Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5402 besök totalt |
Har du provat att köra utan (i studiesyfte räcker det att ta bort det ena hundbenet)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
om du kör med "Code" så försvinner inte mellanslagen. För att kunna göra någor överlag på fjädrar och krängarn så måste vi ha MR för hjulupphängingrna och krängrna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Detta var en intressant tråd att läsa. Jag hade understyrningsproblem med min bil tills jag förra året köpte rejäla hämmare. Bak har jag ställt den så löst jag kan (vilket är hårt med tanke på att den nu är gjord av ett spett och originalhämmaren med lätthet kunde twistas med händera = meningslös enl. MHo) och fram är den rejält hårt ställd. Det har, kombinerat med ganska mycket negativ camber, fungerat kalas. Jag har lyft framhjulen hela tiden. Genom tex depåkurvan (Gelleråsen) är högerhjulet i luften mer eller mindre hela tiden. Men jag har inte brytt mig för balansen har varit kalas. Svagt, svagt understyrd med option på riktning helt med hjälp av gaspedalen.
![]() "Don't fix it if it ain't broke!" har varit min devis. Men när jag var nere på ringen för några veckor sedan insåg jag att detta behöver revideras. Jag märkte nämligen att vid snabba camberskiften i vägen och mycket fart "sprattlar" framhjulen. (Detta märktes efter Sprünghugel där partiet med blinda krönet kändes duktigt oroligt.) Det som sedan hände var att hämmaren fram gick av och balansen i bilen så radikalt förändrades att jag höll på att sladda av banan. Slutsats: Jag försökte rätta till ett problem genom att skapa ett annat. Jag lät för svaga fjädrar hjälpas av en överbelastad hämmare. Bättre att skaffa rätt fjädrar! Flea bilar som har riktigt schyssta fjädrar och dämpare kör med orig. hämmare. Mao skall man nog inte se hämmaren som mer än ett kompletterande system. Huvudarbetet bör utföras av fjädrarna/dämparna. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Nja pga att bilen är längre än bräd så kommer den rolla mer än den pitchar. Därav skall man ha krängre + att krängarna är mycket lättare att justera för att få den balans man vill ha istället för att mixtra med fjädrnan. Så fjädrarna och krängran sammverkar och skall matchas mot varandra. Lyfter du inner fram mycket så det ända du vinner är sämre grepp pga negativa camber käkas upp av kräningen. Ökar du nu krängran bak till presis innerhjulet fram inte lättar så kommer du att ha precis samma balans men mer grepp. Hmm iof så gör det ingen om innerframhjul lättar lite i utgången på böjen. Allså ca där du skickar pjäxan i panrummet med full kraft, mao lastförstjuting bakåt pga ax. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag tycker det känns som att min understyrning beror på sämre grepp i framvagnen än att balansen är fel i bilen eftersom att instyrningen går bra medan understyrningen kommer efter halva kurvan. Tänker jag rätt?
Provade att provocera till övertsyrning på Gotlandring genom att slänga in bilen i kurorna ganska häftigt, även i dessa lägen så blev utgången understyrd, trygt men inte så snabbt! Kan jag ha förmycket caster givetvis kan det vara så men tror ni att det är där jag ska börja titta? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Som jag ser det så är det helt ok om bilen understyr LITE i utgången på böjen.
Nu blir det lurigt pga att stötdämparna är med och lirar här så länge bilen rör sig. Med rör sig menar jag i roll och pitch ledd, typ inte statisk som i en skipadd. Hmm om bilen understyr för mycket hur han man då ha balans??? Är bilaset understyrd i långa böjar så skulle jag öka krängarn bak och/eller minska fram. Framför allt testa och se vad som händer och fötter. Mycket caster kommer inte paja något om man nu håller sig inom rimliga gränser förståss. BMW har om jag kommer ihåg rätt ganska mycket caster std. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja det är ju frågan oblans men o balans, nu har jag kanske rört till det ![]() _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
om du menar långsam med låg hastighet så kan det vara stötdämparna som spökar.
