Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (68995 totalt) |
hrmm... det blir inget mer rivande i den motorn som sitter i... den får gå så länge den funkar, sen blir det troligen en färdig 2,4 rallymotor. Det verkar fortfarande försvinna lite vatten, inget som syns i olja eller tändstift men...
Har varit och bytt in mina "halvfrächa" bromsok mot utbytesgrejor - lackade i rejsigt guld direkt ur kartongen ![]() volvo ok, rekord 246mm ventilerade skivor - ska sitta ungefär som på bilden då ska mina 13" are få plats ![]() i kartongen under så ligger det en ny elfläkt som ska ersätta org fläkten nån gång. bromsarna hoppas jag ska sitta på plats under veckan. Har även monterat de nya fina stolarna ![]() (ja jag ska städa ur bilen lite, och tvätta den) Passade på att riva ur baksätet när jag ändå var igång ![]() passagerarstolen ska höjas liiiite och förarstolen ska sänkas en hel del ![]() Har även förstärkt gaspedalen ![]() har förresten någon ett bra tips på att få bort asfaltmassa utan att elda upp halva bilen?? det var nog allt för denna gång /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Asfalt löser sig i förtunning eller lacknafta. Handskar som tål lösningsmedel rekomenderas för att inte torka ut händerna alldeles. Trevligast är att hålla till ute med öppna dörrar en dag när det blåser lite.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Jag trodde den vanligaste coupen är samma som rallykadetten basseras på. Iallafall den jag sett flest av. 12 karosser? 3 coupekarosser en sedan(eller finnsdet både 2 och fyrdörrars?) och en caravan(kombi) Vilka fler fanns det? |
||||
2 caravaner, 3 och 5 dörrars, 6 sedaner, 2 och 4 dörrars varianter av Kadett, olympia och LS. 4 coupe, LS, Rally/Sport, olympia och "vanliga" Kadett Coupe sedan kunde man välja mellan dessa 5 motorer också... 1,0 ~50Hk 55? 1,0s 60Hk (dubbla förgasare) 1,5 CIH 1,7 CIH 1,9 CIH /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Bilen toppade ~210km/h (mätarn går till 180) EN gång
då var varvräknarn på 6800rpm sen lät det POFF och det kom en tjock härlig rökridå bakom bilen ![]() eftersom bilen fortfarande gick bra och jag hade normalt oljetryck så fortsatte jag de sista km hem... nu är mitt motorrum väääldigt kladdigt med olja ![]() tänkte låta den svalna lite och se vad som hänt - kanske dags för en riktig motor nu ![]() /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Är det mycket som måste modifieras för att få på Volvo oken? Är det 240 ok? _________________ Stefan Persson Opel Kadett B app k Dax Rush -05 |
||||
1.0S har jag aldrig hört om, men 1,1S på 54hk fanns. Sen gjorde 1,1SR de också på 67 (eller är de kanske bara USA marknaden den hade de på? har hört att den skulle haft 60 i sverige) SR hade i alla fall dubbla gasare, har aldrig hört om en vanlig 'S' som haft dubbla :/ Jag såg i alla fall den där bilen någongstans mellan Örebro och Mariestad kanske, eller var de före Mariestad.. efter E20, vi var på väg mot Örebro från Lidköping i alla fall! Såg den bara snabbt på avstånd men.. du la inte märkte till en ganska gul 3-serie av nyare modell med lite extra breda skärmar fram? ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
||||
i turordning,
--- helt rätt 1,0S hade visst inte dubbla gasare sedan kunde man välja mellan dessa ? motorer också... 1,0 45Hk 1,0S 55Hk 1,0SR 60Hk 1,5 CIH 1,7 CIH 1,9 CIH 1,1 och 1,2 tror jag kom senare ~71 och ~72 hade en 2d kadett -70 SR som förstabil ;-) Mycket troligt att du sett mig på den vägen, har åkt den några vändor senaste veckorna - det var på den sträckan det lät ploff av motorn... --- Volvo-bromsar på gamla oplar kan sammanfattas så här: (ja, det är Girling bromsok från volvo 240 med ventilerade skivor fram) oket passar perfekt och är bara bulta dit, men det finns inga skivor som passar utan justeringar då. Alt1: fästöronen på oket slipas ner 2mm så oket hamnar lite längre ut, Honda Prelude skivor (262x21mm) modifieras (bultcirkel och centrumhål) 14" fälgar är ett måste Alt2: (orkar inte översätta) Using '83 BMW 320i front hub with Opel wheel bearings, '77 BMW 320i vented brake rotors & front caliper from '84 Volvo 240 for vented rotors. I had to drill the mounting holes 5/8" offset so I could drop the caliper 2mm closer to the rotor. Ska funka med 13" fälgar ?? Alt3: Brotcha upp monteringhålen i oken 4mm för att sänka oken in mot skivan Rekord 246x22mm skivor omodifierat Vissa 13" fälgar funkar Sen finns det massa intresanta alternativ som kompletta rekord bromsar (enklast) eller nyare omega bromsar eller stora SAAB bromsar som alla verkar vara mer eller mindre lika enkla att montera - allt hänger på hur stora fälgar du får plats med och vilka delar du har enklast att få tag på / justera --- olympia: inte så säker, trodde bara olympia var en "lyxutrustad" variant av samma bil... men de flesta artiklar jag läst tar upp den som egen modell... finns en till salu här: http://www.blocket.se/view/5373433.h verkar vara lite andra framskärmar och vinyltak tycker inte taklinjen ser likadan ut som LS heller, med det kan vara en illusion... ---- Nu borde motorn ha svalnat så mycket att jag kan gå ut och lyfta på huven... ![]() /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
En liten uppdatering i vintermörkret:
lite bilder på gamla motorn: Jag hade problem med att topp-packning gick hela tiden, och efter ~4byten över en sommar så gav till slut gängorna upp i blocket som då fick åka till tippen och toppen ligger å samlar damm i garaget. ![]() Detaljarbete på hög nivå i ventilurslipningarna:( ![]() ![]() Insug, lite lätt tillputsat ![]() org vipparmar, krafiga fjädrar å nya justermuttrar (dyyyyra) ------- Istället för detta så inhandlades det ett ~nyrenoverat 1900 block som är borrat och strokat till 2,2 liter planad å filad 1900 topp med 40/45 ventiler (igen) samt en enem E11 kam med ganska brutala öppningstider... När jag skulle byta motorn så visste jag att det fanns två vägar att gå, a lyfta den genom huven eller b, lossa på framvagn och lyfta på karossen. då jag har lite dåligt med takhöjd i garaget så blev det alternativ a - FEL, FEL, FEEEEEL ![]() ![]() ![]() Tipps till världen ska ni byta motor på en Kadett B - gör det genom att släppa ner framvagnen! Alt a blev i slutändan så här: 1, plocka loss motorhuven 2, plocka loss insug, grenrör, generator, kylare, fläkt, fördelare, 3, häng upp motorn i en lyft 4, lossa motorn från lådan och upptäck att oljetråget tar i framvagnsbalken - motorn måste lyftas rakt upp 5, lossa på kardan och dra ur den ur lådan 6, lossa lådan och försökdra den bakåt för att dra ur axeln ur kopplingen 7, upptäck att alla växellådsolja har runnit ur där kardan satt nyss 8, upptäck att det är helt omöjligt att flytta lådan så långt bakåt som behövs utan att kapa torpedväggen 9, skruva bort toppen i ren ilska för att få plats att vinka motorn så mycket att lådan går att släppa neråt 10, släpp ner lådan på marken, jippie!!! 11, börja lyfta upp motorn, och märk att även motorfästena måste bort för att kunna vinkla motorn rätt 12, motor ur!!! 13, drick massa öl för att döve de blödande händerna och stilla ilskan... Ny dag - nu ska nya motorn i: 1, måtta lite på tråget om det ska passa (ascona) - verkar funka 2, lossa allt löst från nya motorn 3, sänk ner motorn och upptäck att det felar på 2mm med utrymme mellan torped och framvagsbalk 4, börja lyfta upp motorn igen för trågbyte 5, kila fast motorhelvetet mellan framvagnsbalk och torped 6, tappa ur olja och skruva bort tråget från motorn där det sitter inklämt. 7, luft upp motorn och droppa olja över precis allting i garaget. 8, åk å köp ny oljetrågspackning 9, strula i 1h med att få på den idiotiska hj*vla 4-delade oljetrågspackningen 10, sänk ner motorn med rätt tråg - strunta blankt i att det inte finns något lämpligt hål för oljestickan 11, upptäck att det inte finns en chans i helv*te att få på lådan i den enda vinkeln som den får plats på 12, drick massa öl för att döva de blödande händerna och misslyckas med att stilla ilskan... ny dag... 13, grubbla, mät, och fundera... framvagnen måste lossas. 14, lossa på framvagnen och släpp sakta ner den 15, lossa på bromsrören som inte är tillräckligt långa för att släppa ner framvagnen tillräckligt. 16, fyll på sörjan av växellådsolja och motorolja på golvet med lite bromsvätska - jippie! 17, bulta ihop växellåda och motor - wow, det gick... inte så lätt själv, tungt och halt av all olja... 18, sänk ner karossen sakta och fint igen 19, skruva fast framvagn och bromsar - helt utan missöden, hmmm..... 20, nu så, den satans styrstaget vägra gå in i styrväxeln igen - styrstaget är av telskoptyp och fästen in in styrväxeln är ledat med gummi (liknar escort mk1) 21, skruva dit grenröret, ta "Sprint" grenröret met lite grövre kanaler 22, upptäck att grenröret/främre röret tar framvagnsbalk och kaross på minst två ställen 23, lossa grenröret och "justera" urgröpningen i framvagnsbalken samt höj en motorfästet 5mm 24, skruva dit grenröret igen och se att det passar 25, skruva dit generator, fördelare, kylare insug och lite blandat smått å gott, passa på att byta sönder givaren till oljetempen. 26, upptäck att fästet till generatorn blev vänt bakåfram, skuva loss allt från punkt 24 för att tippa lite på motorn 27, vänd på generatorfästet, passa på att svära lite och gå lös med slägga på gamla motorblocket 28, sova - mardrömmar om gamla bilar och hur smart det vore att byta hobby ny dag: 29, se punkt 25, arrhhhggg!!!! 30, skruva dit kardan igen och svetsa till en rörstump så avgassystem passar på nya röret. 31, fyll på olja och vatten - snart där.... 32, upptäck att det inte finns nån markering för hur tändningen ska stå, inte heller någon noll-markering. 33, tvinga en kompis sitta och vrida på startnyckeln medans jag skruvar på fördelarn tills den tänder. 34, lufta bromsar 35, starta bilen och kör en liten repa - den funkar, tomgång ligger på 3000rpm dock.... 36, justera tändningen lite bättre, tomgång ligger nu på 3500rpm 37, riva isär hastighetsmätarvajern och se att plastskiten i lådan som ska driva vajern inte finns längre... 38, upptäck att den nya ventilkåpan drar lite i gasvajern - släpp på den och få tomgång på 3000 rpm igen 39, hitta en luftläcka i packningen in till ena förgasarn - byt och få tomgång på ~200rpm 40, justera förknasare och märk att det går att välja mellan tomgång på 200rpm eller 1500rpm - suck 41, skruva dit huven igen 42, ta en lite längre repa, bestycka om förgasarna 43, upptäck att något inte är helt ok med tändningen, motorn missar lite och varvräknarn går jojo. 44, byt alla tänddelar, motorn missar ej märkbart, men varvräknarn är fortfarande lite konstig. 45, ställ in bilen i garaget och vänta på våren detta är ~4 månader sen och nu börjar jag kunna skruva på den igen - kadutten var väldigt nära att möta en slägga några gånger där, me nu ska det bli kul att komma igång igen. Vill inte ta ut den i saltslasket just nu men så snart det är borta så börjar det hända saker igen. först på tur i vår är: Montera framfjädern, mycket hårdare och sänker 5cm (ligger i bilen) Montera fast bältena som hänger löst i stolarna Montera bromsarna (ligger i garaget) Montera diffbroms, nybyggd med 75% spärr Slipa rent underredet och lägga på ny färg och lite rostskydd Fixa fram ny kardan och korta till rätt längd för 5vx lådan Köpa nya förgasare ~weber 48or eller liknade /ola "saknar våren" _________________ Ola Gustavsson |
||||
Bara att inse att du träffat åp Murphy när han är som värst
![]() Men se det positivt det kan ju inte bli värre, hoppas jag iaf ![]() Ge inte upp nu bara, med solen å våren kommer det ju ny inspiration. _________________ Opeltok/Jonas Schiller ![]() Min älskade Polo, jag saknar dig så!! |
||||
och som vanligt så år det ju delarna som brummar som är roligast att pilla med, så....
