Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2849 besök totalt |
Bilstein dämpare - NU inkl. 2x krängare!!
Tjenare! Tänkte höra med er här på rejsa vad det finns för erfarenheter ang bilstein sport alt sprint dämparna? Känns lite som vissa försäljare är lite för partiska att svara rättvist. Jag är även intresserad av en jämförels mellan gula Koni och bilstein sprint, då dessa är mina alternativ. Är i stargroparna själv sporta till min bruksbil (Opel astra G- 02) litergrann. Kommer främst att köra på gatan men vill även kunna tukta omkring den på lite konbaneträffar. Hur pass stor skilnad är det mot "orginal" dämpare (givetvis olika mellan olika bilmärken- men ändå) ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Re: Bilstein dämpare - erfarenheter?
Vectran som jag hade tidigare satt det Bilstein sprint på, men jag har inget annat att jämföra mot ![]() Eller det skulle va orginal då men.. Du kanske kommer ihåg ungefär hur mysig den var? ![]() |
||
Hade slut original Audi S2 dämpare på min s2a förut. Satte på Bilstein. Det jag kan säga är att dessa är riktigt hårda. Vill du ha en smula komfort i stadstrafik kvar så skulle jag ha andra. Sen o andra sidan så är dem perfekta i 70+ väldigt skönt avstyämda väldigt högt upp i fart
![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Jag har haft Sierra Cosworth med både Bilstein och gula Koni. Jag föredrar Bilstein, de känns bra även när de blir varma vid bankörning, Koni känns som de mattas av (trots att dom var nya). Gula Koni är ju utifrån lätt justerbara åtminstonde fram, när de sitter i en Sierra. Bilstein är ju inte lika lätt att justera, sport dämparen går inte att justera, sprint går men men får ju ta isär dom och ändra dom=avplockning och inlämning.
Jag skulle föredra Bilstein för det är ytterligt få gånger man behöver justera. Rätt sättning från början så funkar det fint så det duger alldeles utmärkt för avancerad gat åka och bankörning. Finns fler Ford åkare som håller med mig, både banåkare och gatåkare. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gustav S: Jag minns precis hur trevligt styv den bilen var!!! Men att det satt bilstein sprint på den kom jag dock inte ihåg. Det är precis den sättningen jag vill åt på Astran! Även om det är trevligt med justerbara dämpare- vilket talat för koni. Så får den mer avancerade dämpar uppbyggnaden avgöra- -Gula Koni har tvårörs teknik med lågt gastryck(ca 4bar) utan avskiljekolv mellan gas och olja= blandas vid hård körning och tappar dämpkraft. -Bilstein sprint har enrörs teknik = grövre kolvarea samt med en skiljekolv mellan olja och gas. Högre gastryck ca 20-24bar. Allt detta innebär att bilstein är mer exakt i dämpningen med mindre spel i 0-läget samt att även vid hård körning kommer inte oljan i kontakt med gasen vilket gör att dämparna funkar även vid kontinuerligt hård körning!! Så det fick bli nya bilstein sprint dämpare genom FORZA!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() Jag kan knappt vänta tills dom kommer på posten!!! ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Jajjamensan!! Bilstein dämparna är monterade och klart godkända. Däremot trodde jag att de skulle vara hårdare och stötigare än vad de var. Riktigt sjöna faktiskt!! Därefter ville ja ha astran mer krängstyv så jag skulle kunna åka till jobbet med lite gokart-känsla .... ![]() Dan på FORSA.se svarade då på påståendet och hävdade att "vissa" framhjulsdrivna bilar får tom bättre fäste fram när man minskar krängningen iom bla mindre possitiv camber. Låter vettigt tycker jag. Så jag införskaffade även exentriska camberbultar till nedre fästena på fjäderbenen fram. Så jag tog och "justerade" till lite extra ![]() ![]() Jag kan bara säga att jag är RIKTIGT nöjd med beteendet den fick. direktstyrd utan massa svaj. Den understyr något mindre (standard däck) vilket är trevligt också- Simsalabim så har jag sportat till brukshäcken så jag tar mig till jobbet lite snabbare men framförallt på ett mycket roligare sätt!! ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Det där är mina erfarenheter med. Jag har kört både Gula Koni och Bilstein Sport och Koni dämparna känns grova och stötiga mest hela tiden och stumnar nästan helt vid snabba kolvrörelser (potthål, asfaktskanter) medans dom känns helt slut vid låga kolvhastigheter t ex landsvägskörning om man inte ställer dom på stenhårt, men då blir man nästan sjösjuk istället... ![]() Bilstein däremot känns ganska hårt satta vid låga hastigheter (men inte stötiga) men sväljer alla grova ojämnheter sagolikt fint jämfört med Koni. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Dom Bilstein som har en extern trycktank för inställning, ställer man bump eller rebound eller båda?
AVo t.ex. har (en modell med) en inställning men man beställer dom med fast propotion mellan bump och rebound. Men AVo har inga till Volvo 240 spindelben, men det har Bilstein via GA. _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2849 besök totalt |