Men här är jag på riktigt hal is, jag vet att men inte riktigt hur. Kan dra en lite parralell, mitt saabas innan fjäder byte fram styrde in skyst. Men sen om man inte passade sig bröt skithögen ut i en kopisös understyring som var ett hel... att hämta hem. Vad gör man då??? Jo man styvar upp skrotet fram, låter helt fel va??? Nää då, pga tiden för att bilen skulle sätta sig var för lång så kände man inte att man paserade gränsen för greppet. Efter upstyvingen fram, fick även en dust bak men inte i samma proption pga att bilen var pissnödig innan(tänk hanhund), så känns skrället mycket bättre. Näääääääää då, skrället är presis lika jä..... understryr som innan, MEEEEEN den varnar mycket tidigare. I ditt fall kan det bero på effekt understyring(power understir) Jag och engelsak ![]() ![]() ![]() om igen är jag lite på hal is. Men allså att man igenligen har för bra grepp bak i förhållande till fram när man gasar på med en RWD. NUUUUUUUUUUUUUUUU käns det som jag svamlat en hel del men allt är braaaaaaaaaaaaaaa jääääää..... komplext ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Gott att höra att även du tycker det är svårt trots gedigna kunskaper, då förstår du kanske hur vi andra med mer normala kunskaper känner oss!
Med långsam menar jag kurvor som är tvära tex en hårnål. Jag tror inte att det är dämparna eller fjädrarna som är problemet grupp N kittet som sitter på min bil lovprisas av många (tror nog att jag nästan skulle skrivit alla). Det kan ju vara så att mina dämpare inte fungerar lika bra som nya men de läcker inte och ger ett fast och jämt motstånd vid komprision och Lennart i Ullared står fast vid att de har många mil kvar. Power understeer Eftersom att det är något som skulle kunna bero på min körning så kan vi utesluta detta direkt! ![]() Det går helt klart att framkalla mer understyrning med bilen genom gas, bakvagnen bergfast och framhjulen sliter flörtvivlat. Men samma sak händer i kurvor som nyper mer och mer och gasen uppsläpt. Greppet saknas i framvagnen, i flera trådar som jag läst så satsar man då på att minska grepp i bakvagnen genom olika grejer. Vad händer då? Är det så att lite sämre grepp i bakvagnen kan generera att man får bättre grepp i framvagnen eller är det så att man minskar greppet på ena axlen för att få lika dåligt överallt för att bilen ska bli neutral? Jag vill givetvis öka greppet fram och behålla greppet bak men det kanske är som att äta kakan och ha den kvar! _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Börja med att bananpass cambern. 2 grader är på tok för dåligt för dina däck/banåka på en E30.
Testa med det dubbla, vilket kan bli svårt med dina fjädrar, och känn om det inte bettar mer då. ![]() Angående caster så är det relativt mkt original men på bana verkar den övre gränsen för vad som är brukligt ligga låååååångt bort om man ska se teoretiskt på det...dock är det ju banan och live som avgör. Massor med SAI-vinkel på spindel bidrar troligen till att man måste kompensera med mkt caster. Sabba grepp bak är fel väg att gå, lös problemet istället så går det snabbare. ![]() Lycka till. Tror inte lösningen är så långt borta. oj vad man suktar nu efter en riktig E30... ![]() |
||||
Mer camber!
Tyvärr så är jag redan i maxlägena på cambern (och castern för den delen också) Fjädern tar i tornet. Jag har (grupp n bussningar, inverkar väl endast på caster om jag inte minns fel och) Samuels camberplattor, går det att göra något för att få ytterligare camber (med befintliga fjädrar)? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Som jag misstänkte då...det är ett gissel med original fjädrar. ![]() Vad du kan göra är att byta länkarmar fram till nga Grp.A-kopior så får du ut nederkanten en bit...men det är ju ganska drastiskt kanske. Enkalst säger jag är att köpa smalare fjäder i samma hårdhet. Kräver dock troligen även en hjälpfjäder och lite pyssel med fjädersäten om du inte går jela vägen och gör som Flesh på forumet. |
||||
Hur mycket justeringsmån ger grupp A armar ( kan kanske lura bror att han behöver några till sitt projekt...)
Hur mycket jobb är det med Flesh lösningen? Kan du fixa fram mer grejor? om du vill och kan så får du gärna PM:a mig en tummen pekfingret pris. Annars kanske du vet någon som kan sälja ett nytt coilover kitt till min bil ![]() _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Jag skulle inte riktig vilja säga minska greppet utan snare flytta greppet.