Nu sitter det ett par fiiiina Solex45:or på "Lilla Blå" och efter lite pill med att få vettiga munstycken på så gick hon riktigt rart ![]() tyckte dock att "Lilla Blå" var lite väl trött på höga varv och fick en snilleblixt - sätter en kompis i förarsätet och ber han trycka pelle i mattan, med gasen i botten så gav den 1/3 gas ![]() så nu ikväll så har jag änligen bygt ett nytt gasreglage och kollade att det funka som det skulle OJOJOJOJOJ!!!!! vilken skillnad, motorn är helt sjuk! jag blir lite småskraj när jag gasar... Den drar såååå fint från ~2k till minst 6k (sen blir varvräknarn lite ![]() som det känns just nu så skulle min Impreza få kämpa för att köra ifrån Lilla Blå - och det är betyligt mer än jag räknat med. tror jag måste ordna en intern stripp-race undrar bara hur jag ska kunna köra båda bilarna samtigt? ![]() Som nån sa, NU ÄR DET VÅÅÅÅÅRRRRRR!!!! /ola "Lite skitigare, mycket gladare" _________________ Ola Gustavsson |
||||
Inspirationen flödar!
nu sitter äntligen den nya framfjädern på plats ![]() Den nya är något lite hårdare ;-) (och dubbelt så tung, samt några cm lägre) om jag ställde mig med en fot på varje fjäder så blev de ~lika höga Stabiliteten blev enormt mycket bättre, den är fortfarande lite svajig initialt, men är nu mycket trevligare när den "satt sig" - tror att de lätt borttorkade bussningarna överallt kan påverka det. Är det nån som kan svarva till lite bussningar i lämpligt matrial till en vettig kostnad?? allt för denna gång, mu måste det panikskuvas lite folkracebil! /ola ps. huset på bilden är till salu och det åkte massor med folk och tittade hela kvällen, på garageuppfarten brevid stod det en Camaro med 500 nånting ponnys och justerade förgasare, brevid mig så höll det på att bytas motor i en folkraceamazon - sen låg jag med framvagnen i bitar därimellan ;-) Kan lova att det var en hel del folk som glodde på oss Kanske blir en motortok i grannhuset med ![]() ![]() ![]() _________________ Ola Gustavsson |
||||
Fjädern kommer från : http://www.lenk-Opel-tuning.de/Opelg
jag har dock köpt min lätt beg här på forumet ![]() Det gör faktiskt underverk, än så länge har jag bara busat lite i rondeller men det verkar mycket lovande istället för att bilen kränger och spinner på innerhjulet så får jag nu fina "power oversteer" ställ höjden är inte så mycket lägre än med min org. fjäder (några 6cm sänkte den inte för mig iaf) /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Hejsan! Tänkte höra med dig, om man byter till volvo ok och rekord skivor, behöver man byta huvudbroms cylinder då? Hur har du gjort? om man behöver det, från vilken bil kan man ta den ifrån?
Tacksam för svar........ _________________ Mikael Sund |
||||
hej
Du har ju fått tag i en helrätt busbil, grattis.. Hur ska du göra med den ena toppen som är över =)??? Bygger själv på ett busbygge Manta med bur å grejer å jagar nu lite motor prylar till att få ihop en duglig sugmotor. Mvh Daniel _________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||||
tackar för kommentarerna...
Huvudcylindern har jag plockat från en volvo 240, Biltema säljer dessa billigt. hålen för infästningen i kadettens bromsservo behöver justeras lite... (brotcha upp dom lite ovala, så pinnbultarna i servot passar) sen är det bara vända på förstärkningsplåten i framkant på huvudcylindern, då volvon's är något längre... Toppen är redan såld... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Hej! Fick du lov att dra nya bromsrör eller? Iom att det ska dit två stycken på var sida fram....Eller satte du dit ett t-kors= 1rör till 2rör.....och hur gjorde du med den bakre (lilla) huvudbroms cylindern? Tog du bort den? MVH Mikael Ps. visa gärna bilder..... _________________ Mikael Sund |
||||
Ja, då var man äntligen igång igen!
Eftorsom jag inte riktigt haft tid att fixa allt inför en planerad reg bes som ombygt så har jag återställt lite orginalpryttlar på bilen och nu är det bes. på torsdag den 24. Jag är tyvärr på kurs i fjollträsk då så sambon har fått den hedersvärda uppgiften att charma bes-gubben så han släpper igenom den ![]() Volpel-bromsarna ser ut så här: Adapter mellan volvo ok och Opel slang det är ett t-kors med lämpliga nipplar samt tre st vanliga "A-nipplar" (volvo och Opel standard) ![]() Den som är överkryssad användes ej utan det var en till hane... Så här blev adaptern ihopsatt: ![]() Hålen i oken svarvades upp 4mm för att få in oket en bit mot centrum (för att få på små 13" fälgar: ![]() en liten rundstav plattades till och loppades fast inuti de ovala hålen så hålen blev ~runda igen Rekord ventilerad skiva på Kadett-navet ![]() Komplett Volpel-ok att montera: brickorna är vanliga M12 brickor från biltema - perfekt storlek! ![]() Här ska det sitta, man ser även den lilla justeringen av värmeskölden som jag gjort ![]() Så här trångt blev det - med 5mm spacer! ![]() ![]() Det gick utan spacer med, men då skrapade fäljen bort lacken på oket - och det var liiiite väl tight tyckte jag... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Re:
Kul med ett Kadett B bygge ![]() Står själv i begrepp att eventuellt handla en Kadett Sport -73:a (om tid o plats räcker till...) Lite kadett hsitorik. Den Coupékarossen du har var i Sverige vanligast i oplympiautförandet. Då med vinyltak och en lite annorlunda grill än övriga kadetter. Har för mig 1,7 litersmotor från Rekord 1700 var standard i olympian. olympian försvann inför 73 års modellprogram. (eller om det var redan 72?) De andra Coupérna var betydligt vanligare. Den med uppsvängda bakre sidorutor och pressade låtsasgälar p å C-stolpen var den första varianten och kom redabn 1966. Det vat cckså den kaross som gällde för första versionen av Rallye Kadetten. Faktiskt bara med 1,1 litersmotorn och en dubbeksolex från början. Rallypremiär i Monte Carlo. (tror det var 67) 1968 kom LS coupen, med de spetsiga bakre sidorutorna (inte identiska med GT, som är mindre) Det året fick Rallye Kadett också 1900 Motorn. Detta efter att Opel Team Sweden med Ragge Eklund i spetsen övertygat tyskarna om att det var en bättre idé än 1100:an. Man byggde t.o.m. en prototyp i GM Norden tävlingsverkstad och skickade ned till Tyskalrna, som till slut gjorde som de envisa svenskanra sa.. Mellan 1968 och 1970 (eller möjligen 71) Fanns Rallye Kadetten i bägge karossutförandena. Coupe och LS. 1100 motorn fanns som variant, men sådles inte i Sverige efter 67 i rallye Kadetten. I Sedanen och "vanliga" coupen var 1100 standard från 66-71. 72 blev 1,2 liters motorn standard i dessa. Kadett Sport fanns bara 1973 och som endast sedan, men med hela Rallye Kadettens utrustningsspaket, drivlina etc. Det kom bara ca 30 st till Sverige, alla gula med svart huv. Det finns bara 3 riktiga oplar: Ascina A, Kadett B och Rekord C ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (68995 totalt) |