Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3017 besök totalt |
Chevrolet fullsize pickis!
Tjena! Det är så att jag har en Chevrolet Silverado pickup från 89. Jag är ute efter lite roligare chassi o inte så mycket fartygskänsla som där är nu. Det är ju absolut ingen optimal bil o bygga detta på, de är jag mycket medveten om. Men ändå, skulle vara grymt kul o få den lite pålitligare i svängarna! ![]() Hur fungerar de igentligen o köra banracing med ett fordon med ram, samt med skitkass viktfördelning? ![]() Det sitter dubbla A-armar fram, samt bladfjäder bak. Planerna jag har nu, är 4 länk bak med coilover dämpare. Sen har jag beställt dropp spindlar för att få ner den på backen. samt ska jag beställa andra fjädrar o dämpare till framvagnen. Jag tar mycket gärna imot tips o idéer på hur jag ska kunna få pickisen lite roligare! ![]() MVh///ola Persson _________________ Ola Persson |
||
Den har väl inte så mycket sämre vikfördelning än en frontmotoraudi (dvs de med 1ans cylinder i kofångaren)?
![]() Jag skulle nog inte droppa den alltför mycket, de västa varianterna gör ju att undre A-armen nästan skrapar i backen. 2" är nog lagom om jag får gissa rätt ut i luften. Ramen kan ju stagas upp med en "bur" eller genom att stummontera karossen (skulle jag gissa). Men ta inte mina otestade ideer för annat är löst (mycket löst) spånande. ![]() Bygger de NASCAR-pickisarna helt på rörram och plastkaross eller är det nåt kvar av orginalgrejjerna (men så stort som Silverrado kör de väl inte med?)? |
||
Den bilen har väl torosionsfjädrar fram va? Jag låg under farsans 89:a igår och såg att höjden i framvagnen borde vara väldigt lätt att ändra då man kan justera där torosionsfjädrarna sitter fast i ramen.
_________________ William Ekström |
||
Då är din Pappas bil fyrhjulsdriven, på dom tvåhjulsdrivna sitter det spiralfjädrar. Det går att få betydligt bättre väghållning på dom. Jag tror du gör helt rätt som sätter ett 4 länk, märkte stor skillnad på min S10:a med ett K-link. _________________ Jonas Segerholm |
||
Tack för svaren!
Ang dropp spindlarna jag beställt, så är de just 2" dropp. Sen sitter det som Jonas sa spiralfjädrar på min (2wd). ang NASCAR-pickisarna så skulle jag tro att det är rörram o plastkaross, så där finns väl inte så mycket o "hämta". Men jag är helt klart inne på o bygga min Silverado i NASCAR stuk, så har ni lite bilder så släng gärna upp dom! ![]() Jag har hittat en del bilder o så, men det är bara mindre pickisar dom kör med, typ S10 nån toyota o lite så. Sweanders, tack för svaret! och det är precis där jag beställt grejerna! hehe Var bara sugen på o lägga in en tråd o se om ni hade lite idér på hur man kan gå tillväga... Släng gärna in en rad om ni kommer att tänka på något! ![]() lägger in en bil på Nascar-pickisar! ![]() ///ola Persson _________________ Ola Persson |
||
bara "for the record" så är Silverado enbart en utrustningsnivå, som GL på en gammal Volvo ...
![]() Modellen heter K eller C + 1500/2500/3500 ... Leta upp nått amerikanskt motorforum, där finns det garanterat hur mkt kunskap som helst om hur man kramar ur de sista dropparna väghållning ur en sån där ... ![]() |
||
Chevrolet C10 1500 står de i papperna, Men Silverado låter mycket tuffare!
![]() Jag har kollat en del på forum från usa, men hittar inte mycket som jag känner att jag har nytta av.. Och försöka få förklarat på engelska med alla deras facktermer o så är ju inte de lättaste. så av ren lathet? provade jag på Rejsa... vet ju att här finns mycket kunnigt folk, så jag hoppas på de bästa! ///ola Persson
_________________ Ola Persson |
||
Känns som att prio 1 är att styva upp ramen på nåt sätt. Kanske med boxning, eller med båge/bur. Sen får man nog försöka få ner vikten fram. Huven väger säkert ett par hundra kilo
![]() Vet inte hur din är, men jag vet att de finns med diffad bakaxel, måhända det är standard på 4wd? _________________ William Ekström |
||
byta ut alla bussnigar i chassit mot styvare saker är nog inte helt fel heller
några roliga sidor ![]() http://www.stockcarproducts.com/ http://www.colemanracing.com/ http://www.speedwaymotors.com/ Lycka till med bygget! ![]() _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3017 besök totalt |