Hmm känns flummigt ![]() Men med vissa förutsättingar typ viss en bestämd däcksbredd och viktfördeling så gäller det att utnytjavarje axels grepp optimalt. I ditt fall så gäller det att att flytta lite grepp från bakändan till framändan. Hur mer du skriver så känns det helt rätt att öka krängarn bak. Hmm eller minska krängarn fram men jag fördrar att öka bak pga att bilen då kränger mindre som i sin trur ger lite bättre grepp både fram och bak. Men lägger mer av viktförstjutingen bak mao gör livet för framdäcken lite lättare att leva. Som jag vill att man skall säga är att man då kanske utnytjar mer av totatalgreppet mer optimalt. Sen för att strula till det ännu mer precis som AL tuggar om cambern, ÄNNU fler jä.... parametar ![]() Sen när jag tuggar stötdämare är inte det om de är friska eller ej utan hur hur de är skapta vad gäller förhållandet komp retur och dessutom förhållandet bak och fram. OooooooooooooooooOJ nu vart det struligt ![]() och tar vi nu den apsolut struligase faktor KÖTTKLUMPEN bakom kringlan så borde man gör en vällovlig gäring och leda ut fanskapet i skogen ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ut med fanskapet i skogen, helt rätt det är nog där problemet ligger!
Ska prova att öka på mer bak. Flytta grepp låter vettigare än att reducera grepp! om chassit är friskt så borde inte problemet ligga där då det finns så mycket referenser om hur bra det är från olika håll eller vad säger AL _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Lova att berätt vad som händer när du ökar krängarn bak.
Du kan även som ice förslog ta bort en länk till krängarn, frikoppla kränran helt, fram i rent studiesyfte. Bara för att känna vad som händer. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Som du säger är dessa kit väl dokumenterade om sin förträfflighet. Problemet är väl att ingen verkar ha rett ut vad som är rätt krängare i kombination med dessa fjädrar osv. Men all kör vi olika och har olika storlek och typ av däck. Klurigt...men en grundsättning borde man kunna få till så att färre behöver justera en massa som du nu gör. Fast iofs, justera hit och dit tillhör ju charmen med banåka. Helst dock inom rimligt jobb.
![]() Anledningen att jag sa mer camber är för att det ändrar allt om igen och detta kräver nya justeringar på krängarna. Mao, jag tror inte du nyttjar dina däck maximalt fram och innan du gör det ger man bort fäste. Fjäderiet ställer ju dock till det för att göra en snabb koll om det blev sämre/bättre. Hur mkt extra camber du får med Grp.A-länkarmar vet jag inte men det går ju dels jusetra lite på uniballen längst in samt att de är längre än original om jag sett rätt. Har inte måtten här tyvärr. Men 10mm flytt skulle ju ger en hel del i camber så visst vore det trevligt. Sen kan man fixa andra saker på samma gång om man bygger om oxå. Fast nu känns det som det börjar bli väl avancerat bara för att få till bilen som du vill ha den. Rätt justerade krängar ska räcka. |
||||
Självklart, åker i natt till Kinnekulle (BMWSC lördag och söndag) så "kvarnen" får agera test område, återkommer med utvärdering.
Som du säger så ger det nog en del och givetvis så är man ju inte låst till de mått som de stora killarna utarbetade, vi har kanske inte riktigt samma förutsättningar och mål. Men att "flytta ut" hjulet 10 mm skulle innebära att jag skulle få ungerfär 3.5 grader max camber. Topplagringarna skulle ju dessutom medföra att jag kunde variera mellan 0-3-5 grader. Då kom nästa fråga, tar visst aldrig slut då kommer ju spårvidden att öka 20mm fram vad händer då ![]() Jag börjar med lite mer krängarjusteringar så får vi se om vi får någon klarhet i det hela. Tack för hjälpen så länge! ![]() _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Som sagt, tror inte att du är långt borta med enbart krängarjusterinagrna.
Ökad spårvidd är rent fysiskt samma sak som att sänka tyngdpunkten. Mao en bra sak...inom rimliga gränser alltså. Mao kommer du öka greppet fram...eller rättare sagt bilens förmåga att på den bredare axeln ta upp rollmoment. Eller hur Johan... ![]() |
||||
om man förlänger de nedre bärarmarna kommer;
den minskade cambern göra att understyrningen minskar. den ökade spårvidden göra att understyrningen ökar. ![]() Kommer vi totalt sett att gå plus? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Nu är jag inte riktigt med. En ökad spårvidd ger en minskad lastförstjuting, men vad händer med krängsstyvheten? Krängningsstyvheten kan vi ändra lätt med krängrna så jag ser det bara + med en spårviddsöking. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5402 besök totalt |