haldex er ikke skikkelig 4x4 se link
http://hans-mah.home.online.no/video/haldex.wmv
Den haldexen är inte frisk - såvida bilen inte har handbromsen i....

På min bil kopplas driften på bakhjulen ur när man drar i handbromsen, vilket möjliggör handbromsvändningar utan att driften stör....
kan det vara samma på volvo?..


Den där haldexen såg inte alls kry ut...kan ha varit fel på bromskontakten, då blir det samma symptom.
Råkade ut för det i vintras.... höll på att köra i diket för att det inte började driva nått bak när jag förväntade mig det

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



åka bana???

gillar torsen på gatan men ska man åka bana så föreslår jag att man monterar i en spole istället för torsen diffen så det blir 50/50 drivning fram och bak, bak diffen ersätter man med en med diffbroms vill man vara riktigt säker på att slippa hhulspinn så sätter man diffbroms framockså så har man en drivlina som liknar den fabriken hade på sina tävlingsbilar på 80 och 90 talet innan alla andra blev sura och tyckte det gick för fort så drivning på alla fyra förbjöds.
vill man inte gå hela vägen så är haldex ett bra alternativ ring ace i borås och få monterat ett chip för kopplingen så beter den sig betydligt mer konsekvent.
anders på ace har varit med i utveklingen av haldex chippet och efter massor av tävlingar i audi så har han rätt bra koll på hur det ska bete sig.
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Som sagt:

Tvärställt Haldex. (innan haldex användes en viskokoppling)
Längsmonterat Torsen.

Audi Q7, VW Touareg, Porsche Cayenne har vad jag vet inte torsen utan någon annan lösning.

Tidiga fyrhjulsdriva Volvo hade en viscodiff(på vw språk: syncro), inte haldex.
Detsamma gäller tidigare VW.

VW Passat 1997->2005 Kallad Syncro och 4-motion har torsen(quattro) och längsmonterad drivlina.

_________________
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Q7, Cayanne, Touareg... Japansk låda, samma som Lexus.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Allmänt banåkaforum
Fyrhjulsdrift: Haldex eller Torsen eller...?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (16106 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande